Hvor længe må missen være alene?

[quote=Gry Gressbakken;83055]Nå…

Jeg fik lidt dårlig samvittighed så jeg ringede og tiggede min mor. Så når min mor har været på nattevagt lørdag så kommer hun hjem til mig og sover om dagen om søndagen, før hun tager i nattevagt igen.

Hun grinte af mig og sagde jeg var pylret, men at hun da nok skulle passe på min lille pus hvis jeg gerne ville have det :)[/quote]

:snemandsdans
Gry, jeg ønsker dig nogle dejlige fester - og håber din mor får sovet godt -høhø

.

[QUOTE=lenschow;82523]Gry: Du kan mentalstimulere ham inden du forlader hjemmet…

Inden du kører - dvs to timer før du skal af sted cirka, så fylder du vand i en balje - kun ganske lidt - og smider nogle lækre godbidder deri - nogle som kan flyde fx rejestykker. lad ham fiske efter dem under opsyn fra dig. Leg med ham ved baljen, guid ham lidt, hvis han ikke kan finde ud af at fiske:-) Stil herefter baljen væk - han må ikke have den uden at du er hjemme.

Leg lidt jagtleg - 15 minutter - hvis han gider så længe - men ikke længere. Fx med en tøjmus på snor. Giv ham nogle gevaldige kæleture.

Stop herefter og lad katten være i ro - ellers vær som du plejer:-) du skal ikke ignorere ham naturligvis:-)

Lige før du forlader huset, så giv ham noget at beskæftige sig med (pas på at det ikke er noget, som han kan sidde fast i eller noget)

Fx:
Strø noget mad som han skal finde (på gulv, kradsetræ, vindueskarm osv - oppe og ende), gem lidt lækkert mad i toiletruller og papkasser. Stil en papkasse midt i stuen med huller klippet i og tøjmus smidt ind i, gen foder rundt omkring, fyld en aktivitetsbold med mad osv osv. Så kan du gå og så opdager han det knapt. Når ahn er færdig med alle de skøre påfund fra din hånd, så sover han.

God bytur:-)

MVH Helle[/QUOTE]
Lyder som en rigtig konstruktiv anbefaling, den vil jeg benytte mig af, hvis jeg nogensinde kommer i samme situation :O)

[quote=Gry Gressbakken;83008]Nu må jeg da indrømme jeg bliver lidt ked af det.

Jeg tager jo ikke i byen hver weekend (det gør jeg faktisk aldrig) eller er væk flere weekender i træk eller for den sgas skyld bare flere dage i træk.

Det er ret uheldigt at de 2 julefrokoster og ene fødselsdag ligger klods op af hinaden, men det er jo ikke fordi det er hverdagskost på nogen måde.

Jeg håber da ikke folk opfatter det som at jeg fraligger mig mit ansvar for Willow, eller mener jeg hellere vil feste end have en kat.

Jeg kommer bare så sjældent ud at jeg meget nødigt ville afmelde de 3 ting. Men nu sidder jeg da og bliver helt ked…[/quote]

Kære Gry…
Du skal ikke sidde og blive ked af det.-forelsket

Jeg er sikker på, at du elsker din kat
ligeså højt, som vi andre elsker vores.

Men det havde måske været lettere, hvis du blot havde spurgt
en sød katteveninde til råds.
Lyt til din mavefornemmelse.
Der finder du for det meste svaret -forelsket

På Kattegale kommer sindene let i kog. -forelsket

Du skal vælge den løsning, som er god for dig og din kat.

Mange kærlige tanker -love
Mona

[quote=Gry Gressbakken;83055]Nå…

Jeg fik lidt dårlig samvittighed så jeg ringede og tiggede min mor. Så når min mor har været på nattevagt lørdag så kommer hun hjem til mig og sover om dagen om søndagen, før hun tager i nattevagt igen.

Hun grinte af mig og sagde jeg var pylret, men at hun da nok skulle passe på min lille pus hvis jeg gerne ville have det :)[/quote]

Det er jeg glad for at høre. Det var lige hvad jeg ville have foreslået.
Jeg ville uden betænkning lade to eller mere katte blive alene hjemme i et døgn, men en kat ville jeg helst ikke lade være alene i mere end 12 timer.
(Det var sådan jeg praksiserede det da jeg havde Mea som enekat)

Ronja - Hmm. Nu er katte altså ikke børn. Hvilken alder børn vil du foriøvrigt sammenligne katte med? Er ærlig talt lidt forbløffet over at jeg ud fra dit indlæg får en konklusion om at man skal behandle og elske katte som børn? Er det ikke lige rigeligt antropomorfisme?
Jeg elsker og behandler katte som katte. Det mener jeg er sundest for katten.

[quote=Charlotte Oeh.;83023]…nej, det ville man ikke gøre mod sine børn. Men det, der støder mig, er nok, at du skriver "…mere end som hobby…", det lyder inde i mit hovedet, som om man kan vente sig hvad som helst af hobbykatteelskere :eek:

…og så reagerer jeg på, når nogen slår andre oven i hovedet med lov, regler og paragraffer -hammerhead…især når den faktiske ordlyd er en anden, end den man slår med.

-sorry

Og min holdning er stadig, at man ikke bare skal lade katten være alene i længere tid, men eftersom Gry tilser den både lørdag og søndag, så synes jeg, det er at overreagere at hive dyreværnsloven frem.

.[/quote]

Nu var det faktisk ikke mig der begyndte med det med loven, jeg sagde bare at der nok er en grund til at den er lavet…

Og den med hobbykatte var ikke ment som at i ikke elsker jeres katte, men at nogle folk (ikke nogen der skal føle sig ramt herfra…!!!) anskaffer sig et dyr fordi det ser sødt ud og ikke fordi de går op i dyrets ve og vel…

[quote=Ronja;83098]
Og den med hobbykatte var ikke ment som at i ikke elsker jeres katte, men at nogle folk (ikke nogen der skal føle sig ramt herfra…!!!) anskaffer sig et dyr fordi det ser sødt ud og ikke fordi de går op i dyrets ve og vel…[/quote]

Jam’en… tror du virkelig at den slags mennesker overhovedet gider at ulejlige sig med at finde ind på et katteforum? :S

Hint; det tror jeg nemlig ikke!

nu VAR snakken jo så også drejet ind på generelt sådan som jeg kunne læse det…

Gry, jeg synes det er en perfekt løsning :slight_smile:
Ikke at jeg tror din mor får sovet så meget, men lad endelig være med at fortælle hende det på forhånd :smiley:

[QUOTE=Ronja;83009]jeg mener bare at hvis man uden at have det dårligt med det vil kunne lade sine katte være alene fredag-søndag(f.eks) så ser det for mig ikke ud som at man elsker dem særlig højt, hvem ville måske gøre sådan med sine børn…?s

der er IKKE nogen beskyldninger i mine indlæg, jeg siger blot min mening, er der nogen der føler sig ramt så hænger den på folks egen samvittighed, ikke min.[/QUOTE]

Ronja du er simpelthen skide grov - ja undskyld mit sprog. INGEN snakker om fredag til søndag! Så fat det dog. Gry tager af sted LØRDAG EFTERMIDDAG og er retur SØNDAG AFTEN! Med mit kendskab til katte er der intet galt i det. Desuden har hun fået en række forslag til aktivering af Willow. Du fordrejer fakta i denne tråd, Ronja og generer en ansvarlig katteejer - det er ikke i orden!

Jeg synes det er meget synd for Gry, at hun beder om råd og får en sviner retur. Du bør overveje dine indlæg for du trykker send! Det er min holdning. Jeg synes du er skide grov!

Angående at være alene en weekend fra fredag til søndag, så er mine katte det TIT. Jeg er i skole i KBH og sådan har det været det seneste 1,5 år og vil være det 1,5 år endnu. Jeg smutter fredag morgen, så får de passer på besøg i løbet af dagen, lørdag får de et dagligt tilsyn af en kattepasser, og igen søndag - inden jeg er retur søndag nat.

Hvis Gry er dyremishandler, så er jeg også.
Lad Gry være. Hun elsker og passer sin lille kat alt hvad hun kan.

Jeg synes simpelthen disse angreb er at skyde gråspurve med kanoner!

jeg har ikke lige tid til at læse det hele igennem, men min mening er følgende:

Ronja’s kommentar
"jeg mener bare at hvis man uden at have det dårligt med det vil kunne lade sine katte være alene fredag-søndag(f.eks) så ser det for mig ikke ud som at man elsker dem særlig "

Den kommentar kan jeg nu sagtens forstå og relatere mig til, og kunne ikke selv finde på det uden kattepasser.
NB! Helle - dine katte har jo netop opsyn når du er væk, så det kan jo ikke sammenlignes - vi snakker om at være ALENE.

MEN det er jo ikke tilfældet her heller- altså fra fredag :

Gry skriver:
Så han kommer potentielt til at mangle mig fra lørdag eftermiddag til sent søndag aften/nat.

Er det okay? Eller der det egoistisk når man har abby, og jeg kan bare tage og fedte hjem til min kat?

Jeg ville få en til at kigge forbi søndag, og det gør du jo også nu -thumbs
For det er imo liiiiidt lang tid til de er uden opsyn, men jeg tror nu mange ville gøre det. Problemet er mindre, hvis der er flere katte der har hinanden, så er det ikke synd for missen, men derfor kan der jo ske ulykker alligevel.

Ja måske er jeg så sær…
Jeg har der rigeligt dårligt, med bare en eftermiddag-aften, væk fra dem…
Jeg har tonsvis af mulige skræk scenarier i hovedet over HVAD der kan ske, når de er ikke under opsyn…-uha

Ting de normalt ikke gør, kan ske i et tilfælde af forskrækkelse… Tænk hvis noget ryger ned i leg og en skærer sig… En for et ben i klemme… Noget falder ned over dem?? To slås for sjov, en klo i øjet. -uha

Jeg er muligvis paranoid, men jeg er altså skide nervøs for mine guldklumper…

Så hvis jeg SKULLE noget i en wekend, ville jeg há en til at være her hele tiden. De skal IKKE være alene, selvom de har hinanden.

Nej, jeg kan IKKE være ret længe væk hjemmefra, før jeg får det skidt…

Er jeg totalt paranoid?? Det ER trods alt levende væsner og ting KAN ske. OG så vil jeg gerne, at der kan blive taget hånd om det ASAP, hvis uheldet skulle være ude…

Hmmm… Muligvis kan jeg kategoriseres som hysterisk kattemor…-tihi Men pyt, det kan jeg godt leve med-thumbs

Naturligvis kan der ske noget, men jeg synes det er temmelig overdrevet, hvis en kat ikke kan være alene hjemme.
Stakkels dine børn, hvis du har nogen :smiley:

[quote=Vivi_Fletcher;83207]Naturligvis kan der ske noget, men jeg synes det er temmelig overdrevet, hvis en kat ikke kan være alene hjemme.
Stakkels dine børn, hvis du har nogen :D[/quote]

Det var jo det jeg sagde, jeg ER lidt “hysterisk” med mine misser…-tihi

Bare rolig…-tihi Alt med måde selvfølgelig… Nu må jeg indrømme, jeg ikke er lige så slem, hvis jeg er nogen steder henne, når jeg er TÆT på hjemmet.

Men det er hvis jeg skal langt væk og besøge nogen, så ved jeg jo, at jeg ikke er hjemme, lige om 5 min…

Jeg har en datter, men hun er flyttet hjemmefra…
Meen jeg KAN godt være en hønemor, over for mine børnebørn…

Nej, selvfølgelig ER der da undtagelser, og jeg kan osse godt være hjemmefra.

Men jeg har været så uheldig, med ting der er sket, når jeg IKKE var hjemme, det er nok derfor, at jeg er blevet lidt “hysterisk”

Jeg ville heller ikke orke et liv, hvor alt skal gå op i bekymring for mine dyr!

Jeg afvejer om det er tilrådeligt at overlade dyrene til sig selv fra situaton til situation… og har ikke haft nogen problemer med at gå fra dem, for at gå på arbejde! Jeg SKAL trods alt tjene til deres mad :slight_smile:

Lige pt har vi en nyopereret hund herhjemme… det betyder, at der altid er en hjemme hos hende i hvert fald frem til weekenden. Derefter er hendes sår forhåbentlig så godt på vej til at læges, at vi ikke længere skal holde så nøje øje med komplikationer og så kan vi igen begynde at lade hende være alene i kortere perioder… Men det er en særlig situation, som kræver særlige hensyn!

Desuden… jeg tror helt uden at have noget belæg for det - at vores dyr har rigtig godt af at være uden os engang imellem!
Ikke fordi de skal savne os, men fordi jeg tror, at de opfører sig anderledes, når ikke vi er i nærheden… at de får bedre muligheder for at være katte eller hunde på deres egne betingelser uden en hel masse regler for deres opførsel.

[quote=Ann K;83221]Jeg ville heller ikke orke et liv, hvor alt skal gå op i bekymring for mine dyr!

Jeg afvejer om det er tilrådeligt at overlade dyrene til sig selv fra situaton til situation… og har ikke haft nogen problemer med at gå fra dem, for at gå på arbejde! Jeg SKAL trods alt tjene til deres mad :slight_smile:

Lige pt har vi en nyopereret hund herhjemme… det betyder, at der altid er en hjemme hos hende i hvert fald frem til weekenden. Derefter er hendes sår forhåbentlig så godt på vej til at læges, at vi ikke længere skal holde så nøje øje med komplikationer og så kan vi igen begynde at lade hende være alene i kortere perioder… Men det er en særlig situation, som kræver særlige hensyn!

Desuden… jeg tror helt uden at have noget belæg for det - at vores dyr har rigtig godt af at være uden os engang imellem!
Ikke fordi de skal savne os, men fordi jeg tror, at de opfører sig anderledes, når ikke vi er i nærheden… at de får bedre muligheder for at være katte eller hunde på deres egne betingelser uden en hel masse regler for deres opførsel.[/quote]

Der må jeg indrømme, at du lige gav mig noget at tænke over…:?

Jeg har ikke tænkt den tanke: [I]“men fordi jeg tror, at de opfører sig anderledes, når ikke vi er i nærheden… at de får bedre muligheder for at være katte eller hunde på deres egne betingelser uden en hel masse regler for deres opførsel”

[/I]Måske skal jeg arbejde lidt med det… Måske ER jeg virkeligt lidt hysterisk, og over beskyttende… Det ER jo indekatte. Og farene er jo ikke så store, som de katte der lever udedørs…

Måske er denne sætning, som jeg fik for mange år siden, dengang jeg fik min første hund, og kun var 17, skyld i min beskyttelse af mine misser: [I]“Er du nu sikker på, at det er godt du har fået hende? Er du sikker på, du ved hvordan man passer hende godt nok??”

[/I]Jeg skulle vise dem, at jeg godt kunne passe ordentligt på min hund. Ingen skulle komme og sige noget om min pasning…
Tænker på, OM det er den sætning, der stadigvæk ligger og spøger i baghovedet?

For jeg ved jo, eller mener ihvertfald selv, at jeg passer mine dyr ordentligt… Hverken mine katte, min hest eller kanin mangler noget. OG de bliver tjekket i hoved og mås, efter forskrifterne…

Så måske er det slet ikke mine dyr, jeg er bange for, men mig selv??

I guder Ann… du gav mig virkeigt noget at tænke på nu…

Mine har ind imellem været alene i en weekend (og JA jeg savner dem sgu og kan ikke lade være at tænke på hva de mon laver :p)

Og der bliver desværre også en del her i juletiden da vores familier bor i Århus/Horsens og vi selv bor i Skive…

Vores jul ser således ud:

19-20.12: Mini-juleaften ved Århus (19.12) samt 40års fødselsdag ved Grindsted (20.12)

24-25: Juleaften ved Århus + familiebesøg i Horsens (24.12), julefrokost ved Grindsted (25.12)

27-28: 75års fødselsdag i Grindsted (om aftenen, derfor en to-dages tur)

30-1: nytårsaften hos min far ved Herning…

Så der bliver meget tid de skal være alene og der bliver meget ud og hjem hele tiden… Men sådan må det lige være… Så længe de har ren bakke, mad og vand: så overlever de :wink:

Jeg HAR det da skide dårligt HVER GANG:-) Spørg Elin og Pia om Helle er en PYLRERMOR af rang haha

Men jeg kan love jer, at det er smaddersundt for mig at komme lidt væk - kvalificerede folk passer dem (så længe man er kærlig, så er man kvalificeret:-)) og jeg finder ud af, at JEG ikke er uundværlig:-) Det er rigtig sundt for pylrermor her:-)))

[quote=lenschow;83128]Ronja du er simpelthen skide grov - ja undskyld mit sprog. INGEN snakker om fredag til søndag! Så fat det dog. Gry tager af sted LØRDAG EFTERMIDDAG og er retur SØNDAG AFTEN! Med mit kendskab til katte er der intet galt i det. Desuden har hun fået en række forslag til aktivering af Willow. Du fordrejer fakta i denne tråd, Ronja og generer en ansvarlig katteejer - det er ikke i orden!

Jeg synes det er meget synd for Gry, at hun beder om råd og får en sviner retur. Du bør overveje dine indlæg for du trykker send! Det er min holdning. Jeg synes du er skide grov!

Angående at være alene en weekend fra fredag til søndag, så er mine katte det TIT. Jeg er i skole i KBH og sådan har det været det seneste 1,5 år og vil være det 1,5 år endnu. Jeg smutter fredag morgen, så får de passer på besøg i løbet af dagen, lørdag får de et dagligt tilsyn af en kattepasser, og igen søndag - inden jeg er retur søndag nat.

Hvis Gry er dyremishandler, så er jeg også.
Lad Gry være. Hun elsker og passer sin lille kat alt hvad hun kan.

Jeg synes simpelthen disse angreb er at skyde gråspurve med kanoner![/quote]

HVIS du skal til at være strid overfor mig gider du så godt læse ALLE mine indlæg før du halshugger mig tak!!!

Vi er begge hjemmefra 8 timer hver dag, så vores har rigelig tid til at være katte og få sovet ud og gøre hvad katte skal, når de er alene -høhø

Ronja: Mit indlæg er et forsvar af en katteejer, som forsøger at gøre det bedste for hendes kat. Jeg fastholder at det er malplaceret og groft at skrive sådan i en tråd om en, der i forvejen er ked af at lade en misling alene.

Det virker ganske unødvendigt på mig - især fordi ingen herinde svigter deres dyr eller ikke elsker dem.

Mine katte er iøvrigt ikke børn - de er katte. Hunden er også en kat, men det er en anden historie:-)

MVH