Hva koster en parring?

Hvis ikke jeg “kendte” Annette og ved at hun er en skøn kvinde, som går meget op i kattes ve og vel - og at der skal være styr på tingene … ja, hvis ikke, så tror jeg også, jeg kunne føle som at jeg skulle “stå til regnskab” i et offentligt forum. Det er ikke en rar følelse at have og jeg synes også, at Mikael giver udtryk for det i det, han skriver.

Min personlige mening om det at være en god opdrætter er til gengæld vist helt som det Annette står for, men det er så en helt anden historie. Jeg fraråder ALLE at blive opdrættere, hvis ikke de i forvejen har sat sig en HEL masse ind i det. Der er uendelig meget at lære, for at man kan få en god start i den retning.

Jeg mangler en enig knap. Hvorfor have så travlt med at blive opdrætter, i stdet for at bruge tid på at lære om racer, sygdomme, genetik etc.? Det kommer jeg aldrig til at begribe.

Jeg mangler en enig knap. Hvorfor have så travlt med at blive opdrætter, i stdet for at bruge tid på at lære om racer, sygdomme, genetik etc.? Det kommer jeg aldrig til at begribe.[/quote:3rysv13u]

Jeg kan godt sætte mig ind i hvorfor Pernille - det er killingerne der trækker og ikke nødvendigvis det at man er interesseret i de ting du nævner. For mig er det det at sætte sig ind i tingene og at handle ud fra det, som gør at en opdrætter er en seriøs opdrætter i forhold til nogle som “bare” bliver opdrætter for at få de dejlige killinger. Det er jo heller ikke ulovligt, at blive opdrætter “bare” for at få killinger, men jeg tror, at man få en meget kort “karriere” som opdrætter på den måde.

Hvis man ikke kan/vil gøre det ordentligt skal man lade være. Hvordan kan man som ny vide man man laver, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, hvis man ikke har en rigtig god mentor?
Du har jo næppe planer om selv at beholde alt afkom? I mine øjne er det største ansvar man som “producent” af killinger, ansvaret overfor de killinger man sælger, og dem man sælger dem til.
I opdræt er der ingen nemme løsninger - der er heller ingen billige.
For at tage mig selv, snusede jeg rundt i miljøet i 5 år før jeg fik min første avlskat. Jeg vil kræve noget tilsvarende hvis der kommer “grønne” og vil købe avlskat/parring af mig. De skal bevise et ansvar, en vilje og evne - hvis ikke ingen kat/parring fra mig. Det er levende dyr på godt og dårligt vi taler om, viden om hvordan man får det bedste ud af racen både hvad angår racetypiskhed, temperament og sundhed er ikke noget man lærer over natten og ved at tro man ved bedre selv.
Iørigt er det meget få der kan få lov til at gøre brug af mine hanner, jeg skal kende vedkommende og dennes holdninger samt katteriets særdeled godt før man bliver lukket ind hos mig. De test der er for sundheden og af racetypiske ting skal naturligvis kunne dokumenteres. I de tilfælde man er kommet gennem “nåleøjet” tager jeg normalt 1500 pr killing, man betalet max for 3 når det er samarbejdpartnere, 4 når det ikke er, killinger der lever 1 uge gamle. Jeg har valgt beløbet falder efter fødsel) da jeg ikke kan/vil garantere omparring) ved betaling udfærdiges parringsattesten, kontrakten er lavet inden parring.
For mig har Matadorhanner = den han alle vil bruge, overhovedet ingen interesse.

Hej Mikael

Tak for dit svar, jeg har læst det. Jeg står dog lige og skal til genoptræning, (p.gr.a. brækket arm) så har ikke tid til et længere svar.

Skriver når jeg er hjemme igen :slight_smile:

Vh Annette

jeg går osse med en lille opdrætter indeni, men inden jeg overhovedet springer ud i noget som helst ang opdræt vil jeg suge al den viden til mig jeg overhovedet kan, inden jeg overhovedet begynder at overveje et opdræt vil jeg osse først hitte ud af hvilken racekat det helt præcist skal være og den kat skal så kun være hygge/kælekat og jeg vil lære racen at kende godt før jeg kaster mig ud i det, og når dne tid så kommer at det er tid til at jeg syntes jeg har den nødvendige viden og forståelse for et opdræt vil jeg finde mig en mentor som jeg føler mig tryg ved.
dette mener jeg er den rigtige måde at starte et opdræt på.
jeg har nu haft kat i over 20 år af mit liv, men bliver stadig forbløffet over hvor meget jeg mgl at lære endnu

[color=#800080]Lyder som en super ide Johnny. Jeg har haft katte siden jeg var 9år, og glæder mig nu til vanilla skal komme som min aller første avlskat. Jeg har Klub,stamnavn og hjemmeside klar allerede. Og IKKE mindst 4 super gode mentore, som jeg ser jævnligt og bruger meget tid sammen med. havde jeg ikke haft dem, ja så er det nok ikke sikkert at jeg nogensiden ville turde starte. Men stadigvæk læser jeg også alt hvad der er mig muligt, samt ejg er medlem af birmaklubben og birmalisten. det er et kæmpe ansvar som nogen desværre ikke kan klare(har vi jo lige set et andet sted -ked ) og derfor er det vigtigt ahvert tilfælde hos mig, at jegr en familie der støtter mig 100%, og igen mine MENTORE.

KH Sinegry med kriller i maven over at skal vente nu 7uger opå Vanilla SUK

Sååååådan så er jeg her endelig -thumbs
Jeg svarer lidt inde i dit indlæg, det er nemmest, mine svar er markeret med rødt, så det er nemmere for dig at overskue :slight_smile:

[/quote:399cln9l]
Du opgiver ik så nemt hva? gg NIX, man er vel kvinde G Men derudover også interesseret i dine svar.
Havde sku helt glemt dette indlæg, men jeg skal svare så godt jeg kan, skønt jeg kan se at jeg virkelig skal tænke godt over mine svar for ik at blive trampet på… Av da… er det det du tror jeg vil? Det er BESTEMT ikke min hensigt!

Og så ser jeg den vandrende kat, som at det ligeså godt ku være -skadefryd Skadefryd?? mig skadefro? Nej ikke tale om - bekymret ja -engaeret ja

Jeg har ingen planer om at avle på Freja lige nu da hun jo skal være på toppen først.
Det lyder rigtig fornuftigt og glæder mig meget at høre at du tænker sådan

Ja jeg opsøger viden og vil gerne spørge hvorfor der skal tages test på PKD for der det jeg har læst står der at det rammes af perseren…
Og jeg citerer:
Cystenyre er en arvelig sygdom hos perserkatte og perserkatte-blandinger. Det er en langsom, fremadskridende nyresygdom, og der findes ingen mulighed for at standse eller helbrede den. Symptomerne opstår især hos ældre katte - gennemsnitligt ved 7 års alderen. Der er mange cyster i begge nyrer lige fra fødslen, men hos nogle katte vokser de sig langsomt større og kan nedsætte nyrernes funktionsevne.
Desværre er netdyredoktor ikke altid up to date med nyeste viden, hvilket egentlig er drøn ærgeligt da det jo er oplagt man der søger viden. Man ser en øget hyppighed af cyster i nyrerne PKD. Årsagen er, at man hos Maine Coon har linier, hvor der er blandet Perser kat ind, og man har derved fået PKD indenfor hos Maine Coon. Det er derfor jeg nævner PKD i “bogstavsrækken” G

Har ingen stamnavn på nuværende tidspunkt, men vil søde det…
Dejligt, tillad mig at anbefale Jyrak (mener du er fra jylland, hvis jeg tager fejl så beklager jeg) som en rigtig god klub. Der afholdes seminarer for nye opdrættere. Jeg har deltaget i dem og de er VIRKELIG informative :slight_smile:

Fenris har jeg en aftale med hos dr dyr her omk d 1.
Fint, håber doktor dyr har godt at sige.

Håber de svar var ok for dig, for jeg bryder mig ik om at blive trampet på fordi jeg ikke tænker i samme spor som dig… Jeg understreger at jeg endnu engang ikke har haft til sinde at “trampe på dig”. Jeg kunne meget vel have slået ud med store armfakter og fortalt ihhh hvor meget jeg ved. Dette valgt jeg dog helt at undlade idet jeg tænkte at det netop ville få mig til at fremstå som bederevidende og at “her kommer jeg” nu skal jeg sandelig vise dig hvem der er klog og ikke klog her.
Jeg er udemærket klar over at vi alle starter fra nulpunktet. Selv har jeg da MEGET at lære endnu.
Endnu engang understreger jeg -som i mit absolut første indlæg, at meningen med mit indlæg var en plæderen for at du udsatte dit opdræt lidt (Fenris incl.) indtil du havde sat dig mere ind i racen. Jeg mener ikke på noget tidspunkt at have “trampet” på dig med bederevidenhed, tværtimod har jeg henvist dig til informationskilder for at hjælpe dig på vej.

Og det sku ik tages, som en provokation eller noget, men en oplysning om at hvis jeg gerne vil trampes på eller ha at vide hvor i herakiet jeg hører hjemme, ja så kan jeg jo få alt det i kattegalleri og jeg behøver ikke engang at anstrenge mig. Dette har ikke noget med mig at gøre, så undlader at kommentere det yderligere.

Jeg holder mig nemlig LANGT væk fra de store forummer, for at undgå det og fordi min viden til de forskellige emner ikke rækker til at ku forsvare mig…[/quote

Jeg synes det er ærgeligt at du ser mine indlæg som et angreb på dig som person, at jeg som du udtrykker det “tramper på dig” endda er skadefro.

Det var virkelig min mening at hjælpe dig i gang, at oplyse dig om, hvad der indenfor racen findes af viden man bør have kendskab til (indgående kendskab til) inden man begynder sit opdræt.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du gerne vil lære (og som sagt, vi er alle startet det samme sted - ved 0) og i og med at mine indlæg på intet punkt var ment negativt, er jeg mildest talt overrasket over din reaktion på dem.

Ikke for at pege fingre, men du har kaldt mig både skadefro, beskyldt mig for at træde på dig og i det hele taget insinueret at jeg kun havde ondskab i sinde med mine indlæg, jeg ved ikke hvem af os du synes er gået over stregen fordi vi er af forskellig mening, men jeg synes bestemt ikke det er mig.

IGEN - indlæg var ment som hjælp!

Og til de damer - mange tak for ordene med på vejen, i har ramt sømmet lige på hovedet :slight_smile:

Jeg har redigeret i indlægget for at markere alt jeg har skrevet med rødt for at lette læsningen for jer alle. Vh Annette

Det kan jeg vitterligt kun respektere dig for kære Johnny. Det er præcis samme indgangsvinkel jeg selv har taget til opdrættets verden. Samtidig kan vi jo ikke lære alt på en gang. Der er også learning by doing og alt det man lærer hen af vejen. Det skader dog aldrig at sætte sig ind i tingene :slight_smile:

Skal vi ikke hive lidt fat i Århus kredsen, ryste dem og sige: SÅ… nu kommer vi i gang GG
Det er desværre træg med møderne har jeg ladet mig fortælle. :frowning:
Der vil vi kunne lære meget mere :slight_smile:

jo, det ku da godt tænkes vi skulle ryste dem lidt, men måske det så var en ide for mig lige at få lettet korpusset og få meldt mig ind i jyrak først -høhø

Og hvordan lærer man så?
Jeg var jo selv længe om, der er sikkert dem der kan tilegne sig viden langt hurtigere end jeg:-))
Som tidigere sagt fra jeg fattede interesse for racerene katte til jeg fik den første gik der ca. 5 år.
Den tid brugte jeg på at lære, blandt andet ved at lave klubbladet og informationsfolderen for racen, derudover andre katterelaterede foldere. Jeg gik på masser af udstillinger, fik god kontakt med mange opdrættere, besøgte dem, snusede og lærte.
Nu var min halvaby ikke specielt velset på udstillinger, jeg kunne ha’ lært meget hurtiger ved at have købt en smuk kastrat at udstille. Det ville også ha’ vist mine gode intentioner bedre. Jeg har hørt meget på den måde og stillet mange rigtig dumme spørgsmål, men jeg har lært af det.
Desværre har mange i dag meget travlt, det giver ofte bagslag.

Super indlæg Lis [smilie=hate-bravo.gif]
Det er selvfølgelig vigtigt at fortælle hvordan man lærer :slight_smile:

Der er en glimrende studiekreds i Randers og hvis man vil køre lidt længere…Herning.
Og så vil jeg lige skrive 1 km ikke er længere OM man tilegner sig viden ved en studiekreds’ arrangement som den er når man kører på udstilling…HINT -shhhh -høhø
Jeg MÅ tilstå, at uagtet hvor interessant eller belærende en udstilling er, så kommer det aldrig op i det niveau hvor et informativt arrangement er -upssa
Brita -pote

Det kan jeg vitterligt kun respektere dig for kære Johnny. Det er præcis samme indgangsvinkel jeg selv har taget til opdrættets verden. Samtidig kan vi jo ikke lære alt på en gang. Der er også learning by doing og alt det man lærer hen af vejen. Det skader dog aldrig at sætte sig ind i tingene :slight_smile:

Skal vi ikke hive lidt fat i Århus kredsen, ryste dem og sige: SÅ… nu kommer vi i gang GG
Det er desværre træg med møderne har jeg ladet mig fortælle. :frowning:
Der vil vi kunne lære meget mere :-)[/quote]

Rigtig god ide -thumbs i mellemtiden er i mere end velkommen i Herning, det tager jo dog ikke så lang tid at komme her til og vi er flere der kommer lang vejs fra -høhø

Jamen det behøver du slet ikke, man er altid velkommen uanset om man er medlem af en hoveklub (uanset hvilken) Man bhøver slet ikke være medlem af noget som helst…og uanset man bare har dejlige kælekatte eller er opdrætter…huskatteejere er hjerteligt velkommen :slight_smile:

OG hvis man har lyst til et informativt og enormt godt blad, så kan man blive B-medlem af Birmaringen og dermed få Birmafocus tilsendt. Kig på http://www.birmaringen.dk

Jamen det er “vi” jo allerede -hahaha
Og kan også kun anbefale det blad gode artikler, og flotte billeder. Det får 10 ud af 10 -thumbs -hahaha -lazykitty

Jamen det behøver du slet ikke, man er altid velkommen uanset om man er medlem af en hoveklub (uanset hvilken) Man bhøver slet ikke være medlem af noget som helst…og uanset man bare har dejlige kælekatte eller er opdrætter…huskatteejere er hjerteligt velkommen :-)[/quote]

Vi må altså lave noget mere reklame for vores meget skønne studiekreds i Herning Lone. Og til I andre som ikke har en studiekreds i jeres område kunne det måske være noget for netop jer at opstarte sådan én. Jeg tror da at både Lone og Gizzemissen gerne kommer med gode råd i den retning.

Hejsa Michael

Ved ikke helt om du har fået svar på dit spørgsmål om PKD.
Jeg vil bare lige foirtælle dig at vi for tre år siden tog til Varde dyrhospital for at få scannet 4 maine coon piger.
Vi havde i første omgang ikke valgt at skulle scanne for PKD men dyrlægen fortalte os at det efterhånden var blevet en sovepude…det med at Miane coonerne ikke har PKD og han syntes at vi skulle tage den del med, når vi nu var der.
Så det gjorde vi så og hvilket schok…2 ud af de 4 havde PKD…det giver da stof til eftertanke
Derfor tester vi alle vores avlsdyr i dag for PKD…

Hlsen Gitte D [bigloony]

Dette har dybest set ingen relevans…men jeg skriver det alligevel. -høhø
Christian Mogensen som bliver refereret til (varde dyrehospital) fortalte mig en af de gange jeg besøgte ham og hans scanningsudstyr, at det værste tilfælde af cystenyre/PKD han havde fundet var hos en MCO. -blåblå
Dette betyder IKKE jeg mener MCO’erne har PKD…men det betyder MCO’er også, som så mange andre racer KAN have det. INGEN kat, og heller ikke MCO’er er perfekte…desværre. Selvom jeg jo mener mine kræ er tæt på -høhø
Nej pjat…men seriøst så er et testresultat et redskab, en vejviser og en måde hvorpå man gennem generationer kan minimèrer defekter og sygdomme. -thumbs
Og ved at gøre lige netop dèt, så viser man sine omgivelser, man mener noget med dèt man gør, og man ved i højere grad hvad man opdrætter på i hvert tilfælde i en vis grad.
Men kunne man se alt der ligger under skindet på ens kræ, ville meget være nemmere. -rulleøjne
Farver, temperement og størrelse/udseende kan man forholde sig til, men sundheden kan man kun arbejde med og så håbe man ved de tiltag man gør, rammer noget der gavner racen, gør killingekøbere glade OG ikke mindst giver én et laaaaaaaaangt liv med dyrene fordi de ER sunde.
-thumbs

Brita -blomst