Hvad er det islamiske kvindesyn?

så har du ramt hus forbi - alle har værsgo at respektere hinanden og underfundig og upassende brug af ironi der modstrider det er bare ikke OK! - uanset emne!

[quote=Niels Peter;350783]Jeg har haft mange muslimske kolleger som hjemmehjælper, og de virkede ikke specielt undertrykte.

NP[/quote]

[quote=birtheras;350952]Det kan godt være at Koranen prædiker en ting, men virkligheden er en anden.

Jeg har boet i Egypten i 3 år og i Tyrkiet i et år. Jeg mangler til stadighed at møde en muslimsk mand som nægter at give mig hånden. Faktisk har jeg også fået mange kindkys af muslimer.

Mine mange ansatte gav mig da også hånden, både kvindlige som mandlige.[/quote]

[quote=Charlotte Oeh.;351102]Sjovt du nævner det, for det er præcis, hvad jeg selv oplever. Faktisk har
jeg lagt mærke til, at muslimer tit har en helt anden “give-hånd-kultur” end
“os andre”. Selv helt unge, 13-14-15-årige giver hånd, også når de mødes
med jævnaldrende.[/quote]

jeg bor i et kvarter med over 60% muslimer… og de 3 ovenstående citater kan jeg i den grad genkende…

alle de muslimske børn hernede render rundt og leger som danske børn - rører hinanden, har øjenkontakt og fjoller rundt…

teenagerne giver hånd som gestus - både drenge og piger imellem - sågar har en af drengene fra 3 sal gjort det med mig fordi jeg er ven med hans far… (lidt pudsig situation men ret sjov)

ingen af pigerne har tørklæder på… flere af mødrene (under 40) har smidt deres tørklæder… kun de helt gamle damer har deres på… og ofter ser jeg de “fremmede” piger med deres danske kærester (ve de drenge hvis de siger noget forkert - så får de klar besked)

RIGTIG mange af pigerne klarer sig godt i skolen, går videre i gymnasiet og sidste forår når studentervognene kom rundt, så jeg fædre med tårer i øjnene der hilste deres døtre og stolt fortalte "DET er MIN datter… "

vi kan diskutere de tolkninger der måtte være af koranen her såvel som i udlandet… de tolkninger der ikke giver kvinder de samme muligheder som dem jeg snakker om fra mit nabolag…

men når det kommer til stykket - hvor vigtigt er det så?

De piger jeg skriver om har haft glæde af danskerens kamp for ligestilling og har selv ført kampen videre og slås for det de vil have… og de får det!!

Pigerne der flygter fra familierne og gifter sig dansk - de slås for hvad de vil have og får det… for en høj pris… men de gør det… enhver kamp har sin pris… sådan skal det være!!! det er den måde tingene får værdi!!

Når tiden er inde - så vil resten af de kvinder der lever i muslimske lande hvor mænds tolkning af koranen undertrykker dem også gøre oprør… men indtil de SELV gør oprør og ændrer det… der er det ikke afgørende…

VI kan have en mening om det… men det er ikke vores opgave at “redde” de kvinder… det må de selv gøre!! kvinder over hele verden har vist dem hvordan… lady Godiva, Jeanne d’Arc, Katarina den store, Susan Brownell Anthony, Amelia Earhart … for blot at nævne nogle få der på hver deres måde kæmpede mod undertrykkelse… kvinder der vil være frie skal NOK blive det…

Mange muslimske kvinder i DK er præcis lige så frie som jeg er… hvorfor er det så så vigtigt at have fokus på alle dem der IKKE er?? de er jo ganske givet ikke parate til at være det endnu… ellers havde de gjort op med det lige som alle dem der BLEV parate!

[quote=Battlestar;351462]så har du ramt hus forbi
[/quote]

Jeg tror nu nok, budskabet gik igennem

[quote=Battlestar;351462]jeg bor i et kvarter med over 60% muslimer… og de 3 ovenstående citater kan jeg i den grad genkende…

alle de muslimske børn hernede render rundt og leger som danske børn - rører hinanden, har øjenkontakt og fjoller rundt…

teenagerne giver hånd som gestus - både drenge og piger imellem - sågar har en af drengene fra 3 sal gjort det med mig fordi jeg er ven med hans far… (lidt pudsig situation men ret sjov)

ingen af pigerne har tørklæder på… flere af mødrene (under 40) har smidt deres tørklæder… kun de helt gamle damer har deres på… og ofter ser jeg de “fremmede” piger med deres danske kærester (ve de drenge hvis de siger noget forkert - så får de klar besked)

RIGTIG mange af pigerne klarer sig godt i skolen, går videre i gymnasiet og sidste forår når studentervognene kom rundt, så jeg fædre med tårer i øjnene der hilste deres døtre og stolt fortalte "DET er MIN datter… "

vi kan diskutere de tolkninger der måtte være af koranen her såvel som i udlandet… de tolkninger der ikke giver kvinder de samme muligheder som dem jeg snakker om fra mit nabolag…

men når det kommer til stykket - hvor vigtigt er det så?

De piger jeg skriver om har haft glæde af danskerens kamp for ligestilling og har selv ført kampen videre og slås for det de vil have… og de får det!!

Pigerne der flygter fra familierne og gifter sig dansk - de slås for hvad de vil have og får det… for en høj pris… men de gør det… enhver kamp har sin pris… sådan skal det være!!! det er den måde tingene får værdi!!

