Huset for enden af rækken - “renoveringsdagbog”

Jeg er ret så spændt på hvordan budgettet spænder an.
Malingen har vi fået en et god rabataftale på. Når man kommer og køber til et helt hus, så ville de godt give lidt ekstra rabat. Det er så det gode ved at gulv, loft, køkken, maling, selv toilet og vandhaner osv osv købes ved XL i byen. Det giver et solidt forhandlingsgrundlag :tihi:
Maling til hele huset er efter rabat endt i omtrent 5tusind. Og meget af de var faktisk på tilbud inden rabat :stuck_out_tongue:

Men med både malere, elektriker, tømrer og murer … løn alene render op.
Når der er tilbud fra tømrer på vinduerne, så er jeg spændt på om noget af det kan ædes af forsikringen - det håber jeg MEGET :tihi!

Vaskemaskinen er så dog uden for budget - den er der sparet op til ‘ved siden af’ :tihi:
For jeg trængte :ups:

… og min kære far er en tilbudshaj!
Vi ledte efter en høj pladeradiator til gangen. Han fandt den ny til 4500 … bum så fandt han den pæn og flot som ny, men brugt til bare 450 :open_mouth: så lige 400 til fragtmand og så var der sparet over 3000 :tihi:
Umiddelbart skal den ikke en gang males :smiley:

8 Synes om

Det er netop også arbejdslønnen, jeg tænker på - baseret på taksterne her omkring… :thinking::sunglasses:

2 Synes om

… jeg er også meget meget spændt på hvad al den arbejdsløn ender i :tihi:

Men det et givet godt ud, er jeg sikker på :slight_smile: vi får hjælp til det vi ikke kan ordentligt eller må selv. Resten gør vi selv - det giver det bedste resultat uden det render helt af med arbejdslønnen :slight_smile:

Mer maling. Nu er stue og køkken malet færdig, halvdelen af gangen er færdig, resten af den har fået første gang. Nu radiator sat op i gangen, men fik ikke taget billede :ups:

Faktisk fik jeg kun taget billede ind i soveværelset som fik første gang grå i dag :smiley:


Jeg har meget meget længe ønsket mig et gråt soveværelse! Nu skulle det så være :slight_smile:
Indtil videre er jeg positivt overrasket over hvor godt første lag dækker faktisk, men vi må se om det skal have to eller tre gange ift striber osv efter anden gang :slight_smile:

Stuen har jo så bare skiftet nuance af hvid, så der kommer nok alligevel ikke billeder før der sker noget andet :stuck_out_tongue: en radiator eller sådan noget måske i næste uge :wink:
I morgen sker der ikke meget ud over en kant skal dækkes af og males fordi jeg først kommer derom ved 20-tiden.
Men så giver vi den en skalle i morgen efter arbejde min mor og jeg, og lørdag har jeg en hel dag i malingens tegn :slight_smile:

Vi vil gerne hænge radiatorer op i starten af næste uge, så vi kan jo ikke dovne for meget :stuck_out_tongue:

8 Synes om

Så fik badeværelset sidste lag maling også :slight_smile:


Dog en lille upser. Fik ikke fuget, hvor væg og fliser mødes, så det skal fuges i aften og have lidt ny maling på mandag :slight_smile:

Soveværelset var faktisk færdigmalet i går, men har så i dag opdaget et par hvide prikker i vindueskarmen, så der er lidt at rette på efter frokost :slight_smile:

Så mangler vi “bare” at rengøre, male og montere radiatorer, slibe døre og dørkarme og male dem også. Sætte ny karm og dør i til badeværelset, montere toilettet og brusedøre …
foruden altså lige at slå loft op, montere køkken og håndvask … og til sidst lægge gulv …

Nå ja - nu ligner det da snart noget som kan blive beboeligt :hoho:
Køkken og badeværelsesvasken lander i butikken torsdag i uge 5. Der er vi nu nok ikke helt færdig med at slå loft op endnu :thinking:

For først radiatorer, for når de kommer op, så kan toilettet også monteres - og dét savner jeg altså :hoho:

10 Synes om

Det er sørme også længe, du har holdt dig :uha:

2 Synes om

Ninja satte i dag sit (pote)aftryk på renoveringen af huset :smiley:

Det ér altså hyggeligt, at vi nu er nået så langt, at hun kan komme med derned og hygge mens jeg maler osv :slight_smile:
Mens gulvet flød med skruer og søm var der forbudt for små hundepoter, men nu får hun allerhøjest en anden farve :hoho:

12 Synes om

Så kom der skisme loft på inde på kontoret :smiley:

Min far og jeg startede kl 1645, og vi var færdige til at spise aftensmad kl 2045 :slight_smile:

I morgen håber vi at loftet til soveværelset er kommet, ellers er næste projekt at få sat ny dør i til badeværelset.

Projekt “male radiator” får lige en dag mere :confused:
Der var blevet for koldt i huset, så malingen trak mega striber :frowning:
så vi sliber let af i morgen og maler igen en gang på forsiderne inden bagsiden får et par omgange fredag og lørdag. Nu er er der sat endnu en el radiator op, der hjalp heldigvis på temperaturen :slight_smile:

Lad os nu se - måske al loft i de slå rum er oppe inden weekenden er omme :smiley:

11 Synes om

Super dejligt, at det nu går fremad, Pia :smiley: Æv med radiatorerne, men det skal nok gå :+1:

1 Synes om

En lille update inden jeg trækker dynen helt om under næsen og forsøger at sove en halsbetændelse væk.
Med stor hjælp fra forældrene er mere loft sat op i soveværelset nu :smiley:


Det bliver bare så flot, synes jeg selv :ups:

Og på lørdag skulle emhætten gerne sættes op - med god hjælp fra nogle venner af familien :slight_smile:

13 Synes om

Det er en super flot farve, du har valgt :thumbup:

2 Synes om

Jeg indrømmer jeg var skeptisk over den grå farve, men jeg er blevet ret vild med den :slight_smile:

1 Synes om

Jeg var også lidt luren på, om jeg turde tage springet :ups:
Men jeg har en god kammerat, hvis soveværelse er gråt - og det er så roligt og rart at sove i, så jeg var nødt til at prøve :smiley:
Væggen med døren og skabene bliver så hvid, så der bliver en lys væg, så der ikke bliver for mørkt :slight_smile:
For det var faktisk min største “bekymring” - om det blev for mørkt.

Tak :slight_smile:
Jeg brugte godt nok også lang tid oppe i farvecenteret. På at få valgt en “varm” grå, som hverken blev for mørk eller for fesen, ligesom den heller ikke måtte blive brunlig. Det var lidt af en prøvelse :ups:
Inden jeg havde valgt alle tre farver (kors der er mange slags hvid!!!) og fået al maling tonet, var der næsten gået to timer :hoho:

2 Synes om

I går kom det sidste loft op i soveværelset


I dag har min far og Bo gået og bakset med at få emhætten op på plads - det fortsætter de så med i morgen i fjerde forsøg :hoho:
Det kom et spær i vejen, så det skulle de jo liiiige have styr på :tihi:
Men jeg har fuld tiltro til, at emhætten er på plads inden i morgen er omme :smiley: så vi kan få hængt loft op i resten af huset :slight_smile:
I næste uge skal køkkenet hentes - i hvert fald skabe og skuffer. Hvidevarerne nok først lidt senere :tihi:
Når loftet er oppe skal køkkenet jo samles og det sidste el skal laves af elektriker. Og alt loft skal have en bred fuge heeeeeele vejen rundt :smiley:
Nu tager det fart igen! :smiley:

12 Synes om

Og det er simpelthen så pænt gjort af xl-byg, at de har de tilbud, som jeg lige står og skal bruge, sådan en uge af gangen :slight_smile:
Sidste uge var det toilet, i denne weekend bestilte jeg så bruseglasdøre
https://www.xl-byg.dk/shop/milobad-buet-90x90x195-cm-brusehjoerne.htm?utm_source=katalog&utm_medium=ipaper&utm_campaign=tilbudsavis
… og brusestangssæt
https://www.xl-byg.dk/shop/adora-infigo-l-form-justerbar-brusestangsaet.htm?utm_source=katalog&utm_medium=ipaper&utm_campaign=tilbudsavis

Nu skal jeg lige have læst op på ventilationssystem til badeværelset og forholdt mig til, hvilke kroge derudtil, så mangler kun spejlet :smiley: (og de bliver lavet ved den lokale glarmester med billederamme omkring :slight_smile: )

3 Synes om

XL er vel næsten tvunget til at have tilbud på det du skal bruge med al den reklame de får …:laughing:
…ærligt, jeg er ikke imponeret af de skaringer der er lavet i loftet…puh føj …men ellers ser det godt ud efterhånden

Nu bliver loftet sat lige så pænt op, som vi selv kan… det er ikke sat op af tømrer eller andre fagfolk til en vild timeløn, så ja det kunne sikkert findes fejl i alt det vi selv gør …
men nu gør vi det selv og jeg er faktisk ovenud tilfreds med det som det er :slight_smile:

… og så er jeg faktisk slet ikke ked af at tale godt om vores lokale tømmerhandel. De har i den grad været med til, at budgettet på det her ikke stikker helt af og har været enormt hjælpsomme og givet mange gode råd og vejledning, når vi har haft brug for det. :slight_smile: så det behøver du ikke sidde og øffe over :wink:

2 Synes om

Jamen…jeg øffer ikke…grynter kun lidt…og det var skam ikke for at genere dig, men du finder nok ud af hvor mange edderkopper der vokser ud af sådanne mellemrum…

Nu er alle ender af loftsbrædder jo samlet i enderne med en tap der går ind i den næste bræt, så der er absolut ingen mellemrum overhovedet :slight_smile: de er skubbet helt og aldeles sammen, men der er en slags “v fuge” hvor de samles. Sådan er de lavet og en del af udseendet.
Det eneste sted der er “mellemrum” er ude langs væggen, hvor der er de 2-4 mm som foreskrevet i opsætningspapirerne loftet kom med :slight_smile: