[quote=birtheras;312641]For mig er der en væsenlig forskel på om der bliver skrevet at der er en øget risiko mod at få det til at fremstå somom at det er et generelt problem som alle Persere har.
Selvfølgelig er du farvet af at du opdrætter den klassiske, men du må da også kunne forstå at opdrættere af den moderne perser bliver godt og grundig trætte af at få at vide at deres race ER sygelige og det uanset hvor meget de forsøger at forklare at det er de ikke.
Jeg er ikke opdrætter og kan egentlig kun udtale mig om mine egne tre som ikke lider af åndedrætsbesvær eller har en mund fuld af tænder som er kastet derind. Deres tænder og tandstilling fejler intet.[/quote]
ja, naturligvis kan jeg forstå det er træls ! - og det syntes jeg også jeg har skrevet en del gange i mine indlæg 
og jeg er da helt enig; det at der er en øget forekomst af problem ikke er det samme som at alle dyr i en race har problem…
men et lille pip - jeg syntes faktisk ikke der er så mange detaljerede forklaringer …mest konkrete eksempler som jo også er værdifulde
og så en (syntes jeg) tendens til at ikke rigtig ville anerkende den øgede risiko…
men det der nok mangler her i DK er en dyrlægevidenskabelig undersøgelse hvor man tog et repræsentativt udvalg af perser katte (fra et bredt udvalg af opdrættere og kælekat ejere) ind og undersøgte dem på samme vis som nogle af de undersøgelser jeg har linket til andet sted…
altså så man kunne sige noget om at ud af 300 katte så situationen sådan ud: X % uden problemer, X % med problem Y/Z/V
der ligger jo en del dokumentation omkring potentielle problemer så en sådan undersøgelse ville jo ikke være så svær idet den i bund og grund ville være fokuseret på diagnosticering og statistik. (der ville dog være en vigtig dimension i udvælgelse af katte så man sikrede sig et virkelig repræsentativt udvalg af racen)
der er lavet undersøgelser af mindre antal perser katte hvor man har undersøgt kraniet i detaljer i forhold til forskellige funktionelle ting - og ud fra det har man så lavet konklusioner af mere generel natur (sådan er al forskning jo - man undersøger noget i detajlen og så løfter man det op på et højere niveau og diskutere den generelle værdi af det man er nået frem til, og så kommer man evt med anbefalinger og vurderinger)
men yderligere undersøgelser hvor man så fokuserede mere på at undersøge racen/populationen som helhed ville jeg også finde utrolig værdifuld og interessant…og noget som flere også bedre ville kunne forholde sig til…det ville imo være et helt oplagt projekt for perser opdrættere at gå sammen om og tage initiativ til, og finde forsker på LIFE der havde lyst til at se nærmere på…
i det hele taget ville sådanne undersøgelser på race niveau jo være utrolig værdifulde - og var ressourcerne der kunne man jo også indsamle langt mere information via stambogen.
eks i forhold til defekter i de killinger man søger stambog for…det ville jo over tid skabe et utrolig værdifuldt statistisk materiale - tænk hvis man eks skulle fortælle om normal tandstilling (i andre racer kan der jo også være problemer med dette), eller antal overlevende killinger i et kuld efter 4 uger, eller kejsersnit, eller andre ting…(og det kunne jo godt gøres anonymiseret således at man minimerende risiko for ‘snyd’ - værdien af informationerne ville jo være fuldt ud de samme på race niveau)
det ville jo give opdrættere og klubber et helt unikt redskab til at sikre at racer opdrættes på bedst mulig måde - og give en utrolig værdifuld ‘early warning’ hvis der begynder at opstå problemer i en race…eks dårlig reproduktion…
lidt som dette spænderne projekt:
[ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=14866”]Veterinærmedicinsk undersøgelse af Sphynx-reproduktion - De Kattegale Debatterer[/ame]
jeg kan sagtens se det store arbejde og ressourcer dette ville kræve - men på den anden side syntes jeg også det er klubbernes pligt i langt højere grad at gøre en aktiv indsats for at der opdrættes sunde race katte og modvirke den tendens der er på katte udstillinger til kun at se på/og belønne udseende og ikke sundhed