Når tiden er inde - så vil resten af de kvinder der lever i muslimske lande hvor mænds tolkning af koranen undertrykker dem også gøre oprør… men indtil de SELV gør oprør og ændrer det… der er det ikke afgørende…

VI kan have en mening om det… men det er ikke vores opgave at “redde” de kvinder… det må de selv gøre!! kvinder over hele verden har vist dem hvordan… lady Godiva, Jeanne d’Arc, Katarina den store, Susan Brownell Anthony, Amelia Earhart … for blot at nævne nogle få der på hver deres måde kæmpede mod undertrykkelse… kvinder der vil være frie skal NOK blive det…

Mange muslimske kvinder i DK er præcis lige så frie som jeg er… hvorfor er det så så vigtigt at have fokus på alle dem der IKKE er?? de er jo ganske givet ikke parate til at være det endnu… ellers havde de gjort op med det lige som alle dem der BLEV parate![/quote]

Det er forbundet med reel livsfare for en del af de kvinder, der forsøger at bryde ud her i vesten, og endnu mere i islams hus, så jeg synes godt nok, det er meget “flot” at sige, de må redde sig selv… :S

Du er åbenbart heldig at bo et ret unikt sted, hvor muslimerne går bort fra islamisk levevis for fra hele Europa rapporteres der om det modsatte… Stigende islamisering i ghettoerne, de facto sharialov, selvbestaltet moralsk politi og krisecentre som bugner af muslimsk gifte kvinder… Måske har det noget at gøre med, at der trods alt stadig er en del danskere tilbage i dit nabolag.

[quote=Battlestar;351462]

Mange muslimske kvinder i DK er præcis lige så frie som jeg er…

Dette er simpelthen ikke korrekt.
Jeg har tidligere fortalt, at jeg i mange år har været medlem af en dansk/tyrkisk kvindegruppe.

Alle disse kvinder - må ikke være i stue med fremmede mænd incl. danske.
De har alle ondt i maven hver dag -
De græder - fordi de får bank.

Pigerne der flygter fra familierne og gifter sig dansk - de slås for hvad de vil have og får det… for en høj pris.![/quote]

Ja, nogen betaler endda så høj en pris som deres liv…

Mange muslimske kvinder i DK er præcis lige så frie som jeg er… hvorfor er det så så vigtigt at have fokus på alle dem der IKKE er?? de er jo ganske givet ikke parate til at være det endnu… ellers havde de gjort op med det lige som alle dem der BLEV parate![/quote]

Hvorfor det er så vigtigt at fokusere på dem der ikke er frie…fordi det er dem der har problemerne, det er dem og deres liv omverdenen bekymrer sig om…netop fordi det er så svært at forestille sig, at det i det enogtyvende århundrede stadig finder sted, at kvinder lever en undertrykt tilværelse uden en fri vilje

Du får det simpelthen til at lyde som om de kvinder der ikke er frie, det er fordi de ikke vil …

Hvorfor er det lige at SÅ mange ikke fatter, at grunden til de IKKE er frie, det er at de IKKE har muligheden…de tør ganske enkelt ikke risikere at skulle betale med deres liv…

Og husk på, at dem der BLEV frie, de blev det ikke fordi de ville…men fordi de fik givet tilladelsen

[quote=Felis;351439]Tror du betegnelsen “bogens folk” er en anerkendelse og et udtryk for, at kristne og jøder er rettroende -what

Nej det tror jeg ikke - det er noget jeg ved.
Vantro er pr definition alle ikke-muslimer

Koranvers:

9.29 Kæmp mod dem fra skriftens folk (jøder og kristne), som ikke tror på Allah og den yngste dag, og som er ligeglade med, hvad Allah og hans sendebud (Muhammad) har erklæret tilladt, og som ikke følger den sande bekendelse, indtil de frivilligt betaler jer krigsskat og anerkender deres underkastelse.

4.90 Tag derfor ikke nogen af de vantro som venner, førend de overgiver sig til Allahs sag, men hvis de vender sig bort, så grib dem og dræb dem

48.17 I skal bekæmpe folk medmindre de bekender sig til Islam.[/quote]

Ved ikke hvilken “Quaran” du refererer til med overnævnte, genkender ikke noget af det der står skrevet.

“DRÆB DEM …!”

Stræb og kæmp (djihad, dj-h-d) for Guds Sag imod dem, der bekæmper jer; men vær ikke de første til at gribe til våben, for Gud elsker ikke angriberne (al-mu’tadîn).
Og dræb dem, hvor I (end) støder på dem og fordriv dem (fra de steder), de fordrev jer fra. Forfølgelse og undertrykkelse (fitna) er værre end drab (i forsvar for trosfriheden). Men kæmp ikke imod dem ved den Hellige Moské - medmindre de kæmper imod jer dér. Men hvis de bekriger jer dér, da dræb dem. Det er lønnen for de vantro (kafirûn, k-f-r), (der søger at udrydde gudhengivelsen).
Men hvis de nedlægger deres våben, da er Gud visselig tilgivende og barmhjertig.
Kæmp imod dem, indtil ingen mere forfølges (på grund af sin tro), og Gud alene tilbedes. Hvis de nedlægger våbnene, må ingen fortsætte kampen - undtagen imod de uretfærdige (zâlimûn), der (fortsat) undertrykker andre. (Koranen 2:190-193)

Muhammad Asad skriver bl.a.:
Dette og de følgende vers slår utvetydigt fast, at selvforsvar i ordets videste betydning er den eneste tilladte krig for muslimer. Den defensive karakter af krig “for Guds sag”, dvs. til forsvar for de etiske principper, som Gud har kundgjort, pointeres af vendingen “dem, der bekæmper jer” og tydeliggøres yderligere i 22:39 samt i 60:8 og 4:91, som begge er åbenbaret senere end den ovennævnte passage.
“Dræb dem, hvor I end støder på dem” gælder altså udelukkende i åben kamp, og at “dem, der bekæmper jer” er angribere og undertrykkere.
Passagen blev åbenbaret, medens den hellige by Mekka stadig var i hænderne på de hedenske quraishiter, der forhindrede muslimerne i at tage på pilgrimsrejse. Derfor henvises der til kamp “ved den Hellige Moske”.

A. Yusuf Ali skriver bl.a.:
Krigshandlinger er kun tilladt i selvforsvar og inden for nøje fastsatte rammer - og kun for at genoprette fred og frihed til at kunne dyrke Gud. Under ingen omstændigheder må kvinder, børn og gamle eller svage berøres af kamphandlingerne. Træer og marker må ikke ødelægges, og man må ikke nægte fjenden at slutte fred, hvis han overgiver sig.

Tabari skriver bl.a.:
Da kaliffen Abu Bakr sendte sin hær i kamp ved den syriske grænse, gav han den følgende befaling med på vejen: “Begå ikke forræderi, og afvig ikke fra den rette vej. I må ikke hverken såre eller dræbe børn, kvinder og gamle. Ødelæg ingen palmetræer og frugttræer. Nedslagt ikke kameler eller får, medmindre det er for at fortære dem. Kommer I forbi mennesker, der lever som eremitter eller munke, så lad dem leve, som de har valgt at leve.”

Daryabâdî skriver bl.a.:
Ordet “fitna” har mange forskellige betydninger så som fristelse og gudløshed, forræderi, utroskab, forfølgelse, aggression osv. Alt dette fører til langt større ødelæggelse end krig, og det er for at bekæmpe disse større dårligdomme, at det er tilladt at kæmpe.

Fadhlalla Haeri skriver bl.a.:
Dette budskab er universelt. Fra de tidligste tider var det kun tilladt for muslimerne at kæmpe i selvforsvar; men når der ikke er noget valg, og når man står over for forfølgelse, skal muslimer kæmpe helhjertet.

Aminah Tønnsen:
Der er altså helt klart tale om en forsvarskrig. Bemærk endvidere, at der - som altid i åben krig og i konfliktsituationer - er flere alternativer: dræb dem, driv dem tilbage fra det land, de holder besat - og tilgiv, alt efter situationen. Endvidere er det vigtigt at huske, at:
De, der lytter til Ordet og (når der er flere alternativer) følger det bedste, er vejledt af Gud. Disse er de (virkelig) indsigtsfulde. (39:18)
Og det bedste må alt andet lige være at spare liv, hvor det overhovedet er muligt.
Ser vi på passagen i overført betydning, så sker det jo hver eneste dag, at islam, islamisk levevis og navngivne muslimer angribes i diverse medier. Det skal man naturligvis forsvare sig imod, så længe det ikke kipper over i formålsløst ordkløveri og mudderkastning. Det er ingen sag at slå en modstander af banen, når man kender sin Koran og argumenterer på saglig og ordentlig vis.

Det er tilladt dem, imod hvem der kæmpes, at kæmpe, fordi der er øvet uret imod dem.
Gud har visselig magt til at hjælpe dem, der uretmæssigt bliver fordrevet fra deres hjem, blot fordi de siger: “Gud er vor Herre!” Hvis Gud ikke holdt nogle mennesker i skak ved hjælp af andre, ville både klostre, kirker, synagoger og moskéer, hvori Guds han ihukommes uafladeligt, være blevet ødelagt. Gud hjælper visselig dem, der virker for Hans sag. Han er stærk og almægtig.
Tilladelsen gives til dem, der - hvis vi giver dem magt og myndighed på jorden - forretter bøn, giver almisse, påbyder det gode og forhindrer det onde. Den endelige dom er hos Gud. (Koranen 22:39-41)

Muhammad Asad skriver bl.a.:
I forlængelse af Guds løfte i det foregående vers om at vende ondskaben bort fra de troende, giver dette vers lov til at forsvare sig fysisk. Alle kendte overleveringer citeret af Tabari og Ibn Katir viser, at dette er den allertidligste reference til krig i Koranen. Ifølge Ibn Abbas blev dette vers åbenbaret umiddelbart efter Profetens udvandring til Medina. Denne tilladelse uddybes i 2:190-193, der blev åbenbaret ca. et år senere.

