Havetråden 2022

Jeg har været flittig i haven idag :muscle:
Jeg fik mig endelig taget sammen til at luge ved roserne. De var groet helt under og trængte rigtig meget til noget gødning, så jeg fik luget og gødet.

Før:

Efter: ( og hverken Puffe eller Chardonnay hjalp med arbejdet, de sneg sig bare med på billedet :person_shrugging:)

Og så ved jeg ikke helt om jeg har været for optimistisk at sætte mine små asier og tomater ud på friland… Håber at de klarer den :crossed_fingers:

8 Synes om

Gik en aftenrunde i aftes … det er altså en fornøjelse :smiley:

Mine blå iris, som jeg kom til at få ved en tilfældighed :smiley:

Jeg er meget fortabt i dem :ups: virkelig nogle af mine yndlings “godt for øjet” planter i haven :slight_smile:

Og så den hvide dværg rododendron, den har det efterhånden bedre og bedre. Sidste år var hårdt for den, men nu er det sat ind med lidt mere overvåget vanding og gødning, det betaler sig :smiley:

Og min nyeste lilla rododendron

Det her er godt nok fra et par dage siden - men den klematis her er altså SÅ flot lige nu og den ender med at fylde hele hegnet ud i den del :slight_smile:
Det er den tidligste klematis jeg har, den skuffer aldrig ger først på året :slight_smile:

“Køkkenhaven” bagved begynder også at komme godt op nu og det ser ud til mit nye magnolia-håb faktisk overlever denne gang :smiley:

9 Synes om

@PiaB
Sikke dog nogle dejlige billeder af din have :smil:,
Da jeg så de blå iris, trak det lige en tåre, må jeg spøge om de er blå blå eller bare blå, ?
For hvis de er blå blå, hvor har du fået fat i dem henne?
De iris var en af mor’s ynglings blomst og hun var meget øm om dem, jeg ved ikke hvorfor men fra den ene år til den anden, var de gået ud, og de betyder et eller andet for mig som jeg ikke kan beskrive :ups:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Hmm de svinger mellem rigtig blå og blålilla alt efter lyset.
Min mor kalder dem sibirsk iris;

Jeg fik dem lidt tilfældigt, da jeg skulle have nogle planter fra min mor, hvor der så var fire små knolde af dem i mellem en masse dagliljer.

Kommer du til Thy området enten til efteråret eller næste forår, så kan de sagtens deles lidt på, så du kan få en lille klump eller to med dig :+1:
Her gror de i hvert fald velvilligt og bliver hurtigt til flere hvert år :slight_smile:

1 Synes om

Så skal der plantes roser! Vi er lige kommet hjem med nye til bedet :partying_face:

3 Synes om

Så er der vandet og plantet :slight_smile:

Tjek lige vores flotte høje mælkebøtte :joy:

8 Synes om

Høj, ja - flot, tjoeee - men mælkebøtte har det sgu’ aldrig været… :sunglasses: :-1:

4 Synes om

Tænkte jeg også, men jeg har så ingen ide om hvad det er? Andet end høj og med små gule blomster, så vidt jeg husker.

Googlede lige, er det Alm. brandbæger/Stolthenrik?

Altså det ligner da en høj fætter af mælkebøtter, i mine øjne. :tihi:

image

2 Synes om

Nope, brandbæger er det heller ikke - hverken alm. eller nogen af de andre arter.

Æh hvad er det så? For det synes jeg da godt nok det ligner. :slight_smile:

Ved ikke hvad Lykke’s hedder, men trust me, som hesteejer kan man genkende alle varianter af brandbæger, i såvel mørke som med solen i øjnene - de er voldsomt giftige, og en f*cking pestillens at få på foldene…
Nappede lige er billede af dagens “høst” af alm. brandbæger, rester af dem vi fik med da vi tilkøbte noget jord, og som jeg nu på 3. sæson kæmper med at få udryddet - de er som det fremgår i øvrigt også oftest væsentligt mindre:

5 Synes om

Tror dig såment gerne. Men der hvor jeg fandt informationen, stod der “alm. brandbæger er 10-30 cm høj” hvilket jo ser ud til at passe fint med Lykkes. Så med den information og det jeg kunne se, så tænkte jeg at det passede fint. :slight_smile:

Sådan ser ukrudtet ud

1 Synes om

Her fodder vi hestene med Lykke’s mælkebøtte :slightly_smiling_face:

Vi kalder dem liegitisdell
Har fundt den rigtige navn her

Svinemælk, alm.
Almindelig Svinemælk (Sonchus oleraceus) også kendt som Marietidsel er en enårig, 25-100 cm høj urt, med matgrønne til forskel fra Ru Svinemælk, der har skinnende blade. De bleggule blomsterkurve er omkring to centimeter i diameter. Alle dele af planten indeholder hvid mælkesaft. Denne art trives på samme slags steder som den ret så vellignende Ru Svinemælk. Svinemælken er velegnet som dyrefoder. Tidligere blev den også brugt som lægemiddel.****
Med venlig hilsen

Det er den også typisk - mine eksemplarer i dag er vel en 12-15 cm, ref. brillestangen.
Lykkes er nok mindst 60+, at dømme efter herregårdsstenene og plankeværket… :wink:

Den går jeg til gengæld med på… :+1:

1 Synes om

Tak @PiaB lige netop med din beskrivelse af farverne, er jeg sikker på det er den, tak det vil jeg gerne have, den plante har stor betydning for mig :tak:
Må til og finde ud af hvem jeg kan lokke med en køretur

Med venlig hilsen

1 Synes om

Du skal være så velkommen - og der er jo god tid. De næste par måneder er jo uanset slet ikke gode at dele og flytte på planterne, så det er ingen hastværk :slight_smile:

1 Synes om

Helt fair, det er noget andet - jeg kaldte den bare det, den lige lignede :sweat_smile:

Men fedt - så kan vi da påstå at vores mælkebøtter er lidt under kontrol :klappe:

Og ja, den var nok mindst 60 cm.

3 Synes om

Nu er det lige før de to bondrose springer ud, den sidste kommer der vist ikke blomser på i år

Se lige bort fra jeg skulle have været i haven og luge i dag :see_no_evil:
Og katte urten gro helt vild :grin:

Med venlig hilsen

6 Synes om

Katteurt bliver helt fantastik store :smiley:

Jeg imponeres igen i år over, at de tre små 20,- planter bliver så store :smiley: og de blomstrer jo nærmest fra nu til nattefrosten sætter ind :slight_smile:

2 Synes om

Jeg købte en katteurt i Rema sidste år. Den er fuldstændig vild og overskygger næsten alt andet i det bed. Den, jeg har fået af @Skattekat, er der også stadig liv i, viser det sig, men den er langt bagud. I år har jeg købt en blåkant i Rema - bare for at finde ud af, at den også hedder Nepeta. Så altså endnu en katteurt. Som mine katte i øvrigt er helt ligeglade med.

1 Synes om