Hvad er det islamiske kvindesyn?

[quote=birtheras;349083]Jooo det har der ifølge dette
http://da.wikipedia.org/wiki/Kvindelig_omskæring[/quote]

Nu har jeg ikke været inde på dit link, fordi sådan billeder, kan jeg ikke se på :S

Men du kan læse det her . :slight_smile:
http://test.fjernenaboer.dk/index.php?PID=253

[quote=Kaja;349106]Nu har jeg ikke været inde på dit link, fordi sådan billeder, kan jeg ikke se på :S

Men du kan læse det her . :slight_smile:
http://test.fjernenaboer.dk/index.php?PID=253[/quote]

Citat: When God created the human being, he made everything in him/her good: each organ has its function and role. So, why do we allow the disfiguring of God’s own creation?

Jeg er fuldstændig enig :slight_smile:

[quote=kira v;348872]det kommer da vist an på hvem der fortolker islam og koranen. ganske som med biblen. og på den enkelte person.

der er jo da også væsentlig forskel på hvordan indre mission og en rocker præst opfatter kristendommens

så som med så meget andet afhænger det af øjnene der ser og hjernen der tænker[/quote]

Det er da vist noget af det klogeste jeg har læst i denne tråd indtil nu :slight_smile:

-what -what

[ame=“Featured Content on Myspace”]Saudi Cleric Explains Wife Beating in Islam to Young Muslims-video af Firstplumbline - MySpace Video@@AMEPARAM@@http://mediaservices.myspace.com/Services/Media/Embed.aspx/m=26231223@@AMEPARAM@@mediaservices@@AMEPARAM@@myspace@@AMEPARAM@@Services/Media/Embed@@AMEPARAM@@aspx/m@@AMEPARAM@@26231223[/ame]

Uanset hvad og hvilken religion, så fatter jeg ikke dem der har det kvindesyn der afstedkommer, tæv af konen, stening, omskæring, ikke vil stå ved siden af en kvinde med bare arme, ikke vil give hånd. Alt der disrespekterer kvinder er jeg imod, om det er danskere, muslimer, kristne whatever, så kan jeg blive SÅ rasende. :mad:

Ja, for pokker!!! Var det ikke Outlandish der blev hysteriske over en sangerinde med bare arme til et eller andet tv-show??

Mht. det med omskæring, kom jeg i tanke om at jeg forleden læste, at rigtig mange unge piger herhjemme, var kede af hvordan deres skamlæber så ud og derfor ønskede de at få dem opereret! De ønskede at få dele af dem skåret væk, så de ikke var større end de ydre skamlæber, hvilket faktisk svarer til en omskæring, som jo ellers fordømmes i så mange andre sammenhænge. Skræmmende!

Ikke at det har noget med Islam og omskæring at gøre, men jeg kan ikke lade være med at undre mig: Hvad det er for et kvindesyn vi har herhjemme, som gør at så mange piger har dårligt selvværd og ikke er tilfreds med hvordan deres krop ser ud??

Dér lancerede du lige et rigtig godt emne til en ny tråd :ok:

Ja og de der danske præster der ikke ville give hånd til deres kvindelige ditto.

Man kan bare ikke svare på sådan et spørgsmål om hvad det islamiske kvindesyn er, lige så lidt som man kan svare på hvad det kristne kvindesyn er. Det er lige så forskelligt som der er mennesker og kulturer.

Selv i vores lille andedam, er der stor forskel på hvordan man ser på kvinden. Tag nu bare føromtale præster fra folkekirken, som nægtede at trykke deres kvindelige kollegers hånd. Det siger vist en hel del om deres syn på kvinder, og kvindelige præster i særdeleshed.

Den samme forskel findes der blandt muslimer. Langt de fleste muslimer har en stort set lige så afslappet holdning til deres religion, som vi har til vores. Men af en eller anden grund, SKAL enhver muslim pinedød være ansvarlig for ALLE andre muslimers gøren og laden, og alle andres muslimers tolkning af Koranen.

Tænk hvis jeg skulle stå til ansvar for hvad Jesper Langballe og hans lige, udgyder af uhyrligheder -surrender
Eller hvis jeg og alle andre kristne, skulle stå skoleret og føle os ansvarlige, fordi en flok katolske præster forgriber sig på børn.

[quote=solveig;349218]Ja og de der danske præster der ikke ville give hånd til deres kvindelige ditto.

Man kan bare ikke svare på sådan et spørgsmål om hvad det islamiske kvindesyn er, lige så lidt som man kan svare på hvad det kristne kvindesyn er. Det er lige så forskelligt som der er mennesker og kulturer.

Selv i vores lille andedam, er der stor forskel på hvordan man ser på kvinden. Tag nu bare føromtale præster fra folkekirken, som nægtede at trykke deres kvindelige kollegers hånd. Det siger vist en hel del om deres syn på kvinder, og kvindelige præster i særdeleshed.

Den samme forskel findes der blandt muslimer. Langt de fleste muslimer har en stort set lige så afslappet holdning til deres religion, som vi har til vores. Men af en eller anden grund, SKAL enhver muslim pinedød være ansvarlig for ALLE andre muslimers gøren og laden, og alle andres muslimers tolkning af Koranen.

Tænk hvis jeg skulle stå til ansvar for hvad Jesper Langballe og hans lige, udgyder af uhyrligheder -surrender
Eller hvis jeg og alle andre kristne, skulle stå skoleret og føle os ansvarlige, fordi en flok katolske præster forgriber sig på børn.[/quote]

Jeg genbruger lige Denises eminente udsagn :):

Uanset hvad og hvilken religion, så fatter jeg ikke dem der har det kvindesyn der afstedkommer, tæv af konen, stening, omskæring, ikke vil stå ved siden af en kvinde med bare arme, ikke vil give hånd. Alt der disrespekterer kvinder er jeg imod, om det er danskere, muslimer, kristne whatever, så kan jeg blive SÅ rasende.

Beklager den var udenfor emne, pointen var vist bare at man også kunne se lidt indad, inden man gjorde sig så klog på andre kulturers kvindesyn…

Det ved jeg ikke, men det var en der sang “I Danmark er jeg født” Good Grief :mad:

Og jeg på min side synes, det er en negligering af problemerne med kvindeundertrykkelse i den islamiske verden, at sammenligne det med det fåtal af danske kvinder, der selv vælger at få reduceret deres kønsdele…

:? Øhhhh, siger jo ligesom heller ikke det er det samme?

Tror bare jeg holder mig ude af de her diskussioner, synes efterhånden alt bliver opfattet negativt :S

Men nå ja, jeg havde jo også sagt jeg ikke ville udtale mig, sorry smutter lige igen så :høhø:

Snakkede på et hospitals ophold med en muslimsk man. Har var født i østen(MENER han var tyrker kan ikke huske det) kom til danmark som 14 årig. På hospitalet havde vi en muslimsk dame der badede med alt tøjet på og spurgte ham ind til dette. Han svarede rigtig sødt på mine spørgsmål og virkede rigtig glad for jeg spurgte ind til det og ikke bare fordømmende mente de var skøre i hovedet. Han fortalte at en kvinde kun måtte vise hud overfor den tætte familie og det var derfor hun badede i fuld tøj. Han var skole lærer og fortalte deres muslimske piger faktisk havde fået lavet en speciel badedragt så de kunne nyde at svømme ligeså meget som de “danske” piger. Det er da en tilpasning og tegn på man vil kvinderne det godt istedet for at sige de SLET ikke må svømme :slight_smile:

Snakkede med ham om hvordan det var da han flyttede herop. Han forklarede at i starten havde danskerne været meget imødekommende og glade for dem da de jo hjalp med at besætte de arbejder vi manglede folk til. Lidt trist den udvikling er vendt 180 grader :frowning:

Han fortalte så han havde 2 døtre.
Disse døtre var teenagere og spurgte så til kærester og mænd. De måtte GODT gifte sig med en kristen mand hvis de ville det. Dog ville han have manden gav sig tid til at forstå hvad det ville sige at være muslim så han kunne respektere deres skikke og normer(f.eks huske at smide sko når han gik ind og ikke servere gris osv ). Han så også helst manden blev omskåret pga hygiejnen i det. Men hvis den danske respekterede hans datter og hans normer var det ok han var kristen.

Sådan kan muslimer også være :slight_smile:

[quote=Camilla;349239]:? Øhhhh, siger jo ligesom heller ikke det er det samme?

