[QUOTE=Eife;1007384]Nå, nu kom jeg så forbi et hundeshow - et nytårsskue blev det kaldt Det var spændende at overvære… Og jeg fik oplevet nogle, for mig, nye racer.
Blandt andet fik jeg mødt Griffon Petit Brabancon og tibetansk spaniel. Jeg har dog nok set den sidstnævnte før, men uden at kende racen… Tibetansk terrier var også en af dem jeg mødte
Nu har jeg læst lidt mere på nettet om dem, men er der nogen herinde der kender disse racer?
(Og hvor er Hovawart dog en smuk hund! og finsk lapphund er da til at falde i svime over også!)[/QUOTE]
Malle/Quivive har en tibetansk spaniel… sød lille vappe.
Hovawart er som du siger en meget smuk hund - som man desværre har delvist skamavlet, så der idag er store temperemantsproblemer i visse linier af racen. Det er en god og stabil arbejdshund
Finsk Lapphund er en spidshunderace… ikke lige det jeg vil anbefale til uerfarne ejere.
[QUOTE=Ann K;1007389]Malle/Quivive har en tibetansk spaniel… sød lille vappe.
Hovawart er som du siger en meget smuk hund - som man desværre har delvist skamavlet, så der idag er store temperemantsproblemer i visse linier af racen. Det er en god og stabil arbejdshund
Finsk Lapphund er en spidshunderace… ikke lige det jeg vil anbefale til uerfarne ejere.[/QUOTE]
Hov, altså de to i parentes var med bare for at sige de var smukke… det var ikke fordi jeg tænkte på dem til os
Rottweilere er tit dejlige hunde. Men STORE - så man skal jo osse overveje om man vil ha’ en stor eller lille hund - det mener jeg egentlig er det første… Så kan man kigge efter passende racer indenfor den slags størrelser man vil ha
Og nu ved jeg godt at det er en oldgammel tråd der er genoplivet, men er Rhodesian Ridgeback ikke på den der liste over forbudte hunde nu? Det mener jeg at ku’ huske. Phumbas opdrætter lavede dem i sin tid. DER kan man tale om STORE hu8nde O.o
Griffon har min mands svigerinde. Hun har lige fået hundeholderuddannelsen og er ved at søge kennelnavn. Så til næste år har hun sikkert hvalpe eller måske sidst på året (jeg kan ikke huske, hvor gammel den ældste tæve er) . Den er en glad lille livlig hund
Og nu ved jeg godt at det er en oldgammel tråd der er genoplivet, men er Rhodesian Ridgeback ikke på den der liste over forbudte hunde nu? Det mener jeg at ku’ huske. Phumbas opdrætter lavede dem i sin tid. DER kan man tale om STORE hu8nde O.o[/QUOTE]
Nej Ridgerne er ikke på forbudslisten
Har en veninde som er opdrætter af racen, og har lige fået bekræftet for at være helt sikker på om de nogensinde var på listen. Og det har de ikke været
Vil lige sige at Quivive ikke længere har Klarissa den tibetanske spaniel, hun gik bort sidste år og blev 15 år gammel. Men en rigtig dejlig race, en hund der er stor men i en lille krop
Tibetansk Terrier , der kan du evt. få fat i Marianne Leth som har opdrættet Maine Coon under navnet Zatifi og Susanne Laurberg(nu kan jeg ikke huske hendes brugernavn) har også tibbere
Klarissa var helt igennem en fantastisk lille hund. De er meget katteagtige, ikke vildt nemme og træne, men når først de har accepteret det du lære så sidder det fast. Og Klarissa kunne man lære nye ting hele hendes liv.
Det er ikke en hund der kræver gåture, men de elsker og komme ud og læse avisen.
Om Klarissa var en ener ved jeg ikke helt, har mødt nogen stykker der er som hun var. Men hun var kanon sammen med kattene og killingerne, hun måtte alt for kattene, men hun var heller aldrig for vild, men kattene stolede på hende og og hende på dem.
Helt igennem så fantasisk og nem at man helt kunne glemme man havde hund
Hun var med på mange rejser, hun besøgte mange katteopdrættere og altid uden problemer. Hun stilte sig altid på gulvet og lod kattene snuse og gøre hvad de ville. Det har aldrig skabt problemer og hun er aldrig blevet slået.
Racen vil helt sikkert altid stå øverst på listen og mine favorit racer skulle jeg ud og købe en hund igen. Og jeg vil til en hver tid anbefale racen.
Men besøg en opdrætter og mød dem
Puha savner sgu den bette vuf når jeg skal skrive dette.
[QUOTE=Quivive;1007634]Klarissa var helt igennem en fantastisk lille hund. De er meget katteagtige, ikke vildt nemme og træne, men når først de har accepteret det du lære så sidder det fast. Og Klarissa kunne man lære nye ting hele hendes liv.
Det er ikke en hund der kræver gåture, men de elsker og komme ud og læse avisen.
Om Klarissa var en ener ved jeg ikke helt, har mødt nogen stykker der er som hun var. Men hun var kanon sammen med kattene og killingerne, hun måtte alt for kattene, men hun var heller aldrig for vild, men kattene stolede på hende og og hende på dem.
Helt igennem så fantasisk og nem at man helt kunne glemme man havde hund
Hun var med på mange rejser, hun besøgte mange katteopdrættere og altid uden problemer. Hun stilte sig altid på gulvet og lod kattene snuse og gøre hvad de ville. Det har aldrig skabt problemer og hun er aldrig blevet slået.
Racen vil helt sikkert altid stå øverst på listen og mine favorit racer skulle jeg ud og købe en hund igen. Og jeg vil til en hver tid anbefale racen.
Men besøg en opdrætter og mød dem
Puha savner sgu den bette vuf når jeg skal skrive dette.[/QUOTE]
Mange tak for din beskrivelse af hende… Hun lyder som en dejlig hund… Det er vist helt sikkert en race jeg skal undersøge mere om, når den tid kommer…
Det bliver dog ikke foreløbig, og jeg vil heller ikke give mig selv for meget længsel, ved at gå videre i “stadierne” for tidligt Men nu var jeg på det hundeshow der, og blev jo så lige lidt inspireret af nogle af deltagerne
[QUOTE=Eife;1007637]Mange tak for din beskrivelse af hende… Hun lyder som en dejlig hund… Det er vist helt sikkert en race jeg skal undersøge mere om, når den tid kommer…
Det bliver dog ikke foreløbig, og jeg vil heller ikke give mig selv for meget længsel, ved at gå videre i “stadierne” for tidligt Men nu var jeg på det hundeshow der, og blev jo så lige lidt inspireret af nogle af deltagerne :)[/QUOTE]
Tibben og Japanese er kusineracer - pekingeseren er i samme familie… for vel omkring 100 - 150 år siden blev racerne udvekslede som kostbare gaver mellem kejseren af Kina Kejseren af Japan og herskeren i Thailand og Burma (det der med Tibet som oprindelsesland er en tilsnigelse)… Racerne har derfor været blandet på kryds og tværs - hvilket bla ind i mellem betyder at fx japanese får nogle uautoriserede farver - og er egentlig først sådan rigtig blevet skilt ud i tre meget forskelligt udseende racer i England omkring 1800tallets slutning.
De har alle tre det samme lette og lyse sind… en smule reserverede, hvilket vil sige, at de godt kan lide gæster, men ikke nødvendigvis skal hænge på dem i timevis… meget hengivne overfor deres famile (og familie er alle med puls i husstanden!)…
Og så er det små kvikke hunde, der, som Malle også siger, kan lære hvad som helst
Malle anbefaler den tibetanske spaniel… jeg vil af præcis de samme årsager anbefale Japanese
Jeg kan ikke finde et nærbillede af hovedet, så I må nøjes med den i hel figur
Jeg er altså ikke helt sikker på det der med Mops - racen er en miniature af molosserherkomst, mens at de tre andre alle er spaniels…
Mops hoved…
Og i hel figur
[/QUOTE]
Ann, du må tage fat i Rikke Jensen som også har tæt kontakt til Marie Pedersen - kennel KISCI der opdrætter både pekingser og mops
Rikke har sat sig grundigt ind i de to racer