Aminah Tønnsen i “Djihâd - hellig krig eller vejen til fred”:
Den angribende fjende omtales i Koranen som kafir/vantro (i betydningen gudsfornægter) eller som mushrik/afgudsdyrker. Enkelte gange er der tale om munâfikûn/hyklere, der kun er troende af navn, men ikke mener det af hjertet. Det tages altså for givet, at oprigtigt troende jøder, kristne og muslimer ikke angriber hinanden indbyrdes.
Dette må nødvendigvis forstås som en opfordring til at leve op til vort ansvar som menneske, som Guds forvalter og stedfortræder på jorden, til at stræbe efter at respektere hinandens forskelligheder og skabe enhed i mangfoldigheden i stedet for at kives og strides om vore indbyrdes forskelligheder. Og eftersom Koranens opfordring til djihâd gælder alle troende - både jøder, kristne og muslimer - gælder pligten til at forhindre ødelæggelse af gudshuse naturligvis både moskéer, klostre, kirker og synagoger. Gud er interesseret i hele menneskehedens velfærd:
Hvis Gud ikke holdt nogle (mennesker) i skak ved hjælp af andre, ville der herske kaos og ufred på jorden; men Guds nåde omfatter hele menneskeheden. (2:251)

Gud forbyder jer ikke på venlig og retfærdig vis at omgås dem, der ikke bekæmper jeres tro og ikke fordriver jer fra jeres hjem. Gud elsker de retfærdige.
Gud forbyder jer derimod at omgås dem, der bekæmper jeres tro, der fordriver jer fra jeres hjem og hjælper andre med at fordrive jer. Det er sådanne, der begår uret. (Koranen 60:8-9)
Qutb skriver bl.a.:
Dette er det grundlæggende i forholdet mellem islamiske stater og ikke-islamiske stater. Fredelige relationer er grundregelen. Denne tilstand slutter udelukkende, hvis den islamiske stat angribes militært, hvis det frygtes, at modparten vil bryde en fredspagt (hvilket er en trussel om angreb) - eller hvis friheden til at tro på Gud anfægtes, eftersom det er brud på menneskeretten.
Under alle andre omstændigheder er forholdet mellem muslimer og alle andre mennesker baseret på fred, venskab, godgørenhed og retfærdighed. En muslim lever for sin tro. Denne tro er målestok for forholdet til hendes/hans medmennesker. En muslim strides ikke for egne interesser og kæmper aldrig på grund af racisme eller nationalisme, stamme- eller familiestridigheder. Muslimen kæmper for at Guds ord, dvs. retfærdighed og barmhjertighed, må sejre.

[I][FONT=Verdana][SIZE=2]***Halv arveret for kvinder:
Allah forordner:…en dreng skal arve så meget som 2 piger. Sura 4.11

[COLOR=navy]Gud pålægger jer for jeres børn: Et af hankøn skal have samme lod som to af hunkøn. Hvis det er kvinder og mere end to, skal de have to tredjedele af, hvad han har efterladt. Hvis der kun er én, skal hun have halvdelen. Hans forældre skal hver have en sjettedel af det, som han har efterladt, hvis han har børn. Hvis han ingen børn har, og hans forældre arver ham, skal hans mor have en tredjedel. Hvis han har brødre, skal hans mor have en sjettedel, efter testamentariske bestemmelser, som han har truffet, eller gæld. I ved ikke, hvem der står jer nærmest i nytte, jeres forældre eller jeres børn. Dette er en forpligtelse fra Gud. Gud er vidende og vis.[/COLOR][/SIZE][/I][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2][/SIZE][/FONT]

[FONT=Verdana][SIZE=2]Halv vidneret
Kald 2 mænd som vidner, eller er der ikke 2 mænd, så 1 mand og 2 kvinder, som er passende som vidner. Sura 2,282[/SIZE]
[/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2][/SIZE][/FONT]
[I][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=navy]Sura 2 (Koen) vers 282

I, der tror! Hvis I låner penge fra hinanden med en bestemt tidsfrist, så skriv det ned! Lad en skriver skrive jeres mellemværende ned, uvildigt. Ingen skriver må nægte at skrive, sådan som Gud har lært ham det. Han skal skrive, og skyldneren skal diktere! Han skal frygte Gud, sin Herre, og ikke trække noget fra! Hvis skyldneren er svagt begavet eller mindreårig eller ude af stand til selv at diktere, skal hans værge diktere, uvildigt! Tilkald to af jeres mænd som vidner! Hvis det ikke kan blive to mænd, så én mand og to kvinder, som I kan godtage som vidner, således at hvis den ene af de to skulle fejle, så kan den anden påminde hende. Vidnerne må ikke undslå sig, når de bliver opfordret. I må ikke, selvom det keder jer, undlade at skrive det ned, hvad enten det er stort eller småt, indtil fristens udløb! Dette er det mest retfærdige i Guds øjne, det mest retsindige for vidnesbyrdet og det, der bedst kan fjerne jeres tvivl. Men hvis det drejer sig om en forhåndenværende vare, som I har i omløb imellem jer, begår I ingen overtrædelse, hvis I ikke skriver det ned. Tag vidner, når I slutter en handel! Hverken skriver eller vidne må forulempes. Hvis I gør det, er det en gudløshed ved jer. Frygt Gud! Gud giver jer viden. Gud er vidende om alt.
[/COLOR][/SIZE][/I][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]
Hvis en kvinde voldtages gælder hendes anmeldelse kun:
“Hvis de ikke kan bringe 4 vidner, som er mænd, er de ud fra Allahs syn løgnere”(Koranen sura 24.13)
[/SIZE]
[/FONT]
[I][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=navy]Sura 24 (Lyset) vers 13

Hvorfor fremførte de ikke fire vidner derpå? Da de ikke har fremført nogen vidner, er de i Guds øjne løgnere.

Sura 24 (Lyset) vers 4

Hvis nogen retter beskyldninger mod ærbare kvinder uden at kunne fremføre fire vidner, så skal I give dem firs piskeslag og aldrig siden godtage vidnesbyrd fra dem! De er gudløse,
Sura 24 (Lyset) vers 5

bortset fra dem, der derefter omvender og forbedrer sig. Gud er tilgivende og barmhjertig.

Sura 24 (Lyset) vers 6

Hvis nogen retter beskyldninger mod sin hustru uden at have andre vidner end sig selv, så skal han fire gange kalde Gud til vidne på, at han siger sandheden,
Sura 24 (Lyset) vers 7

og den femte på, at Guds forbandelse må komme over ham, hvis han lyver.
Sura 24 (Lyset) vers 8

Fra hende vil det afvende straffen, at hun fire gange kalder Gud til vidne på, at han lyver,

Sura 24 (Lyset) vers 9

og den femte på, at Guds vrede må komme over hende, hvis han siger sandheden.

Sura 24 (Lyset) vers 10

Om nu Guds gunst og barmhjertighed ikke havde været over jer, og Han ikke havde været tilgivende og vis! -

Sura 24 (Lyset) vers 11

De, der kom med løgnen, var en flok iblandt jer. I skal ikke regne med, at det er dårligt for jer; det er tværtimod godt for jer. Hver enkelt af dem skal undgælde for den synd, som han har begået, og den af dem, der har hovedansvaret for den, vil få en vældig straf.

Sura 24 (Lyset) vers 12

Da I hørte det, hvorfor tænkte de troende kvinder og mænd da ikke det bedste ved sig selv og sagde: “Dette er en åbenlys løgn!”?

Sura 24 (Lyset) vers 13

Hvorfor fremførte de ikke fire vidner derpå? Da de ikke har fremført nogen vidner, er de i Guds øjne løgnere.

Sura 24 (Lyset) vers 14

Om nu Guds gunst og barmhjertighed i denne verden og den hinsidige ikke havde været over jer, havde en vældig straf ramt jer for det, som I udbredte,
Sura 24 (Lyset) vers 15

da I greb det på tungen og tog noget, som I ikke havde nogen viden om, i jeres mund, i den formening, at det var en sag af ringe betydning, mens det for Gud var alvorligt.

Indespærring ved opsætsighed:
Hvis nogle af dine hustruer begår noget dårligt, så kald 4 vidner imod dem og lås dem inde i huset til døden, eller Allah åbner en udvej for dem. Sura 4.15

Sura 4 (Kvinderne) vers 15

Hvis nogle af jeres kvinder begår utugt, lad da fire blandt jer vidne mod dem! Hvis de vil vidne, hold da kvinderne indendørs, indtil døden kalder dem bort, eller Gud viser dem en udvej!

Afstraffelse:
Dem (de kvinder), som I frygter oprør fra: lad dem ligge alene i deres senge og slå dem… Sura 4.43.

Sura 4 (Kvinderne) vers 34

Mænd står over kvinder, fordi Gud har givet nogle fortrin frem for andre, og fordi de har givet ud af deres ejendom. De kvinder, der handler ret, er lydige og vogter det skjulte, fordi Gud vogter det. De, fra hvem I frygter genstridighed, skal I formane, lade alene i sengen og slå. Hvis de så adlyder jer, skal I ikke foretage jer mere mod dem. Gud er ophøjet og stor.

Dette er Suna 4 - Vers 43

Sura 4 (Kvinderne) vers 43

I, der tror! Gå ikke til bøn, når I er berusede, uden at vide, hvad I siger! Eller når I er urene; med mindre I tilfældigt kommer forbi - uden at have vasket jer! Hvis I er syge eller på rejse, hvis en af jer kommer fra nødtørftsstedet, eller hvis I har haft kønslig omgang med kvinder, og I ikke kan finde vand, så skal I gå hen til en god og tør jordbund og gnide jeres ansigt og hænder. Gud er overbærende og tilgivende.

Slå blikket ned
Se til at de troende(muslimske) kvinder, at de skal se nedad på jorden…(Sura 24…31)

Sura 24 (Lyset) vers 30

Sig til de troende mænd, at de skal holde øjnene for sig selv og vogte over deres køn. Det er mere renfærdigt for dem. Gud er fuldt vidende om, hvad de laver.
Sura 24 (Lyset) vers 31

Sig til de troende kvinder, at de skal holde øjnene for sig selv og vogte over deres køn; de må ikke fremvise deres pryd, bortset fra det deraf, der er synligt, og de skal lægge deres hovedslør hen over deres halsudskæring. De må kun fremvise deres pryd for deres ægtemænd, deres fædre og deres svigerfædre, deres sønner og deres ægtemænds sønner, deres brødre og deres brødres og søstres sønner, deres kvinder, deres slavinder, mandlige tjenere uden kønsdrift og børn, der intet ved om kvinders private kropsdele. De må ikke stampe med fødderne, så man får nys om den pryd, som de holder skjult. Omvend jer alle til Gud, I troende! Måske vil det gå jer godt!

[/COLOR][/SIZE][/I][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=navy]Den engelske udgave Sura 24:30-31 [/COLOR][/SIZE][/FONT]

<SPAN style=“FONT-FAMILY: Tahoma; mso-bidi-font-size: 12.0pt”><FONT color=#000000 size=4><FONT face=Verdana size=2><SPAN lang=EN-GB style=“COLOR: black; mso-ansi-language: EN-GB”><FONT color=navy>Say to the believing men that they should lower their gaze
and guard their modesty.
That will make for greater purity for them.
And God is well acquainted with all that they do.

[quote=M&M-mor;351630]
Det er forbundet med reel livsfare for en del af de kvinder, der forsøger at bryde ud her i vesten, og endnu mere i islams hus, så jeg synes godt nok, det er meget “flot” at sige, de må redde sig selv… :S

Du er åbenbart heldig at bo et ret unikt sted, hvor muslimerne går bort fra islamisk levevis for fra hele Europa rapporteres der om det modsatte… Stigende islamisering i ghettoerne, de facto sharialov, selvbestaltet moralsk politi og krisecentre som bugner af muslimsk gifte kvinder… Måske har det noget at gøre med, at der trods alt stadig er en del danskere tilbage i dit nabolag.[/quote]

der er 40% danskere her… det er ikke mange… og det er muligt at der nogle steder sker præcis det omvendte… men igen - det er et bevidst valg alle disse mennesker træffer som et “samfund i samfundet”

herude hvor jeg bor ser jeg det modsatte…

og du beviser min pointe… de kvinder ER i fare… ligesom alle de piger der har trodset faren og ER løbet deres vej, har sat familien stolen for døren og har gjort op med traditionerne…

men fare er nu engang prisen for frihed… det er et historisk faktum - for alle kvinder der gennem tiden har villet have ligeret - de har betalt en ultimativt højt pris… sådan hænger verden sammen…

før man er parat til at betale den pris… så bryder man ikke ud - og før er man slet ikke klar… hvilket i øvrigt er en sandhed 99% af alle voldsramte kvinder kan nikke til (mig selv inkl. ) - man skal være klar/parat til at gøre det…

det er ikke specielt “flot” at sige det… det er bare sådan det er… og Danmark er da de første til at hjælpe de piger der bryder ud… og der er jo en grund til at vores krisecentre er fyldt med de kvinder… fordi de er ved at bryde ud og får hjælp til det…

[quote=Mona Jensen;351647][quote=Battlestar;351462]

Mange muslimske kvinder i DK er præcis lige så frie som jeg er…[/quote]

Dette er simpelthen ikke korrekt.
Jeg har tidligere fortalt, at jeg i mange år har været medlem af en dansk/tyrkisk kvindegruppe.

Alle disse kvinder - må ikke være i stue med fremmede mænd incl. danske.
De har alle ondt i maven hver dag -
De græder - fordi de får bank.[/QUOTE]

du skriver ALLE - jeg skriver MANGE… der er meget stor forskel på alle og mange…

selvfølgelig er de kvinder i din gruppe ulykkelige - men de hører desværre til den gruppe der er mere bange end vrede… og de har endnu ikke fundet styrken til at gøre op med tingene…

Jeg holder fast i min påstand… frihed kommer når man er parat til at kæmpe for den og er vred nok til at gøre op med uretfærdighed og undertrykkelse… og os der nyder godt af at kvinder før os allerede HAR taget kampen - vi kan så hjælpe dem der bryder ud…

men det er ikke vores opgave at omvende dem - det er deres egen!!!

[quote=Felis;351652]
Du får det simpelthen til at lyde som om de kvinder der ikke er frie, det er fordi de ikke vil …

Hvorfor er det lige at SÅ mange ikke fatter, at grunden til de IKKE er frie, det er at de IKKE har muligheden…de tør ganske enkelt ikke risikere at skulle betale med deres liv…

Og husk på, at dem der BLEV frie, de blev det ikke fordi de ville…men fordi de fik givet tilladelsen[/quote]

og så har du med et pennestrøg slettet suffragetterne og alle de 1000-vis af kvinder i hele europa der kæmpede og sloges for kvinders ret til at betyde præcis lige så meget som mænd…

de “FIK” ikke tilladelsen… de kæmpede for den og mange betalte med deres liv… de var modige og de troede på deres sag og deres værd…

og når du skriver at de “fik” tilladelse - så nedgør du den arv vi har fået fra dem… jeg mangler ord for den form for mangel på respekt for de kvinder der er grundlaget for at vi som kvinder har det som vi har det nu… :thumbdown:

og JA - prisen er høj… men prisen for frihed ER høj… du kan ikke nævne et eneste tilfælde i verdenshistorien hvor frihed ikke har kostet den højeste pris… det er derfor frihed er det mest dyrebare vi har…

Vil blot komme med en lille fodnote til hvad Regitze og til dels også Mai siger om muslimske kvinders muligheder for at bestemme over deres eget liv…

Indtil ca 1 måned før sin død boede min mor i en bydel, hvor “de fremmede” var i flertal… alene i min mors opgang var der vel 5 “fremmede” familier og det var vel mønsteret i hele bebyggelsen…
Min mor havde et rigtig godt forhold til de allerfleste af disse “fremmede” kvinder… trods at deres forudszætninger for at mødes og tale sammen på lige vilkår må siges at have været dårligst mulige… min mor talte ikke fremmedsprog af nogen art og en del af kvinderne kunne knap nok tale dansk! Men -kaffe lyder næsten ens på alle sprog og på den måde kan man stille og roligt komme ud over barrierene, hvis altså man vil!
Deres forhold i det hele taget var meget langt fra hinanden - min mor var alt andet end religiøs, temmelig feministisk, ræverød i sin politik, enlig mor, aldrig gift! Og opvokset i en ludfattig familie prøget af mange af indre missions tanker…

Min mor var respekteret og værdsat af sine veninder - og ja, det var det hun kaldte dem!!!
Så respekteret, at da hun døde, deltog der hele 14 af disse “undertrykte, uvidende, gennembankede, og fundamentalistiske” muslimske kvinder i hendes kristne begravelse - forestået af en kvindelig præst!!!
Kvinderne opsøgte mig og spurgte om de måtte deltage… og hvordan en kristen begravelse foregik, så de kunne være sikre på at opføre sig korrekt.