Tror bare jeg holder mig ude af de her diskussioner, synes efterhånden alt bliver opfattet negativt :S

Men nå ja, jeg havde jo også sagt jeg ikke ville udtale mig, sorry smutter lige igen så :høhø:[/quote]

Det var nu ikke for at være negativ… :?

[quote=tzari;349244]Snakkede på et hospitals ophold med en muslimsk man. Har var født i østen(MENER han var tyrker kan ikke huske det) kom til danmark som 14 årig. På hospitalet havde vi en muslimsk dame der badede med alt tøjet på og spurgte ham ind til dette. Han svarede rigtig sødt på mine spørgsmål og virkede rigtig glad for jeg spurgte ind til det og ikke bare fordømmende mente de var skøre i hovedet. Han fortalte at en kvinde kun måtte vise hud overfor den tætte familie og det var derfor hun badede i fuld tøj. Han var skole lærer og fortalte deres muslimske piger faktisk havde fået lavet en speciel badedragt så de kunne nyde at svømme ligeså meget som de “danske” piger. Det er da en tilpasning og tegn på man vil kvinderne det godt istedet for at sige de SLET ikke må svømme :slight_smile:

Snakkede med ham om hvordan det var da han flyttede herop. Han forklarede at i starten havde danskerne været meget imødekommende og glade for dem da de jo hjalp med at besætte de arbejder vi manglede folk til. Lidt trist den udvikling er vendt 180 grader :frowning:

Han fortalte så han havde 2 døtre.
Disse døtre var teenagere og spurgte så til kærester og mænd. De måtte GODT gifte sig med en kristen mand hvis de ville det. Dog ville han have manden gav sig tid til at forstå hvad det ville sige at være muslim så han kunne respektere deres skikke og normer(f.eks huske at smide sko når han gik ind og ikke servere gris osv ). Han så også helst manden blev omskåret pga hygiejnen i det. Men hvis den danske respekterede hans datter og hans normer var det ok han var kristen.

Sådan kan muslimer også være :)[/quote]

Jeg er så tilpas gammel, at jeg kan huske dengang der kom fremmedarbejdere herop og slet ikke stillede alle de krav om særhensyn som de gør i dag. Sådan kunne muslimer også være :slight_smile:

:sorry: Så har jeg MISforstået dig…

Men altså, nu smutter jeg for nu skal jeg ud til min plads ved kødgryderne :høhø:

Religionsvanvid er altid af det onde.
Uanset religion. :frowning:

Og uanset religion harmer det mig, når jeg læser om kvindeundertrykkelse.
På den ene eller den anden modbydelige måde…:frowning:

Når kvinder/piger behandles værre end dyr…i år 2010…

[quote=SineGry;349074]puuha bliver altså helt dårlig af at læse det om omskæring af piger :frowning:

Har der også foregået omskæring af piger i kristendommen?
Ja og desværre ikke i datid. Kristne afrikanere praktiserer det også, da omskæring jo ikke er religiøst, men kulturelt bestemt.
[/quote]

[quote=MiSi;349094]Jeg skal ikke rode mig ud i en debat om islamisk kvindesyn. Så undre det mig at du slyngede det ud i en anden tråd, hvis du ikke vil begrunde hvad der ligger i den udtalelse. Årsag: Vi må jo ikke diskutere politik herinde. Det må vi så godt.

Jamen, islam er jo religion, siger du måske så.
Det er det også. Men ikke kun: Islam er en lov-religion, knæsætter et utal af regler for, hvordan mennesker skal leve. Ikke bør, skal, og med specificering af, hvilke straffe, folk skal påføres for hvad. Biblen er netop en lovreligion - Thoranen/ Det gamle testamente og også det Nye Testamenter består af lovgivning/retningslinier for mennesket gøren og laden fra vugge til grav.

I DK forbinder vi religion med protestantismen, der (blandt andet) bygger på det personlige samvittigheds- og tros-forhold mellem Gud og det enkelte menneske.
Men islam er ingen privatreligion. Den er også en samling af love for samfundet og for den enkelte. Dermed er den (hovedsagelig?) politisk.
Ikke mindst i lyset af et godt gammelt slaord: “Det private er (også) det politiske” :muhaha:
Det, som vi i DK (som folk og som lov) anser for politisk, til diskussion og til ændring, anses i islam og islamiske lande (hvorvidt islamiske/sharia-stater findes er en anden diskussion) for at være på forhånd givet urokkelig lov i Koranen.

Der er ikke ret mange muslimske lande der har Sharialovgivning. De fleste muslimske lande har som i Danmark adskilt stat og religion.

Det er muligt, at der findes mindre områder i USA, der lovgiver efter hele Bibelen (stor fejl: Jesus gjorde det gl. testamente ugyldigt med sit nye m. kærlighedsbudskabet, tilgivelse etc) - men hverken katolicismen (Ann, du havde et rigtig velfunderet bud mht Augustin og kirkefædre om den sag) eller protestantismen bygger direkte på Bibelens retningslinier. Den har ikke i nær samme grad et indbygget lovsystem for et helt samfund.

Katolismen bygger i høj grad på Biblens retningsliner (bl.a de syv sakramenter) og er kendetegnet ved at være en religion der ikke opdeler i stat og kirke.

Nå, det er en sag for religionshistorikere og jurister. :smiley:

[/quote]

[quote=solveig;349218]Ja og de der danske præster der ikke ville give hånd til deres kvindelige ditto.

Islam har et nøje nedskreven kvindesyn. Desværre er det ikke det kvindesyn som medierne og mange menig mennesker refererer til når de slynger om sig med sætningen “islamisk kvindesyn”.

Mange, også herinde, forveksler åbenbart kulturelle kvindesyn med hvorledes Quaranen/islam ser på kvinder.

Det er ikke kun Quaranen der tager afstand fra intimitet mellem mænd og kvinder der ikke er gifte med hinanden eller nærtbeslægtet. Bibelen har ligeledes dette påbud så disse præster følger blot Biblens ordlyd, selv om det jo i dagens Danmark virker ortodokst.

Enig! Det er vigtigt i enhver debat at skelne mellem kulturelle muslimer/kristne/jøder mv. og praktiserende muslimer/kristne/jøder mv.

Eller hvis jeg og alle andre kristne, skulle stå skoleret og føle os ansvarlige, fordi en flok katolske præster forgriber sig på børn.
Enig og gode eksempler!
[/quote]

Der findes i alle religioner grene der er ortodokse i deres lære.

Jeg har indnu aldrig hørt ortodoksejøder blive omtalt, når vi taler tørklæde forbud. Hvorfor nævnes det ikke at de også bruger tørklæder og at grene af den kristne religion ligeledes bruger at tildække håret i offentligheden? Tørklæde-tildækningen er en præislamisk skik som islam tog fra jødedommen og kristendommen.

Når der tales om omskæring er det altid udfra at det er en islamisk skik og der glemmes i debatten at de kristne i den del af verden også praktiserer det.

Vi taler om hvor barbarisk Hallan-slagtning er uden at se på at Biblen forskriver Hallalslagtning og denne også praktiseres af jøder.

Dyrenes beskyttelse har faktisk for år tilbage udtalt at Halla-slagtning ikke er mere smertefuldt for dyret end de slagtemetoder vi bruger på danske slagterier.

De må ikke spise svin - nej med det må jøder og kristne heller ikke iflg. biblen. - Alligevel spise mange kulturelle og praktiserende kristne svinekød, mange kulturelle jøder og muslimer spiser også svinekød.

En det en dansk mand der beder konen stå for det hjemlige, og mener at det er hans ord der er lov, så taler vi om mandschauvinisme. Er han mørkhåret, mørklødet ja så er han muslim. Mandschauvinisme findes i alle kulture men at sidesætte det med mandens religion, vidner om manglende evne til at skelne mellem kultur og religion.

Jeg forstår heller ikke at vi gang på gang anfægter Sharialovgivning da dansk lovgivning ligeledes bygger på det kristne grundlag. Hvorvidt vi som individer mener at stat og kirke bør være adskilte eller ej er en hel anden snak.

Jeg kan kun tilslutte mig at al religion er “farlig” når den bliver fanatisk og nogle få mener de har patent på “sandheden”. Desværre findes disse fanatikker indenfor alle religioner, ligefra protestanter, katolikker, shia, suni muslimer, jøder, hinduister, osv osv osv til ateister.