Lille ballademager

Ja, jeg har altså også alle mine mærket selvom de er indekatte :slight_smile: For SKULLE de slippe ud, så er det så meget nemmere at få sin elskede kat igen hvis den er mærket, så evt. findere ved hvem de skal kontakte for at få katten hjem :slight_smile:

Men ellers så lyder det som en rigtig god plan I har ang. to. Med et godt stort kradsetræ og lidt andre udfordringer i højden, så kan man sagtens have to katte på den plads.
Husk at en fremtidig indekat har bedst af ikke at have været ude under opvæksten :slight_smile:
Især madskåle skal I nok vælge at have to af, vandskål burde I kunne nøjes med en. Jeg har dog en 2-3 steder rundt omkring for at kattene nemmere støder på en vandskål og drikker mere (problem at katte ikke får væske nok hvis de kun får tørkost) :slight_smile: Jeg havde kun én bakke da jeg kun havde to, men især i starten er det rart nok at have en ekstra :slight_smile:
Jeg kan foriøvrigt se at mine foretrækker at have en bakke til småt og en til stort :slight_smile:

Ja, det håber jeg også :slight_smile:
men nu er det næsten helt sikkert at vi forøger familien med en mere… så hvis ikke der er en på falster, så er der 2 forkellige i næstved, som vi snakker rigtig meget om :slight_smile: de er virkelige dejlige, især den ene, der er halv maine coon, og helt sort…

[quote=NicolaiSolberg;293834]Ja, det håber jeg også :slight_smile:
men nu er det næsten helt sikkert at vi forøger familien med en mere… så hvis ikke der er en på falster, så er der 2 forkellige i næstved, som vi snakker rigtig meget om :slight_smile: de er virkelige dejlige, især den ene, der er halv maine coon, og helt sort…[/quote]

Jeg glæder mig til at høre hvad I beslutter jer for …Ha’ lige i tankerne, at en blanding med en semilanghårskat, kan kræve pelspleje …Så hvis man ikke er indstillet på, at rede/børste engang imellem, så skal I nok vælge en korthårs misling :slight_smile:

Når,vi venter sku lige lidt med at forøge familien.

Vi sender lille katten på 1 uges sommerferie hos min søster og hendes kæreste :slight_smile: de har 2 katte i forvejen, og den ene er lige så gammel med min, så vi sender hende derop, for at se om det evt hjælper at hun har en legekammerat… og så kan vi altid se hvad der sker efter den uge, og hvis hun har det bedre deroppe blandt andre katte, så skal jeg ud og skaffe mig en lille ny :slight_smile:

[quote=NicolaiSolberg;294267]Når,vi venter sku lige lidt med at forøge familien.

Vi sender lille katten på 1 uges sommerferie hos min søster og hendes kæreste :slight_smile: de har 2 katte i forvejen, og den ene er lige så gammel med min, så vi sender hende derop, for at se om det evt hjælper at hun har en legekammerat… og så kan vi altid se hvad der sker efter den uge, og hvis hun har det bedre deroppe blandt andre katte, så skal jeg ud og skaffe mig en lille ny :)[/quote]
Hvis du ender med at synes hun skal have en Maine Coon som ven, så husk at købe din kat fra et registreret opdræt.

De kan findes enten igennem killingelisten.dk eller igennem killingelisten på Maine Coon klubbens hjemmeside.

http://www.killingelisten.dk/viskuld/viskuld.php?race=Maine%20Coon&ems=mco

http://www.mainecoonklubben.dk/killing.asp

Se evt. også Felis Danicas guide til racekattekøb: http://www.felisdanica.dk/upl/files/8/288.pdf

[quote=NicolaiSolberg;294267]Når,vi venter sku lige lidt med at forøge familien.

Vi sender lille katten på 1 uges sommerferie hos min søster og hendes kæreste :slight_smile: de har 2 katte i forvejen, og den ene er lige så gammel med min, så vi sender hende derop, for at se om det evt hjælper at hun har en legekammerat… og så kan vi altid se hvad der sker efter den uge, og hvis hun har det bedre deroppe blandt andre katte, så skal jeg ud og skaffe mig en lille ny :)[/quote]

Åh nej Nikolai …det synes jeg er synd, sådan en lille pus har ikke godt af at blive flyttet hyppigt rundt…Nu har hun lige lært jer, og jeres hjem at kende, nu skal hun pludselig til at forholde sig til nye mennesker, nyt sted og ikke mindst nye katte …Det kan stresse hende ganske forfærdeligt, og i uheldigste fald kan det medføre adfærdsproblemer. Så please, tænk jer om en ekstra gang - Enten flytter I hende, og lader hende blive, eller osse ( hvad jeg finder bedst ) skaffer I hende hurtigst muligt en misseven og lader dem begge blive boende …Katte flytter man ikke bare sådan rundt med :-/

Hvorfor er katte da også så kloge at de opdager at man flytter lidt rundt på dem :slight_smile:

Ej, men det er også lidt ærgeligt at anskaffe sig en ny lille misling, og det så ikke hjælper… hvis nu de begge bliver endnu værre, eller bare ikke kan døje hinanden.
Men jeg ved det ikke, jeg er ikke så god til katte :slight_smile:

Men tror i det bedste hjælp på hendes adfærd, ville være en lille legeven? ’
Jeg synes virkelig det er ekstrem så meget energi hun har.
men jeg har så heller aldrig oplevet en killing alene. har kun haft katte hos min far, og der havde vi 2 brødre…
og så er der jo det med at min lejlighed kun er 32 m2. de har en kommode, skohylde, tv-bord, sofa og 2 vindueskarme de frit kan kravle rundt på, men ved ikke om det er nok?

[quote=NicolaiSolberg;294283]Hvorfor er katte da også så kloge at de opdager at man flytter lidt rundt på dem :slight_smile:

Ej, men det er også lidt ærgeligt at anskaffe sig en ny lille misling, og det så ikke hjælper… hvis nu de begge bliver endnu værre, eller bare ikke kan døje hinanden.
Men jeg ved det ikke, jeg er ikke så god til katte :slight_smile:

Men tror i det bedste hjælp på hendes adfærd, ville være en lille legeven? ’
Jeg synes virkelig det er ekstrem så meget energi hun har.
men jeg har så heller aldrig oplevet en killing alene. har kun haft katte hos min far, og der havde vi 2 brødre…[/quote]

Efter MIN allerbedste mening vil en misseven hjælpe …Jeg har trods alt haft kat i 25+ år …Idet du har en jævnaldrende så krudter de af på hinanden - Klart du ikke bliver fri for vilde fangelege og naturlige slåskampe, men de plejer at bruge så meget krudt på hinanden, at de med jævne mellemrum falder om, og sover :slight_smile:

Jeg tror IKKE du skal frygte de ikke kan døje hinanden …I uheldigste fald, vil du opleve et par dage, hvor de hvæser og brummer lidt af hinanden, men jeg tror ikke det sker.

Hvis I gerne vil opleve to jævnaldrende ballademagere så har jeg to her + 3 voksne - I er velkommen til at komme og besøge dem/os :slight_smile:

Og ja, katte er KLOGE …Mennesker holder hund - Katte holder mennesker, der er den store forskel .-)

Jeg har det også helt fint med at de tonser rundt i hele lejligheden og leger fangeleg… det synes jeg bare er sødt, og utroligt underholdene (ikke kun for kattene, men også mig).

Men hvordan fører man sådan nogle sammen? skal man bare lade dem hvæse lidt af hinanden, eller skal man så trække dem væk?

Eller er der en tråd herinde hvor det står alt om sådan noget, og hvad man kan gøre for at gøre det lettere?

Ja, min bedste overbevisning er at det hjælper. Jeg har oplevet det hele to gange. Først med min første kat der var lykkelig over hendes legekammerat, da hun fik hende.
Og så senere med en stor killing hos mine to voksne piger, der manglede en legekammerat. Hvilket hjalp SÅ meget herhjemme at han fik. De to elsker hinanden og leger med hinanden i stedet for at lave ulykker…

Og nej, katte tager det ret hårdt at blive flyttet, de har jo et territorie og mennesker de kender. Det stresser dem meget. Jeg ville absolut ikke sende hende på ferie hjem til andre katte og mennesker og SÅ flytte hende hjem igen. Jeg ville enten forære hende til dem permanent, eller få en kat hjem til hende :slight_smile:
Katte kan i modsætning til hunde heller ikke have legeaftaler med andre (gør man jo ofte med hundehvalpe f.eks.). Hunde er flokdyr, det er katte ikke. Katte har stor glæde af en artsfælle, men det tager altså lidt længere tid for dem at lære hinanden at kende og få glæde der.

[quote=NicolaiSolberg;294291]Jeg har det også helt fint med at de tonser rundt i hele lejligheden og leger fangeleg… det synes jeg bare er sødt, og utroligt underholdene (ikke kun for kattene, men også mig).

Men hvordan fører man sådan nogle sammen? skal man bare lade dem hvæse lidt af hinanden, eller skal man så trække dem væk?

Eller er der en tråd herinde hvor det står alt om sådan noget, og hvad man kan gøre for at gøre det lettere?[/quote]

Du har ret, INTET er mere underholdende, end når to killinger klovner …Jeg får mange daglige grin, af deres tossestreger :slight_smile:

Der er vist masser af sammenføringstråde, men jeg gentager gerne hvordan jeg gør det - Og med heldig resultat hver gang :slight_smile:

Jeg sætter transportkassen med den nye misling lige midt i stuen - Lader den/de gamle snuse lidt til den nye, så jeg er sikker på, at de har observeret at der er kommet en ny beboer …Efter ganske kort tid åbner jeg lågen, og lader den nye mis træde ud i rummet. Den nye vil sikkert gå rundt og undersøge sit nye hjem …Den gamle vil sikkert følge efter på behørigt afstand og stor hale - Måske med lidt brum og lidt hvæs !. Jeg griber ALDRIG ind medmindre at pelsen flyver om ørene på en, men lader dem selv klare paragrafferne- Det bedste I tobenede kan gøre, er at opføre jer så naturlig som muligt - Forsæt jeres daglige gøremål og giv den største opmærksomhed til jeres ‘gamle’ mis, så den ikke føler den bliver skubbet ud …den nye er alligevel travlt optaget af at undersøge sit nye hjem.

Når den lille ny, har været en tur rundt, så samler du den stille op, og bærer den hen til sandkassen, hvor du sætter den, og laver lidt grave-bevægelser med dens pote - Så fatter den straks budskabet :). Dernæst kan du lige vise den lille ny, hvor maden befinder sig.

Nikolaj I skal altså ikke frygte at sætte to jævnaldrende killinger sammen - Jeg har endnu ikke set, det ikke har lykkes og helt uden problemer …Det er straks noget andet når man sammenfører voksne katte.

mange tak alice, du har være til RIGTIG stor hjælp :slight_smile:
det har alle i andre også.

Men så må jeg se om jeg ikke kan lokke min far til lige at køre mig ud og hente en lille ny misling :slight_smile:

har kigget på en en rigtig tiger… gul med klare orange striber. rigtig dejlig :slight_smile:
Så skal jeg nok sørge for lige at skrive hvordan det kommer til at gå :slight_smile:

Nikolai - det lyder rigtig fornuftigt at få nr. 2 nu her :slight_smile:
Jeg lukker også generelt dem bare sammen og lader dem selv finde ud af det. Herhjemme har vi aldrig oplevet slagsmål, kun hvæs, knurren og måske en pote eller to.
Især Diego ville gerne “klappe” Jako på hovedet da han fik ham. Ikke hårdt eller voldsomt, men sådan lige for at mærke på den der lille nye killing. De to var pot og pande efter 2 dage og har været det lige siden :slight_smile:

[quote=NicolaiSolberg;294298]mange tak alice, du har være til RIGTIG stor hjælp :slight_smile:
det har alle i andre også.

Men så må jeg se om jeg ikke kan lokke min far til lige at køre mig ud og hente en lille ny misling :slight_smile:

har kigget på en en rigtig tiger… gul med klare orange striber. rigtig dejlig :slight_smile:
Så skal jeg nok sørge for lige at skrive hvordan det kommer til at gå :)[/quote]

Selv tak Nicolai…Jeg hjælper ALTID gerne, så spørg endelig :slight_smile:

Wauwww …Det lyder som en rigtig smuk lille misling - jeg er som du nok kan tænke ved at se mine katte, vild med striber :slight_smile:

Kan du så komme afsted efter den :smiley: …Og vi VIL se billeder af dem begge :slight_smile:

Iøvrigt synes jeg du er en rigtig guttermand, som er lydhør overfor de råd der bliver dig givet .-)

Jeg har allerede et par enkle billeder af Laika… bl.a. et rigtig godt et hvor hun ligger på maven af min kæreste hvor de begge sover :slight_smile: rigtig sødt.
og jeg kommer til at bombe jer alle med billeder :slight_smile:

mange tak, alice, det er jeg glad for at høre. det er også dejligt i alle har gidet hjælpe mig. det har været virkelig rart.

Er der i øvrigt navne forslag til den lille nye? regner med det bliver en hun, men drenge navne er også velkommen :slight_smile: (de må gerne være lidt specielle, ligesom “Laika”). :slight_smile:

Minou - betyder missekat på fransk :slight_smile:

Så har jeg lige fået uploadet lidt billeder af Laika :slight_smile:
Så nu må i ind og kigge lidt på dem

[quote=NicolaiSolberg;294311]Så har jeg lige fået uploadet lidt billeder af Laika :slight_smile:
Så nu må i ind og kigge lidt på dem[/quote]

Hun er rigtig fin:hjerte::inlove::hjerte:

Hun ser rigtig dejlig ud :wehuu:

Nåhhhh hvor er hun sød og dejlig, slet ikke til at stå for, der hvor hun ligger med forbenene over hovedet :slight_smile:

Forslag til navne :
LEXI,
LIAM
LIMITE
LORD
LUCIA
LUCKY
LUIGI
LUNA
LESTER