Min mor blev sendt afsted på sin sidste rejse med salmesang i kirken, fagforeningens røde æresfane ved kisten … og arabiske sørgehyl udenfor…
Og… jeg er ret sikker at på at min mor ville have været yderst tilfreds med det! :slight_smile:

[quote=Battlestar;351657]
og så har du med et pennestrøg slettet suffragetterne og alle de 1000-vis af kvinder i hele europa der kæmpede og sloges for kvinders ret til at betyde præcis lige så meget som mænd…

de “FIK” ikke tilladelsen… …[/quote]

Nu går jeg ud fra emnet stadig er omkring islam og kvinder, og det er dem jeg udtaler mig om.

Og i dag er det sådan, at de ikke kan tage deres frihed, men dem der bestemmer over dem, kan give den til dem.

[quote=Felis;351670]Nu går jeg ud fra emnet stadig er omkring islam og kvinder, og det er dem jeg udtaler mig om.

Og i dag er det sådan, at de ikke kan tage deres frihed, men dem der bestemmer over dem, kan give den til dem.[/quote]

det synes jeg du skal sige til alle de piger der har trodset familierne og har giftet sig dansk og lever med en trussel over hovedet…

de har TAGET deres frihed… de har betalt prisen… at antyde andet er en fornærmelse mod deres kamp…

og de kvinder der bor her - de har ikke fået tilladelse til noget… de har nu engang mænd der tolker koranen på en måde der ikke er undertrykkende for kvinder sådan som vi opfatter det…

nogle steder i verden “får de lov” - helt sikkert… men at slå alle over en kam og sige at det udelukkende er sådan - det er en fornærmelse af de kvinder der har betalt så høj en pris…

[quote=Battlestar;351674]det synes jeg du skal sige til alle de piger der har trodset familierne og har giftet sig dansk og lever med en trussel over hovedet…
[/quote]

Spørgsmål til alle: Er der nogen, der har tal på, hvor mange “alle de piger” er? Uden at manden konverterer til islam, vel at mærke…

Jeg vil gerne erklære mig enig i de udtalelser, der beretter om “frie” muslimske kvinder. Jeg er af en generation der er opvokset med muslimer i DK - ikke som “nogle der er kommet til”, men som nogle der hele tiden har været her (i min livstid, forståes).
Jeg er født og opvokset i Ishøj, hvor Battlestar bor, og jeg kan kun nikke genkende til hendes beskrivelse. Jeg har således haft muslimske veninder, både i folkeskolen og i gymnasiet. Det eneste “anderledes” jeg kan huske, var at der altid blev serveret mad når man kom på besøg. :tihi: Nå jo, og en af mødrene var enlig og havde egen butik på Nørrebro, så hun var sjældent hjemme. Jeg blev også altid pænt mødt af fædrene.

Jeg har sågar også arbejdet i en lokalbutik ejet af en muslim. Han måtte blankt indrømme at han fortrinsvist ansatte danske piger i butikken - for det gav et bedre indtryk. :S Hans døtre opførte sig ganske dansk - og gik faktisk mere i byen end mig, hehe. Da en af stamkunderne døde, var han med i kirke til begravelsen. Og så kunne han lide bacon - det måtte jeg bare ikke sige til konen. Hvem er under tøflen der? Hahah. :høhø:
Hans kone kunne desværre ikke så meget dansk, men hvor var hun sød. Hun inviterede engang min mor ind i baglokalet til te. Selvom de ikke rigtig forstod hinanden, hyggede de sig. :slight_smile:

Nå, det var vist et sidespring. Men jo - jeg gik da i folkeskole med en muslimsk pige der fik tæsk af sin far, fordi hun havde været sammen med en dansk dreng efter skole. Men så var der jo også de tre danske børn der fik tæsk, fordi de legede og larmede når far skulle se TV avis.

Der hvor jeg vil hen, er vist at alle de voldsramte, undertrykte muslimske kvinder man hører om, lige så godt kan findes blandt danskere. Men det er så let at pege fingre og sige “det er fordi de er muslimer!”.

Man behøver ikke engang slå kvinder ihjel for at styre dem, man kan bare stjæle deres børn: TV2 lige nu…

Statistikkerne fra krisecentrene siger noget andet

[quote=M&M-mor;351698]Man behøver ikke engang slå kvinder ihjel for at styre dem, man kan bare stjæle deres børn: TV2 lige nu…

Statistikkerne fra krisecentrene siger noget andet[/quote]

Nu synes jeg godt nok at jeg har læst hele tråden, men hvilke statistikker?

Et af Felis’ indlæg…

[LEFT][FONT=Verdana][SIZE=2][COLOR=navy][/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Verdana][SIZE=2]Prøver lige igen og ser om det lykkes at få det med som mangler i mit tidligere indlæg:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Verdana][SIZE=2] [/LEFT]
[COLOR=black][COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black][COLOR=#000080]Dette citat mener jeg bestemt at genkende fra en antiislamisk hjemmeside, så det vil jeg afholde mig fra at kommentere på. [/COLOR][/COLOR]

[I]Kvinders værdi i islam i forhold til mandens værdi:

**Kvinden anses som den jord, hvori mandens sæd skal sås.
Jorden er passiv.
Den producerer kun, hvad der sås i den.

I sig selv er jorden uden værdi.
Jorden kan kun gøres produktiv og få værdi når den ejes (af manden).

Jorden er kun af værdi, når den gøres til mark af manden og producerer børn .

Derfor er den ugifte kvinde eller den enlige værdiløs. Den enlige kvinde er værdiløs. Kun når hun føder børn får hun værdi, men da kvinden kun er mark, er det manden, der ejer afgrøden, dvs. børnene.***[/I]

[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[I]
[SIZE=2][COLOR=navy]Det fortælles, at Profeten Muhammad ofte reciterede tronverset, og at han anbefalede sine tilhængere at recitere det. Han skal have sagt, at det er Koranens mest betydningsfulde vers.
Gud. Der er ingen anden gud end Ham - evig og levende. Ham, der eksisterer ved sig selv, og ved Hvem alt eksisterer. Hverken slummer eller søvn kommer over Ham. Ham tilhører alt, hvad der er i himlene og på jorden. Hvem kunne gå i forbøn hos Ham - undtagen med Hans bemyndigelse? Han ved, hvad der var forud for skabelsen, og hvad der kommer efter den. Menneskene kan dog kun fatte så meget af Hans viden, som Han vil. Hans trone (kursi) rækker langt ud over himlene og jorden, og det falder Ham ikke svært at opretholde og værne dem. Han er den Ophøjede, den Mægtige. (Koranen 2:255)
Tronverset taler for sig selv. Guds storhed er uden sidestykke. Yderligere kommentar synes ganske overflødig.
Bemærkelsesværdigt er det, at tronverset efterfølges af det vers, der udtrykker den ultimative tros- og tankefrihed:
[COLOR=navy]Der kan ikke være tvang i trosanliggender (la ikrâha fi-dîn). Troens rette vej er nu let at skelne fra vildvejene. Den, der ikke tror på falske guder og onde magter (at-tâghût), men på Gud (alene), har grebet et ubrydeligt bånd (der fører til det endelige mål). Gud er althørende og alvidende. (Koranen 2:256)
[/COLOR]
[B][COLOR=navy]

Quranens ord om jøder og kristne.

Sura 9 (Omvendelse) vers 44

De, der tror på Gud og den yderste dag, beder dig ikke om at blive fritaget for at kæmpe med deres ejendom og deres liv. Gud kender de gudfrygtige.[/B][/COLOR]

[B]Sura 20 (Ta Ha) vers 47

Gå til ham og sig: ’Vi er din Herres udsendinge. Send Israels børn af sted med os, og straf dem ikke! Vi har bragt dig et tegn fra din Herre. Fred være med den, der følger retledningen![/B]

Sura 2 (Koen) vers 136
Sig: “Vi tror på Gud og på det, der blev sendt ned til os; på det, der blev sendt ned til Abraham, Ismael, Isak, Jakob og stammerne; på det, der blev givet til Moses og Jesus, og på det, der blev givet til profeterne fra deres Herre. Vi gør ikke forskel på nogen af dem. Vi overgiver os til Ham.”
Sura 2 (Koen) vers 137

Hvis de tror på det samme, som I tror på, er de retledte; men hvis de vender sig bort, er de i splid. Gud vil beskytte dig mod dem. Gud er Den Hørende og Den Vidende.

Sura 2 (Koen) vers 138

Genskæret fra Gud! Hvem giver vel et skønnere genskær end Gud? Ham tjener vi.
Sura 2 (Koen) vers 139

Sig: "Vil I strides med os om Gud? Han er dog både vores Herre og jeres. Vi svarer for vore handlinger, og I svarer for jeres. Til Ham hengiver vi os.

En udmærke Online Quaran på dansk.

Forlaget Vandkunsten - Koranen i ny dansk oversættelse (indbundet)
[/COLOR][/SIZE][/I]

Hvis det er det her du mener…

[quote=Felis;349448][FONT=Verdana]
Citat:
"Kvinder med anden etnisk baggrund end dansk søger i stigende grad hjælp på Horsens Krisecenter.

Fire ud af fem kvinder på centret er i dag med anden etnisk baggrund. "

http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyh…/24/075441.htm[/FONT][/quote]

… så er det vist ret kreativt at udlede at muslimske kvinder er mere voldsramte, end ikke-muslimske kvinder.
Artiklen handler om ét krisecenter, og kvinder af anden etnisk herkomst end dansk. Der nævnes intet om kvindernes religiøse tilhørsforhold.

-likeit-bananer-bananer-bananer

Jubiie det lykkes!

[quote=Battlestar;351657]

du skriver ALLE - jeg skriver MANGE… der er meget stor forskel på alle og mange…

Jeg skriver ALLE.
Du skriver MANGE.

Når jeg skriver ALLE fremgår det af mit indlæg, at jeg mener ALLE i min gruppe.

[quote=M&M-mor;351698]Man behøver ikke engang slå kvinder ihjel for at styre dem, man kan bare stjæle deres børn: TV2 lige nu…

Statistikkerne fra krisecentrene siger noget andet[/quote]

Har skam også læst og set udsendelser om danske mænd (og kvinder) der har fortaget sig dette drastiske skridt.

Det sker jo langt fra i alle tværkulturelle forhold, at manden stikker af med børnene, min er da her endnu.