Indhegning af haven

Det er da blevet så godt!
Dejligt at se glade katte!! og trætte katte :wink:

1 Synes om

Jeg håber det er ok, at jeg hijacker tråden til et par spørgsmål - lige om snart forhåbentligt begynder jeg nemlig at banke stolpefødder ned også :smiley:

Kan se I også bruger firkantede stolper nemlig :slight_smile:

Hvordan har I fæstet hegnet på stolpen i hjørnerne?

Jeg sidder nemlig lige og funderer lidt over, hvordan det gøres bedst :thinking:
Hegnet skal jo sidde på havesiden/inderside af stolpen - og det bliver jo så på stolpens hjørne indad, det skal fæstnes medmindre man skråtstiller den ift hegnets retning? :thinking:

På en ikke særligt elegant og pæn måde. Men de to hjørner vi har er begge op til et plankeværk/træskur, så stolperne står ikke “midt” i hjørnet.
Jeg kan lige prøve at tage nogle billeder om lidt når jeg har strøm på min telefon…

1 Synes om

Hvor langt har I mellem stolperne egentlig? :thinking:
Synes det er svært at gennemskue, hvor langt der kan være i mellem.

Giver træet tilstrækkelig jordforbindelse, til at tråden “virker” når de sidder på stammen…?

Den midterste af de tre tråde er jord. Men jeg tror faktisk at sådan et levende træ giver ok jordforbindelse. Jeg så Silas sætte snuden på en af strømtrådene - uden at ramme jordtråden, mens han klatrede i træet og han fik et smæk på snuden, så han ikke har været oppe i træet igen siden.

3 Synes om

Vi har knapt 2 meter mellem stolperne. Jeg tror ikke vi havde nogen god begrundelse for at vælge den afstand… :gruble:
Alle vores stolper er sat “inde i” hækken, så de står ikke ude i det fri og skal modstå vind.

Edit: jeg tror egentlig at det største problem ved at sætte dem med længere afstand, vil være at få trådhegnet spændt ordentligt ud imellem. Det har virkelig sin egen mening om tingene, så det var rart at få det fikseret med et par meters mellemrum!

Her er billeder af de grimme hjørner :flushed:


Og ja, stolperne står pilskævt :persevere:

3 Synes om

Den øverste svarer til vores ene hjørne :slight_smile:

Tak a det var også såden lidt jeg endte med at forestille mig det at det næsten måtte ende.

Her kommer hegnet også ind i en hæk undtagen en enkelt strækning af ca 4-5 meter, men der skal så plantes en masse op i en meters højde bagved. Så lidt vind får det fra nordvest. Men det er fæstnet i begge ender i noget der er gemt bag hæk, så det tror jeg nok skal gå.

Og ja de 2 meter er nok ikke helt skævt så.
Jeg må ud og måle op, så jeg kan få stolpefødder købt hjem … :slight_smile:

1 Synes om

Husk hjørnestolper kun skal tælles en gang :ups:

1 Synes om

Jeg har til gengæld ret mange hjørner, som jeg skal omkring og ind i :open_mouth:
… 5 foruden de 2 hjørner der bliver op af murene.

hvor langt er der mellem jeres tråde og hvordan har i sat dem, er den midterste jord eller ??

2 Synes om

Kan se, jeg har målt det tidligere:

Den midterste er jord, ja :slight_smile:

1 Synes om

Hej Lykke
jeg skal også i gang med at katte-sikre haven og tænker, at din løsning ser passende diskret ud :wink:
virker den? eller vænner kattene sig til stødet?

bedste hilsener Connie

1 Synes om

Kattene får typisk et stød og så holder de sig langt væk fra hegnet.

Jeg har også strøm, og har haft det i 8-9 år, da indhæng/udhæng ikke kunne holde min europé-pige inde. Køb en strømgiver, der har mellem 1,5 og 2 Joule i impuls (hvor kraftigt et rap de får), og kattene får ét rap i deres liv, og aldrig igen :slight_smile: Synes ofte at dem hvor kattene ikke tager det helt alvorligt, er når den er på 1 J eller under :slight_smile:

1 Synes om

Vi har som @Eva_K også måtte sætte strøm i toppen, da udhæng ikke kunne holde et par stykker inde.
vi har lun 2 tråde i toppen, en med jord og en med strøm og har pt ikke haft flere der brød ud eller nogle der kom ind.

Jeg havde hegnet have med strøm på toppen. Min ene kat gik i det et par gange, før han fattede pointen, en anden kun en enkelt gang og de andre prøvede aldrig :slightly_smiling_face:

2 Synes om

@NinaA nu har du jo haft din have indhegnet et par år og jeg bruger den jævnligt i diverse grupper på hvordan man laver en pæn og diskret løsning.

Er det god til at holde dine springmisser inde eller hvordan går det egentlig med den?

1 Synes om