Halsbånd

[QUOTE=Mona;88244]Hej Vivi.
Hvis du ikke ved det,
kan jeg fortælle, at det er de fleste folk.
Bilisten, landmanden, jægeren o.s.v.
Jeg synes egentlig ikke, at jeg behøver udpensle det.
Herude ligger der tit en død kat i vejkanten på landevejen.
:S
[/QUOTE]

Det undrer mig bare, når man nu i resten af landet faktisk tjekker for øremærker, at man så ikke gør det, hvor du bor.

Og ja … naturligvis ligger der ofte døde katte i vejkanten … det tror jeg gælder landet over, for der bliver virkelig kørt mange katte hvert år :frowning:

[quote=Vivi_Fletcher;88260]Det undrer mig bare, når man nu i resten af landet faktisk tjekker for øremærker, at man så ikke gør det, hvor du bor.

Og ja … naturligvis ligger der ofte døde katte i vejkanten … det tror jeg gælder landet over, for der bliver virkelig kørt mange katte hvert år :([/quote]

Hvem siger…
at de tjekker i resten af landet.

Jeg gi’r op.
Du bliver ved og ved.
Nu kan det ikke bære mere.

Mange hilsner
Mona

[QUOTE=Mona;88269]Hvem siger…
at de tjekker i resten af landet.
[/QUOTE]

Det er så min egen erfaring, at de gør det mange andre steder (og hvad jeg bl.a. kan læse i denne tråd). Derudover har jeg selv flere gange - både i Jylland og på Sjælland, set folk, der er stoppet op for at kigge i øret på en kat i vejkanten.
Men eftersom det er kommunens folk, der afhenter den, synes jeg egentlig ikke man kan udlede, at der ikke bliver kigget i ørerne på katten, bare fordi den bliver liggende flere dage.

Jeg vil godt melde mig selv som “dum menigmand” der ikke anede der fandtes noget der hed øremærker.

Da Gizmo kom som tilløber i februar 2002, var det faktisk først i april 2002, at min bror via Inges Kattehjem på nettet opdagede at der fandtes øremærker og vi derved opdagede at der var noget gnidret blåt i hans ene sorte øre.

Og jeg har også hørt om indtil flere kommunalt ansatte (og Falck-folk hvilket jeg synes er endnu værre), der “bare” skovler trafikdræbte katte op og sender dem til destruktion uden overhovedet at tjekke for identifikation på dyrene. Kan desværre ikke nævne link, datoer, navne og steder, men jeg har hørt om flere tilfælde igennem årene - og jeg bor i Østjylland…

[QUOTE=Gizzemissen;88314]
Og jeg har også hørt om indtil flere kommunalt ansatte (og Falck-folk hvilket jeg synes er endnu værre), der “bare” skovler trafikdræbte katte op og sender dem til destruktion uden overhovedet at tjekke for identifikation på dyrene. Kan desværre ikke nævne link, datoer, navne og steder, men jeg har hørt om flere tilfælde igennem årene - og jeg bor i Østjylland…[/QUOTE]

Jeg tvivler skam ikke på, at de findes disse kommunalarbejdere. Men mon de i så fald gad ringe til en ejer, der havde skrevet tlf.nr. i et halsbånd?

[quote=Leopolds mor;88186]Det sted jeg hentyder til er Risskov.
Knus Elin[/quote]

Det er da vældg sørgeligt, at de ikke tjekker det derinde. Folk i byen har vel ofte deres katte øretatoveret ift. folk på landet.

Hvad hvis ens kat er chippet ( det er vel også blevet mere alm. efterhånden ? ) mon nogen tjekker op på det og i det hele taget tænker over, at en kat kan være chippet… :?

[QUOTE=Buffy;88327]
Hvad hvis ens kat er chippet ( det er vel også blevet mere alm. efterhånden ? ) mon nogen tjekker op på det og i det hele taget tænker over, at en kat kan være chippet… :?[/QUOTE]

Jeg tror det er forholdsvis sjældent en påkørt kat bliver tjekket for chip. Har hørt at mange falckbiler og lign slet ikke har en scanner, så de kan tjekke katten.
Derfor får jeg altid mine øremærket ved neutraliseringen - uanset om de i forvejen er chippet.

Ok- jeg troede faktisk, at Falck kørte rundt med sådan en scanner…

Jeg tror ikke man kan generalisere. Som sgat bor jeg på landet og her tjekker de - bønderne og jægerne. Sidtsnævnte skyder heller ikke katte uden at forsøge at finde en ejer først - og kun hvis katten er syg…

Det var en stor glæde for mig at opdage, da en af mine jo kunne smutte ved et uheld.

MVH Helle

[quote=lenschow;88426]Jeg tror ikke man kan generalisere. Som sgat bor jeg på landet og her tjekker de - bønderne og jægerne. Sidtsnævnte skyder heller ikke katte uden at forsøge at finde en ejer først - og kun hvis katten er syg…

Det var en stor glæde for mig at opdage, da en af mine jo kunne smutte ved et uheld.

MVH Helle[/quote]

Ok- det er da rart, at vide. Der hvor vi boede før- nær Hadsund, skød de gerne på alting. Buffy var smuttet engang, lige efter at vi var flyttet ind ( og ikke havde fået indhegnet endnu )og da hun var syg, kunne hun ikke finde hjem igen.
En jæger ringede så og fortalte, at den eneste grund til, at han ikke havde skudt hende var, at hun havde haft halen imellem benene, da han gik hen til hende. :doh:

Vi havde egen sø- delt med naboen og der kom faktisk folk kørende for, at se om der var noget, der kunne skydes i søen. Haglene ramte vores hus, når nabo og jægere gik igang.

Jeg er glad for, at vi ikke bor på landet mere…

[quote=Buffy;88437]Ok- det er da rart, at vide. Der hvor vi boede før- nær Hadsund, skød de gerne på alting. Buffy var smuttet engang, lige efter at vi var flyttet ind ( og ikke havde fået indhegnet endnu )og da hun var syg, kunne hun ikke finde hjem igen.
En jæger ringede så og fortalte, at den eneste grund til, at han ikke havde skudt hende var, at hun havde haft halen imellem benene, da han gik hen til hende. :doh:

Vi havde egen sø- delt med naboen og der kom faktisk folk kørende for, at se om der var noget, der kunne skydes i søen. Haglene ramte vores hus, når nabo og jægere gik igang.

Jeg er glad for, at vi ikke bor på landet mere…[/quote]

Hvorfor skød han hende ikke på grund af hun havde halen mellem benene? Men godt han ikke skød hende.

Jeg kan sgi godt forstå du er glad for ikke at bo så redselsfuldt et sted.

[quote=PiaH;88447]Hvorfor skød han hende ikke på grund af hun havde halen mellem benene? Men godt han ikke skød hende.
[/quote]

Noget med, at så var hun nok fredelig nok og så var han gal fordi naboens schæfer engang havde strejfet og smadret hans garage.

Hans egen hund boede selv ude i en hundegård.

[quote=Buffy;88450]Noget med, at så var hun nok fredelig nok og så var han gal fordi naboens schæfer engang havde strejfet og smadret hans garage.

Hans egen hund boede selv ude i en hundegård.[/quote]

Ja okay, nu er katte der løber frit jo også virkelig farlige må sige, not.
Enten stikker de af eller også vil de snakkes med.

En jæger har næsten aldrig hunden indendøres, den skal jo herdes til jagt, fat det om man kan, jeg kan ikke.

[quote=PiaH;88453]

En jæger har næsten aldrig hunden indendøres, den skal jo herdes til jagt, fat det om man kan, jeg kan ikke.[/quote]

Ja, det er sgi trist, at hunden ofte bare er en genstand for dem. :frowning:

Ja det er trist.
Jeg har boet sammen med en jæger en gang, han regnede ikke dyr.
Da jeg var barn var vores nabo jæger, hans hund stod ude 24 7 alle årets dage.
Da han flyttede og de nye kom til gravede de i haven for at plante om, og det ene katteskelet efter det andet dukkede op.

Den nabo kaldte en gang på mig da jeg var ude og lege, jeg har været 10 11 år, om jeg ville se hans kanin. Det ville jeg da gerne, han flåede den levende da jeg kom, sådan et møgsvin.

Så nej, jeg har intet til overs for en jæger, de bliver aldrig nogle jeg bare kan komme til rette med.

Nej- jeg har heller ikke meget til overs overfor jægere mere. De skød også på alle tider af døgnet, da vi boede på landet. Heldigvis havde børnene lært, at gå ind, hvis de hørte skud og jeg satte mig lidt ind i loven og måtte ud og råbe til dem, at de ikke måtte skyde efter solnedgang - er egentlig overrasket over, så forbavsende tæt, at de må skyde på en beboelse- mener kun det var 50 meter…

Mange jægere er ligeglad med loven, bare de kan komme til at skyde.
Jeg ved ikke hvor mange meter der skal være fra beboelse, men jeg mener at de ikke må skyde en kat under 200 meter fra beboelse.
Altså, er katten 2oo meter eller fra beboelse må den skydes, lortelov.

Ja, der er ikke altid så fredeligt på landet, som man skulle tro.
Vi havde en kæmpegrund dengang og kattene var ofte på vores egen grund- det virkede dog som om, at jægerne var mest efter hunde.

Vores nabo mistede en schæfer engang og den stakkels hund er højst sandsynlig skudt af en jæger, fordi den strejfede.

Ja de jægere, gad vide hvad der foregår i hovedet på dem, hvis der foregår noget.
Den slags jægere de er ligeglade med dyr kan jeg ikke acceptere.

[quote=PiaH;88513]
Den slags jægere de er ligeglade med dyr kan jeg ikke acceptere.[/quote]

Nej, jeg håber dog ikke, at de allesammen er sådan, selvom jeg stadig har svært ved, at se fornøjelsen i, at pløkke et forsvarsløst dyr.