Havetråden 2022

Ja men de har stadig fler tallet… Har 4… De 2 balineser har stadig deres livmoder, men lysten til killinger har ikke været der længe…

Kan godt mærke at mine børn ikke er til den type kat… Den yngste har en forelselske i alt der hedder bobtail. Knægten kan godt lide orientaler, men alt der putter og ligger tæt, har hans hjerte
Den ældste faldt for vores europe, og bliver sur hvis han kommer til mig og ikke hende…
Lyder måske skørt, men det er som om vi hver især har vores kærlighed…

Patrick ELSKER balineser/siameser og har altid gjort det og jeg er er bare mest til orientaler (med mønster)
Så jeg kan også mærke at det med at opdrætte nok holder en pause til vi/jeg ikke altid skal “diskuttere” hvad den perfekte kat er
(det gør mig intet at vi hver især har vores favorit racer, men når kat altid har fyldt så meget i vores hjem er jeg også nød til at sikre mig at jeg også lytter til mine børn)
Så opdræt er nok på pause til jeg slipper for at skulle diskuttere, at jeg ønsker mig en langhårede orientaler…
Jeg vil aldrig opdrætte andet end de orientalske katte, men mine piger er mere til katte der ligner huskatte og det vil jeg aldrig kunne opdrætte da du på alle måder ser for runde ud. Er dybt forelsket og har reserveret en birma, men må også tilstå at jeg synes de er MEGET runde og ser helt alien agtige ud… Så kan og kommer ikke til at opdrætte andet end det der for mig ligner en rigtig kat.

4 Synes om

Kan det være katteurt, syndes bladform ligner meget, men jeg er slet ikke ekspert

Med venlig hilsen

2 Synes om

super flotte aftegninger på røde mis :smiling_face_with_three_hearts:

2 Synes om

Hvor får man frø til sådanne flotte katte-formede planter? :grin:

1 Synes om

Det er nok de få der ser dem som prydplanter, men vi går altså ikke op i det have halløj :crazy_face:
Til gengæld har jeg talt mindst 20 sommerfugle og i omegnen af 8562 andre flyvende insekter, så det går nok :wink:

10 Synes om

Skvalderkål er nogle insekters yndlingsplante. Med mindre det er invasive arter har alting jo sin plads i øko-kredsløbet. Nogle mennesker kalder det ukrudt, nogle insekter kalder det “hjem” :slight_smile:

3 Synes om

Nogle der syndes om landskabsarkitekt Laila sø lager fra Silkeborg, jeg har en atikkel fra hendes fritid hus, jeg kan sende.
Har lige sat og læst den, når jeg tænker landskabsarkitekt, er det ikke sådan jeg tænker haven som billeder viser :slightly_smiling_face:

Med venlig hilsen

Nej det er ikke have glansbilleder, men i en hjørne af heste indhegningen, hvor de bruger som “skideplads” over mod køkkenhaven. Står der en kæmpe række brændenælder. Og de får lov at står, ja det er jo ikke pryd have flot. Men sommerfugler er der i massevis. Og hvis jeg stak hånden ned med kameraet, ville det vrimle med laver

Med venlig hilsen

7 Synes om

Ja, nældens takvinge hedder jo ikke sådan for sjov :blush:

1 Synes om

En udsendelse om en have med mange roser lige knap 12 min , og lige en kat der sniger sig forbi :blush:

Med venlig hilsen

1 Synes om

I dag har stået lidt på “hækkeløb”.
Den ene liguster var afblomstret allerede, så skyndte mig at få den klippet - sidste år fik jeg den nemlig til at blomstre igen sidst på sommeren, og det er jo altså noget insekterne kan lide :slight_smile:




Mit hegn er efterhånden også helt godt skjult på indersiden nu :slight_smile:

Og så selvom græsset skulle slås, så er en stribe med blomstrende kløver blevet stående :slight_smile:


Det koster så lidt, at lade det kløver stå et par uge mere og igen - insekterne elsker kløver :slight_smile:

Og synes det er vildt at især den ene klatrerose (new dawn) på tre år er blevet så store allerede :slight_smile:


Klematisserne er også godt på vej, og har flere forskellige, som afløser hinanden med blomstring :slight_smile:


Mine roser generelt kommer ret godt nu - går jævnligt og tager billeder af dem, som der kommer friske blomster hele tiden





Min klatrerose i hjørnet - the generous gardener - kommer også bare rigtig flot i år.



Og så går jeg bare og glædes over mine stauder blomstrer overalt på skift.




10 Synes om

Det er blevet lækkert @PiaB :muscle:

Hvas med dit stiklingeprojekt? Var det taks🤔

2 Synes om

Ja jeg er i fuld gang med at lave en masse taks :slight_smile: jeg vil tro 130-140 ud af de 150 allerede har små til store nye skud. De sidste som endnu ikke har lavet nye skud er dog stadig (delvist) grønne og har ladet mig berolige af den lokale gartner, se kan sagtens nå at blive til noget endnu :slight_smile:



Billederne her er 10 dage gamle, ser sker noget i de baljer hver eneste dag :smiley:

Lige som man tror en er visnet, så er der tagen efter et lille nyt grønt begyndende skud på den.
Så senere i efteråret laver jeg et midlertidigt bed i baghaven til dem, hvor jeg kan flytte dem ud i og beskytte dem lidt bedre ift frost. Jeg er nemlig nervøs for rødderne vil få frost i baljerne (især dem ude langs kanterne). Så de får lige et midlertidigt vinterbo, inden de forhåbentligt skal plantes ud på række til foråret :smiley:

4 Synes om

Jeg glæder mig dagligt over at kigge ud i haven, især når jeg husker på, at jeg havde dette som udgangspunkt for bare 3,5 år siden

:see_no_evil:

Jeg holder meget af min have i dag … :ups:
… også selvom jeg til efteråret også skal i gang med at flytte ALLE (på nær en) storkenæb pga heftig allergi.
Jeg vil ikke undvære dem, så de bliver flyttet om nord om huset, hvor jeg ikke er så meget.
Og så skal jeg have fundet på noget andet næste forår de mange steder, hvor jeg har storkenæb i dag.

Jeg er ellers stor fan af storkenæb, men jeg kan virkelig bare slet ikke tåle dem - hverken at røre ved dem eller når de er allermest med pollen, så lukker jeg helt til :frowning:

5 Synes om

[quote="PiaB, post:252,


[/quote]

Den rød/orange/gule rose midt for til højre :star_struck:, den er dog helt utroligt smukt.
Undskyld Misforstår mig ikke hele din have er smuk

Med venlig hilsen

3 Synes om

Det er også en rose jeg måtte lede noget efter :slight_smile:
Det er af en rose af navn mandarin. Er vild med deres farvespil. Hver blomst starter i orange/kraftig pink og bliver så mere lyserød som dagene går efter de er sprunget ud. Inden de visner helt er de næsten helt hvide/sart lyserød.

1 Synes om

Roserne har også været på fuld hammer her, lige nu samler de kræfter til næste omgang. Så her er en omgang billed-spam :wink:

Den to første er Stephanie d’Ursell, i to forsk. udspringsstadier. Den er helt abrikosfarvet som knop, går over i de gullige som på første billede for at ende i hvid når den er fuldt udsprunget

Ghislaine Feligonde, helt fantastisk rosenbusk, med et væld af små blomster i abrikos-creme nuancer

Rhapsody in blue

Burgundy Ice og Munstead wood ligner hinanden meget i farve, men Munstead Wood dufter helt fantastisk hvor Burgundy Ice ikke dufter

Big Purple som har virkelig store blomster

Kan ikke huske navnet på denne… Apricot et-eller-andet

Apricot something

En Austin, kan ikke huske hvilken

Endnu en Austin lige før udspring med følgeskab af kongelys og rød hyld i baggrunden

Samme Austin nu udsprunget

Wollerton Old Hall og en storkenæb

Augusta Louise

Great Western i samspil med klatrehortensia

Klatrehortensiaen alene

Ukendt lyserød klatrerose

Stjerneskærm

Krukke opstilling ved terrassedøren

… også slipper I for flere i denne omgang :wink:

9 Synes om

Vil det sige, at vi kun har set et begrænset udpluk…? :astonished: :wink:

Sindsygt smukke roser - og så bliver jeg altså nødt til at spørge: Hvor mange timer bruger du på haven, bare sådan i hele træskolængder?

4 Synes om

Sikke dog en flot have :blush:
Jeg vil gerne tvinges til og se mere

Med venlig hilsen

1 Synes om

Jamen jeg elsker roser, så kan slet ikke lade være med at tage billeder af dem :hoho:
Et hurtigt gæt er at der mangler ca. 1/3 - 1/4 af roserne

Hvor mange timer bruger jeg … ikke nok :smirk: For billeder er jo taknemmelig på den måde at ikke ser de oceaner af snerle, pæleukrudtslort, tidsler og ikke mindst skvalderkål, som der også befinder sig i haven. Jeg ved ikke hvor meget tid jeg bruger derude, fordi min arm er ikke helt så samarbejdsvillig lige pt. Men jeg er stille og rolig ved at få styr på haven takket være en haveplan, som udformes således at bedene skal være selvpassende pånær måske engang i foråret, fordi stauderne så lukker af for ukrudtet.

Hvis vi skal tælle træskolængder… tusindvis, kan jeg ikke tælle til :joy:

@Skattekat har set den både fra den pæne side og mindre pæne side…

Hvis nu man kigger på nedenstående tegning og de røde markeringer

Del 1. er næsten lukket til nu af rhododendron, de passer sig selv helt og aldeles

Del 2 er under udarbejdelse, men halvdelen af det rummer nogen af de roser i ser, og det er næsten lukket til nu i år så der er ikke meget plads til ukrudt

Del 3 er også næsten lukket til, men kræver en del omrokering fordi der er en storkenæb som er så succesfuld at den nærmest overtager alt, så den bliver jeg nødt til at nakke eller flytte et andet sted hen hvor noget skvalderkål skal dø, for det er den storkenæb i den grad livskraftig nok til at tage kampen op med

Del 4 er køkkenhaven som lige nu er meget præget af dahlia i noget der ligner 10 pallerammer, squash i 1, rabarber i 2, jordbær i 2, hindbær i en, blåbær i 3 og alt det passer også sig selv. Langs med hegnet er hortensia og bærbuske, og sidstnævnte er også meget tæt på at være så store at de lukker af. Men der er lang vej endnu… Men det skal nok blive godt :slight_smile:

8 Synes om