Kattegård - nu inkl. katte (spam)

[QUOTE=Cecilie89;913911]Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du mener? Hvordan skal det kunne sættes fast på selve hegnet? De der klokker strømmen kører på skal jo skrues fast?
Mener du at der skal sættes endnu en tråd måske 20 cm længere nede, sådan så de vil røre tråden hvis de klatrer op af hegnet?[/QUOTE]

Ja, en jordtråd (ikke sat til strøm men til jordforbindelsen på strømboksen) kan sættes lidt længere nede, dvs. klokkerne kan skrues på selve stolperne.
Det gælder bare om, at afstanden mellem jordtråd og strømstråd ikke bliver for stor, for for at det virker SKAL katten røre begge tråde samtidigt.
Marianne viser det meget godt på sin hjemmeside: http://www.netkatten.dk/haven.htm (hun bruger plastikbelagt delfinhegn, så hun stod med samme problem vedr. strømmen).

Hvad Finn mener er, at en mulighed også ville være at beklæde det øverste af stolperne med lidt galvaniseret kyllingenet - det er blødt og til at forme. Det vigtige her er blot, at kyllingenettet når om og får kontakt til delfinnettet - gør det først det, så skaber det jordforbindelsen via delfinnettet. Men det kan selvfølgelig være lidt svært at lave, så det ikke skæmmer.

Nemlig. Hvis kattene kravler op ad hegnet, har de jordforbindelse, og strømmen virker. Men hvis de kravler op ad træstolperne, er der muligvis ikke jordforbindelse. Derfor foreslår jeg beklæde det øverste af stolperne med lidt kylllingenet, så de ikke kan undgå at have jordforbindelse.
Specielt kønt bliver det ikke, men man kan vel sømme det helt fladt ind til stolperne. Og jeg har intet billede af det, for det er bare sådan en løs idé… :slight_smile:

Men når der allerede er sat et jordspyd i jorden og forbundet med maskinen der giver stød, så troede jeg at det var nok? Nå, men må vist hellere snakke med min svigerfar om det. :slight_smile:

Nej, det kræver ALTID jordspyd i jorden og jordforbindelse til strømfordeleren, for at strømtråden overhovedet virker - også på dyr/mennesker, som netop har benene placeret på jorden når de rører strømtråden.
Men problemet med kattene er at de klatrer og ikke rører selve jorden, når de rammer tråden. Og der skal man sikre sig, at de fortsat har en forbindelse, som leder jord, når de rammer strømtråden.
Som en anden skrev tidligere i tråden, så kan fugle og lign. jo sidde på strømtråden uden at få stød.

Hvis du selv fx rører strømtråden med bare tæer på jorden, så får du et ganske kraftigt smæld. Har du derimod sko på med meget solid gummibund (som ikke leder jord), så mærker du stort set ikke strømmen overhovedet. Og hvis du slet ingen jordforbindelse har - ingen strøm.

Den hyppigste årsag til at strømtråde ikke virker på katteindhegninger er, at folk har glemt at tænke i at katten skal have jordforbindelse, selv når den klatrer i højden omkring strømtråden…

Hvor er den fin! Katteparadis!!!

Tak skal du have! :slight_smile:

Nå, her kommer så en opdatering på deres løbegård:
Ofelia kravlede op af hegnet på den ene af dørerne, og selvom der er træ hun stod på, fik hun altså stød. Problemet lå så i, at hun allerede stod helt oppe på døren, og da hun fik stødet og begyndte at hoppe ned og løbe væk, hoppede hun ned til den forkerte side og videre ud mod vejen. Jeg fik hende så fanget ind igen (vi var da heldigvis derude da det skete), og dagen efter satte vi en ekstra tråd op længere nede, for at de ikke hopper ud, næste gang de evt. kravler op af hegnet, men i stedet gerne skulle hoppe tilbage i løbegården.
Jeg har ikke set nogen af dem prøve igen siden, og Ofelia kommer heller ikke helt tæt hen til døren mere.

