Hvad er det islamiske kvindesyn?

[quote=MiSi;350371].
Jeg har Mai en lille smule mistænkt for at lave et studierelateret eksperiment om, hvad ‘den almindelige dansker’ tror, “det islamiske kvindesyn” er… :muhaha:

BINGO! Kunne altså ikke nære mig.

I en anden tråd blev der lystigt refereret til “det islamiske kvindersyn” og jeg ville derfor gerne høre folks bud på hvad pokker det var for en størrelse. Byggede dette på faktuel viden om “det islamisk kvindesyn” eller “hearsay” og/eller fordomme???

Jeg vil da bestemt bruge en del af det jeg har erfaret herinde når jeg holder fordrag for dels danske, men især, islamiske kvinder ifbm mit arbejde.

Ofte starter vi sådanne aftener med at sidde i grupper og nedskrive fordomme til danskere og muslimere og det er faktisk ret lærerigt for alle parter.
[/quote]

I mit job er jeg i tæt berøring med forskellige nationaliteter der alle vil hævde at deres levevis, deres opdragelsesmetoder, deres kønsrollemønster mv. er i overensstemmelse med det Quaranen foreskriver.

Dog er der stor ulighed i hvordan de forskellige nationaliteter udlever denne “islamiske levevis”, og hvorledes de forskellige mennesker udlægger Quaranens ord, så når vi som danskere møder en forklaring på “islamisk”… - bør vi huske på forklaringerne er lige så indviduelle, som hvis vi var 10 kristne fra forskellige lande, der skulle redegøre for kristendommen.

Mange af de flygtninge, som jeg taler med er analfabeter og har aldrig selv læst Quaranen, men har fået den videregivet af en Imam. Her kan vi så igen stille spørgsmålet om, hvor vidt den enkelte Imanm i det pågældende land har videregivet Quaranens ord eller egne fortolkninger, samt hvilke interesser og/eller status har den pågældende Iman haft i lokalsamfundet.

Hvorfor er det for eksempel en udbredt misforståelse bland de muslimer jeg er i berøring med, at de som muslimer ikke må deltage i faget Kristendom i skolen og heller ikke må gå ind i en kirke.

Quaranen har de samme profeter og historier som findes i Biblen og islam anerkender desuden Jesus. Biblen er iflg. islam de “Hellige Skrifter”. Der foruden påbyder Quaranen alle muslimer at gå ind og bede i en kirke, såfremt der ikke findes en moskee de kan bede i.

Ligeledes tager mange muslimer afstand fra Jesus - hvorledes kan de det når Jesus iflg. Quaranen er en profet på ligefod med Mohammed?

Hvorledes kan kristne og jøder få betegnelsen “de vantro”, når Quaranen siger at vi er retstroende, da vi tilhører “Bogens folk”?

Der er ikke belæg for noget af dette i Quaranen, men denne opfattelse stammer jo et sted fra. Og deler alle muslimer overnævnte udsagn?

Så mener jeg at der er et reelt islamisk kvindesyn - teoretisk set ja, nemlig Quaranens.

Kan vi reelt diskutterer et islamisk kvindesyn? Nej det tror jeg ikke, da det i såfald kun er Quaranens ordlyd, vi kan diskutterer.

Det vi derimod kan diskuttere er kvindesyn i arabisk, kurdisk, tyrkisk mv forstand og der skal vi igen tage højde for hvordan det pågældne kvindesyn er i bjerområder kontra storbyer, hos veluddannede kontra uudannet osv osv osv.

[quote=Mai;351107]Iflg Quaranen er manden intet uden kvinden og kvinden intet uden manden. Quaranen´s kvinde/mande syn, foranlediger mig ofte til at tro at den er inspireret lidt af den taoistiske filosofi. Men det har jeg selvfølgelig intet belæg for at hævde, da muslimske lærde jo vil modsige dette.
[/quote]

Det tror jeg så sandelig også, taoistiske lærde ville modsige -what
Så meget kontakt har der nok heller ikke været mellem datidens Arabien og Kina …

NP
Deltids-taoist

[quote=Mai;351107]Ligeledes tager mange muslimer afstand fra Jesus - hvorledes kan de det når Jesus iflg. Quaranen er en profet på ligefod med Mohammed?

Hvorledes kan kristne og jøder få betegnelsen “de vantro”, når Quaranen siger at vi er retstroende, da vi tilhører “Bogens folk”?

Der er ikke belæg for noget af dette i Quaranen, men denne opfattelse stammer jo et sted fra. Og deler alle muslimer overnævnte udsagn?

[/quote]

Måske hænger betegnelsen “vantro” sammen med koaranaens forfatteres indstilling til kristne og især jøder… :?

9:30 And the Jews say: Ezra is the son of Allah, and the Christians say: The Messiah is the son of Allah. That is their saying with their mouths. They imitate the saying of those who disbelieved of old. Allah (Himself) fighteth against them. How perverse are they!

Hvis du seriøst mener, at koaranaen stiller mænd og kvinder lige, så kig på disse vers:

(Mænds rettigheder er en grad over kvinders)
2:228 Women who are divorced… And they (women) have rights similar to those (of men) over them in kindness, and men are a degree above them. Allah is Mighty, Wise.

(Der skal to kvindelige vidner, så den ene kan huske, hvad den anden glemmer. Man må håbe, kvinden har en veninde med, hvis hun bliver overfaldet :tihi:)
2:282 O ye who believe! …And call two witness from among your men, two witnesses. And if two men be not at hand, then a man and two women, of such as ye approve as witnesses, so that if one erreth (though forgetfulness) the other will remember… Observe your duty to Allah. Allah is teaching you. And Allah is knower of all things.

(Polygami, gælder desværre kun for mænd)
4:3 And if ye fear that ye will not deal fairly by the orphans, marry of the women, who seem good to you, two or three or four; and if ye fear that ye cannot do justice (to so many) then one (only) or (the captives) that your right hands possess. Thus it is more likely that ye will not do injustice.

(Kvinder arver mindre end mænd)
4:11 Allah chargeth you concerning (the provision for) your children: to the male the equivalent of the portion of two females, and if there be women more than two, then theirs is two-thirds of the inheritance, and if there be one (only) then the half… Lo! Allah is Knower, Wise.

(-what Mænd må ikke gå i seng med gifte kvinder MEDMINDRE KVINDERNE ER DERES SLAVER!!!)
4:24 And all married women (are forbidden unto you) save those (captives) whom your right hands possess…Lo! Allah is ever Knower, Wise.

(Mænd bestemmer over kvinder, har allah bestemt, og de må slå dem, hvis de ikke opfører sig ordentligt)
4:34 Men are in charge of women, because Allah hath made the one of them to excel the other, and because they spend of their property (for the support of women). So good women are the obedient, guarding in secret that which Allah hath guarded. As for those from whom ye fear rebellion, admonish them and banish them to beds apart, and scourge them. Then if they obey you, seek not a way against them. Lo! Allah is ever High, Exalted, Great.

Ikke specielt lige, vel? Hvis man derimod snakker komplementære størrelser, som du er inde på, så giver det straks mere mening - en der må give tæv, og en der må finde sig i tæv, en der må bestemme og en der må finde sig i at adlyde…

Mere kan læses her: Skeptic's Annotated Bible / Quran / Book of Mormon

Uha, det var en grimmer én, hva? :tihi:

Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke anstødeligt på enkeltpersoner.

Jeg har da også oplevet både muslimske mænd og kvinder give hånd.
Dog hilser fremmede muslimske mænd ikke på mig ved at give hånd, men ved at berør sit hjerte og jeg hilser ligeledes på denne måde. Det gør vi som udtryk for respekt for hinanden.

Omvendt ved jeg også at de muslimske mænd jeg kender giver hånd til danske kvinder, der ikke er muslimer, i det de anerkender at det er høfligt iflg. dansk kultur.

Jeg har så gennem mit arbejde også mødt muslimske mænd der ikke tog imod en dansk kvindes fremstrækte hånd og ej heller så direkte på hende.

Nej jeg bliver altså nødt til at dele en sjov historie med jer.

