Hjælp til at teste en brochure :)

hvis du har fået billedet af Mona er det vel hende de har kontaktet… andet ville jo ikke give meget mening :slight_smile:

Jeg kan i øvrigt oplyse at så længe billeder blev lagt ind i tråden stod Felis Danicas navn i tråden. Der bør ikke have været nogen tvivl om at folderen skulle laves for Felis Danica.

Jeg har aldrig påstået at jeg ville lave en folder for mig selv. Det har jeg iøvrigt slet ikke hverken penge eller evner til. Eller illusioner om at jeg ville opnå noget med.

[quote=Sheer;230557]Jeg har oplyst navnene og i min version af folderen stod de også skrevet på.

Ja, det troede jeg. Jeg troede ejerne ville blive kontaktet.[/quote]

Jeg har kontaktet Mette og undskyldt. :slight_smile:
Jeg har ikke tænkt på, at billedet var Mettes.
Katten er jo min.
Så kan jeg lære det - kan jeg :håndtryk:

Felis Danica har ikke på noget tidspunkt kontaktet mig.

[quote=Battlestar;230554]Det havde du virkelig ikke en jordisk chance for at vide… og når billedet er givet af opdrætter til køber må man også forvente at det er køber der har råderetten over billedet… ellers skal der gøres opmærksom på det når billedet udleveres

Præcis samme princip som når vi ser dvd og er tvunget til at glo på copyright reglerne… [/quote]

Pjat, fordi jeg har givet et cd med killingebilleder til min killingekøber har jeg da ikke automatisk givet killingekøberen rettighederne til dem. Desuden står der på min hjemmeside at jeg har copyright på alle mine billeder.

Det har jeg heller ikke sagt, jeg stille jo blot spørgsmålstegn ved hvor FD har dem fra og hvem der i givet fald har givet dem ”lov” til at bruge dem. Men som Mona skriver er hun aldrig blevet spurgt af FD om de måtte bruge dem og de har heller ikke spurgt – ergo har de bare taget dem.

Hvor i tråden står det?

[QUOTE=Sheer;230576]Jeg kan i øvrigt oplyse at så længe billeder blev lagt ind i tråden stod Felis Danicas navn i tråden. Der bør ikke have været nogen tvivl om at folderen skulle laves for Felis Danica.

Jeg har aldrig påstået at jeg ville lave en folder for mig selv. Det har jeg iøvrigt slet ikke hverken penge eller evner til. Eller illusioner om at jeg ville opnå noget med.[/QUOTE]

Aj, come on …

Blev FDs navn sletter når man ikke mere kunne lægge billeder ind, eller hvad mener du?

Du har evner til at lave en FD folder men ikke en privat, hmmmm …

[quote=Cherry;230720]
Det har jeg heller ikke sagt, jeg stille jo blot spørgsmålstegn ved hvor FD har dem fra og hvem der i givet fald har givet dem ”lov” til at bruge dem. [/quote]

Kunne det tænkes at FD er foranlediget til at tro at de har fået lov til at bruge billedet når nu Mona har sendt det til Sheer på email og ikke kun vist det i tråden?

[quote=Lis Dahlstrøm;230732]Aj, come on …

Blev FDs navn sletter når man ikke mere kunne lægge billeder ind, eller hvad mener du?

Du har evner til at lave en FD folder men ikke en privat, hmmmm …[/quote]

Jeg slettede to ord i den tråd ‘‘til FD’’.

Sheer bad mig om at slette tråden fordi hun ikke vidste om det var OK at fortælle at det var til FD.

Jeg valgte istedet at slette to ord fordi at tråden på det tidspunkt havde kørt i ret lang tid og brugerne derfor ville undre sig over hvor den var blevet af :slight_smile:

Jeg ville sgi godt nok glo lidt, hvis en af de billeder jeg havde taget, pludselig var i en brochure uden jeg anede noget om det -what

Uanset om man har “fået” billedet, har man jo ikke ret til bare at bruge det, hvor man vil :slight_smile:

Vi er i dag blevet kontaktet af præsidenten for TICA, der har set nogle billeder af vores på Facebook, og spurgt om de må bruge nogle til en killinge-brochure - og de har fået en hel del, men alle kun med dommere/katte :slight_smile: Vi er blevet spurgt før, og hvis de har ønsket billeder med personer i nærbilleder, har jeg spurgt disse først om lov, før TICA har fået lov - netop for personen ved at billedet bliver brugt :slight_smile:

[QUOTE=birtheras;230751]

Sheer bad mig om at slette tråden fordi hun ikke vidste om det var OK at fortælle at det var til FD.[/QUOTE]

Men hvis man donere et billede til en brochure, er det vel meget rart at vide hvad det skal bruges til nøjagtig? Tænk hvis billedet blev brugt i en kedelig sammenhæng? -what

Jeg kan ikke forstå, hvis FD skulle være interesseret i at “holde det hemmeligt” :slight_smile:

Endnu engang tænker jeg at en fælles fd-mailingliste - hvor det er FD selv der spørger efter feks billeder, ville være en god ting for organisationen :slight_smile:

Det kunne nemt tænkes, eller også tænkte de at Sheer havde tjekket op på det. Uanset hvilken en af de to muligheder der er sket, er det jo ikke godt nok! Mit billede havnede stadig en brochure uden jeg vidste det.

(Hvis Mona har sendt det på mail til Sheer vil jeg gerne se dokumentation på det privat, det er sjovt nok ikke helt det jeg hører fra Mona nemlig.)

Sheer bad mig om at slette tråden fordi hun ikke vidste om det var OK at fortælle at det var til FD.
Jeg valgte istedet at slette to ord fordi at tråden på det tidspunkt havde kørt i ret lang tid og brugerne derfor ville undre sig over hvor den var blevet af [/quote]

Okay så brugeren kunne se at billederne var til FD da de lagede billeder i tråden? Og senere er det så blevet slettet fra tråden. Jamen ok, det fatter jeg så ikke man har gjort (så kan man jo ikke regne med indholdet i gamle tråde eller søge på dem) men hvis det er sket er det jo klart man ikke kan se meningen mere.

I virkeligheden var jeg ikke ret sur over det her var sket, jeg fik hurtigt en undskyldning og så var det faktisk ok. Men til gengæld vil jeg bare gerne vide hvordan mit billede er havnet der! Det kan jeg ikke se det urimelige i. Ellers kan man jo bare stjæle alle de billeder man vil, hvis man bare lige hæfter en undskyldning i halen det på.

Så falder tingene på plads:-)

Jeg fik en mail, hvor i der stod, at JEG havde fået et foto til en folder til egen brug. Da jeg aldrig har udgivet en folder henviste jeg til Brita, men nu faldt femøren:-)

Håber det løser sig for jer.

MVH

[quote=lenschow;230832]Så falder tingene på plads:-)

Jeg fik en mail, hvor i der stod, at JEG havde fået et foto til en folder til egen brug. Da jeg aldrig har udgivet en folder henviste jeg til Brita, men nu faldt femøren:-)[/quote]

:confused: Jeg forstår absolut ingenting. Hvem fik du en mail fra? Mona?

[quote=Cherry;230823]
Det kunne nemt tænkes, eller også tænkte de at Sheer havde tjekket op på det. Uanset hvilken en af de to muligheder der er sket, er det jo ikke godt nok! Mit billede havnede stadig en brochure uden jeg vidste det.

Jeg forstår som sådanne godt at du blev noget paf over at se dit billede i brochuren da du ikke havde givet lov til at det blev brugt, men da det er Mona som har sendt billedet og givet tilladelse til at det blev brugt så er man helt sikkert gået ud fra at det også var hende der havde copyright til det.

Okay så brugeren kunne se at billederne var til FD da de lagede billeder i tråden? Og senere er det så blevet slettet fra tråden. Jamen ok, det fatter jeg så ikke man har gjort (så kan man jo ikke regne med indholdet i gamle tråde eller søge på dem) men hvis det er sket er det jo klart man ikke kan se meningen mere.

Indholdet i tråden er vel det samme som før pånær to ord. Der bliver stadig gjort opmærksom på at at billederne er til brug i en brochure. For nogen kan det måske gøre en forskel hvem brochuren er for. Det har jeg så ikke lige forholdt mig til da jeg valgte ikke at slette tråden men blot fjerne to ord.

I virkeligheden var jeg ikke ret sur over det her var sket, jeg fik hurtigt en undskyldning og så var det faktisk ok. Men til gengæld vil jeg bare gerne vide hvordan mit billede er havnet der! Det kan jeg ikke se det urimelige i. Ellers kan man jo bare stjæle alle de billeder man vil, hvis man bare lige hæfter en undskyldning i halen det på.[/quote]

Selvfølgelig kan jeg da godt forstå at du gerne vil vide hvordan dit billede havnede der. I dette sammenhæng vil jeg påstå at det er blevet brugt i ‘‘god tro’’. Det er jo ikke blevet stjålet af Sheer. Mona har sendt det til hende :slight_smile:

Alt dette har fået mig til at tænke på vores månedens kat. For fremtiden må vi hellere oplyse om at billedet skal være brugers eget billede eller de skal som minimum have retten til at bruge det :slight_smile:

Tænk hvis et billede vandt og der så bagefter kommer en og påstår at vi ikke har ret til at vise billedet på forsiden :S

Jeg synes så stadigvæk at det er FDs pligt at sikre, at de har rettigheder til det billedmateriale de bruger, uanset hvor de har det fra! Mona nægter så at have sendt det til Sheer – så jeg giver altså op -surrender

Ej indholdet er da overhovedet ikke det samme! Der er da en pokkers til forskel på en folder Sheer fx selv vil udgive (som er det indtryk jeg får når jeg læser tråden nu med slettet ord) og en folder udgivet af FD. Jeg er ikke engang medlem i FD så hvem siger jeg vil bidrage med billeder til en helt anden organisation?!

[quote=birtheras;230848]Alt dette har fået mig til at tænke på vores månedens kat. For fremtiden må vi hellere oplyse om at billedet skal være brugers eget billede eller de skal som minimum have retten til at bruge det.

Tænk hvis et billede vandt og der så bagefter kommer en og påstår at vi ikke har ret til at vise billedet på forsiden [/quote]

Ja, det behøver jeg vel ikke sige at jeg synes er en god ide :stuck_out_tongue:

[QUOTE=birtheras;230848]
Tænk hvis et billede vandt og der så bagefter kommer en og påstår at vi ikke har ret til at vise billedet på forsiden :S[/QUOTE]

ja det er så endnu en problematik vi skal til at slås med for det skal da nok passe at det også sker for os - selv om folk selv har tilmeldt billederne :S desuagtet at det er fin reklame at komme på forsiden…

Mona vedhæftede billedet i den tråd hvor der blev samlet billeder ind - altså må Mona også have mailet billedet til Sheer for at det kan være kommet med i brochuren… for sheer kan ikke have griflet billedet fra kattegale og så samtidig have brugt det til tryk - kvaliteten ville blive meget ringe… det kan det selvfølgelig også være… men det ville virke meget underligt

Jeg har nu været med i billed-konkurrencer før, og der er blevet oplyst at man selv skal have rettigheder til billedet, så det kan I jo bare gøre :ok:

[FONT=Verdana][SIZE=2]Ja, det var jo også det man gjorde da MCO bogen blevet skrevet. Der fik man udleveret en lille skrivelse fra forlagt, hvor de gjorde opmærksom på at man skulle have rettighederne til billedet. Desuden skulle man være opmærksom på at billedet ville brugt igen hvis bogen skulle genoptrykkes. [/SIZE][/FONT]

Nå, men som afrunding på denne tråd kan jeg fortælle, at jeg har modtaget dokumentation på at det er Mona der har sendt billedet ind. Roger over – and out!

Nu har DU jo heller ikke submittet et billede. Det har MONA!!!

At Mona så ikke havde rettigheden til at bidrage med det billede, det må da være mellem DIG og Mona.

Måske skulle DU oplyse dine killingekøbere om at selvom du sender dem billeder så er det stadig dine og kun du bestemmer hvor og hvordan billederne må bruges. Så ville dette jo være undgået :slight_smile:

[quote=Cherry;230910]Jeg synes så stadigvæk at det er FDs pligt at sikre, at de har rettigheder til det billedmateriale de bruger, uanset hvor de har det fra! Mona nægter så at have sendt det til Sheer – så jeg giver altså op -surrender

Jeg har ikke nægtet, at jeg har sendt det til Sheer.
Men jeg husker ikke, at det skulle bruges til en større sag for FD.

-surrender Og jeg har ikke handlet i ond tro.
Jeg har slet ikke tænkt på, at det var et billede, som Mette har taget af
min Mozart.
Du milde…der skal ikke meget til - for at komme i fedtefadet. -surrender

Jeg er rigtig ked af Mettes vrede. -surrender
Jeg har trods alt 4 vidunderlige katte fra Mette.

Heldigvis bliver de ikke mindre vidunderlige af en tvist om et billede.

Jeg kan kun oplyse igen, at FD ikke har kontaktet mig på noget tidspunkt.

Jeg har ikke nægtet, at jeg har sendt det til Sheer.
Men jeg husker ikke, at det skulle bruges til en større sag for FD.

-surrender Og jeg har ikke handlet i ond tro.
Jeg har slet ikke tænkt på, at det var et billede, som Mette har taget af
min Mozart.
Du milde…der skal ikke meget til - for at komme i fedtefadet. -surrender

Jeg er rigtig ked af Mettes vrede. -surrender
Jeg har trods alt 4 vidunderlige katte fra Mette.

Heldigvis bliver de ikke mindre vidunderlige af en tvist om et billede.

Jeg kan kun oplyse igen, at FD ikke har kontaktet mig på noget tidspunkt.[/QUOTE]

jeg synes ikke du skal være ked af det - at Cherry ikke har oplyst dig om at du skulle spørge om lov inden du brugte billeder hun har taget og give til dig - det kan man altså dårligt bebrejde dig!!

Jeg ville formodentlig være kommet til nøjagtig det samme - i god tro!!