[QUOTE=Cecilie89;921977]Nå, her kommer så en opdatering på deres løbegård:
Ofelia kravlede op af hegnet på den ene af dørerne, og selvom der er træ hun stod på, fik hun altså stød. Problemet lå så i, at hun allerede stod helt oppe på døren, og da hun fik stødet og begyndte at hoppe ned og løbe væk, hoppede hun ned til den forkerte side og videre ud mod vejen. Jeg fik hende så fanget ind igen (vi var da heldigvis derude da det skete), og dagen efter satte vi en ekstra tråd op længere nede, for at de ikke hopper ud, næste gang de evt. kravler op af hegnet, men i stedet gerne skulle hoppe tilbage i løbegården.
Jeg har ikke set nogen af dem prøve igen siden, og Ofelia kommer heller ikke helt tæt hen til døren mere.[/QUOTE]

Mon ikke Ofelia har lært lektien, men ellers er det under alle omstændigheder en god idé med den ekstra tråd. :slight_smile:

Super lækkert katte paradis I har fået lavet :slight_smile:

Tihi jo, jeg håber da at hun har lært det. Men skulle hun glemme det, så burde vi forhåbentlig være dækket ind nu. :wink:

Tak Marianne. :slight_smile:

Sikke de hygger i deres nye gård :iloveyou:

Næææææææææææ, Bimser på græs…dejlige billeder af smukke katte. Det er en dejlig løbegård I har lavet. :slight_smile:

Tak skal du have. Ja, de hygger sig rigtig meget derude! :slight_smile:

Tak. :slight_smile: Ja, de bruger også meget tid med at ligge på græsset. :slight_smile:

Opdatering her knap et år efter bygningen af kattegården:

Både Ludvig og Ofelia har hver fået 2 stød, men den eneste gang een er kommet ud, var da Ofelia sidste år sprang over den ene dør fordi tråden sad for højt oppe. Hun har ikke prøvet at klatre i døren siden da.
Ellers har Ludvig testet hans klatreevner langs indhegningen ved græsset - han kom hurtigt ned igen, og har heller ikke prøvet kunsten efter siden da.
Derudover fandt de begge i foråret ud af, at de kunne klatre i æbletræet - det er på sin vis også fint nok, men jeg synes ikke om det, når de derfra kan hoppe videre op på tag osv. Så vi har fået sat nogle stolper op, og sat stød op i toppen af det. Begge katte har på forskellige dage prøvet af klatre op i træet igen - Ludvig først, og siden Ofelia. Ingen har vovet sig derop igen siden hen. Ofelia bryder sig især ikke om stød, bagefter gik der en hel uge inden hun turde bevæge sig udenfor i mere end bare et par minutter!

Men kattene eeeelsker at være ude, og de hyler og vræler, når de ikke bliver lukket ud! De vil gerne ud - og helst hele tiden!

Tak for opdateringen, som minder mig om, at denne tråd naturligvis skal med i linkssamlingen. Der er mange gode overvejelser undervejs i den… :ok:

Og så er det dejligt, at det er lykkedes at holde dem inde, selv om det lyder som et par opfindsomme katte, som I hele tiden skal være på forkant med… :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;1096899]Tak for opdateringen, som minder mig om, at denne tråd naturligvis skal med i linkssamlingen. Der er mange gode overvejelser undervejs i den… :ok:

Og så er det dejligt, at det er lykkedes at holde dem inde, selv om det lyder som et par opfindsomme katte, som I hele tiden skal være på forkant med… :)[/QUOTE]

Hvis du mener den er god nok til det, så kan den da sagtens komme med der. :slight_smile: Selvom jeg nu kommer ind på en opdrætside, og ikke din linksamling, når jeg klikker på linket.

Og ja, der skal helst ske noget hele tiden - og gør der ikke det, så finder de da bare selv på noget! :rock:

Ups - sådan kan det gå, når man leder kattesider igennem efter indhegninger, samtidigt med at man svarer på Kattegale, samtidigt med at man ser Tour de France… Multitasking er vist ikke min stærke side i dag. :dokdok:

Nå, men nu er jeres sikre indhegning i hvert fald kommet med på Katteindhegning.dk. Og naturligvis er den god nok til at være med - jeg tror faktisk, det er den eneste indhegnede gårdsplads med bygninger på tre af siderne, jeg har set indtil videre. :slight_smile:

@Cecilie89 - er du stadig her på kattegale?
Jeg sidder og opdaterer katteindhegning.dk

Der mangler en masse billeder i denne ellers så fine tråd.
De er sikkert mistet under konverteringen.

Har du mulighed for at opdatere de billeder som mangler?

På forhånd tak :slight_smile: