Klassisk perser VS moderne perser. hvad foretrækker du

[quote=Ann K;312346]Hmnm… måske denne her kan hjælpe? http://izebug.syr.edu/~gsbisco/watson.htm

Men din venindes collie har helt sikkert ikke lignet nogen af dem på billederne :wink: Billederne viser endda ikke den helt oprindelige Farm Collie, men produktet af avlen gennem ca 30 - 40 år.[/quote]

Det virker heller ikke, desværre. Og det første virker heller ikke for mig. Vill ellers gerne have set hunden :slight_smile:

Okay… vil ikke spamme her i en kattetråd med billeder… opretter derfor et emne i hunde-forummet…

Ja jeg har stemt at jeg slet ikke bryder mig om persere.

Jeg bryder mig generelt ikke om fladtrykte ansigtet, om det så er på en ko en gris, en hund, hest eller kat.

Jeg bryder mig ikke om deres look. Jeg bryder mig heller ikke om det ekstra savl eller snorken/grynten man ser hos hunde med det. Bryder mig heller ikke om løbeøjne.

Selvom jeg VED at løbeøjne ikke er tegn på sygdom så er det derhen min hjerne fører mig hver gang jeg ser det. Og så er det alt det med vejrtrækning og bidestilling osv osv osv, og dyr der bliver opereret.

Selvom det ikke er en fællesnævner ved alle fladsnuder, så holder jeg mig derfra. Bevares, katten kan sagtens være sød. Slet ikke noget dér.

Men skal jeg vælge mellem en flad og en fyldig, så vinder den fyldige altså. :sorry:

Jeg har mødt flere persere efterhånden. jeg kan da godt beundre deres pelspragt, men det er så også igen en af grundende til at jeg ikke skal have sådan en. Jeg tror aldrig jeg ville kunne holde den.

Jeg KENDER heller ikke overdrevent mange perser-mennesker. Kun mirea. jo og så snakker jeg da med nogle herinde, men jeg taler ikke med dem privat - så jeg har aldrig rigtig fået perseren ind under huden - hvis man kan sige det sådan :slight_smile:

Så har jeg fået læst denne lange tråd.

Min veninde havde på et tidspunkt to moderne perser og tænk jeg lagde ikke mærke til at de var flade, ikke på en negativ måde -surrender
Derimod mine har lang næse, som hun siger.
Når men jeg synes nu at de var pragtfulde :inlove:

[quote=Gry Gressbakken;312467]Ja jeg har stemt at jeg slet ikke bryder mig om persere.

Jeg bryder mig generelt ikke om fladtrykte ansigtet, om det så er på en ko en gris, en hund, hest eller kat.

Gry, de er ikke TRYKKET flade, ej heller er de slået med en skovl eller har rendt hovedet ind i en mur. Persere med lille næse skal se sådanne ud og jeg kan love dig for at der er både hjerne og meget andet inde bag skallen.

Jeg bryder mig ikke om deres look. Jeg bryder mig heller ikke om det ekstra savl eller snorken/grynten man ser hos hunde med det. Bryder mig heller ikke om løbeøjne.

Selvom jeg VED at løbeøjne ikke er tegn på sygdom så er det derhen min hjerne fører mig hver gang jeg ser det. Og så er det alt det med vejrtrækning og bidestilling osv osv osv, og dyr der bliver opereret.

Selvom det ikke er en fællesnævner ved alle fladsnuder, så holder jeg mig derfra. Bevares, katten kan sagtens være sød. Slet ikke noget dér.

Men skal jeg vælge mellem en flad og en fyldig, så vinder den fyldige altså. :sorry:

Jeg har mødt flere persere efterhånden. jeg kan da godt beundre deres pelspragt, men det er så også igen en af grundende til at jeg ikke skal have sådan en. Jeg tror aldrig jeg ville kunne holde den.

Jeg KENDER heller ikke overdrevent mange perser-mennesker. Kun mirea. jo og så snakker jeg da med nogle herinde, men jeg taler ikke med dem privat - så jeg har aldrig rigtig fået perseren ind under huden - hvis man kan sige det sådan :)[/quote]

Gry, jeg tror jeg har forstået at du generelt ikke bryder dig om Persere og at du mener at tandproblemer, vejrtrækningsproblemer, savl, løbeøjne osv er et generelt problem hos Persere.

Jeg har sagt det før og siger det igen. DET ER DET IKKE.

Persere er utrolig smukke dyr.
De har bl.a. øjne (som skovsøer) joh…det har de. :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Jeg har en veninde med en moderne perser.
Den kat kan altså kigge ind i min sjæl. :wehuu:

[quote=birtheras;312471]Gry, jeg tror jeg har forstået at du generelt ikke bryder dig om Persere og at du mener at tandproblemer, vejrtrækningsproblemer, savl, løbeøjne osv er et generelt problem hos Persere.

Jeg har sagt det før og siger det igen. DET ER DET IKKE.[/quote]

Der tager du nu altså fejl Birthe. Det troede jeg engang - det gør jeg ikke længere. Jeg er blevet klogere siden da.

Men jeg mener at der skal folk med integritet til for at avle sunde persere. Som jeg har fået fortalt, så bliver der arbejdet meget med at avle sig væk fra sundhedsskadelige ting, som eksempelvis vejrtrækningsproblemer m.m. og der hvor mit problem måske ligger er hvor skupelløse personer har så forbasket let ved at tage knap så sunde individer og avle og sælge og derved lave…hm…handikappede(?) katte som de sender ud i verden.

Jeg har altså heller aldrig sagt noget om skovle eller mure eller andet i den dur, det synes jeg er en ret grim ting at sige. Jeg har sagt fladtrykt og fladsnuder og braksnuder. Det andet må stå på andres regninger.

Men ja jeg bliver bekymret når jeg hører om racer der skal opereres grundet det ene eller andet når det kommer til helbredet. Om det så er perseren med vejrtrækning eller rottweileren med HD.

Guderne skal vide at jeg aldrig har hørt om en aby der skulle opereres for vejrtrækningsproblemer - det er blot det jeg mener. Men jeg er stadig ny i katteverdenen og jeg lærer stadig.

Det kan være jeg har et andet standpunkt om nogle år. Men lige nu har jeg det sådan at jeg ikke bryder mig om dem. Looket altså. De kan være søde nok, men de er ikke til mig :slight_smile:

[quote=Gry Gressbakken;312476]Der tager du nu altså fejl Birthe. Det troede jeg engang - det gør jeg ikke længere. Jeg er blevet klogere siden da.

Men jeg mener at der skal folk med integritet til for at avle sunde persere. Som jeg har fået fortalt, så bliver der arbejdet meget med at avle sig væk fra sundhedsskadelige ting, som eksempelvis vejrtrækningsproblemer m.m. og der hvor mit problem måske ligger er hvor skupelløse personer har så forbasket let ved at tage knap så sunde individer og avle og sælge og derved lave…hm…handikappede(?) katte som de sender ud i verden.

Jeg har altså heller aldrig sagt noget om skovle eller mure eller andet i den dur, det synes jeg er en ret grim ting at sige. Jeg har sagt fladtrykt og fladsnuder og braksnuder. Det andet må stå på andres regninger.

Men ja jeg bliver bekymret når jeg hører om racer der skal opereres grundet det ene eller andet når det kommer til helbredet. Om det så er perseren med vejrtrækning eller rottweileren med HD.

Guderne skal vide at jeg aldrig har hørt om en aby der skulle opereres for vejrtrækningsproblemer - det er blot det jeg mener. Men jeg er stadig ny i katteverdenen og jeg lærer stadig.

Det kan være jeg har et andet standpunkt om nogle år. Men lige nu har jeg det sådan at jeg ikke bryder mig om dem. Looket altså. De kan være søde nok, men de er ikke til mig :)[/quote]

Gry - ikke for at jeg skal blande mig i dine synspunkter,men jeg synes du er ret grovkornet i dine udtalelser.

Selvfølgelig er det bekymrende hvis et dyr skal opereres på grund af helbredet, men det sker så sjældent i dag. Faktisk er det MEGET længe siden jeg har hørt om en kat der er opereret på grund af ekstrem avl.
Desværre lever myterne ofte længere end sandheden, men det lyder jo også mere drabeligt når man kan smække skræk og gru på bordet.

Hvis du skal komme med sådanne udtalelser som du gør, så vil det være super godt, om du kunne underbygge det med links eller henvisninger til, hvor du har set dette “åbenbart ofte forekommende” fænomen.

At perseren ikke er din type, jamen det er helt fint, men kunne du så ikke bare nøjes med at skrive det, i stedet for at male hele lærredet ud med alt det du (tror du) ved af dårligdomme :sorry:

Gry, du kender kun Miera som har Perser og derfor stejler jeg når du gentagende gange fremhæver de problemer som du mener racen har.

Det ville være meget mere givende hvis du gik til forskellige opdrættere og spurgte ind til racen og lærte noget om den før du udtaler dig om den.

Der findes helt sikkert brådne kar inden for Perseropdrættet som er ligeglade med sundheden, men garantert ikke flere end der er inden for andre racer.

Hos Perseren arbejder man jo netop væk fra det ekstreme der gav vejrtrækningsproblemer og arbejder frem mod at få sunde smukke misser.

Mine har smukke tænder, ingen problemer med vejrtrækningen og de er heller ikke blevet opereret for noget som helst udover Nunuu som har haft en rids på øjet.

[quote=Annette O;312489]Gry - ikke for at jeg skal blande mig i dine synspunkter,men jeg synes du er ret grovkornet i dine udtalelser.

Selvfølgelig er det bekymrende hvis et dyr skal opereres på grund af helbredet, men det sker så sjældent i dag. Faktisk er det MEGET længe siden jeg har hørt om en kat der er opereret på grund af ekstrem avl.
Desværre lever myterne ofte længere end sandheden, men det lyder jo også mere drabeligt når man kan smække skræk og gru på bordet.

Hvis du skal komme med sådanne udtalelser som du gør, så vil det være super godt, om du kunne underbygge det med links eller henvisninger til, hvor du har set dette “åbenbart ofte forekommende” fænomen.

At perseren ikke er din type, jamen det er helt fint, men kunne du så ikke bare nøjes med at skrive det, i stedet for at male hele lærredet ud med alt det du (tror du) ved af dårligdomme :sorry:[/quote]

Nej nej nu tror jeg altså jeg bliver misforstået. Jeg siger ikke noget om at det sker ofte. Jeg siger jo netop at folk avler bort fra de helbredsmæssige problemer.

[quote=birtheras;312490]Gry, du kender kun Miera som har Perser og derfor stejler jeg når du gentagende gange fremhæver de problemer som du mener racen har.

Det ville være meget mere givende hvis du gik til forskellige opdrættere og spurgte ind til racen og lærte noget om den før du udtaler dig om den.

Der findes helt sikkert brådne kar inden for Perseropdrættet som er ligeglade med sundheden, men garantert ikke flere end der er inden for andre racer.

Hos Perseren arbejder man jo netop væk fra det ekstreme der gav vejrtrækningsproblemer og arbejder frem mod at få sunde smukke misser.

Mine har smukke tænder, ingen problemer med vejrtrækningen og de er heller ikke blevet opereret for noget som helst udover Nunuu som har haft en rids på øjet.[/quote]

Jeg siger jo ikke at racen står i møg til halsen. Overhoved ikke. Jeg siger at den har haft problemer og at der bliver gjort noget ved det. Det med tænderne er der andre der har sagt noget om, så det var derfor jeg bragte det op. Jeg har ingen forstand på det med tænder og det er slet ikke noget jeg har sat mig ind i, men jeg så nogle stykker der skrev om bidestillinger osv. og at det også var/kunne være et problem hos mco og britter.

Selvfølgelig avler folk væk fra det - hvem har lyst til at have en misser der kan risikere med tiden at blive syg og skal under lægebehandling? Om det så er med dårlig mave, eller noget medfødt. Alle vil da helst have raske katte.

