Hvad husker/savner I fra jeres barndom

Jeg savner flere ting, bl.a.

• at kunne svømme i det lune hav lige udenfor huset hele året rundt i Dubai
  • soukhens dufte og lyde i Dubai i 70’erne - guldsoukhen, krydderisoukhen, fiskemarkedet, kødmarkedet, kjolestofferne (under deres lange sorte gevandter var kvinderne ofte klædt i de smukkeste stoffer og dækket i de flotteste håndslåede guldsmykker), Sheikhens stalde, kamelmarkedet
  • at gå tur i parken i Singapore der var udsmykket med de mest usmagelige figurer
  • Chinatown i Singapore i 70’erne
  • en rigtig Aberdeen Angus steak og se de store sorte Aberdeen Angus kvæg på markerne omkring Aberdeen, Skotland, hvor mine fars forældre boede
  • at have barndomsvenner i al almindelighed (alle børnene levede et lignende rakkerliv som mig selv, så det var svært at knytte tætte blivende venskaber)

og sikkert mange andre ting, som ville være ganske umulige at genskabe herhjemme;)

[QUOTE=dkkorat;1033833]Jeg savner flere ting, bl.a.

• at kunne svømme i det lune hav lige udenfor huset hele året rundt i Dubai
  • soukhens dufte og lyde i Dubai i 70’erne - guldsoukhen, krydderisoukhen, fiskemarkedet, kødmarkedet, kjolestofferne (under deres lange sorte gevandter var kvinderne ofte klædt i de smukkeste stoffer og dækket i de flotteste håndslåede guldsmykker), Sheikhens stalde, kamelmarkedet
  • at gå tur i parken i Singapore der var udsmykket med de mest usmagelige figurer
  • Chinatown i Singapore i 70’erne
  • en rigtig Aberdeen Angus steak og se de store sorte Aberdeen Angus kvæg på markerne omkring Aberdeen, Skotland, hvor mine fars forældre boede
  • at have barndomsvenner i al almindelighed (alle børnene levede et lignende rakkerliv som mig selv, så det var svært at knytte tætte blivende venskaber)

og sikkert mange andre ting, som ville være ganske umulige at genskabe herhjemme;)[/QUOTE]

Hvorfor levede du et rakkerliv i Dubai og Singapore og Aberdeen? :slight_smile:

Min far var geolog og olieingeniør i Schlumberger, et verdensomspændende olieeftersøgningsfirma, så vi var, hvor olien var. Min far arbejdede hårdt og klarede sig godt, så hvert 2.år blev han forfremmet, hvilket betød at flytte til et andet land og starte helt forfra. De første 9mdr af mit liv boede jeg hos min mors forældre i DK, da jeg lige skulle være gammel nok til at få diverse vacciner, der krævedes til at rejse til Libyen, hvor mine forældre var - derefter flyttede vi ca. hvert andet år. Da jeg blev 12, og flytningen gik tilbage til Paris (der var vi også, da jeg var 4), sagde jeg STOP - jeg vil ikke rejse mere. Mine forældre lyttede - jeg flyttede ind hos min mors forældre og startede i dansk skole. Indtil da havde Danmark og Skotland (min fars hjemland) været sommerferielande - amerikanske skole har 3 mdrs sommerferie, så min søster og jeg blev ofte “parkeret” hos enten det ene eller det andet hold bedsteforældre. Da jeg var 10, købte mine forældre et hus i Odsherred, som familien kunne bruge om sommeren og tænke på som HJEM - huset har vi endnu som samlings- og feriested.

Jeg håber, du fik svar på dit spm:) ellers må du endelig spørge mere:)

[QUOTE=galath;1033810]
I øvrigt spiste vi også røræg, da jeg var barn - altså æg + sukker. Jeg fik det især, når jeg var på ferie hos min farmor.[/QUOTE]

Det er da æggesnaps :?

Røræg er bare pisket æg, der er varmet op.

Men æggesnaps husker jeg også som en delikatesse. Så meget at jeg for nogle år siden ville smage det igen - men puha, det var bare slet ikke det samme :tihi:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1033839]Det er da æggesnaps :?

Men æggesnaps husker jeg også som en delikatesse. Så meget at jeg for nogle år siden ville smage det igen - men puha, det var bare slet ikke det samme :tihi:

[/QUOTE]

her i det jyske hedder det nu engang røreæg, æggesnaps er noget helt helt andet.

Men æggesnaps husker jeg også som en delikatesse. Så meget at jeg for nogle år siden ville smage det igen - men puha, det var bare slet ikke det samme :tihi:[/QUOTE]

I Jylland i 70 og 80érne hed det røræg :wink:

Det I andre kalder æggesnaps, kaldte vi sukkeræg - det var allerbedst med hollandsk kakao i :wink:

Sjovt.

Hvad er æggesnaps så?
Og hvad kalder i det vi andre kalder røræg?

røreæg har jeg godtnok osse fået meget som barn og jeg elskede det og savner det faktisk idag, men lidt vammelt var det altså.

noget andet vammelt jeg osse husker fra barndommern var at man købte et franskbrød og udhulede det og fyldte det op med flødeboller

Men æggesnaps husker jeg også som en delikatesse. Så meget at jeg for nogle år siden ville smage det igen - men puha, det var bare slet ikke det samme :tihi:[/QUOTE]

Navnet blev diskuteret tidligere i tråden - og som sagt hed det røræg hos os :slight_smile:

Nej, det er sjovt nok ikke rigtig det samme. Vi må have fået mere sofistikerede smagsløg, siden vi var børn, Vivi :høhø:

• Updated - - -

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1033848]Sjovt.

Hvad er æggesnaps så?
Og hvad kalder i det vi andre kalder røræg?[/QUOTE]

Jeg tror ikke, vi vidste hvad din form for røræg var dengang. Æg var noget, man kogte eller spejlede :slight_smile:

af det jeg kan huske fra jeg var barn ang æggesnaps, var det som det skrives en slags snaps med æg.

og ellers da jeg var barn fik vi spejlæg el kogte æg og æggekage.

forresten brugte min farmor sådan en gang røreæg som “bund” når hun lavede koldskål

Nogen gange savner jeg der hvor jeg voksede op, nemlig her http://www.danbolig.dk/Privat/KoebBolig/Soeg-Bolig/VisBolig/?propertyid=040-EJ21016&brokerid=040 ( der er lavet om i underetagen, men ikke meget - og køkkenet er det mine forældre købte et af de sidste år jeg boede hjemme )

Vi kaldte det for æggesnaps og røræg er ganske som Vivi siger varme sammenrørte æg på en pande.

har lige lavet en søgning på nettet efter røræg og der er åbentbart forskel på hvad røræg er

http://www.ezz.dk/478255-roraeg-og-aeggesnaps

[QUOTE=galath;1033810]Hæklet poncho - tjek! Hønseringe - tjek! Mini-cykel - tjek! Grøn - tjek! :høhø:

I øvrigt spiste vi også røræg, da jeg var barn - altså æg + sukker. Jeg fik det især, når jeg var på ferie hos min farmor.[/QUOTE]

Ja, det kunne jeg også rigtig godt lide…men vi kaldte det æggesnaps :tihi:
Og et udhulet franskbrød fyldt med flødeboller…det var bare lykken…:tihi:

Ja, jeg blev jo nysgerrig :høhø:

Det har jeg i øvrigt altid været lidt, fordi du har skotsk ophav, og fordi jeg selv har boet derovre i knap seks år. Men Dubai og Singapore var jo noget helt andet :slight_smile:

[QUOTE=Theomilou;1033789]Er den en genindspilning af den der blev sendt i midt 70érne? Jeg husker en serie der hed “De overlevende”, som blev sendt i tv, og som var meget uhyggelig :uha:
Jeg boede på børnehjem på det tidspunkt, og selvom jeg ikke var en af “de store” fik jeg lov af pædagogerne at komme med ned i stuen og se den. det var vildt uhyggeligt, og samtidig vildt fedt at måtte noget “forbudt”.
Hvis det er dén, så er jeg altså nødt til at se den igen![/QUOTE]

Den der genindspilning, lyder slet ikke som den gamle Survivors i handlingen. Men jeg har den gamle på hylden, og selvom den ikke virker nær så skræmmende og uhyggelig i dag, så er den stadig rigtig rigtig god.

Det køkken er samme fabrikat som det mine forældre fik sat ind midt i firserne - og stadig har. De har bare skiftet greb og slebet og omlakeret…

Det passer meget godt tidsmæssigt.

[QUOTE=Theomilou;1033789]Er den en genindspilning af den der blev sendt i midt 70érne? Jeg husker en serie der hed “De overlevende”, som blev sendt i tv, og som var meget uhyggelig :uha:
Jeg boede på børnehjem på det tidspunkt, og selvom jeg ikke var en af “de store” fik jeg lov af pædagogerne at komme med ned i stuen og se den. det var vildt uhyggeligt, og samtidig vildt fedt at måtte noget “forbudt”.
Hvis det er dén, så er jeg altså nødt til at se den igen![/QUOTE]

Ja :slight_smile:

Den originale Survivors: Survivors (TV Series 1975–1977) - IMDb

Jeg husker den også fra jeg var barn som SINDSSYGT UHYGGELIG… Og egentlig undrer det mig at jeg har fået lov til at se den dengang :slight_smile:

Det skægge var, da jeg satte DVD’en i første gang… jeg ku’ huske kendingsmelodien… det var altså underligt, sådan mere end 30 år senere…

• Updated - - -

[QUOTE=galath;1033850]

Jeg tror ikke, vi vidste hvad din form for røræg var dengang. Æg var noget, man kogte eller spejlede :)[/QUOTE]

Eller fik som æggekage. :slight_smile: Kort hvor har jeg spist meget flæskeæggekage. Så meget så det er en af de ting jeg ikke orker at se mere. Som jeg husker det (muligvis afledt af at jeg hadede den der brune bund på æggekage - så nej, sådan en skal ALEDELES ikke vendes og få TO bunde :S) fik vi æggekage hver gang min mor ikke kunne hitte på andet at lave. Hvilket var flere gange om uden L - nej det var det nok ikke… men erindringer kan spille en et puds…

[QUOTE=Johnny;1033852]af det jeg kan huske fra jeg var barn ang æggesnaps, var det som det skrives en slags snaps med æg.

og ellers da jeg var barn fik vi spejlæg el kogte æg og æggekage.

forresten brugte min farmor sådan en gang røreæg som “bund” når hun lavede koldskål[/QUOTE]

Altså æggelikør? Vi kaldte det for røræg ELLER æggesnaps. Røræg var når man fik det i et glas L Æggesnaps var når det blev brugt i koldskål eller øllebrød. Hos min mormor fik vi altid to retter mad. Enten formad og hovedret eller hovedret og dessert. Som regel formad. Og når øllebrøden var formad var den uden æggesnaps - var den derimod dessert, så var der æggesnaps i bunden af hver tallerken som man så fik øllebrød over. Og så var der rigtig fløde til. Som formad var det med mælk :slight_smile: