[quote=Musashi;335690]sorry kan ikke lade være :høhø:
[/quote]
:klapper::klapper:
Kan godt se min overskrift kan gøre folk forvirrede… Må lige understrege at jeg selvfølgelig ikke mener at opdrætterne skal neutraliseres…
[quote=Musashi;335690]sorry kan ikke lade være :høhø:
[/quote]
:klapper::klapper:
Kan godt se min overskrift kan gøre folk forvirrede… Må lige understrege at jeg selvfølgelig ikke mener at opdrætterne skal neutraliseres…
Problemet er blot hvad man gør NÅR køber ikke overholder kontrakten…skal man kvæle vedkommende, nej det må man ikke
Skal man vride en anden legemedsdel om på vedkommende for at få at vide hvem han/hun har solgt til …nej det må man heller ikke…anmelde det…det tager myndighederne nok ikke speciel alvorlig…sagsøge vedkommende…det koster knaster.
En solgt kat er solgt, desværre og er man SÅ uheldig man er rendt ind i en der ikke overholder det stykke papir der BURDE være en PLIGT at overholde, så er man på herrens mark
Gå til sin klub…jo tak…køber er ikke længere hverken reg. opdrætter eller medlem af nogen klub.
Det er oplevelser som denne og som jo vitterlig findes i massevis, der gør jeg bliver mere og mere striks med at sælge til avl…det er som set før, de der ikke er anstændige der er skyld i anstændige bremses i deres forehavende…ØV:argh:
Jeg er glad for jeg ikke skal starte opdræt op i disse tider.
Og jeg væmmes ved at se hvor mange dyr der cykler rundt og endda ender hos mennesker der end ikke burde opdrætte kompostorm.
Alle fremtidige misser der skal bo her hos mig skal/vil være klippet og snippet inden de flytter ind…nåhhh ja, der kan jo smutte en lille bitte ussel hitter ind ufikset:ups:…men hans dage som leveringsdygtig er så talte på forhånd:høhø:
3 af de sidste 4 var ‘færdig’ pakker og sikke en ro det giver…man skal ikke finde penge til, at få den fikset, man skal ikke finde en fridag, hvor dyrlægen har tid, man skal ikke gå en dag og være bekymret og vente på, at man kan hente kræet og så være bekymret over, at den vælter fuld rundt og falder i søvn med hovedet nede i madskålen, man skal ikke være bekymret for, om noget springer op og/eller der kommer en infektion og man skal ikke tage en nyligt ankommen, ikke fuldt integreret, ud af flokken for at komme tilbage med den lugtende af dyrlæge…:S
Og jeg er sikker på, at mine ‘færdig’ pakker Finne, BetGøj og Kyssemussen har sat pris på, at det eneste de skulle koncentrerer sig om var, at lære at begå sig i flokken, det kan være stressende nok for sådan et nyt lille myr:wehuu:
Jeg er for al fremtid, en stor tilhænger af ‘færdig’ pakker:wehu:
Kyssemusen
Vi er jo som mennesker forskellige, og derfor har vi forskellige syn på det at sælge uden først at neutralisere… der skal være plads til begge slags opdrættere, og den ene slags er vel ikke bedre end den anden.
personligt har jeg det bedst med at mine killinger er “færdigpakkede” inden de flytter hjemmefra, men det er for at skåne kilingen for et stressende dyrlægebesøg lige efter en stressende flytning, enhver opdrætter ved jo at stress er en risikofaktor for at en latent sygdom kan bryde ud i lys lue…
Ikke Kyssemusen men Kyssemussen:p…2 x s’er…der er ikke meget mus over ham mere:høhø:…i daglig tale hedder han nu Musse:tihi:…han er selv ude om det med al den kysseri:wehuu:
[quote=Marina;335640]Nej, gud ske lov for det, så ville genpuljen da i vores små racer snart blive endnu værre at se til. Man kan så stille spørgsmål ved hvor længe en race vil kunne holde til alle de restriktioner.
Jeg investerer i nye avlsdyr for forhåbentligt at kunne gøre noget godt for den race jeg opdrætter. Racekatteopdræt er alt for ofte styret af “mit” og “mine linier”, istedet for burde vi tænke “vores” og at det er et fælles projekt at forbedre, pleje og øge sundheden.
Marina[/quote]
Kattene, trods restriktionerne er mine - det er linierne ikke og vil aldrig blive.
Er det at gøre noget godt for en race at distribuere nærmest hele kuld til avl - hvordan kan det forbedre racen og genpuljen?
Selvfølgelig er det vigtigt at forbedre, pleje og øge sundheden - problemet er vi aldrig kan blive enige om hvad det er der skal til for at gøre det.
Det er et stort ansvar at sælge avlsdyr, er man ikke indstillet og har tiden til det - så bør man reducere sig istedet for at få så mange ud i avl som muligt.
Vil man racen noget godt - så bevæger man sig undenfor den lille andedam som Danmark er - betaler hvad det koster for at få nyt blod hjem - vil man noget rigtig godt - så tænker man mere på at få nye gener ind end at få topkatte.
[quote=Lis Dahlstrøm;335758]Kattene, trods restriktionerne er mine - det er linierne ikke og vil aldrig blive.
Er det at gøre noget godt for en race at distribuere nærmest hele kuld til avl - hvordan kan det forbedre racen og genpuljen?
Selvfølgelig er det vigtigt at forbedre, pleje og øge sundheden - problemet er vi aldrig kan blive enige om hvad det er der skal til for at gøre det.
Det er et stort ansvar at sælge avlsdyr, er man ikke indstillet og har tiden til det - så bør man reducere sig istedet for at få så mange ud i avl som muligt.
Vil man racen noget godt - så bevæger man sig undenfor den lille andedam som Danmark er - betaler hvad det koster for at få nyt blod hjem - vil man noget rigtig godt - så tænker man mere på at få nye gener ind end at få topkatte.[/quote]
Nu nævner jeg ingen steder at jeg mener der er noget godt i at sælge hele kuld til avl, jeg sælger selv kun meget få katte til avl og har meget sjældent købt kat i DK, men en kat købt langvejsfra der måske kan bidrage til genpuljen vil jeg da ikke holde for mig selv. Selvfølgelig skal der være styr på hvor mange afkom der fortsætter i avlen, og hankatte skal kun bruges i korte perioder.
Det jeg er imod er “min” og “mit”, jeg vil stadig mene det er et fælles projekt der betyder samarbejde, åbenhed og tolerance overfor forskellige holdninger. Der er en tendens til at ville kvæle andre med egne meningers rigtighed.
Ser jeg på mine egne to racer, jeg er jo et af de her useriøse mennesker der har to slags, ser man også opdelinger. Hos Briterne findes f.eks. “DE rene blå”, Er de blevet vasket eller hvad? Ser man langt nok tilbage er der intet rent i en Brite, de er krydset med alt fra perser til Somali og Siam.
Burmeserne, en race der om ikke mange år vil kollapse genetisk hvis der ikke sker noget drastisk, er delt i “Dem med amerikaner i stamtavlen og dem uden”. Og ve den stakkel der nogensinde skulle få den tanke at ville parre med en contemporary.
Det jeg vil frem til er alle de her små grupperinger og den ødelæggende effekt de kan have for vores fælles projekt kat.
Marina
Gentager det du ser som et kors ser jeg som en positiv sidegevinst.
Det der undrer mig, er at man altid får tudet ørerene fulde om at opdrættere mister mange pange, hver gang de sælger en killing, fordi at de har puttet mange penge i den, og at vi som købere jo ikke sparer noget ved at købe en kat andre steder, fordi at man jo får hele pakke.
Når det så viser sig at der rent faktisk er en del opdrættere der sælger fetile katte til samme pris som de færdige, så kan jeg da ikke lade være med at tænke at de må da tjene nogle penge på det???
Og for mig som køber, bliver det da pludselig en dyr kat så.
Jeg kunne forstå det hvis der konsekvent var forskel i prisen, men det er der jo ikke.
Og derfor forstår jeg godt at nogle forfalder til at købe hos en ByBér der er god til at tale sin sag, for så kan man jo virkelig SE at der er mange penge at spare.
Et eksempel: Jeg har bladet på hjemmesider, og inden for én race ligger prisen på en killing ret konsekvent på 4500-5000,-kr.
Nogle steder får man så en fix og færdig killing, med billeder og madpakke og alles drum und dran, og andre steder får man en killing der er vaccineret én gang, og det er så det.
Hvis en første gangskøber så støder på 2 hjemmesider i træk, hvor man kan købe killing 2, så kan det da snildt betale sig at købe en look-a-like, for 1500, og så give 1000 for neutralisering, så er det stadig halv pris.
(måske det faktisk er derfor mange tror at en stamtavle er så frygtelig dyr???)
Og vi ved jo at de fleste ByB´ere desværre er ret gode til at snakke for deres syge moster…
Jeg vil da tro at en kat som bliver solgt som kælekat og ikke er neutraliseret er billigere end en der kommer med den fulde pakke
Nåhhhhh nu forstår jeg, hvorfor du svarer som du gør :-).
Klart det ikke kan være særlig tidskrævende og ansvarfuldt at være mentor, når jeg ser på din hjemmeside at det er noget du ikke tilbyder, men ‘blot’ henviser til mentor ordningen.
Nu er jeg jo en rimelig ny opdrætter, min viden og erfaring er ikke stor nok til at sælge avlsmateriale. I min verden forpligter det at hjælpe nye i gang …Vel at mærke en forpligtelse og omhu for den race man har valgt at vidreføre.
Det skulle man mene …Men sådan er verden bare ikke altid indrettet
Jo da, jeg sælger mine til 3000 kr, de er så ikke neutraliseret, tror at prisen ligger omkring 4000-4500 når den fulde pakke er med…
Der er intet krav om at de SKAL neutraliseres inden salg, husk lige det…
Det er fint for mig at nogle/mange opdrættere neutraliserer deres katte
En avlskat - dvs en ikke neutraliseret kat herfra - er dyrere end en kælekat. Sidstnævnte vil altid være neutraliseret.
Jeg har endnu til gode at møde den opdrætter, der spinder guld på sit opdræt eller som gør det for at opnå at spinde guld.
OG så er der iøvrigt ingen stor forskel på om det er nye racer eller etablerede - seriøse og dygtige opdræt af etablerede racer importerer også nye dyr fra udlandet, og det er ikke udbredelsen alene, der afgør prisen. Tvært imod kan en kat af en etableret race koste kassen modsat fx en tonkaneser eller en Europé eller en SNO, som også kan koste kassen - eller ikke gøre det. Ganske som den etablerede race kan.
Priser - og opdrætters udgifter - afgøres af mange andre ting end salgspriser alene.
Nogle racer tester fx enormt meget på kendte sygdomme, mens andre ikke gør.
Så jeg synes ikke man kan stille det så firkantet op, som du gør Alleos7.
Før jeg gik i gang troede jeg også, at salgspriser var mere gennemsigtige, end jeg allerede nu efter ganske kort tid har erfaret at de bestemt ikke er.
MVH
Men heldigvis er det et frit land vi lever i - synes man prisen er urimelig, kan man finde et andet sted at købe sin kat
[quote=Litza;335952]Jo da, jeg sælger mine til 3000 kr, de er så ikke neutraliseret, tror at prisen ligger omkring 4000-4500 når den fulde pakke er med…
Der er intet krav om at de SKAL neutraliseres inden salg, husk lige det…
Det er fint for mig at nogle/mange opdrættere neutraliserer deres katte :)[/quote]
Ja, du gør, men der er altså mange der stadig tager op til 5000 for en kat til kæl, som man selv skal neutralisere, og så er det jo ikke billigere at købe den, end købe en “færdig-pakke”.
Og det er jo desværre sådan at der faktisk også blandt opdrættere findes folk der bare sælger hvad som helst til hvem som helst, og så hører Fru hansen om hende der har købt en kat til 5000, og givet 2000 oveni for at få den fixet, og så er den syg, og opdrætter er ikke til at snakke med.
Så er det at fru Hansen godt kan se det er da smartest at købe den billige look-alike ved ByB´en, for den er jo ikke en af de der dyre racekatte der er fyldt med alle mulige sygdomme, som den venlige ByB forklarer.
Det er jo desværre de færresete fru Hansener der kommer på disse kattefora, og ved hvad de skal kigge efter.
Og jer opdrættere der kommer her, er jo dem der brænder for kattene, og som gør det store tunge arbejde med at teste og alt, for at få en god sund og racetypisk kat ud af jeres avl.
Men det er altså sådan at I her inde ikke er de eneste opdrættere, og efterhånden er jeg tilbøjelig til at tro at de “dårlige” af slagsen er ved at være i overtal…
Ihvertfald indenfor “mode-racerne”, hvor en masse opdrættere nu dumper priserne og kravene til køberne, fordi de har fået avlet sig for mange killinger, som de ikke kan eller vil beholde til de rigtige hjem er der…
Og det kommer på sigt desværre til at ramme jer der er “fornuftige” med jeres opdræt, for den almindelige kælekatte-ejer, ser jo kun de billige katte på DBA og ved ikke at man som regel får hvad man betaler for…
[quote=Alice;335946]Nåhhhhh nu forstår jeg, hvorfor du svarer som du gør :-).
Klart det ikke kan være særlig tidskrævende og ansvarfuldt at være mentor, når jeg ser på din hjemmeside at det er noget du ikke tilbyder, men ‘blot’ henviser til mentor ordningen.
Nu er jeg jo en rimelig ny opdrætter, min viden og erfaring er ikke stor nok til at sælge avlsmateriale. I min verden forpligter det at hjælpe nye i gang …Vel at mærke en forpligtelse og omhu for den race man har valgt at vidreføre.[/quote]
Jamen jeg syntes nu du VIL læse at jeg IKKE kunne drømme om at hjælpe, selv om jeg nu 3 gange siger at det tager jeg som en berigende gevinst. Hvad tror du egentlig jeg snakker om hvis ikke det er det?
Selv om jeg som opdrætter godt kan rådgive er det vel ikke forbudt at gøre opmærksom på at der findes et glimrende tilbud til nye(ere) opdrættere. Et tilbud hvor alle også turister på min hjemmeside kan henvende sig. Jeg har givt mangen et godt råd både til kendte som ukendte ansigter, killingkøbere som ikke killingekøbere, men det vil du tilsyneladende ikke læse så det må andre jo gøre.
[quote=alleos7;336012]men der er altså mange der stadig tager op til 5000 for en kat til kæl, som man selv skal neutralisere, og så er det jo ikke billigere at købe den, end købe en “færdig-pakke”.
.[/quote]
Sådan har det altid været - den kloge narrer den mindre kloge. Mange købere har jo også så fise travlt når de skal købe - og mægtig ondt i r**** når de opdager de har kvajet sig.
Gjorde man sit forarbejde ligeså godt som forarbejdet til vinterferien, så kom man langt …
Hvis det har så stor betydning om katten/killingen er neutraliseret eller ej som man kan få intryk af ved at læse denne tråd, kunne jeg godt tænke mig en udlægning af følgende påstande.
Killinger/katte som ikke er neutraliserede er umulige at sælge.
En killing/kat som neutaliseres vil blive solgt dagen efter. Den har været til salg siden den blev født.
Der hvor jeg bevæger mig rundt er ingen af påstandende en beskrivelse af virkeligheden. Er der nogen steder hvor det er sådan?