Jeg skulle deltage i en samtale med en dansk kvinde og en muslimsk mand.
Da manden trådte ind i rummet bar han en hvid kalot (minder om jødernes kipa/keppish, men er strikket), og havde desuden fuldskæg. Jeg hilste på manden ved at lægge min hånd til hjerter og han gjorde det samme. Den danske kvinde stak helt naturligt hånden frem. Manden blev helt forvirret og skyndte sig at tage plads på modsatte side af bordet uden at give hånd, hvilket resulterede i en panderynken hos den danske kvinde.

Nå samtalen begyndte og manden stirrede ned i bordet og nikkede og kommenterede på hvad kvinden havde at sige. Under denne samtale hælder kvinden mere og mere til siden for til sidst at ligge helt nede ved bordpladen i forsøget på at møde mandens øjne. (Det er ikke en overdrivelse, desværre!) Manden var tydeligvis meget utilpas og nærmest styrtede ud af døren, da samtalen var forbi. Den danske kvinde lignede et stort spørgsmålstegn.

Jeg må tilstå at jeg grinte så tårene trillede, da døren var lukket efter den sølle mand og jeg så kvindens undren. Da jeg endelig var færdig med at grine af, måtte jeg jo forklare kvinden at jeg aldrig før havde været vidne til så stor kulturelle sammenstød som under dette møde.

Kvinden havde jo blot handlet i overensstemmelse med hendes kultur og normer for interaktion mellem mennesker. Nemlig at give hånd og have øjenkontakt med den man taler med.

Manden havde jo oplevet at jeg responderede på hans fremtoning og han var derfor i et stort dilemma, da den danske kvinde ikke forstod at han udviste stor respekt for hende, ved ikke at give hende hånd og se direkte på hende.

Hvem ved - havde jeg ikke været der havde han måske følt sig nødtvungen til at se på hende, men jeg tvivler da netop hans kalot og fuldstæg tilkendegav at han var ortodoks muslim.

Det viste sig at ingen af kvinderne på denne arbejdsplads hvor de samarbejde med muslimere havde sat sig ind i de kulturelle forskelle der er og tja jeg kan kun undre mig over hvorledes de har kunne samarbejde uden den basal viden om deres samarbejdsparter.

Niels Peter.

Nej der er ikke historisk belæg for at hævde at islam har smugkigget hos taoistiske lærde eller vice verca.

Det var jo først langt tid efter Mohammed at der blev bygget det kæmpe bibliotekt (kan ikke huske hvad det hed) som rummede alle religiøse retninger og videnskablige teorier, så nej den går nok ikke.

Da jeg jo har studeret en hel del forskellige religioner, kan jeg nu alligevel ikke lade være med at påpege fællesnævnerne mellem islams kvinde/mandesyn og den taoistiske filosofi Taiji.

Dog nævnes det at Mohammeds første kone Khadija førte handel med østerlændinge, men igen var det kinesere og udvekslede hun filosofiske tanker med disse handelsmænd???

Jeg vil tro, det mere er udtryk for, at gode og fornuftige tanker har det med at poppe op rundt om i ellers meget forskellige kulturer rundt om i verden.
Jeg har f.eks. altid ment, at disse ord fra Matthæus kap. 6 er meget taoistiske:

v27 Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig? v28 Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke.
v29 Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem.

Alligevel tror jeg ikke, at taoismens grundlægger Lao Tse var blandt de vise mænd fra Østerland, der stod ved Jesus vugge - tidslinjen passer ikke helt, og bibelforskerne er ret enige om, at “Østerland” nok var det, vi nu om dage kalder Irak …

NP

[quote=Felis;350739]Ja, det gør de og efterlever det også enten frivilligt eller under “tvang”. (for frafaldne musliner er lavere end vantro i hierakiet)

Og det er den helt store forskel på muslimer og (hovedparten af) kristne…at Biblen sætter ikke mere dagsordenen for vores måde at leve på og Biblen er heller ikke lovgivende magt.[/quote]

Ja, det er også mit indtryk, at muslimer generelt er mere troende end gennemsnitsdanskere. Det er for eksempel nok ikke hver femte dansker, der går ind for bibelsk lovgivning :uha::

Hver femte danske muslim ønsker sharialov: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/04/29/180147.htm

og her følger lidt flere triste tal:
Flere muslimer end danskere finder terror acceptabelt: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/04/30/061402.htm
En tredjedel af muslimske studerende i Storbritannien støtter æresdrab: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article4407115.ece
Og af de universitetsstuderende er det 40%

40 % britiske muslimer ønsker sharialov: http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1510866/Poll-reveals-40pc-of-Muslims-want-sharia-law-in-UK.html

I Egypten ønsker 73%, at sharia skal spille en større rolle (side 31):
http://www.worldpublicopinion.org/pipa/pdf/feb09/STARTII_Feb09_rpt.pdf

[quote=MiSi;350790]

Derfor tror jeg, at det kunne være interessant for hende også (især med hendes forudsætninger) at diskutere dette:

• Hvad er det islamiske kvindesyn?
  • Kan man overhovedet tale om eet islamisk kvindesyn?
  • Hvornår er et kvindesyn (så, nu begynder ordet i sig selv at genere…) islamisk? Når det er gennemgående i een islamisk kultur, men ikke i en anden?
  • Hvad gør så en kultur islamisk, og måske den ene kultur mere islamisk end en anden islamisk kultur?
  • Er islamisk kvindesyn det samme som koranens kvindesyn?
    Hvis ikke, hvad er det så?

Vi er nu tilstrækkeligt med sagligt tænkende her i tråden til at holde mudderkastningen nede, og ellers er jeg taknemlig for, at vi har en vågen, venlig Admin.[/quote]

MiSi

Jeg mangler endnu at høre dit og andre sagligt tænkendes bud på dit udmærke oplæg.

Hvor er det heldigt, de uvildige admins har givet mig mundkurv på…

Du har sandelig ikke fået mundkurv på, blot blevet bedt om at undlade ironi og provokerende indlæg :slight_smile:

Kan du svare sagligt og seriøst er det ingen der stækker dine vinger :slight_smile:

[quote=birtheras;351387]Du har sandelig ikke fået mundkurv på, blot blevet bedt om at undlade ironi og provokerende indlæg :slight_smile:

Kan du svare sagligt og seriøst er det ingen der strækker dine vinger :)[/quote]

Jeg er skyldig, jeg brugte igen ironi - prøver lige igen… Det er heldigt, at de uvildige admins har sikret sig, at jeg ikke må tage til genmæle, når andre provokerer…

[quote=Mai;351369]MiSi

Jeg mangler endnu at høre dit og andre sagligt tænkendes bud på dit udmærke oplæg.[/quote]

Der står et lige ovenover…

Hvorfor er det at du tror at denne regel kun gælder dig?

Alle skal følge retningslinierne, men jeg nægter altså at skrive i trådene hvem der ellers har fået henstillinger. At du føler at du har behov for at udbrede til hele forumet at du har fået en henstilling, det må stå for din regning og ikke andres :slight_smile:

[quote=birtheras;351408]Hvorfor er det at du tror at denne regel kun gælder dig?

Alle skal følge retningslinierne, men jeg nægter altså at skrive i trådene hvem der ellers har fået henstillinger. At du føler at du har behov for at udbrede til hele forumet at du har fået en henstilling, det må stå for din regning og ikke andres :)[/quote]

Fordi jeg kan se, at andre ikke efterlever det, og jeg er ret kold om andre ved eller ikke ved at jeg har fået en henstilling…

Så fatter jeg ikke at du har behov for at skrive i tråden at ud har fået mundkurv på :slight_smile:

Ønsker du at diskutere dette ydereliger, så gør det venligst på PB til mig :slight_smile:

M&M´s mor.

Den var overhovedet ikke myntet på dig, jeg beklager at du har opfattet den sådan.

Jeg har ingen, og har aldrig haft, intentioner om at provokere dig eller nogen anden, men blot føre en saglig debat, at du så dermed føler dig ramt det er beklageligt og utilsigtet fra min side af.

Jeg opfordrede blot alle til at komme med et bud på MiSi indlæg, som jo er skrevet ud fra et ønske om en saglig debat.

Jeg håber virkelig at du læser dette her i den ånd det er skevet -nemlig totalt blottet for ironi og provokationer.

[quote=Mai;351418]M&M´s mor.

Den var overhovedet ikke myntet på dig, jeg beklager at du har opfattet den sådan.

Jeg har ingen, og har aldrig haft, intentioner om at provokere dig eller nogen anden, men blot føre en saglig debat, at du så dermed føler dig ramt det er beklageligt og utilsigtet fra min side af.

Jeg opfordrede blot alle til at komme med et bud på MiSi indlæg, som jo er skrevet ud fra et ønske om en saglig debat.

Jeg håber virkelig at du læser dette her i den ånd det er skevet -nemlig totalt blottet for ironi og provokationer.[/quote]

Det må jeg jo så tage for gode varer. Jeg forstod - og forstår - ikke, hvorfor du så ikke svarer på de seriøse og saglige indlæg og spørgsmål, der er kommet. :?

[quote=birtheras;351411]Så fatter jeg ikke at du har behov for at skrive i tråden at ud har fået mundkurv på :slight_smile:

Ønsker du at diskutere dette ydereliger, så gør det venligst på PB til mig :)[/quote]

For at udstille jeres partiskhed, såmænd…

Tak :smiley:

Jeg har desværre været syg siden i torsdags og har forsøgt at følge med og læse op på nogle af de tråde jeg deltager i, så godt jeg kunne når jeg har været vågen.

Nu ved jeg ikke specifikt hvilke indlæg og spørgsmål du mener, men jeg har forsøgt at besvar de spørgsmål, jeg mente jeg kunne bidrage med noget til i denne her tråd.

Jeg personlig har ingen forhold til nogle af brugerne eller deres meninger, det eneste jeg kræver er at reglerne overholdes :slight_smile:

[quote=Mai;351107]Quaranen ligestiller mænd og kvinder.

Det er da en vildfarelse der vil noget:

Sådan står der:

***Halv arveret for kvinder:
Allah forordner:…en dreng skal arve så meget som 2 piger. Sura 4.11

Halv vidneret
Kald 2 mænd som vidner, eller er der ikke 2 mænd, så 1 mand og 2 kvinder, som er passende som vidner. Sura 2,282

Hvis en kvinde voldtages gælder hendes anmeldelse kun:
“Hvis de ikke kan bringe 4 vidner, som er mænd, er de ud fra Allahs syn løgnere”(Koranen sura 24.13)

Indespærring ved opsætsighed:
Hvis nogle af dine hustruer begår noget dårligt, så kald 4 vidner imod dem og lås dem inde i huset til døden, eller Allah åbner en udvej for dem. Sura 4.15

Afstraffelse:
Dem (de kvinder), som I frygter oprør fra: lad dem ligge alene i deres senge og slå dem… Sura 4.43.

Slå blikket ned
Se til at de troende(muslimske) kvinder, at de skal se nedad på jorden…(Sura 24…31)

Kvinders værdi i islam i forhold til mandens værdi:

**Kvinden anses som den jord, hvori mandens sæd skal sås.
Jorden er passiv.
Den producerer kun, hvad der sås i den.

I sig selv er jorden uden værdi.
Jorden kan kun gøres produktiv og få værdi når den ejes (af manden).

Jorden er kun af værdi, når den gøres til mark af manden og producerer børn .

Derfor er den ugifte kvinde eller den enlige værdiløs. Den enlige kvinde er værdiløs. Kun når hun føder børn får hun værdi, men da kvinden kun er mark, er det manden, der ejer afgrøden, dvs. børnene.***

.[/quote]

Tror du betegnelsen “bogens folk” er en anerkendelse og et udtryk for, at kristne og jøder er rettroende -what

Vantro er pr definition alle ikke-muslimer

Koranvers:

9.29 Kæmp mod dem fra skriftens folk (jøder og kristne), som ikke tror på Allah og den yngste dag, og som er ligeglade med, hvad Allah og hans sendebud (Muhammad) har erklæret tilladt, og som ikke følger den sande bekendelse, indtil de frivilligt betaler jer krigsskat og anerkender deres underkastelse.

4.90 Tag derfor ikke nogen af de vantro som venner, førend de overgiver sig til Allahs sag, men hvis de vender sig bort, så grib dem og dræb dem

48.17 I skal bekæmpe folk medmindre de bekender sig til Islam.