[quote=SineGry;195375]Jeg er altså enig med Brita i det her. At opdrætte er i mine øjne en velovervejet parring mellem sin hunkat som specifikt er købt til at opdrætte på, og med en hankat som man har søgt og fundet en hunkats mangler i. Ingen katte er perfekte og derfor kræver det en hel del planlægning og undersøgelser i at finde den rette sparingspartner til sin kat.
Det er den fornuftige og omsorgsfulde måde at opdrætte på, det er vi slet ikke uenige om
Jeg personligt syntes det er rigtig ærgeligt hvis nogen mennesker mener at en tilfældig ups parring mellem to katte er at samligne med en opdrætter der har brugt oceaner af tid og penge på specielt købte katte og diverse seminaer og kurser.
Det kan da på ingen mulig måde sammenlignes hvad en opdrætter gør, og hvad en tilfældig ups-parring er, men det er nu engang sådan at så må man finde et helt nyt ord, eller få modificeret det gamle.
For opdræt betyder at man laver afkom, og så er det fuldstændig ligemeget om kattene har tavle og er testede, eller det er 2 tilfældigt fertile katte man har raget til sig hos nogle bønder
Skulle det samlignes ser jeg ingen grund til at vi bruger så meget af vores tid på opdræt, og katteklubber er vel heller ikke nødvendigt samt stamtavler.
Genetik kurser skidt med dëm, sygdomslære hvad er det?
Jamen det gør i jo fordi i gerne vil forbedre ligenetop jeres race. Ikke sandt? Du lærer vel om genetik for farver hos bimser, mens Brita lærer om det hos MCO.
Skal man være virkelig flueknepper, er der vel også forskel på hvad i så gør, for du er nystartet og Brita “en gammel garvet “rotte” i opdrætterverden”.
Jeg siger ikke dette for at genere dig på nogen måde Dorte, men jeg kan bare slet ikke forstå samligningen.
Der er overhovedet ikke nogen sammenligning, jeg har ikke sammenlignet det arbejde der er lagt i Jeres killinger kontra mine killinger
Det er jer der insisterer på at drage jeres opdræt ind i det.
Den enste samligning jeg kan se er den Biologiske og fysiologiske, i parring, drægtighed og fødsel.
BINGO, det er det jeg har skrevet 3 eller 4 gange nu.
Den er nemlig nøjagtig ens for mit upskuld, som den er for jeres nøje planlagte kuld.
Hankat parrer hunkat og så kommer der killinger…
I har bare ikke villet læse det, fordi i hellere vil hænge jer i om jeg muligvis kunne tænkes at ville forklejne jeres indsats med udvalg af dyr, udstillinger, tests og alt det der hører til et godt opdræt, ved at sige min havde været ligeså stor.
[/quote]
…