Havetråden 2022

Sådan engang purløg i blomst er nu også pæn
Og humlebier holder også af det

Og endnu mere ukruds blomser/ glad i låget blomster

Smørblomser har vi altid kaldt dem

Med venlig hilsen

11 Synes om

Prøv lige at se det her træ det er helt vanvittigt, det var så vildt at se. En botanisk have på Lolland, vild oplevelse, kan virkelig anbefales

Der var vildt mange træ- og Itoh pæoner, jeg savlede mig vej rundt om dem

Jeg har flere pæonbilleder hvis I vil se dem.

Derudover havde han en rhododendronskov som også var fyldt m helleborus og koreakorneller i rå mængder og “hullerne” var fyldt ud m stauder og løgplanter. Har ikke taget billeder af andet en pæonerne… der var alt for meget

12 Synes om

Ja tak vil gerne se flere pæoner billeder :blush:, det må virkelig været en dejlig oplevelse

Med venlig hilsen

1 Synes om

Vi har været igang i haven de sidste dage.
Chardonnay bliver ikke mere voksen og fornuftig med alderen, så vi har været nødt til at sætte en el-tråd langs hækken igen…
Og så fik jeg endelig sløjfet den gamle sandkasse, så jeg kunne etablere et bed til stikkelsbær/ribs. Kattene fik en ny sandkasse sidste sommer, så har bare ikke fået taget mig sammen til at fjerne den gamle.

Studset hæk, nu med el

Nedrivning af sandkasse og opbygning af bed:

Nu mangler vi bare at finde ud af om der skal være både stikkelsbær og ribs og hvilke sorter.
Jeg har en drøm om at finde samme slags stikkelsbær som stod i et stengærde hos en nabo da jeg var barn.
De var ikke så store, gule og smagte helt perfekt syrlig-sødt og aromatisk. Busken er desværre væk for længst, ellers havde jeg nok prøvet at få en aflægger fra den.

8 Synes om

Billede nr. 2 er helt vildt - ikke kun træet, men også den blå, blå, blå himmel :uha:

Hvad er det for et træ?

@galath ja, det var den vildeste kontrast, og det var så surrealistisk at se det “live”. Det hedder en Toona sinensis ‘Flamingo’, på dansk muligvis Kinesisk mahogni (hvad jeg kan google mig til). Har det latinske navn fra indehaver af den have jeg besøgte. Bladene er lyserøde når de springer ud, så bliver de grønne, og til efteråret slutter den af med gule høstfarver. Det kunne være så fedt med sådan en i haven, men den kan blive temmelig høj… så ved ikke hvor smart det vil være :wink:

… også får I lige de sidste billeder af pæonerne

…også var der ikke mere for den 25- øre :smirk:

7 Synes om

Her har regnet, både i nat og i dag og jorden er dejlig blød at grave i … så jeg har flyttet en masse skovjordbær fra et sted hvor de har bredt sig lidt for meget, ind i et hjørne i indhegningen, hvor de forhåbentlig (hvis de overlever mødet med Hr. og Fru Plantegnasker … :venter: ) kommer til at danne bunddække …

9 Synes om

Men sikker dejlige billeder og få for 25 øre :blush:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Hvem er det nu der har rododendron i haven :huh:

Sjældent havesyn i Skals: 100 år gammel rhododendron i fuld flor | TV MIDTVEST

Med venlig hilsen

2 Synes om

Jeg kan godt se, hvordan de kan tiltale dig så meget - sådan en slags blanding mellem rose og dahlia. Også i farverne :slight_smile:

1 Synes om

Lidt fra vores have :blush:

Rododendronen når den er smukkest.

Det vilde bed

Mille og jeg “går tur” i haven

11 Synes om

Jeg har ikke en rigtig have, men har en del svigermors skarpe tunge, en alovera og en kaktus.

Idag blev den ene alovera til 3.

Den stores rødder havde næsten “ædt” alt jorden, og så håber jeg de 2 skud overlever uden “mor”

6 Synes om

Det tro jeg helt sikkert de gør :slightly_smiling_face:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Den ene stilling er allerede flyttet hjemmefra, den ville min overbos overbo gerne have, hun har også allerede fået en del af mine svigermors skarpe tunge -babyer.

Den anden stikling skal muligvis hjem til en veninde :smiley:

1 Synes om

Når der (også) er kattehår på blomsterne :roll_eyes:

8 Synes om

Så er bonderosen sprunget ud :slightly_smiling_face:

Og ja katteurten kommer lige med igen, de gro og gro, og sikken en summen der er i dag i dem

Du har skrevet mere end 20% af svarene her, er der andre, som du gerne vil høre fra?

:tonguenanananana: nå det mener du systen, men jeg er ligeglad hvad du fortæller migi hvert fald i dag. Men ja system hvis du vil vide det ja jeg vil gerne have svar fra alle, selv dig :blush:

Med venlig hilsen

12 Synes om

Hvilket metal er dine sneglekanter lavet af?
Og virker de :wink:
Det er en jungle for en havedummy som mig når der anbefales alt fra zink, rustfrit, kobber, råjern osv :crazy_face:

Jeg ved faktisk ikke hvad mine sneglekanter er lavet af - de er købt på XL-byg sammen med plantekasserne.
Kanterne er lige lidt større i udhænget end de lidt billigere på Jem og fix.

De virker - det jeg ligesom kunne læse mig til, var at man skal være omhyggelig med montering af hjørne-stykkerne, så der ikke bliver et hul der, da sneglene så finder ind der.
Men indtil videre - 7-9-13 - så har jeg ikke haft en eneste snegl på den forkerte side endnu :slight_smile:

2 Synes om

Nogen der ved hvad det her er?

Det er højst sandsynligvis ukrudt, men det er nu ganske kønt alligevel … det er dukket op i min have i år, har aldrig set det før :gruble:

3 Synes om

Jeps ukrudt men navn ???, hovedet vil ikke huske nu , undskyld
vi har masser af det ved digen, ned bag ved, det breder sig lidt men ikke meget, hummelbier er meget glade for det og de små hvide sommer fugle der kommer sidst på sommeren

Med venlig hilsen

1 Synes om