og forøvrigt er der ikke noget der “bare” hedder kælekatte ejere. De er noget af det bedste for en kat. Hvem vil ikke gerne leve livet som kastrat i et dejlig hjem hvor man får alt foræret og bare skal nyde sine dage?
[quote=SineGry;195487]Dorte du bliver også nødt til selv at se tingene fra begge sider.
Vi er enig om at når en hankat og en hunkat parre og laver killinger, foregår det på nøjagtig samme måde om den har tavle eller ej:)
Men når der sker et ups uheld med en hankat og en hunkat der ikke skulle have været sket, så kan ejeren af de to katte altså ikke kalde sig opdrætter fordi nu venter denne sig killinger. I mine øjne er navnet opdrætter noget man gør sig fortjent til ved at melde sig inde i en hovedeklub, får sit et stamnavn osv.:)[/quote]
Og fordi du mener at det er det ordet betyder, så er det sådan at det er???
Uanset hvordan man vender og drejer det, er det altså sådan at avl og opdræt betyder det samme.
Og at jeg skal se tingene fra en anden side, er igen så nedladende skrevet, af folk der ligenetop, KUN ser tingene som de vil.
Uanset hvad du kunne tænke dig at opdrætter betød, er det altså ikke sikkert det er rigtigt.
Jeg skriver flere steder at jeg ene snakker om at mine killinger er blevet til på samme måde som alle andres.
Og uanset hvor meget i ikke vil forstå det, er det altså sådan.
Jeg snakker ikke om noget som helst om forberedelser eller andet.
men den rent fysiske sammensmeltning af æg og sædcelle.
Jeg er ikke opdrætter på samme måde som jer, og forsøger heller ikke at gøre mig selv til det, men i ordets betydning er man opdrætter i det øjeblik man har 2 fertile dyr der får afkom.
Så er det fuldstændigt ligegyldig om det er heste, hunde, katte eller vandrende pinde.
Og så vil jeg godt lige have dig til at læse mit indlæg igen.
Kan du se gåseøjnene rundt om ordet bare, eller vælger du at overse dem???
Og det er da jer som opdrættere der får det til at lyde som om at jeg bare er kælekatteejer. (og her er med vilje ikke gåseøjne om)
I bliver jo ved og ved og ved med at sige at fordi i gør så stort et arbejde ud af jeres opdræt, er mit kuld ikke opdræt.
Hvad er det så???
Det kan givetvis ikke være avl, for Britta har jo sat ordbogens synonumer ind på opdrtæt, og der figurerer avl, så det betyder at det er det samme.
Jeg kan blive helt i tvivl om jeg overhovedet har de killinger der ligenu er ved at flå min ene tå, for de er ikke avlet eller opdrættet, så jeg har dem jo nok slet ikke.
Ja, det sidste var måske nok lidt nedladende, men jeg måtte lige have luft.
Undskyld.
[quote=alleos7;195485]
Med en undren over hvorfor mange opdrættere altid skal være så utroligt nedladende overfor os der “bare” har kælekatte.[/quote]
Og jeg for min del undrer mig over, hvorfor mange af dem, som “bare” har kælekatte altid skal være så utroligt selvretfærdige og enøjede over for os, der er opdrættere.
Det er vi enige om; navnet på det er: registreret opdræt/avl = kontrollerbart
det andet er: uregistreret opdræt/avl = ukontrollerbart
Hvordan kommer du frem til at jeg er selvretfærdig???
Nu må jeg godt nok be om mine himmelblå.
Hvis nogen her har fremstået som selvretfærdige, er det da dem der gentagne gange postulerer at fordi de synes at opdræt betyder med tavle og registreret, på troda af at ordbogen siger noget andet.
Lis skriver det så fint.
Opdræt er når man får killinger.
Hvis man gør det fornuftigt, og med omtanke for kattenes ve og vel, og med stamtavler gennem et hovedforbund, så er det registreret opdræt
Hvis man får et upskuld, eller bare avler lystigt løs fordi man ikke gider neutralisere, så er det Uregistreret opdræt.
Og begge de ovenstående kuld bliver lavet ved at en hankat leverer sin sæd i hunkat, så der derved befrugtes et givent antal æg.
Jeg opdrætter avlskatte - og ikke opdrætskatte
[quote=Lis Dahlstrøm;195500]Det er vi enige om; navnet på det er: registreret opdræt/avl = kontrollerbart
det andet er: uregistreret opdræt/avl = ukontrollerbart[/quote]
Ja, nemlig…opdræt og avl er nøjagtigt det samme, der findes så bare både registrerede/uregistrerede avlere/opdrættere
[quote=alleos7;195497]Og fordi du mener at det er det ordet betyder, så er det sådan at det er???
Nej og omvendt fordi du siger noget andet så er det rigtig?
Uanset hvordan man vender og drejer det, er det altså sådan at avl og opdræt betyder det samme.
Og at jeg skal se tingene fra en anden side, er igen så nedladende skrevet, af folk der ligenetop, KUN ser tingene som de vil.
Nu syntes jeg at du er strid, jeg har på intet tidspunkt skrevet nedladende ti dig Dorte ej heller skrivet negativt om dig
Uanset hvad du kunne tænke dig at opdrætter betød, er det altså ikke sikkert det er rigtigt.
Igen syntes jeg at du er strid og jeg kan slet ikke forstå det, sådan plejer jeg ikke at opfatte dig.
Jeg skriver flere steder at jeg ene snakker om at mine killinger er blevet til på samme måde som alle andres.
Og uanset hvor meget i ikke vil forstå det, er det altså sådan.
Jeg snakker ikke om noget som helst om forberedelser eller andet.
men den rent fysiske sammensmeltning af æg og sædcelle.
Jeg er ikke opdrætter på samme måde som jer, og forsøger heller ikke at gøre mig selv til det, men i ordets betydning er man opdrætter i det øjeblik man har 2 fertile dyr der får afkom.
Så er det fuldstændigt ligegyldig om det er heste, hunde, katte eller vandrende pinde.
Og så vil jeg godt lige have dig til at læse mit indlæg igen.
Kan du se gåseøjnene rundt om ordet bare, eller vælger du at overse dem???
Og det er da jer som opdrættere der får det til at lyde som om at jeg bare er kælekatteejer. (og her er med vilje ikke gåseøjne om)
I bliver jo ved og ved og ved med at sige at fordi i gør så stort et arbejde ud af jeres opdræt, er mit kuld ikke opdræt.
Hvad er det så???
Det kan givetvis ikke være avl, for Britta har jo sat ordbogens synonumer ind på opdrtæt, og der figurerer avl, så det betyder at det er det samme.
Jeg kan blive helt i tvivl om jeg overhovedet har de killinger der ligenu er ved at flå min ene tå, for de er ikke avlet eller opdrættet, så jeg har dem jo nok slet ikke.
Ja, det sidste var måske nok lidt nedladende, men jeg måtte lige have luft.
Undskyld.[/quote]
Jeg syntes du er rigtig strid i dit indlæg mod mig. Du kan og vil ikke se tingne fra alle sider. Jeg vælger herfra ikke at kommenterer dine indlæg mere.
Hilsen en meget skuffet sine
Jeg ser altså heller ikke en ting fra alle sider, såfremt der kun er en rigtig side, som eks. i tråden her og det omhandlede emne
Hold da op at nogen gider bruge krudt på noget så intetsigende som to ords definitioner.
For mig at se er det ikke opdrættere der har et problem her…
Marina
Mor kan ikke flyve
en sten kan ikke flyve
ergo er mor en sten
I min synonymordbog er det en lille forskel i definitionen på at AVLE og at OPDRÆTTE.
Under at OPDRÆTTE kommer ordet fremelske, det gør det ikke under AVLE ![]()
Birthe: Det står der også i min ordbog.
Vi skal huske, at ordbøger ikke er facitlister - alle ord og begreber tillægges egenskaber og tolkes hele tiden. Ordbøger udkommer hvert år - Mit gæt er, at nogle af de ordbøger, der er brugt i denne tråd, er af ældre dato.
Jeg vil stille Jørgen Lund spørgsmålet. Han må kunne svare os:-)
MVH
De er der ikke før mandag
Spørg Sprognævnet
Spørgetelefonen: 35 32 89 90
Telefonen er åben mandag-torsdag 10-12 og 13-15; fredag 9.30-12.30.
Sproglige spørgsmål stilles via spørgetelefonen.
I langt de fleste tilfælde kan vi give et svar over telefonen.
[quote=lenschow;195798]Birthe: Det står der også i min ordbog.
Vi skal huske, at ordbøger ikke er facitlister - alle ord og begreber tillægges egenskaber og tolkes hele tiden. Ordbøger udkommer hvert år - Mit gæt er, at nogle af de ordbøger, der er brugt i denne tråd, er af ældre dato.
Jeg vil stille Jørgen Lund spørgsmålet. Han må kunne svare os:-)
MVH[/quote]
Nu er min synonymordbog ikke så gammel ![]()
Kun fra 1991 -høhø
At opdrætte
At avle
Forskellen ser ud til at være, at dyrene avler afkom, mens mennesker, der gør en ekstra indsats opdrætter disse afkom ved at lade dyrene avle efter en selektiv metode.
MVH
[quote=birtheras;195801]Nu er min synonymordbog ikke så gammel ![]()
Kun fra 1991 -høhø[/quote]
Det var ikke møntet på din:-) Min er helt ny nemlig:-)
avle vb.
dyrke planter med henblik på høst af afgrøden; frembringe afkom af dyr ● frembringe afgrøde ved dyrkning og pleje af planter, ofte som erhverv; syn dyrke
● frembringe afkom af visse dyr ved systematisk udvælgelse af passende eksemplarer til parring, ofte i forb. med et erhverv; jf opdrætte
● få afkom; få børn • ofte om mennesket betragtet som biologisk individ;
● fremkalde; resultere i; .
opdrætte vb.
avle, pleje og behandle dyr til de er voksne el. på anden måde parate til fx salg, slagtning el. udsætning; ● opdrage strengt; oplære; .
Tjoh, hvis man skal gå efter dine link Helle, så lyder avl da pænere.
Men betyder da stadig det samme…
[quote=lenschow;195803]At opdrætte
At avle
Forskellen ser ud til at være, at dyrene avler afkom, mens mennesker, der gør en ekstra indsats opdrætter disse afkom ved at lade dyrene avle efter en selektiv metode.
MVH[/quote]
Jamen hvis I stadig fastholder, at der er forskel på at opdrætte og at avle, så er at avle jo sådan set en mere korrekt betegnelse at bruge end at opdrætte, for når man ser under dine links ser man , at avle er at *frembringe afkom af visse dyr ved systematisk udvælgelse af passende eksemplarer til parring, ofte i forb. med et erhverv
-høhø -høhø
Ellers netop det som “opdrættere” påstår er den væsentligste forskel på opdrættere og avlere, at opdrættere frembringer afkom ved systematisk at udvælge passende eksemplarer til parring
-LOL-LOL-LOL
Nu gik mit spørgsmål jo egentlig på hvornår kan man kalde sig for opdrætter og ikke på om man avler eller opdrætter ![]()