Louises hofteoperation

Dejligt med mofien men skidt med det andet

4 Synes om

Det andet er der forhåbentlig styr på efter næste dosis i aften.

Og så ak fordi du spørger

5 Synes om

Er det noget med at frem og tilbage er lige langt…

I går gik det Ih oh Åh så godt, jeg vaskede tøj og var to gange i kælderen - 16 trin hver vej.
Og gik lidt mere uden stokek inde - det var dag 11, og fra dag 10 (til 12) kan man begynde at øve gang uden indendøre.

I dag kan jeg så sandelig mærke at jeg lever, så meget at jeg overvejer en halv morfin til aften.
Har været til påskefrokost ved mine forældre, min bror hentede mig og kørte mig hjem igen. Det var hårdt at sidde så meget, så var henne og holde sofaen ved selskab et par gange, samt is på (Mine frosne rosenkål, som var kommet med)

Nu er jeg landet i egen sofa igen, og er godt brugt.

Den ømhed og smerter jeg har i dag føles som den smerte man skal undgå, desværre. Så jeg tager den med ro nu. For pokekr, så synes jeg at det er hådrdt, det her.

11 Synes om

:kram:

1 Synes om

1 Synes om

:kram: det er så hårdt når man føler det er tilbage skridt

1 Synes om

Ja, det er f****** hårdt. Lidt frem, lidt mere, og så bum langt tilbage.

Men det lyder som om du lytter godt til dig selv og er godt på vej.

Nogen gange skal man lige snuse til grænsen, for så 2-3 dage senere passere den med 7 mile skridt.

Forsat rigtig god bedring :heart_hands::pray::heart:

7 Synes om

Ja, det er hårdt, og jeg vidste også at det formentlig ville ske, fordi sådan er det nok i sådan et forløb.

Jeg har svært ved at virdere smerter på 0-10-skalaen, bruger i stedet min krops reaktion. Har jeg ikke reaktion i form af sammenknebne øjne, spontane AV, forvrænget ansigt mm, så er smerterne inden for det acceptable - sådan er det med mine kroniske smerter.
I går vred jeg en del ansigt og kom med spontane udbrud mm, og så gør det “for ondt”
Tog ½ morfin i aftes, kunne ikke overskue det ellers.

Jeg kunne lave en smule øvelser, kom frem til at jeg skulle lave de par stykker jeg kunne for at forebygge stivhed.
Lavede de øvelser der kan laves liggende på ryggen, på sofaen. Og så bagefter is på, det endte jeg med at ligge med i 45 minutter - UPS, de siger 10 max 20 minutter ad gangen.

I aftes skrev “min hunds” ejere - dem jeg lufter hun for - om jeg havde brug for noget i morgen, altså i dag. Måtte skrive at det kunen jeg ikke lige overskue, da det var en skidt dag. Vi aftalte at jeg vender tilbage i dag. Det vil være så hyggeligt hvis de kommer forbi, så overvejer at sige at de er velkomne en times til i eftermiddag til fika - han er svensk - så kan vi få en hjemmebagt surdejsbolle. Har stadig rigeligt i fryseren.

11 Synes om

Så har jeg været til 14-dages kontrol, samt fået fjernet sting.
Sårene er helet pænt. Det er ok at jeg har smerter på det niveau jeg har. Og ved fysioterapeuten var det også efter bogen, og jeg blev instruereret i nye øvelser.

Jeg fik en god snak med sygeplejersken om den følelsesmæssige rutsjetur, jeg har været på. Det var godt at få sat nogle flere ord på, ved en der er neutral ift mig, men absolut bekendt med forløbet.
Hun tilbød en ekstra snak i næste uge - det kunne være over telefonen, men jeg valgte at det er med fremmøde. Som jeg sagde til hende, hvis det er over telefonen, så kan jeg måske distrahere mig selv når det bliver svært, ved at fokusere på andre ting. Det kan jeg ikke hvis jeg møder op.
Og så tælelr det som genoptræning at komme med bussen mm. Og der er 15 min. med bus derned, så det er okay.

15 Synes om

Så dejligt og læse det hele er fremskridt for dig :blush:

3 Synes om

Fysisk er der i hvert tilfælde gode fremskridt. Hovedet kan i den grad blive bedre.
Je håber, at det hjælper når jeg begynder at komme lidt “normalt” hjemmefra de komemnde dage, skal med bus, og ordne almindelige ting.

11 Synes om

Så ramte jeg 3 uger.
Hold nu op, det er stadig noget af en omgang.
Var på ortopædisk igen i mandags til en samtale med en sygeplejerske. Det var godt at få talt med hende, men det er stadig hårdt.
Det er svært når fok spørger hvordan det går, for det er svært at svare på. Afhængig af hvem det er så svarer jeg at hoften har det som den skal.
Lige nu sidder jeg og hyler. Min mor skrev om de skulle komme forbi senere, de har alligevel et ærende tæt på. Min far ringede i aftes og spurgte om det samme, og der kunne jeg ikke svare uden at græde, fordi han lige fangede mig på et sårbart tidspunkt.
Jeg kan ikke lige overskue at “tabe ansigt” over for mine forældre.

Måske kommer en supersød genbo over i eftermiddag, det er nok hende jeg har været mest åben overfor, udover jer.

På ortopædisk forsikrer de mig at det er nogmalt at reagere, at alle reagerer forskelligt, at det er jeg bor alene kan betyde noget og at det generelt er meget svært at forberede sig til sådan en omgang.

Jeg føler mig fjollet i alt det her, sygeplejersken sagde at det skulle jeg ikke. Og så ville hun sikre sig at jeg lander godt, så hun vil gerne at jeg kommer til en snak om et par uger, så det har vi aftalt tid til.

Nå jo - positivt:
Lige nu har jeg sat mig ved spisebordet med min kaffe, og ikke med benene oppe o sofaen, som jeg har gjort de sidste 3 uger. Tænker, at det også bidrager til det normale, ligesom så mange andre småting. I går fik jeg tørret badeværelset over, jeg har været oppe at handle et par gange, i dag skal jeg støvsuge, ikke en tur helt ud i hjørnerne, men alligevel.

14 Synes om

Du må endelig heller ikke undervurdere hvad sådan en omgang gør ved en som er kronisk syg, endda med flere forskellige ting. Din kapacitet til at håndtere det er bare mindre fordi både krop og hoved kæmper på daglig basis for at leve og navigere i verden.
Og vi er om nogen slemme til at forvente for meget af os selv, fordi resten af verden altid drøner afsted.
Bliv endelig ved med at lufte ud herinde hvis det hjælper!
Og så skal du vide at jeg ihvert fald godt kan sætte mig ind i ikke at orke at tabe ansigt overfor andre. Men mange års øvelse har vist mig at der i virkeligheden ikke er noget de hellere vil end at give dig omsorg når det er svært. Vi behøver ikke være stærke og modige hele tiden!

11 Synes om

1 Synes om

Og så vander jeg igen høns. Den vinkel med at det, at jeg i forvejen er kroniker, skulle have en betydning har jeg set ikke tænkt. Kun om det kan påvirke den fysiske opheling og rehabilitering.
Det lyder dog meget sandsynligt, så tak for at gøre mig opmærksom på det.

10 Synes om

Det giver rigtig god mening for mig det med kroniker og så sådan en operation oveni i al fald. Jeg oplever selv at den mindste smule almindelig sygdom bare koster SÅ meget mere generelt efter jeg lider af corona senfølger.

5 Synes om

:kram: åh kan så godt forstå dig, med ikke og tabe ansigt

1 Synes om

Lidt tanker herfra:
Da jeg talte med sygeplejersken i mandags anbefalede hun at tage lidt noter, så jeg kan se fremgang på den måde - især mentalt. Det var svært at tænke på at skulle skrive på den måde, men så var det er jeg kom i tanke om denne tråd, hvor jeg jo netop skriver disse ting ned.
Tidligere i dag fik jeg læst hele tråden igennem - og jeg kan heldigvis se tydelig fremgang på den mentale front. Jeg er ikke “ude” endnu - det er dog positivt at se den fremgang der er sket de sidste 3 uger.

I dag ahr jeg været oppe at handle med kun en stok.
Jeg har ikke sovet til middag de sidste par dage. I dag lå jeg på sengen lidt tid efter indkøb, men lavede øvelser samtidig.
Har brugt spisebord og sofa nogenlunde som jeg plejer - jeg har altså endnu ikke sidet med benene oppe.
Jeg har prøvet at undvære min Panodil midt på dagen. Ja, det niver, men dent kan også være gåturen med en stok.
Jeg har lavet et måltid mad, så der er til forhåbentlig 3 dage.

Og mentalt har det også været rimeligt. Det var hårdt at læse tråden igennem, dog også godt netop fordi jeg kunen se en fremgang.
Der er visse dele af operationsdagen der bliver ved med at poppe op i tankerne, kan ikke helt sætte fingeren på hvorfor. Tænker at det var fordi jeg ikke var helt med, fordi jeg var så nervøs.

Nu ser jeg frem til den egentlige genoptræning, der starter mandag. Det er via kommunen, hvor man som udgangspunkt får 8 gange med en fysioterapeut.

Nu vil jeg spise den pastaret jeg har bikset sammen

Tak fordi du læser med.

15 Synes om

Og tak fordi du deler - dejligt at følge fremgangen! :+1: :blush:

Lige i forhold til at undvære smertestillende, ville min anbefaling dog være - don’t do it, smerte stresser kroppen, og stressede kroppe heler langsommere…

12 Synes om

Det er vi absolut enige om.
Men synes også at de seneste par dage har været med lette smerter, så skal jo også prøve om jeg stadig har behov for Panodil.
I weekenden tager jeg igen fuld dosis, startende med dosis allerede hen på aftenen.

8 Synes om