Mad i 2022

Kan det passe at det var herinde, der var en der havde en god opskrift på tomatmarmelade…? :thinking:
Ville ha’ lavet chutney af de tomater, der stadig er grønne, men konstaterede at jeg faktisk har nogle glas tilbage fra sidste år - og så er der jo plads til at eksperimentere lidt… :tomato: :tomato: :tomato:

1 Synes om

Rugbrøds æggemadder med tomat og med avokado og kold røget tofu.

3 Synes om

Tirsdag: de sidste rester rådyr, og så gik de små rovdyr de sidste kartofler, sovs og broccoli salat.
Onsdag : var jeg alene til aftensmad, havde bestemt den stod på rugbrød. Men kom til en enlige tex mex marineret kylling inder filet , tja der var flere i posen, men jeg havde hjælper på(killingerne) med fryser rengøring, de nedlagde den åbenbart "levende " kylling der var i posen, og det andet var der tænder i, så den filet blev skåret ud i små skiver og svitses og så fråsede jeg og det blev nactos med kylling.

Torsdag : det blev sent inden det blev spisetid, og af vise grunde strejker jeg. Så de andre fik en burger ude fra. Jeg en rugbrøds mad.

I går fredag hakkebøf med bløde løg, kartofler og sovs, bløde løg og de sidste købte rødbeder,


Jeg har ikke selv prøvet det, men mener og have opskrifter fra mormor som er laver i flere år, da jeg var lille spste jeg det gladeligt
Tilføjet skal jeg se efter opskrift @DorteH ?

Med venlig hilsen

2 Synes om

har fransk og rugbrød til hævning og en tøet flæskesteg på køkkenbordet …sååå det bliver nok til et stykke med steg…der skal ordnes kattebakker og koges klejner, så tvivler på at der er nok i mig til at skrælle kartofler oss…

6 Synes om

Tak - det må du gerne!
Har fundet et par på nettet, der lyder interessante, men referencer er jo altid godt… :wink:

1 Synes om

Skriver i aften, ikke mulighed for det nu

Med venlig hilsen

1 Synes om

Grøn tomat marmelade fra cirka 1944
1 kg grønne Tomater
400 g Sukker
10 g Citron syre
2 breve Ingefær Erstating
1/2 tsk Atamon pulver

De vaskede Tomater males gennem Kødmaskinen. Kommes i Syltegryde sammen med Sukker og Citron syre. Koges ved svag Varme ca 30 Min. Tilsættes Ingefær Erstatning og Atamon og hældes paa rene Glas. Tilbindes Straks

Har skrevet den af som den er skrevet i bogen


Hvis du rigtigt vil til og prøve noget nyt, har jeg fået af “den gamle” en af hendes koge bøger, hun har skrevet foran på papir hvilke opskrifter hun har lavet og jo flere krydsere jo flere gange, ved ikke årstal.

Men her tomat budding som hun har lavet flere gang

Med venlig hilsen

1 Synes om

Tak - faktisk minder den meget om en jeg havde fundet, her er der bare frisk ingefær og citronsaft fremfor for erstatningerne - årstallet forklarer nok forskellen… :smirk: :+1:

1 Synes om

Jeg er gået igang med en lille portion pandekager uden mælk :smiley: (Jeg bruger så sjældent mælk at jeg er ikke har det i huset :smiley: )

Dejen står og køler lige nu :smiley:

2 Synes om

Tak - faktisk minder den meget om en jeg havde fundet, her er der bare frisk ingefær og citronsaft fremfor for erstatningerne - årstallet forklarer nok forskellen… :smirk: :+1:

2 Synes om

Aftensmad i går blev koteletter, kartofler, kogte gulerødder, sovs, og salat

@DorteH ja årstalet gør nok meget, samt lidt sjov mormor’s håndskreven opskrifter er der rettet og skrevet meget til, men ikke hvor meget ingefær det undre mig lidt, for mindes svagt, jeg har hjulpet og det var rigtig krydderi der blev brugt

Med venlig hilsen

1 Synes om

Hot dogs med hjemmelavet agurk salat, og for dem der ikke mere hot dogs er mad, kogte kartofler og dovs til pølser

Med venlig hilsen

Jeps, jeg tænker hverken friske citroner eller ingefær var i standardsortimentet hos danske købmænd under 2. verdenskrig…
Har nu prøvet opskriften, dog i varianten med friske udgaver, samt vaniljestænger - det tegner lovende… :thumbup: :crossed_fingers:

3 Synes om

Glæder mig til og høre om det, når det er smagt

Med venlig hilsen

1 Synes om

Mandag der blev lavet medisteri ovn med kartofler og sovs til resten af huset, jeg ude og spise smørrebrød ved den “gamle”

Igår tirsdag fattig mands koletter kartofler, kogte gulerødder, sovs, og drue agurker

Med venlig hilsen

1 Synes om

I går var jeg alene hjemme indtil aften, så bestemte mig for at lave flæskesteg og drn blev perfekt.
I dag står drn på rester

2 Synes om

Gullas af grisekød, med kartofler og hjemme syltede rødbeder, men de skal lige have en uge mere før det er perfekt

Med venlig hilsen

1 Synes om

Den er absolut godkendt - og vanilje er et hit sammen med tomat… :tomato:

1 Synes om

Nå det må jeg vel heller prøve næste år, det lyder spændende:smil: tak @DorteH


Dagens ret
Andesteg, med kartofler, brune kartofler, de franske kartofler, rødkål og ja købte, jeg har endnu ikke fået lavet noget der kan spises, sovs, æble gele, tyttebær syltetøj,
så lavede jeg halve æbler med ribs gele i, jeg kan mindes mor lavede det, nu skulle jeg selv prøve. Jo de var gode nok, men det var en hit hos morbror, for ham er det tilbehør til ande steg.
Og jeg har flere gange spurgt ham om, der er noget han rigtig gerne vil have til anden steg, nej siger han altid. Det er godt det jeg laver.

Og så dessert. ja det blev ikke hjemme lavet.
Men lidt buffet ligende
Jeg har nu de sidste 7-8 år gerne vil have smagt ryå is. Nu blev det det, vanilie is, mint is , pistacie is, choko - orange is, de var virkelig gode :yum:
også jordbær is, det var god men vil heller have ren jordbær is,
Havde taget en pose jordbær op fra frost, lavede jordbær sauce
Fandt nogle stykker chokolade. Lidt orange grene, og likør flasker
Og så lavde jeg hjemme lavet flødeboller med mørdejs bunder, syndes der er svært og finde en god bund, flødeboller er støbte

Med venlig hilsen

5 Synes om

marcipan bunde …stikkes ud med passende str. glas, 180 grader 7-8 min

3 Synes om