Havetråden 2022

Det lyder til, jeg bare prøver med tålmodighed :sweat_smile:

Sjovt nok er tomaterne og solsikkerne det eneste, der er gang i :tihi:

Uh, kolde temperaturer kan jeg vist ikke klare :see_no_evil: Der er cirka 22 grader i vores koldeste rum på den her tid af året.

Så fandt jeg igen guld på bunden af skraldespanden, helt bogstaveligt talt. Hun havde smidt det ud og gik ind og prøvede at ringe til mig hvis jeg ville have det lagde det i skraldespanden
Jeg fik det her med mig :thumbup:

Til venstre de flotteste hvid / sart gule nassisser, midten mini påskeliljer, til højre mørke røde hyacinter

Med venlig hilsen

8 Synes om

Jeg har gravet hyacinth- og krokusløg op i dag. De kunne risikere at være i vejen, når terrassen skal lægges om. Det går jo ikke.

For 5 år siden lagde jeg 5 hyacinthløg. Nu er der 30 - hvis jeg ellers har fået alle med.

Samtidig satte jeg 10 krokusløg - omend jeg tror, det kun var nogle af dem, jeg satte i det bed, så måske bare 5-8 stykker. Nu tror, jeg er 10.000. Jeg har ikke talt dem, og jeg gider heller ikke, men hold nu lige op, de har formeret sig :uha: På hvert eneste lille strå i de her klumper sidder der et løg.

Jeg har hørt, man kan hænge dem op et mørkst sted i en nylonstrømpe, så det prøver vi:

Hvis nogen kunne tænke sig nogle krokusløg til efteråret, siger de bare til. Der er gule og lilla - i sarte pastelfarver :slight_smile:

Min paradisæblebusk blomstrer for første gang i flere år. Jeg har været lidt slem til at klippe i den de andre år, og så kommer der jo ingen blomster/frugt :flushed:

Når man lige ser bort fra klamphuggerarbejdet, som mand og bil lavede med den grønne græskant, så er busken altså vanvittig flot.

6 Synes om

Sikke smukt pardis træ :smil:
Jeg vil gerne købe lidt krokus løg, havde eller gravet lidt op jeg skulle have sat, men havde dem til og stå i garagen, indtil jorden igen var blød, men dem har solsorten spist/ fløjet med

Med venlig hilsen

Skulle nogen være interesseret i løg, skal de godt nok ikke betale noget for dem :rock: Hvis jeg bare får de 10, jeg oprindeligt satte + måske et par håndfulde mere, så klarer jeg mig fint. De øvrige 9.975 kan erhverves gratis :hoho:

2 Synes om

@galath jeg vil gerne have lidt af dem, men jeg betaler embalage og porto

Med venlig hilsen

Desværre ikke pryd have billede, men jeg ser det flotte i det :slightly_smiling_face:

Æbletræ der smidder blomster er nu også flot

Æbletræer i blomst

En mark fuld af mælkebøtte frø

Rabarber i blomst

De tre ud af fire katteurt gro som de fik betaling for det, den sidste er lidt i bagefter

Med venlig hilsen

10 Synes om

Bare en lille opfordring til at gøre plads til insekter i have hvis man har mulighed for det - de har brug for hjælp :heart:
Kvasbunker, dødt ved, uberørte områder, hjemhørende planter & buske, frugt buske & træer, krydderurter, vand i haven - mindre ofte klippet græsplæne/hæk.

Ikke overraskende overhovedet - men tænker det sælger lidt mere

Bog her kan også varmt anbefales - den ligger også som lydbog med god oplæser. Velskrævet & underholdende så man hænger på og lærer en masse

8 Synes om

Skal de virkeligt være større før de bliver plantet?

Jeg har de her at plante i. Enten med ‘bland selv jord’ eller priklejord. Hvad er bedst?

@Vipstosen Nu er det jo gået ud over dig med mine spørgsmål :joy:

1 Synes om

jeg satte mine i priklejord til at starte med, og du kan sagtens plante i tørvepotterne

2 Synes om

På vej hjem fra Odense i dag, slog jeg et slag rundt om både Magtenbølle planteskole og Jespers planteskole :see_no_evil:
Jeg skulle bare lige have lidt …
Til forhaven blev det til en Willestrup klatrerose, en super star rose lidt forskellige alunrod og en floks mere af en tredje slags end jeg har allerede, fordi den så spændende ud :ups:

Wildberry alunrod og så en større alunrod, jeg ikke kender navnet på :ups: har en i forvejen og den store her var på et tilbud, jeg ikke kunne modstå.


To silver gumdrop sat ved de to “gamle” alunrod:



Her blev en af mine stjerneskærm flyttet ud og få lidt mere luft omkring sig (ved plastbøtten) og den nye floks (især stenhumlebien har vist sig at være ret glad for floks herhjemme senere på sommeren :slight_smile: )


(Jeg fik ikke taget billede af mine super star - den er kommet i rosenbedet med de andre :tihi: )

Og så en willestrup rose. Manglede en slyngrose ved denne stolpe. For to år siden plantede jeg en our last summer, men den var syg og gik ud … så nu prøves en willestrup i stedet :slight_smile:

og så en erstatnings-magnolia for den, der desværre ikke overlevede sidste år. Den er i baghaven i sit eget lille surbundsbed :slight_smile:

Nu begynder forhaven faktisk at have de planter, som jeg gerne vil have her :slight_smile: der er både planter til insekterne har mad næsten fra frosten slipper først på året, til nattefrosten igen tager fat sidst på året - samtidig med der også er planter jeg har, fordi jeg synes de er pæne at kigge på :see_no_evil: :slight_smile:
Nu skal det bare ligesom “gro til” over de næste par år.
Surbundsbedet fik flyttet en rododendron og pieris fik en bedre placering. Det gav noget luft :slight_smile: og så er der plantet nye klatreplanter ved hegnet, så det kan blive en “grøn væg” af klematis og kaprifolie.
Elsker virkelig bispehuen. Bagved står en lille lidt speciel bregne, som bliver flot senere på sommeren :slight_smile:

Min pieris er endelig ved at komme i gang. Købte den i en “billig og næsten gået ud” bunke til 20,-, så den tager jo lige et par år eller tre at få pæn :slight_smile:


Løjtnantshjerte - “hjemmelavet” baby oppe ved min mor, der har uendeligt mange små babyer hvert år.

Næste haveprojekt er ny hæk mellem mig og nabo … :sweat_smile: der står en masse stiklinge og hygger sig. Så længe hækken ikke er hevet op, så har jeg meget lidt travlt med at gøre mere end at nusse om dem :slight_smile:

… og ja - alle nye og/eller sarte planter får pinde ved sig her … så er risikoen mindre for at der kommer to kanonkugle-katte og trumler dem, eller at de lægger sig på dem :dohdoh:

7 Synes om

:grinning_face_with_smiling_eyes: at shoppe hos planteskole er lidt ligesom IKEA - bare meget bedre i forhold til hvad man får ud af det :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

“Min” planteskole :slight_smile: Har den et godt ry nationalt, siden du finder helt ud midt i ingenting for at handle hos dem?

Jeg er selv blevet henvist til dem af ham, der har De Japanske Haver her i nærheden af Nørre Broby. De får vist mange af deres ting derfra.

2 Synes om

Magtenbølle har generelt et godt ry blandt rosenfolk :slight_smile:

Og min biologi-udd svigerinde er rigtig glad for den :slight_smile:
Så da jeg skulle til Odense for at passe mine nevøer, så var den jo oplagt at besøge på hjemvejen :smiley:

4 Synes om

Jordbærplanter med røde blomster - Ja tak :ok:

11 Synes om

Kan blad glans bliver for gammel?
Med venlig hilsen

En dag må jeg huske at tage et billede af mit rosenprojekt, der fortsat lever. Jojo :rock:

Hvis nogen ikke kender mit rosenprojekt, hentede jeg for 2 år siden og for 3. år i træk en rosengren fra en klatrerose hjemme hos min mor. Inden det blev sommer igen, var de flyttet, så derfor var det heldigt, at der faktisk var en af de fire podninger, der lykkedes.

Og det er altså også lykkedes mig at holde liv i den, selv om jeg i sandhed ikke har forsøgt særlig meget. Sidste år opgav jeg på et tidspunkt alt med have, og så måtte den passe sig selv. På det tidspunkt var den plantet ud i en krukke. Et eller andet åd alle bladene af den - snegle måske, hvis de æder roser - så jeg troede, det var slut.

Men sørme om ikke den satte en masse nye skud i år, og der kom også et frisk skud helt nede fra den del, der var under jorden. Det har vist sig at være meget kraftigt og levedygtigt, mens den oprindelige stængel ikke ser for godt ud. De skud, der har været her, er også små og forkrøblede. Nu håber jeg, at det er nok med det ene friske skud til, at det kan tage over og blive til en stor, fin rose.

For et par uger siden plantede jeg den ud til de andre roser, og det nye skud fortsætter med at sætte nye blade, så det er lovende. Men sikke et besvær :slight_smile:

7 Synes om

Hvad med den fuchsia du fik stikling af hos mig?

:flushed:

Den kunne ikke rigtig holde til ikke at blive passet …


Hvad er det for et træ? :grin: