Havens fugle

Den lille pips er væk nu. Jeg var ude at tjekke med lommelygte lige før. Jeg vælger at tro, at den er kommet sig og er fløjet væk.

2 Synes om

Alle mine fugle er forsvundet :ked:

Der er kun et par gråspurve og musvitter og blåmejser og solsorte. Nå ja, og duerne. Men alle de spændende fugle som stilitser og grønsiskener og halemejser forsvandt med det gode vejr. Jeg håber, de kommer igen, når ynglesæsonen går i gang.

1 Synes om

Så bliver skaderne og kragerne pludseligt vældigt mopsede, mens en kæmpestor og kulsort kragelignende fugl flakser hen over huset og hækken… Larm, larm, larm og pludseligt noget der lyder som en kæmpe-and med lungebetændelse der er ved at blive kvalt…

Et hurtigt fuglekald-tjek via YouTube bekræfter min mistanke: Det eneste der lyder som en and med lungebetændelse, som er ved at blive kvalt, som ikke er en and, er en ravn!

Ja, der er åbenbart så meget gang i ravnebestanden efterhånden (1000+ ynglepar) at ungfugle trækker ned i de tætte forstæder til København oppe fra Nordsjælland.

Krydser fingre for at det ikke var et kort visit. Vi har både kæmpe egetræer, store park kirkegårde, fredet mose og flere vådområder lokalt, så en hyggelig ravne bestand ville være herligt.

2 Synes om

well…så er det lige om det er et klækket der er bortskaffet, eller et stjålet og spist …

2 Synes om

Hvor er de altså fine, sådan nogle fugleæg. Man kan jo egentlig godt forstå, at nogle samler på dem - selv om det vel næppe er lovligt at plyndre fuglenes æg.

1 Synes om

Ny fugl til listen: En lille spætmejse. Eller - den er jo i virkeligheden ikke så lille igen, set i forhold til de øvrige mejser.

Men jeg synes, at fuglene generelt har svigtet mig på det seneste. Der kommer ikke særlig mange af dem længere. Til gengæld har et solsortepar virkelig travlt med at fodre unger nede i hækken. Jeg har ikke været nede at kigge i reden, vil ikke forstyrre, men jeg ser forældrene flyve til og fra hele tiden med næbbene fyldt :slight_smile:

1 Synes om

Jeg har fået sådan en fin gammel vandpumpe og den er der flyttet en sød lille sort mejse ind i :heart_eyes:
Ikke det bedste billede, taget med mobil ret langt fra men med lidt god vilje kan man faktisk se den har orm med i næbbet :heart:

5 Synes om

Mens jeg gik ude i forhaven og klippede kanter på græsplænen, var der flere fugle, der kom og spiste, selv om jeg gik der. En due og en solsort blandt andet.

Pludselig var der en farlig larm, og jeg troede, der var noget alvorligt på færde, så de advarede hinanden. Men det var der ikke. Det var gråspurven, der kom på besøg for at vise næste generation frem. De sad en hel flok i syrenen og fortalte mor og far lige præcis, HVOR sultne de var :slight_smile:

5 Synes om

har set de første stæreunger i dag, gik ud for at snuppe et skud…men ak de var ganske væk…fik til gengæld jernspurven…

5 Synes om

Den her fasankok her altså! UANSET hvor jeg parkerer min bil på matriklen, så kommer han stæsende flere gange om dagen og giver den velmente bøllebank … længe! Det er pågået i 2-3 måneder - de andre 6 år på adressen er der ingen der har banket hverken min bil eller motorcykel!

Der er altså en grund til at fasaner ikke har et større hoved :slight_smile:

Fasan 1

Fasan 2

3 Synes om

Hvorfor skal den bil også absolut stå på hans grund - er der ikke plads et par kilometer væk, så den ikke generer ham??

:tihi:

1 Synes om

Du har ret - jeg parkerer den inde i Køge og tager bus 260r frem og tilbage når jeg skal bruge bilen … på spejderære :rofl:

1 Synes om

de forsultede bæster æder mig ud af huset —mindst 5 gange om dagen for at fylde op

4 Synes om

Skønt billede :slight_smile:

“Mine” fugle er mest til fedt i disse dage. Men det forsvinder så også ganske hastigt.

Så fik jeg et par ordentlige billeder af sortmejserne, de er godt nok modige! Jeg sad bare et par meter fra dem og de styrtende frem og tilbage med mad til de små :heart_eyes:

4 Synes om

5 Synes om

5 Synes om

Hvordan gik det med solsorteungerne Ingrid - og er de tossede forældre dumme nok til at anlægge en ny rede samme sted? :rolleyes:

har lige fodret for 5. gang i dag …de får gennemsnitligt 700 gram ad gangen …så 3.5 kg til nu…og de får altså ikke mere i dag …nå!

Er der nogen af de fuglekyndige der måske kan fortælle mig hvem det er der synger med meget klar stemme i denne video