Hvad skal vi spise? Nov + dec 2019

Igår stod den på lasagne lavet på en rest osso buco sovs, madbrød og salat.
I aften julehejs og i morgen aften er det ost/pølse /antipasti bord

2 Synes om

Ja i aften står den jo på julemiddag - men præget af en jægerfamilie :slight_smile:

Vi starter min svigerinde tradition - klar suppe til frokost.
I aften krondyrfilet med hvide og brune kartofler, kogte æbler, gelé, rødkål - alm og som salat og en god sovs til. Og chips til.
Ris a la mande med abrikossovs til…

I morgen holdes der stor julefrokost - 10 omgange mad med 10 udvalgte kryddersnapse til.
det er noget a la:
Hvide sild, med æg og hjemmelavet karrysalat
røde sild, -||-
Rødspætte fileter og hjemmerørt remoulade
Røget ål med æggestand
Dådyrfrikadeller med grønlangkål og brune kartofler
Krondyr roastbeef med grønkålssalat
Krondyrsylte
Tarteletter med fasan
Røget laks med salat og rødløgs-/æblevinaigrette
Kage - en “Blondie”kage (mere eller mindre en brownie lavet på hvid chokolade og så lidt mer julet)

Snapsede kan jeg ikke berette om, før de serveres, da min mor holder snapselisten tæt til kroppen.
Men i går aftes havde hun i hvert fald gang i at blande snapse op - bla perikon, lyng, klitrose, brombær, porse og også en røllike så jeg hun havde fat i.
Så der er vist lagt op til en god julefrokost - godt alle gæster overnatter, så ingen skal køre hjem :laughing: :mrs_claus:

Det er godt jeg ikke skal noget i dagene efter. Så kan jeg faste indtil nytårsaften :hoho:

1 Synes om

Vi er meget traditionelle med et lille tvist/fravalg :slightly_smiling_face:

Andebryst steg på grill
Sovsen laves på langtidsstegte andelår og fond kogt på andevinger.
Hvide kartofler og brune kartofler til den yngste datter . vi andre synes det er for sødt til det salte.
Rå salat af rød spidskål med appelsin og granatæblekerner.
Risalamande med kirsebærsovs til Morten og yngste datter.
Camilla og jeg er allergiske overfor nødder/mandler så vi laver speciel dessert til os.
Profiteroles (vandbakkelser) med vanilijecreme dertil mandarin- og passionsfrugt sorbet. :thumbup:
Det skal nok blive godt

Glædelig jul til alle herfra :juletrae01::julekys::juletrae04:

1 Synes om

Vi skal både have andesteg og nakkesteg, med hele det traditionelle tilbehør. Derefter risalamande med kirsebærsovs og et glas kirsebærmjød til. Senere kaffe, hjemmebagte småkager og vores hjemmelavede marcipan.

Ingen anelse, for jeg skal fejre jul hos svigerfamilien i år :hoho: Ej, det er vist kalkun, flæskesteg, kartofler (brune og måske hvide), hjemmelavet rødkål og en grønkålssalat. Ved ikke lige hvad desserten er.

Vi skal ha Grønlandsk rensdyr med alt tilbehør som til flæskesteg, og risamanda med kirsebærsovs og slik og småkager, kaffe og hvad der nu ellers høre til en juleaften.

1 Synes om

Vi har så også tilføjet både and og medister til aftenenrns kødorgie :hoho:
Min svigerinde er vant til at få and, kalkun, medister, flæskesteg og frikadeller, så vi har faktisk begrænset os lidt i år :hoho:

Ved ikke hvad der er med Fnug …eller jo…han går lige straks sukkeramok…han har nemlig slikket tallerkner med risalamande og karamelsovs…karatekat 4

2 Synes om

Aaaaaavvvv min mave :tired_face: alt for meget alt for godt mad :slight_smile:

næsten :wink: det skal blive liggende ved kartoflerne ikke løbe væk :slight_smile:

Jeg tror næsten ikke, folk rørte den traditionelle rødkål. Selv min far valgte den fra til fordel for den friske salat :uha: Han er ellers udpræget sovs-og-kartofler-uden-salat-mand :slight_smile:

8 Synes om

Jeg vil gerne have begge dele. Salaten i rå mængder som salat, den traditionelle som et pift til kødet.

Jeg synes, de kan to vidt forskellige ting :slight_smile:

5 Synes om

note to self - sørg for at rispapir til wraps er et stykke og ikke knust… Nå men så fik jeg blandet salat med peanutbutterdressing istedet for grøntsagswraps med peanut dipping sauce… Doh!

Min hjerne er udbrændt …kan virkeligt ikke komme på en nytårsmenu…
det ender nok med …same procedure as last year…

Rester fra i går… en enkelt tartelet, lidt grønlangkål, lidt hamburgerryg og brunede kartofler. Vi spiser igen om et par dage…

1 Synes om

I dag blev det til scrambled eggs med bacon, nemt og hurtigt :slight_smile:

Chicken cashew med ris, lavet i min nye sauterpande som jeg fik til fødselsdag :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Er du sikker på det ikke var en julegave? :wink:

Same same :wink:

Ifølge visse kilder, er der jo faktisk tale om en fødselsdag… :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Synes om