så skal jeg nok vide lidt mere om situationen hvis jeg skal komme med relevant input…
[quote=Felis;348893]Du er da vist i tvivl om hvad ordet Islam egentlig dækkker over… men uanset om de bor i Nigeria eller Iran eller Saudiarabien, så er de muslimer fordi deres religion er Islam
Så jo, selvfølgelig forekommer infibulation i Islam…det er vist endda den eneste religion der praktiserer det…[/quote]
Og du er vist lidt i tvivl om hvad ordet religion dækker – noget er kultur, andet er religion.
Muslimer er IKKE de eneste der praktiserer omskæring og det står IKKE i koranen, det er derimod kulturelt betinget; men det er fremragende at kaste i hovedet på muslimer som endnu en skrækkelig religiøs ting.
Jeg nævnte Nigeria, fordi det er derfra jeg har min viden om katolikker, som også omskærer.
Hvis man kan tro at muslimer er de eneste, der omskærer, så bekymrer det mig, at du kan tro du er specielt vidende (undskyld, men viden betyder da … viden og ikke kun fordømmelse)
I hvilken retning? 95% er mænd, de 5% er kvinder (og ikke særligt aktive), mændene synes han er en mægtig karl.
Prøv at knalde ham for religiøs mobning, den virker for mange andre…
Engelsk dokumentarfilm fra 2006.
Originaltitel: The Virus of Faith Richard Dawkins beskriver i dette program troen som en virus, der smitter fra generation til generation. Vi skal blandt andet en tur i et evangelisk “Hellhouse” i USA, hvor vi ser hvilke pinsler som venter homoseksuelle og aborttilhængere i Helvede.
[ame=“http://www.youtube.com/watch?v=scarHc8RA0g&feature=related”]YouTube- The Virus of Faith (1/5) - Richard Dawkins[/ame]
Her kan den ses.
Til folk i denne tråd se den her dokumentar. Der lærer man en del om kristendommens sorte afsnit. Ret hæftig stof. F.eks skal man rent faktisk dræbe folk ved stening der foreslår dig en anden tro og nåja det er ok at voldtage kvinder hvis en mand skånes… Lyder det velkendt…jep er det muslimerne angribes på men står faktisk i den kristne bibel.
Meget tankevækkende ikk.
Hilsen hende der hverken er/tilhører den ene eller anden tro
Måske:p
[quote=Felis;348794]http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=157
http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=75
http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=1258
http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=1890
http://www.islaminfo.dk/artikler_kategoriSingle.asp?PgID=3[/quote]
Mega megen læsning. Ved ikke rigtig hvor jeg skal starte for det indeholder godt nok meget sludder.
Islaminfo.dk nævner at:
M. Gabriel, der har været professor i islam ved islams vigtigste universitet Al-Azhar i Ægypten. Hans gennemgang af kvinders rettigheder i Koranen lyder sådan:1)Manden har ret til fire koner, ikke omvendt (Sura 4.3). 2. Mænd må bede om skilsmisse, ikke kvinder (Sura 2.229).
I en anden af deres indlæg skriver de:
to kvindelige tyrkiske antropologer N. Sirman-Eralp og L.Yalcin-Heckmann [COLOR=navy]skrev en udførlig religiøs og antropologisk rapport om [/COLOR]…
Manden har ubetinget ret til skilsmisse under alle forhold. Kvinden kan kun under helt bestemte forhold tage initiativ til skilsmisse og kun overfor en dommer, men mister da sin “mahr”, dvs. den sum penge, som manden ifølge ægteskabskontrakten har accepteret at betale til hende.
Så er det jeg lige spørger om det ikke er lidt underligt at tre så lærde og kloge mennesker ikke kan blive enige om, hvor vidt kvinden har ret til skilsmisse eller ej iflg. Islam
Både kvinden og manden har iflg. Islam ret til at bede og få skilsmisse. De skal blot i vidners påhør sige tre gange at de vil skilles (tre gange da det giver dem tid til at tænke sig godt om, da skilsmisse i Islam er ensbetydende med at de ikke kan gifte sig med hinanden igen før end en af dem har været gift med en trejdepart. Og dernæst må de samme folk kun indgå ægteskab med hinanden i alt to gange. Det skyldes at såfremt man har ladet sig skille to gange har man bevist at man ikke kan få det til at fungerer)
Kvindens medgift består af pengegaver og smykker fra ægtemanden, hans familie og hendes familie og familiernes venner. Disse gaver/penge er kvindens “særeje” og sikre hende økonomisk i tilfælde af skilsmisse så det er altså ikke noget hun mister som atropologerne hævder.
“Hustru Khadidja …” var iflg. optegnelser fra den tid en meget rig og succesfuld forretningskvinde der drev sin forretning videre uden indblanding, men med stor anerkendelse fra sin mand gennem hele hendes liv og mistede ikke hverken sin formue eller forretning efter sit giftemål med profeten.
Ofte tvinges en del kvinder indirekte til konvertering…Iflg. Quaranen er islam en personlig religion som ikke kan eller må påtvinges nogen. Ej heller kender jeg nogle ikke-muslimske kvinder der er blevet direkte eller indirekte tvunget til konvertering.
Kvinden har ikke ret til at nægte manden seksuelt samkvem…Hmm iflg Quaranen har manden pligt til at tilfredsstille sin kone seksuelt (Sjovt nok kræver Biblen også dette men det glemte præsterne da vist at nævne da “mormor var ung”! )
Muhammad senere fik øje på sin adoptivsøns kone i en så uheldig grad, at han tvang adoptivsønnen til at afgive sin kone til ham. Allerede forinden havde han fået den åbenbaring, at mænd måtte have op til fire hustruer på én gang (foruden slavehustruer).
Nu er historien om Muhammeds forelskelse i hans svigerdatter et kapitel for sig og den fortæller jeg gerne, men kan ikke se hvad den har med Mohammeds kvindesyn at gøre. Den har derimod alt at gøre med hans syn på adoption.
Polygami er tilladt. [COLOR=black]Det er det også iflg Biblen[/COLOR]
Barnet tilhører altid mandens familie også i tilfælde af skilsmisse. Det samme gør sig gældende iflg Biblen.
…producerer børn (drengebørn). Derfor er den ugifte kvinde eller den enlige værdiløs. Den enlige kvinde er værdiløs. Kun når hun føder børn får hun værdi, men da kvinden kun er mark, er det manden, der ejer afgrøden, dvs. børnene.”
http://www.biblen.info/Bibelen-kvinder.htm
I Guds øjne, er det at føde et barn en synd, der gør kvinden uren - og det er dobbelt så slemt at føde en pige som et drengebarn. Piger er åbenbart dobbelt så urene som drenge.
Nu tror jeg altså ikke Regitze bruger betegnelsen “islamister” i den populistiske betydning men derimod ordet “islamister” i dets oprindelige betydning nemlig folk der bekender sig til islam.
Men jeg kan da tage fejl:gruble:
[quote=Felis;348893]
http://www.islaminfo.dk/artikler.asp?PgID=251
Så jo, selvfølgelig forekommer infibulation i Islam…det er vist endda den eneste religion der praktiserer det …
Ved du i øvrigt, at ISLAM betyder UNDERKASTELSE :S[/quote]
Hvorfor denne :S i den her sammenhæng, da det jo må være dejligt at underkaste sig i den betydning som Islam står for.
Det er nemlig rigtigt at Islam betyder underkastelse (eller hengivelse.)
[ame=“Islam - Wikipedia, den frie encyklopædi”]http://da.wikipedia.org/wiki/Islam[/ame]
Islam (al-'islām Arabisk: الإسلام) er en [ame=“Monoteisme - Wikipedia, den frie encyklopædi”]monoteistisk[/ame], [ame=“Abrahamitiske religioner - Wikipedia, den frie encyklopædi”]abrahamitisk religion[/ame]. Ordet islam betyder “underkastelse” eller “hengivelse”, mens ordet muslim, Som betegner en tilhænger af islam, betyder en “der underkaster eller hengiver sig” [Guds Vilje].[1]
Profeten مُحَمَّد kan skrives Mohammed/Muhammad - begge dele er korrekt brug af det arabiske مُحّد
Ups nu skriver den mod venstre…sådan.
Profeten Mohammed tager i Quaranen stærkt afstand fra omskæring af kvinder, som er en afrikansk skik ikke muslimsk. Iflg. Quaranen er Gud (Allah er arabisk og betyder Gud) ufejlbarlig og dermed har han skabt kvinden og manden ufejlbarlig og at ændre på hans skaberværk er iflg. Quaranen en “vederstyggelighed”.
Profeten مُحَمَّد levede dengang blandt kristne og jøder men også forskellige stammeslag med forskellige kulturer. Mohammed opfordrede disse til, såfremt de ikke ville afstå fra omskæring, at fortage en rituel omskæring som bestod i at pigens skamlæber blev prikket med en skarp genstand, således at pigen blot blødt. Det var og er Haram at omskære kvinder iflg. Islam. Det er dog stadig noget visse kulture praktiserer.
Lidt Bibel citater:
- Kor 7: 3-5
Lad manden yde hustruen hvad der tilkommer hende; og lad også hustruen gøre det samme mod manden. Hustruen har ikke myndighede over sit eget legme, men det har hendes mand; og ligeledes har heller ikke manden myndighed over eget legme, men det har hans hustru. I må ikke unddrage jer hinanden, undtagen efter gensidigt sammentykke for en fastsat tid, for at I kan give jer tid til bønnen og så igen komme sammen…
1 kor 7:10.
De gifte befaler, dog ikke jeg, men Herren at en hustru ikke må skille sig fra sin mand.
2.Mosesbog 21:10
Hvis han tager sig endnu en medhustru må han ikke skære ned på hendes føde, hendes klæder og hendes ægteskablig ret.
5.Mosesbog 22:21-24
Så skal de føre pigen til indgangen af hendes faders hus og mændene i hendes by skal dænge hende til med sten og hun skal dø. Sådan skal du fjerne det onde fra din midte. Hvis en mand findes liggende hos en kvinde der er gift med en anden mand, så skal de begge dø: manden som lå hos kvinden og kvinden. Sådan skal du fjerne det onde fraIsrael. Hvis en pige der er jomfru, er forlovet med en mand, og en anden mand finder hende i byen og ligger hos hende, så skal I føre dem begge to ud til dens bys port og dænge dem til med sten og begge skal dø. Pigen fordi hun ikke skreg i byen og manden fordi han ydmygede sin næstes hustru.
5.Mosesbog 25:11-12
Såfremt to mænd kommer i slagsmål med hinanden og den enes hustru kommer til for at befri sin mand fra den der slår ham og hun rækker hånden ud og griber fat i hans kønsdele så skal du hugge hendes hånd af. Dit øje må ikke ynkes.
1.Kor 14: 34
Lad kvinderne tie i menighederne for det er dem ikke tillad at tale, men lad dem underordne sig, sådan som loven siger. Hvis der er noget de ønsker at få at vide, så lad dem spørge deres mænd hjemme, for det er en skam for en kvinde at tale i en menighed.
3.Mosesbog 21:13
Og han skal tage en kvinde til ægte som er jomfru. En enke eller en fraskilt kvinde, en vanæret kvinde eller en der er prostutitueret ingen af disse må han tage, men han skal tage en jomfru til hustru af sit eget folk.
For mig at se er der ikke den store forskel på Quaranen og Biblen. Skyldes det mon at Islam bygger på Biblen?
[quote=tzari;348944]
Hilsen hende der hverken er den ene eller anden tro[/quote]
God så javel ja! Tak for oplysningen om at du er polygam
( kunne altså ikke nære mig!)
[quote=Mai;348956]God så javel ja! Tak for oplysningen om at du er polygam
( kunne altså ikke nære mig!)[/quote]
-LOL tror ikke på nogen gud men da jeg tror på det sprituelle er jeg jo ikke ateist
[quote=tzari;348944]
Hilsen hende der hverken er/tilhører den ene eller anden tro[/quote]
Æv - den anden var meget sjovere.
Altså forudsat at du ikke er gift/har en kæreste der kan læse med om at du hverken er den ene eller anden tro.
-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL
[quote=Mai;348965]Æv - den anden var meget sjovere.
Altså forudsat at du ikke er gift/har en kæreste der kan læse med om at du hverken er den ene eller anden tro.
-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL[/quote]
Samboende med kæreste igennem 4 år
Du kan altid hævde at det var en skrivefejl!
Nu må jeg heller daffe i seng. Sov godt.
[quote=Mai;348952]…
…byen og manden fordi han ydmygede sin næstes hustru.
5.Mosesbog 25:11-12
Såfremt to mænd kommer i slagsmål med hinanden og den enes hustru kommer til for at befri sin mand fra den der slår ham og hun rækker hånden ud og griber fat i hans kønsdele så skal du hugge hendes hånd af. Dit øje må ikke ynkes…
[/quote]
Mai - et lille tip - kan du ikke vælge en anden farve end rød, når du citerer :?
Jeg får jo helt dårlige nerver - admins plejer nemlig at skrive med rød, når
de skruer bissen på
Denne tråd har nærmest udviklet sig til en konkurrence mellem Kristendommen og Islam.
Kristne har generelt ikke behov for at forsvare deres tro med vold og magt.
Det har muslimer til gengæld.
Hver gang der er tale om ikke acceptable sider af Koranen,
meldes der tilbage: Jamem i Bibelen, står der også…
Det bliver hverken Koranen eller Bibelen mere sympatiske af.
puuha bliver altså helt dårlig af at læse det om omskæring af piger
Har der også foregået omskæring af piger i kristendommen?
[quote=SineGry;349074]puuha bliver altså helt dårlig af at læse det om omskæring af piger
Har der også foregået omskæring af piger i kristendommen?[/quote]
Du har ret Sine.
Det er mere end modbydeligt.
Jeg aner det ikke vedr. Kristendommen…
[quote=SineGry;349074]puuha bliver altså helt dårlig af at læse det om omskæring af piger
Har der også foregået omskæring af piger i kristendommen?[/quote]
Ja, puha :S
Nej, det er der ikke.
[quote=Kaja;349079]Ja, puha :S
Nej, det er der ikke.[/quote]
Jooo det har der ifølge dette
[quote=birtheras;349083]Jooo det har der ifølge dette
http://da.wikipedia.org/wiki/Kvindelig_omskæring[/quote]
ja tak lige en advarsel om der er billede med
Jeg skal ikke rode mig ud i en debat om islamisk kvindesyn. Årsag: Vi må jo ikke diskutere politik herinde.
Jamen, islam er jo religion, siger du måske så.
Det er det også. Men ikke kun: Islam er en lov-religion, der knæsætter et utal af regler for, hvordan mennesker skal leve. Ikke bør, skal, og med specificering af, hvilke straffe, folk skal påføres for hvad.
I DK forbinder vi religion med protestantismen, der (blandt andet) bygger på det personlige samvittigheds- og tros-forhold mellem Gud og det enkelte menneske.
Men islam er ingen privatreligion. Den er også en samling af love for samfundet og for den enkelte. Dermed er den (hovedsagelig?) politisk.
Ikke mindst i lyset af et godt gammelt slaord: “Det private er (også) det politiske”
Det, som vi i DK (som folk og som lov) anser for politisk, til diskussion og til ændring, anses i islam og islamiske lande (hvorvidt islamiske/sharia-stater findes er en anden diskussion) for at være på forhånd givet urokkelig lov i Koranen.
Det er muligt, at der findes mindre områder i USA, der lovgiver efter hele Bibelen (stor fejl: Jesus gjorde det gl. testamente ugyldigt med sit nye m. kærlighedsbudskabet, tilgivelse etc) - men hverken katolicismen (Ann, du havde et rigtig velfunderet bud mht Augustin og kirkefædre om den sag) eller protestantismen bygger direkte på Bibelens retningslinier. Den har ikke i nær samme grad et indbygget lovsystem for et helt samfund.
Nå, det er en sag for religionshistorikere og jurister. Tilbage til spørgsmålet. Hvis jeg skal komme med eksempler på islams kvindesyn, så vil jeg gerne referere til andres praktiske IRL-oplevelser:
“Mødom på mode” af K. Aamand og A. Uddin, Gyldendal 2007.
“Det tynde øl” af Meghan D. Jakobsen, også udgivet under titlen “Om at være kone i Saudi-Arabien”, People’s Press 2008.
Det er konkrete oplevelser af, hvad kvinder må og ikke må iflg. deres islamiske/muslimske familier, i DK og i Saudi-Arabien.
Og i artikelsamlingen “Nu er det nok - så er det sagt”, red. A. F. Goth [et al.] Rosinante, 2000, artiklerne ‘Bushra Naseem: Sig til de troende mænd, at de skal sænke deres blikke.’ og ‘Sakena Ali: De slemme piger.’
Jeg kan huske fejl, men mener, at de to artikler IMHO var særligt interessante udfra mine oplevelser som i danske øjne højst peteranstændigt klædt voksen dansk kvinde i off. bustransport i Kbh. M.a.o. mnht. hvad der anses for OK opførsel fra mænd overfor kvinder - så har jeg vist ikke sagt for meget.
Hvis jeg hermed får lukket tråden, så er det OK med mig. For det er min pointe, at vi ikke kan acceptere undertrykkelse af nogen med et (dårligt) påskud om, at det handler om religion og tro, og dermed en privatsag og et personlig valg. Det gør det ikke. Islam og koranen lovgiver for hele samfundet, hele staten og det enkelte menneske. Dermed er den politisk.
Og vi må jo ikke diskutere politik :?
[quote=MiSi;349094])
Og vi må jo ikke diskutere politik :?[/quote]
Jo…det er tilladt nu at diskutere både politik og religion.