Forresten var det heller ikke min mening at male noget. Det var meningen at jeg ville prøve at forklare mig med hvorfor jeg ikke bryder mig så meget om deres look. Det var ikke for at male stolpe op og stolpe ned om de ting jeg mente var “forkerte” ved perseren.

Måske skulle jeg bare kravle tilbage i mit hul. Jeg var ikke ude på at gøre folk vrede eller kede af det eller træde dem på ømme punkter eller noget som helst andet. Jeg prøvede blot at forklare mig på en fyldestgørende måde…men det ser ud til at jeg hoppede i salatskålen igen…

:sorry:

Gry, problemet er at du i det første indlæg får det til at lyde somom at det er generelle problemer og det er det som jeg igen opponere imod :slight_smile:

…det var ikke ment sådan. For sådan ved jeg godt det ikke er…

Det er godt så, problemet er bare at hvis en uvidende person blot lige popper ind og kun læser dit indlæg, så vil de med det samme konkludere at ALLE Persere har de problemer selvom det er langt fra sandt.

Jeg kunne ikke drømme om at udtale mig om sundheden hos katteracer jeg ikke kender, jeg ville måske lagre de oplysninger jeg får, men jeg ville ikke begynde at udbrede min videnskab om dem da jeg jo ikke aner om det jeg har hørt er sandt.

[quote=Gry Gressbakken;312467]
Selvom jeg VED at løbeøjne ikke er tegn på sygdom så er det derhen min hjerne fører mig hver gang jeg ser det. [/quote]

Nu ER det altså ikke kun perserkatte der har noget med øjnene. Min Gilbert har løbeøjne, nogle rigtig trælse nogle til tider, især når det er koldt og, der er altså ikke meget fladsnude over ham, tvært imod er han lidt for spids efter min smag i en Birma :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;312295]Hanne…jeg synes ikke, det er passende “at du prøver at hjælpe”
ved at konstatere, at det må være trættende o.s…v.
Citat: I bliver nødt til at se anderledes på kritikken for jeres egen skyld.

Den tone opfatter jeg som bedrevidende.
Det kan du ikke tillade dig at skrive.
Der er heller ingen der beder om din hjælp -
hverken til det ene eller det andet.

Du skriver også; at du hverken kan gøre fra eller til.
Det bliver du heller ikke bedt om. :)[/quote]

Nu er Hanne faktisk Hjælpe admin så jeg synes bestemt at det er meget passende :ok:

Du skriver citat :“Der er heller ingen der beder om din hjælp” Hvad gør lige netop dig til dommer her? Jeg synes i den grad du er arrogant, hvad bilder du dig egenlig ind?? :S

[quote=SineGry;312509]Nu er Hanne faktisk Hjælpe admin så jeg synes bestemt at det er meget passende :ok:

Du skriver citat :“Der er heller ingen der beder om din hjælp” Hvad gør lige netop dig til dommer her? Jeg synes i den grad du er arrogant, hvad bilder du dig egenlig ind?? :S[/quote]

Godt at høre at det ikke bare var mig, der tænkte det. :slight_smile:

et spørgsmål:

er det en reel måde at pointere problematikken ved at sige det sådan:

der er videnskabelig dokumentation for at katte (og hunde) med brachycephalic (et kranium som er meget kort/fladt) hovedform har en øget risiko for at lide af forskellige defekter og sygdomme, som er relateret til hovedet/kraniets form og at nogle af disse defekter og sygdomme er blevet arvelige

og at den moderne typede perser kat som race har en øget forekomst af visse defekter og sygdomme som er relateret til race karakteristika - specifikt: kort næse, kort snude, store øjne, høj/flad pande, kort kæbe - sammenlignet med racer der har bibeholdt den oprindelige 'katte kranie form"

?

jeg spørger, fordi jeg faktisk bruger meget tid på at tænke over hvordan man på en fornuftig og saglig måde - og uden forhåbentlig at træde for mange over tærene - kan diskutere emnet perser typer/sundhed. (som jeg syntes er vigtigt at tale om - ikke bare for perser katten men også i et større perspektiv i forhold til katte opdræt)

jo mine indlæg er da partiske og jeg bliver sikkert også lidt skarp engang i mellem - for det er jo også et meget følelsesbetonet emne for mig…

jeg kan blive præcis lige så ked af det/vred/provokeret når der kommer udtalelser om at der ingen problemer er (eller variationen der var engang problemer men de er nu væk eller det er bare fordomme) som andre sikkert bliver når der kommer udtalelser om at der kun er problemer

[quote=Musashi;312626]et spørgsmål:

er det en reel måde at pointere problematikken ved at sige det sådan:

der er videnskabelig dokumentation for at katte (og hunde) med brachycephalic (et kranium som er meget kort/fladt) hovedform har en øget risiko for at lide af forskellige defekter og sygdomme, som er relateret til hovedet/kraniets form og at nogle af disse defekter og sygdomme er blevet arvelige

og at den moderne typede perser kat som race har en øget forekomst af visse defekter og sygdomme som er relateret til race karakteristika - specifikt: kort næse, kort snude, store øjne, høj/flad pande, kort kæbe - sammenlignet med racer der har bibeholdt den oprindelige 'katte kranie form"

?

jeg spørger, fordi jeg faktisk bruger meget tid på at tænke over hvordan man på en fornuftig og saglig måde - og uden forhåbentlig at træde for mange over tærene - kan diskutere emnet perser typer/sundhed.

jo mine indlæg er da partiske og jeg bliver sikkert også lidt skarp engang i mellem - for det er jo også et meget følelsesbetonet emne for mig…

jeg kan blive præcis lige så ked af det/vred/provokeret når der kommer udtalelser om at der ingen problemer er (eller variationen der var engang problemer men de er nu væk eller det er bare fordomme) som andre sikkert bliver når der kommer udtalelser om at der kun er problemer[/quote]

For mig er der en væsenlig forskel på om der bliver skrevet at der er en øget risiko mod at få det til at fremstå somom at det er et generelt problem som alle Persere har.

Selvfølgelig er du farvet af at du opdrætter den klassiske, men du må da også kunne forstå at opdrættere af den moderne perser bliver godt og grundig trætte af at få at vide at deres race ER sygelige og det uanset hvor meget de forsøger at forklare at det er de ikke.

Jeg er ikke opdrætter og kan egentlig kun udtale mig om mine egne tre som ikke lider af åndedrætsbesvær eller har en mund fuld af tænder som er kastet derind. Deres tænder og tandstilling fejler intet.

[quote=birtheras;312641]For mig er der en væsenlig forskel på om der bliver skrevet at der er en øget risiko mod at få det til at fremstå somom at det er et generelt problem som alle Persere har.

Selvfølgelig er du farvet af at du opdrætter den klassiske, men du må da også kunne forstå at opdrættere af den moderne perser bliver godt og grundig trætte af at få at vide at deres race ER sygelige og det uanset hvor meget de forsøger at forklare at det er de ikke.

Jeg er ikke opdrætter og kan egentlig kun udtale mig om mine egne tre som ikke lider af åndedrætsbesvær eller har en mund fuld af tænder som er kastet derind. Deres tænder og tandstilling fejler intet.[/quote]

ja, naturligvis kan jeg forstå det er træls ! - og det syntes jeg også jeg har skrevet en del gange i mine indlæg :slight_smile:

og jeg er da helt enig; det at der er en øget forekomst af problem ikke er det samme som at alle dyr i en race har problem…

men et lille pip - jeg syntes faktisk ikke der er så mange detaljerede forklaringer …mest konkrete eksempler som jo også er værdifulde :slight_smile: og så en (syntes jeg) tendens til at ikke rigtig ville anerkende den øgede risiko…

men det der nok mangler her i DK er en dyrlægevidenskabelig undersøgelse hvor man tog et repræsentativt udvalg af perser katte (fra et bredt udvalg af opdrættere og kælekat ejere) ind og undersøgte dem på samme vis som nogle af de undersøgelser jeg har linket til andet sted…

altså så man kunne sige noget om at ud af 300 katte så situationen sådan ud: X % uden problemer, X % med problem Y/Z/V

der ligger jo en del dokumentation omkring potentielle problemer så en sådan undersøgelse ville jo ikke være så svær idet den i bund og grund ville være fokuseret på diagnosticering og statistik. (der ville dog være en vigtig dimension i udvælgelse af katte så man sikrede sig et virkelig repræsentativt udvalg af racen)

der er lavet undersøgelser af mindre antal perser katte hvor man har undersøgt kraniet i detaljer i forhold til forskellige funktionelle ting - og ud fra det har man så lavet konklusioner af mere generel natur (sådan er al forskning jo - man undersøger noget i detajlen og så løfter man det op på et højere niveau og diskutere den generelle værdi af det man er nået frem til, og så kommer man evt med anbefalinger og vurderinger)

men yderligere undersøgelser hvor man så fokuserede mere på at undersøge racen/populationen som helhed ville jeg også finde utrolig værdifuld og interessant…og noget som flere også bedre ville kunne forholde sig til…det ville imo være et helt oplagt projekt for perser opdrættere at gå sammen om og tage initiativ til, og finde forsker på LIFE der havde lyst til at se nærmere på…

i det hele taget ville sådanne undersøgelser på race niveau jo være utrolig værdifulde - og var ressourcerne der kunne man jo også indsamle langt mere information via stambogen.

eks i forhold til defekter i de killinger man søger stambog for…det ville jo over tid skabe et utrolig værdifuldt statistisk materiale - tænk hvis man eks skulle fortælle om normal tandstilling (i andre racer kan der jo også være problemer med dette), eller antal overlevende killinger i et kuld efter 4 uger, eller kejsersnit, eller andre ting…(og det kunne jo godt gøres anonymiseret således at man minimerende risiko for ‘snyd’ - værdien af informationerne ville jo være fuldt ud de samme på race niveau)

det ville jo give opdrættere og klubber et helt unikt redskab til at sikre at racer opdrættes på bedst mulig måde - og give en utrolig værdifuld ‘early warning’ hvis der begynder at opstå problemer i en race…eks dårlig reproduktion…

lidt som dette spænderne projekt:

[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=14866”]Veterinærmedicinsk undersøgelse af Sphynx-reproduktion - De Kattegale Debatterer[/ame]

jeg kan sagtens se det store arbejde og ressourcer dette ville kræve - men på den anden side syntes jeg også det er klubbernes pligt i langt højere grad at gøre en aktiv indsats for at der opdrættes sunde race katte og modvirke den tendens der er på katte udstillinger til kun at se på/og belønne udseende og ikke sundhed

Jeg har godt nok erklæret miog enig i Musashiss indlæg, men jeg har dog nogle kommentarer alligevel…

Jeg havde på et tidspunkt en lille hund, som jeg blev henvist til neurolog med…
Neurologen fortalte mig at det, at kraniet ikke lukkede sig helt til, havde hun set på hunderacer med netop rundt, fladt hoved… men også på perser, brite og hellig birma.
At katte kunne havde den defekt var ny for mig, så jeg spurgte ind til det, og fik at vide, at hun her i Dk kun havde set det på 6 perserkatte, 1 brite og en birma. Der er tale om DKs førende neurolog (som jeg som sædvanlig ikke kan huske navnet på!), med mange års erfaring indenfor feltet. Så jo - defekten findes også her i DK, men så udbredt er den heller ikke…

Jeg er meget enig med dig at Felis Danicas stambog både burde være offentlig tilgængelig for opdrættere (Dkks stamtavledatabase er offentlig for deres medlemmer) og indeholde oplysninger om evt helbredsproblemer. Men ikke i at disse oplysninger bør/skal/kan være anonyme. Jeg ville som opdrætter være langt mere interesseret i om kat 1 har problemer tilbage i sin stamtavle - end i at vide, at der hos katteracen i Dk er fundet de og de defekter.
Med en offentlig stamtavledatabase, hvor kattenes helbredsoplysninger også indgår, har man i langt højere grad mulighed for at sidde og planlægge sit opdræt og avlsarbejde.