Hvornår kan man kalde sig for opdrætter?

[quote=Sheer;195249]Det kan du jo se de ikke er.

Ordbogen, som du har, er ikke tilstrækkelig. Du har fået forklaret adskillige gange herinde, hvad forskellen på de to ord er blandt mange opdrættere. Hvorfor vælger du at tage skyklapper på?

Og siden hvornår er ordbogen blevet facit over sprog??[/quote]

Arrrrhhhh. Signe, det mener du vel alligevel ikke helt vel???

Ordboegen er for søren da der hvor den oprindelige mening med et ord står.

At andre så efterhånden finder på at lægge andet i ordene, så vil det jo efterhånden blive den gængse opfattelse, og så vil det blive ændret.

Men fordi at 30-50 opdrættere/avlere/katteri-ejere på et internetforum mener det ene lyder bedre end det andet, ændrer det da aldrig faktummet af at det er 2 ord der betyder det samme.

Jeg er opdrætter, i og med at jeg har opdrættet et kuld killnger.

De er et hovsakuld, de får ingen tavle men ikke desto mindre er de lavet på samme måde som dine.

Så at man bedst kan lide det ene udtryk frem for det andet er da en smagssag.

Jeg vil også hellere kaldes buttet end overvægtig, men begge dele er jo lige sande.

[quote=alleos7;195322]
De er et hovsakuld, de får ingen tavle men ikke desto mindre er de lavet på samme måde som dine.

./quote]

Lige her skriver du faktisk lige det der gør forskellen.’
Hovsa…det er IKKE den måde en opdrætter laver kuld på, med mindre dyrene tager måsen på ejeren.
En opdrætter laver velovervejede kuld…som du også kan læse i andre indlæg.
At det så opfattes som snobberi…sikke noget vrøvl.
Man gør er godt stykke arbejde ved at planlægge, bruge tiden, informationerne og en bunke andet som jeg ikke orker at remse op.
INDEN mine dyr bliver forældre er de ikke bare testet for det jeg nu mener de skal være testet for, de har også den alder jeg vil have de har, deres partner er udvalgt med omhu…det er der fisme ikke meget hovsa i.

For ingen nu skal fare i blækhuset er alt det jeg skriver IKKE møntet på resultatet med udelukkende på det arbejde der gør om det er hovsa eller ej OG om det er et opdræt eller ej.

[QUOTE=En forhenværende bruger;195305]Så bor jeg sørme i et katteri :thumbup:

Det var godt nok den bedste forklaring/oversættelse af hvad et katteri er, som jeg længe har set. Tak, Dorthe :)[/quote]

Pia er du nu sikker på I ikke nærmere bor i et katteliebhaveri, med kattesø med katteguldfisk og en kattepark som omkranser jeres katteparcel, hvor I som mennesker lige akkurat kunne få lov at have jeres tandbørste og madskål også -høhø det ser ihvertfald rigtig kattevenligt ud, når du lægger billeder ud :thumbup:

På den måde jeg mente, er der ingen forskel.

En hankat bespringer en hunkat.

Det sker når du får et kuld.
Det skete her hos mig, og jeg fik et kuld.

At der har været noget planlægning af hvilke katte der skulle udføre den første del, ændrer ikke det faktum at killingerne er blevet lavet på samme måde…

Jeg har da ihvertfald endnu tilgode at høre om IVF eller inseminering hos katte, men det kommer måske en dag.

Indtil det er der èn måde at “lave” killinger på.

Og det er den samme fremgangsmåde uanset om der er tavler, eller planlægning bag kuldet…

[quote=alleos7;195333]På den måde jeg mente, er der ingen forskel.

En hankat bespringer en hunkat. Sikkert, men den sidste parring i mit opdræt skulle de fanme springe langt for den ene bor her den anden på Mors…hankat valgt MED omhu og med lige så flotte testresultater som min hunmis…heller ikke der har der været noget hovsa ind over

Det sker når du får et kuld.
Det skete her hos mig, og jeg fik et kuld.

At der har været noget planlægning af hvilke katte der skulle udføre den første del, ændrer ikke det faktum at killingerne er blevet lavet på samme måde…
Du glemmer planlægningen og tankerne bag og så koster det også at teste m.m.

