[quote=MiSi;350371].
Jeg har Mai en lille smule mistænkt for at lave et studierelateret eksperiment om, hvad ‘den almindelige dansker’ tror, “det islamiske kvindesyn” er…
BINGO! Kunne altså ikke nære mig.
I en anden tråd blev der lystigt refereret til “det islamiske kvindersyn” og jeg ville derfor gerne høre folks bud på hvad pokker det var for en størrelse. Byggede dette på faktuel viden om “det islamisk kvindesyn” eller “hearsay” og/eller fordomme???
Jeg vil da bestemt bruge en del af det jeg har erfaret herinde når jeg holder fordrag for dels danske, men især, islamiske kvinder ifbm mit arbejde.
Ofte starter vi sådanne aftener med at sidde i grupper og nedskrive fordomme til danskere og muslimere og det er faktisk ret lærerigt for alle parter.
[/quote]
I mit job er jeg i tæt berøring med forskellige nationaliteter der alle vil hævde at deres levevis, deres opdragelsesmetoder, deres kønsrollemønster mv. er i overensstemmelse med det Quaranen foreskriver.
Dog er der stor ulighed i hvordan de forskellige nationaliteter udlever denne “islamiske levevis”, og hvorledes de forskellige mennesker udlægger Quaranens ord, så når vi som danskere møder en forklaring på “islamisk”… - bør vi huske på forklaringerne er lige så indviduelle, som hvis vi var 10 kristne fra forskellige lande, der skulle redegøre for kristendommen.
Mange af de flygtninge, som jeg taler med er analfabeter og har aldrig selv læst Quaranen, men har fået den videregivet af en Imam. Her kan vi så igen stille spørgsmålet om, hvor vidt den enkelte Imanm i det pågældende land har videregivet Quaranens ord eller egne fortolkninger, samt hvilke interesser og/eller status har den pågældende Iman haft i lokalsamfundet.
Hvorfor er det for eksempel en udbredt misforståelse bland de muslimer jeg er i berøring med, at de som muslimer ikke må deltage i faget Kristendom i skolen og heller ikke må gå ind i en kirke.
Quaranen har de samme profeter og historier som findes i Biblen og islam anerkender desuden Jesus. Biblen er iflg. islam de “Hellige Skrifter”. Der foruden påbyder Quaranen alle muslimer at gå ind og bede i en kirke, såfremt der ikke findes en moskee de kan bede i.
Ligeledes tager mange muslimer afstand fra Jesus - hvorledes kan de det når Jesus iflg. Quaranen er en profet på ligefod med Mohammed?
Hvorledes kan kristne og jøder få betegnelsen “de vantro”, når Quaranen siger at vi er retstroende, da vi tilhører “Bogens folk”?
Der er ikke belæg for noget af dette i Quaranen, men denne opfattelse stammer jo et sted fra. Og deler alle muslimer overnævnte udsagn?
Så mener jeg at der er et reelt islamisk kvindesyn - teoretisk set ja, nemlig Quaranens.
Kan vi reelt diskutterer et islamisk kvindesyn? Nej det tror jeg ikke, da det i såfald kun er Quaranens ordlyd, vi kan diskutterer.
Det vi derimod kan diskuttere er kvindesyn i arabisk, kurdisk, tyrkisk mv forstand og der skal vi igen tage højde for hvordan det pågældne kvindesyn er i bjerområder kontra storbyer, hos veluddannede kontra uudannet osv osv osv.