[quote=SineGry;349074]puuha bliver altså helt dårlig af at læse det om omskæring af piger 
Har der også foregået omskæring af piger i kristendommen?
Ja og desværre ikke i datid. Kristne afrikanere praktiserer det også, da omskæring jo ikke er religiøst, men kulturelt bestemt.
[/quote]
[quote=MiSi;349094]Jeg skal ikke rode mig ud i en debat om islamisk kvindesyn. Så undre det mig at du slyngede det ud i en anden tråd, hvis du ikke vil begrunde hvad der ligger i den udtalelse. Årsag: Vi må jo ikke diskutere politik herinde. Det må vi så godt.
Jamen, islam er jo religion, siger du måske så.
Det er det også. Men ikke kun: Islam er en lov-religion, knæsætter et utal af regler for, hvordan mennesker skal leve. Ikke bør, skal, og med specificering af, hvilke straffe, folk skal påføres for hvad. Biblen er netop en lovreligion - Thoranen/ Det gamle testamente og også det Nye Testamenter består af lovgivning/retningslinier for mennesket gøren og laden fra vugge til grav.
I DK forbinder vi religion med protestantismen, der (blandt andet) bygger på det personlige samvittigheds- og tros-forhold mellem Gud og det enkelte menneske.
Men islam er ingen privatreligion. Den er også en samling af love for samfundet og for den enkelte. Dermed er den (hovedsagelig?) politisk.
Ikke mindst i lyset af et godt gammelt slaord: “Det private er (også) det politiske” 
Det, som vi i DK (som folk og som lov) anser for politisk, til diskussion og til ændring, anses i islam og islamiske lande (hvorvidt islamiske/sharia-stater findes er en anden diskussion) for at være på forhånd givet urokkelig lov i Koranen.
Der er ikke ret mange muslimske lande der har Sharialovgivning. De fleste muslimske lande har som i Danmark adskilt stat og religion.
Det er muligt, at der findes mindre områder i USA, der lovgiver efter hele Bibelen (stor fejl: Jesus gjorde det gl. testamente ugyldigt med sit nye m. kærlighedsbudskabet, tilgivelse etc) - men hverken katolicismen (Ann, du havde et rigtig velfunderet bud mht Augustin og kirkefædre om den sag) eller protestantismen bygger direkte på Bibelens retningslinier. Den har ikke i nær samme grad et indbygget lovsystem for et helt samfund.
Katolismen bygger i høj grad på Biblens retningsliner (bl.a de syv sakramenter) og er kendetegnet ved at være en religion der ikke opdeler i stat og kirke.
Nå, det er en sag for religionshistorikere og jurister. 
[/quote]
[quote=solveig;349218]Ja og de der danske præster der ikke ville give hånd til deres kvindelige ditto.
Man kan bare ikke svare på sådan et spørgsmål om hvad det islamiske kvindesyn er, lige så lidt som man kan svare på hvad det kristne kvindesyn er. Det er lige så forskelligt som der er mennesker og kulturer.
Islam har et nøje nedskreven kvindesyn. Desværre er det ikke det kvindesyn som medierne og mange menig mennesker refererer til når de slynger om sig med sætningen “islamisk kvindesyn”.
Mange, også herinde, forveksler åbenbart kulturelle kvindesyn med hvorledes Quaranen/islam ser på kvinder.
Selv i vores lille andedam, er der stor forskel på hvordan man ser på kvinden. Tag nu bare føromtale præster fra folkekirken, som nægtede at trykke deres kvindelige kollegers hånd. Det siger vist en hel del om deres syn på kvinder, og kvindelige præster i særdeleshed.
Det er ikke kun Quaranen der tager afstand fra intimitet mellem mænd og kvinder der ikke er gifte med hinanden eller nærtbeslægtet. Bibelen har ligeledes dette påbud så disse præster følger blot Biblens ordlyd, selv om det jo i dagens Danmark virker ortodokst.
Den samme forskel findes der blandt muslimer. Langt de fleste muslimer har en stort set lige så afslappet holdning til deres religion, som vi har til vores. Men af en eller anden grund, SKAL enhver muslim pinedød være ansvarlig for ALLE andre muslimers gøren og laden, og alle andres muslimers tolkning af Koranen.
Enig! Det er vigtigt i enhver debat at skelne mellem kulturelle muslimer/kristne/jøder mv. og praktiserende muslimer/kristne/jøder mv.
Tænk hvis jeg skulle stå til ansvar for hvad Jesper Langballe og hans lige, udgyder af uhyrligheder -surrender
Eller hvis jeg og alle andre kristne, skulle stå skoleret og føle os ansvarlige, fordi en flok katolske præster forgriber sig på børn.
Enig og gode eksempler!
[/quote]
Der findes i alle religioner grene der er ortodokse i deres lære.
Jeg har indnu aldrig hørt ortodoksejøder blive omtalt, når vi taler tørklæde forbud. Hvorfor nævnes det ikke at de også bruger tørklæder og at grene af den kristne religion ligeledes bruger at tildække håret i offentligheden? Tørklæde-tildækningen er en præislamisk skik som islam tog fra jødedommen og kristendommen.
Når der tales om omskæring er det altid udfra at det er en islamisk skik og der glemmes i debatten at de kristne i den del af verden også praktiserer det.
Vi taler om hvor barbarisk Hallan-slagtning er uden at se på at Biblen forskriver Hallalslagtning og denne også praktiseres af jøder.
Dyrenes beskyttelse har faktisk for år tilbage udtalt at Halla-slagtning ikke er mere smertefuldt for dyret end de slagtemetoder vi bruger på danske slagterier.
De må ikke spise svin - nej med det må jøder og kristne heller ikke iflg. biblen. - Alligevel spise mange kulturelle og praktiserende kristne svinekød, mange kulturelle jøder og muslimer spiser også svinekød.
En det en dansk mand der beder konen stå for det hjemlige, og mener at det er hans ord der er lov, så taler vi om mandschauvinisme. Er han mørkhåret, mørklødet ja så er han muslim. Mandschauvinisme findes i alle kulture men at sidesætte det med mandens religion, vidner om manglende evne til at skelne mellem kultur og religion.
Jeg forstår heller ikke at vi gang på gang anfægter Sharialovgivning da dansk lovgivning ligeledes bygger på det kristne grundlag. Hvorvidt vi som individer mener at stat og kirke bør være adskilte eller ej er en hel anden snak.
Jeg kan kun tilslutte mig at al religion er “farlig” når den bliver fanatisk og nogle få mener de har patent på “sandheden”. Desværre findes disse fanatikker indenfor alle religioner, ligefra protestanter, katolikker, shia, suni muslimer, jøder, hinduister, osv osv osv til ateister.