Jeg har da ihvertfald endnu tilgode at høre om IVF eller inseminering hos katte, men det kommer måske en dag.
Det er fordi du så ikke deltager i diverse seminar for der har faktisk været oplæg lige om emnet…noget jeg så ikke er tilhænger af, men det er en anden diskussion

Indtil det er der èn måde at “lave” killinger på.
Sludder…hovsametoden er nem (for ejer), den anden er ikke nødvendigvis eller gratis for den skyld

Og det er den samme fremgangsmåde uanset om der er tavler, eller planlægning bag kuldet…[/quote]

Overhovedet IKKE…sikke nogel vrøvl

Brita, du læser ikke hvad jeg skriver.

Uanset hvordan du vil vende og dreje det, er killinger lavet på samme måde.

En hankat parrer en hunkat.

Om man har planlagt noget eller man ikke har, så er det stadig samme måde.

Jeg nævner ikke noget om, om det ene er nemmere end det andet, for det er fuldstændigt ligemeget her, hvor der egentlig diskuteres betydningen af ORD.

Og uanset at du har planlagt dit kuld meget nøje, og mit er aldeles uplanlagt, er de blevet til på samme facon: Ved en parring mellem en hankat og en hunkat.

Du KAN tro jeg læser hvad du skriver OG derfor skriver jeg hvad jeg skriver.
Det er DU der ikke fatter forskellen…det gør du den dag du har prøvet MIN version af at opdrætte.
Man opdrætter ikke fordi ens dyr får unger…for så ville landmændene også være opdrættere og kattehandlere…for deres dyr parrer sig også og det endda på livet løs.

[quote=kamikaze;195367]Du KAN tro jeg læser hvad du skriver OG derfor skriver jeg hvad jeg skriver.
Det er DU der ikke fatter forskellen…det gør du den dag du har prøvet MIN version af at opdrætte.
Man opdrætter ikke fordi ens dyr får unger…for så ville landmændene også være opdrættere og kattehandlere…for deres dyr parrer sig også og det endda på livet løs.[/quote]

Jeg er altså enig med Brita i det her. At opdrætte er i mine øjne en velovervejet parring mellem sin hunkat som specifikt er købt til at opdrætte på, og med en hankat som man har søgt og fundet en hunkats mangler i. Ingen katte er perfekte og derfor kræver det en hel del planlægning og undersøgelser i at finde den rette sparingspartner til sin kat.

Jeg personligt syntes det er rigtig ærgeligt hvis nogen mennesker mener at en tilfældig ups parring mellem to katte er at samligne med en opdrætter der har brugt oceaner af tid og penge på specielt købte katte og diverse seminaer og kurser.

Skulle det samlignes ser jeg ingen grund til at vi bruger så meget af vores tid på opdræt, og katteklubber er vel heller ikke nødvendigt samt stamtavler.
Genetik kurser skidt med dëm, sygdomslære hvad er det?

Jeg siger ikke dette for at genere dig på nogen måde Dorte, men jeg kan bare slet ikke forstå samligningen.

Den enste samligning jeg kan se er den Biologiske og fysiologiske, i parring, drægtighed og fødsel.

[quote=kamikaze;195367]Du KAN tro jeg læser hvad du skriver OG derfor skriver jeg hvad jeg skriver.

Nå, men så må jeg konstatere at du simpelthen ikke forstår hvad det er der står…

DIN version af at opdrætte er nøjagtig ligesom alle andres der har 2 dyr der har parret sig, og derfor får unger… At du derudover har lagt et meget stort arbejde i at opdrættet skal foregå på bedst mulig vis for kat og genetik, er altså noget der ikke kan ses i ordet opdræt, men som folk først kan se ved at du er Fife godkendt, og har dine ting i orden.

Man opdrætter ikke fordi ens dyr får unger
Jo, det gør man altså hvis man skal gå efter ordets betydning.

…for så ville landmændene også være opdrættere

Jep det er de… og kattehandlere…

Ja, det er de også
for deres dyr parrer sig også og det endda på livet løs.
Ja, og det er i dine og mine og mange andres øjne ganske forkert, men ikke desto mindre er det opdræt eller avl eller reproduktion om man vil.[/quote]

Jeg synes da også der er meget stor forskel på HVORDAN man opdrætter, men det ændrer bare ikke det faktum, at det stadig er sådan i følge ordbøger, at opdræt er når dyr, af hvilken som helst art, får afkom mens de er ejet af mennesker.

Der er forskel på opdræt med tavle og omtanke, og på opdræt bare for at få afkom.
Det er vi slet ikke uenige i, men det er immervæk opdræt begge dele.

Hvis man ikke bryder sig om at det er sådan, må man gå til dansk sprognævn, for det er den vej igennem, man kan være med til at der kommer en ændring, eller modifikation af hvad ordenes betydning er, og dermed hvad der står i ordbøgerne.

[quote=SineGry;195375]Jeg er altså enig med Brita i det her. At opdrætte er i mine øjne en velovervejet parring mellem sin hunkat som specifikt er købt til at opdrætte på, og med en hankat som man har søgt og fundet en hunkats mangler i. Ingen katte er perfekte og derfor kræver det en hel del planlægning og undersøgelser i at finde den rette sparingspartner til sin kat.

Det er den fornuftige og omsorgsfulde måde at opdrætte på, det er vi slet ikke uenige om

Jeg personligt syntes det er rigtig ærgeligt hvis nogen mennesker mener at en tilfældig ups parring mellem to katte er at samligne med en opdrætter der har brugt oceaner af tid og penge på specielt købte katte og diverse seminaer og kurser.

Det kan da på ingen mulig måde sammenlignes hvad en opdrætter gør, og hvad en tilfældig ups-parring er, men det er nu engang sådan at så må man finde et helt nyt ord, eller få modificeret det gamle.
For opdræt betyder at man laver afkom, og så er det fuldstændig ligemeget om kattene har tavle og er testede, eller det er 2 tilfældigt fertile katte man har raget til sig hos nogle bønder

Skulle det samlignes ser jeg ingen grund til at vi bruger så meget af vores tid på opdræt, og katteklubber er vel heller ikke nødvendigt samt stamtavler.
Genetik kurser skidt med dëm, sygdomslære hvad er det?

Jamen det gør i jo fordi i gerne vil forbedre ligenetop jeres race. Ikke sandt? Du lærer vel om genetik for farver hos bimser, mens Brita lærer om det hos MCO.
Skal man være virkelig flueknepper, er der vel også forskel på hvad i så gør, for du er nystartet og Brita “en gammel garvet “rotte” i opdrætterverden”.

Jeg siger ikke dette for at genere dig på nogen måde Dorte, men jeg kan bare slet ikke forstå samligningen.

Der er overhovedet ikke nogen sammenligning, jeg har ikke sammenlignet det arbejde der er lagt i Jeres killinger kontra mine killinger
Det er jer der insisterer på at drage jeres opdræt ind i det.

Den enste samligning jeg kan se er den Biologiske og fysiologiske, i parring, drægtighed og fødsel.

BINGO, det er det jeg har skrevet 3 eller 4 gange nu.
Den er nemlig nøjagtig ens for mit upskuld, som den er for jeres nøje planlagte kuld.
Hankat parrer hunkat og så kommer der killinger…
I har bare ikke villet læse det, fordi i hellere vil hænge jer i om jeg muligvis kunne tænkes at ville forklejne jeres indsats med udvalg af dyr, udstillinger, tests og alt det der hører til et godt opdræt, ved at sige min havde været ligeså stor.
[/quote]

Ved ikke om det gir mening, men her er synonymet for opdræt fra Den Danske Netordbog:

Sidste opslag
• Opdræt

opdræt substantiv <et; -tet, -, -tene>
Skjul alt

1. Synonymer
    avl
    husdyravl
    opdrætning
    Kollokationer
    opdræt af kyllinger
    Orddannelser
    husdyropdræt
    kvægopdræt
    opdrætter
    svineopdræt

Altså Opdræt = avl - eller omvent

[quote=alleos7;195322]Arrrrhhhh. Signe, det mener du vel alligevel ikke helt vel???

Ordboegen er for søren da der hvor den oprindelige mening med et ord står.

At andre så efterhånden finder på at lægge andet i ordene, så vil det jo efterhånden blive den gængse opfattelse, og så vil det blive ændret.
[/quote]

Jo, det mener jeg i hvert fald.

Og du når da vist også selv frem til hvordan ordbetydninger ændres. Jeg vil glædes på dine vegne over hvad du selv fandt ud af via din lille 4-linjers skriveproces. Skriveprocesser er godt. :slight_smile: Skønt at være vidne til.

Ordbogen, som du har, er ikke tilstrækkelig. Du har fået forklaret adskillige gange herinde, hvad forskellen på de to ord er blandt mange opdrættere. Hvorfor vælger du at tage skyklapper på?

Jeg har godt nok ikke fået forklaret en disse, udover at have erfaret, at nogen på en særdeles dumstædig måde holder fast i deres hjemmelavede definitioner, der ifølge dansk sprognævn og diverse ordbøger er forkert…

Så det er bestemt ikke mig, der tager skyklapper på…det er alle dem, der trods det de formodes at kunne læse og forstå det danske sprog, bliver ved med at hage sig fast i en hjemmestrikket oversættelse og definition af et ord, blot fordi de synes det lyder pænere end det tilsvarende ord der dækker nøjagtigt det samme…

Avl = Opdræt

Meget betegnende kan det siges, at der ikke kommer nogen hit via søgning i Den Store Danske Encyklopædi (on-line version) hvis man bruger søgeordene " Katte(/Hunde-)avl"… derimod kommer der en del, når man ændrer til “Opdræt af Katte(/Hunde/Kanin)” :slight_smile:
Til gengæld kommer der en del hits på “HesteAVL”…
Encyklopædien skelner åbenbart mellem avl på produktionsdyr og kæledyr… hvilket for mig siger, at der - uanset ordbogsdefinitionen - også ligger en fortolkning af begreberne AVL og OPDRÆT… og det er dette man bør forholde sig til, når man skal ud og definere et ords betydning…

[quote=Sheer;195420]Jo, det mener jeg i hvert fald.

Og du når da vist også selv frem til hvordan ordbetydninger ændres. Jeg vil glædes på dine vegne over hvad du selv fandt ud af via din lille 4-linjers skriveproces. Skriveprocesser er godt. :slight_smile: Skønt at være vidne til.[/quote]

Vil du ikke lige citere den, for enten har jeg formuleret mig forkert, eller også skal du læse det én gang til.

Så hvis mig lige den der 4-linjers du så nedladende kalder det…

Så derfor er definitionen nu bare sådan???

Resten af Dk´s befolkning, der ikke er så heldige at være tilmeldt herinde, de får altså fejlagtige informationer når de slår op i ordbøgerne???

Aha jaså.

Jeg har arbejdet med adfærdsvanskelige unge.

Drengene sagde konsekvent mælkejunger om kvinders bryster, for det var det ord de 34 unge drenge bedst kunne forholde sig til at sige. De mente det ikke negativt, så fremover så er det altså det rigtige ord for bryster, og os der kommer fra landet og mener at det er sådan nogen man i gamle dage brugte til at have koens mælk i, vi tager fejl, for der er nogen der mener det betyder noget andet.

[QUOTE=Sheer;195249]Det kan du jo se de ikke er.

Og siden hvornår er ordbogen blevet facit over sprog??[/QUOTE]

På hvilke måder adskiller de to ord sig - udover de ene ikke skurrer helt så meget i vores (læs dem det berører) ører?

Præcis på samme måde som pis, tis eller urin, for at blive i det latrinære
lort, afføring eller faeces

eller hvad med
bonde og landmand
kvinde og kælling
dreng og knægt
pige og tøs

[quote=alleos7;195364]Uanset hvordan du vil vende og dreje det, er killinger lavet på samme måde.

En hankat parrer en hunkat.

Om man har planlagt noget eller man ikke har, så er det stadig samme måde.[/quote]

Jeg skræller kartofler og gulerødder i samme vask med samme værktøj og samme teknik. Ergo er kartofler og gulerødder ens.

Hvis man simpelthen ikke overhovedet gider at læse hvad der står, så trækker jeg mig simpelthen.

Med en undren over hvorfor mange opdrættere altid skal være så utroligt nedladende overfor os der “bare” har kælekatte.

[quote=alleos7;195485]Hvis man simpelthen ikke overhovedet gider at læse hvad der står, så trækker jeg mig simpelthen.

Med en undren over hvorfor mange opdrættere altid skal være så utroligt nedladende overfor os der “bare” har kælekatte.[/quote]

Dorte du bliver også nødt til selv at se tingene fra begge sider.
Vi er enig om at når en hankat og en hunkat parre og laver killinger, foregår det på nøjagtig samme måde om den har tavle eller ej:)
Men når der sker et ups uheld med en hankat og en hunkat der ikke skulle have været sket, så kan ejeren af de to katte altså ikke kalde sig opdrætter fordi nu venter denne sig killinger. I mine øjne er navnet opdrætter noget man gør sig fortjent til ved at melde sig inde i en hovedeklub, får sit et stamnavn osv.:slight_smile: