Mad i 2022

Vi fik flæskesteg i går, jeg nåede lige at få sat en stopper for at der blev lavet bearnaisesauce til, og erstatte den med en alm sovs :joy:

5 Synes om

Jo enten ris, eller kartofler
Heller det end rugbrød :nauseated_face:

Åh ja hvorfor ikke :joy:

Med venlig hilsen

1 Synes om

Jeg spiser for det meste kartoffelmos til.

2 Synes om

Suppe, suppe og suppe. Lidt forskellige slags, dog mest karrysuppe. Færdige købte, tilsat lidt forskelligt, alt efter hvad jeg har og har lyst til. Frosne grønsager, friske grønsager, suppehorn, kogte kartofler og enten kylling eller kødboller. Let at lave, og oplagt med det vejr vi har. Foruden det smager fint, især Mous karrysuppe er jeg vild med.

6 Synes om

Vi har også fået suppe, men kun fordi den sidste sjat vi har lavet ikke kunne være i fryseren :smile: Til aftenskaffe skal vi have en af de 30 leverpostejer der blev lavet i aften. Helt nybagt :drooling_face:

5 Synes om

Var færdig i aftes, så det blev noget fritter i anti fryer, og besked hvis der skulle spises aftens mad måtte der indkøbes hot wings der kunne komme i ovnen

Det tro jeg er godt til :smil:, det kunne jeg godt finde på og prøve til

Med venlig hilsen

3 Synes om

Jamen … nej! :venter:

2 Synes om

Count me in - det tangerer jo blasfemi, i samme kategori som ris med bearnaise sovs… :no_entry_sign: :smirk:

2 Synes om

Jamen jo. :p:

Det er da også ting jeg synes passer bedre sammen end andet, men grundlæggende vil jeg klart mene, at man forhåbentlig spiser det sammen, som man har lyst til, og ikke hvad “man” plejer at gøre, eller hvad flertallet mener er rigtig.

Ud over kødsovs, altså sovser der er “indbygget i retten”, så spiser jeg så godt som aldrig sovs til noget. Jeg laver det aldrig selv, er faktisk ret sikker på at jeg aldrig har lavet en sovs eller sauce i mit liv, ikke engang varmet en færdiglavet. Som barn kunne jeg ikke lide det, og efter i mange år altid modtog “gode slankeråd” fra gud og hvermand, om at jeg bare skulle droppe smør, sovs og dressing hvis jeg ville tabe mig, og jeg som altid måtte svare, at så skulle jeg da begynde på det først, har jeg nok bare besluttet at der ingen grund var til at starte at spise den slags.

Går man ud og spiser, kan det nogle gange være svært at undgå sovs helt, så har da fundet ud af at der er flere sovser/saucer jeg kan lide, det samme med dressing, men da jeg lever fint uden forsætter jeg med det. :smil:

Men jeg er åbenbart ret underlig med mine smagsløg, for jeg drikker hellere ikke te, kaffe, vand, vin, øl og sjældent spiritus, og spiritus kun hvis det er blandet så meget op med noget andet, at jeg ikke smager selve spritten (kan man sige det sådan?).

3 Synes om

Indeed - og jeg har ikke lyst til boller i karry med kartoffelmos eller ris med bearnaisesovs… :sunglasses:

Men du har da ret - mange af ens præferencer udspringer helt sikkert af vane/tradition; man har vænnet sig til at visse smage “passer” sammen, fordi det nu er dem, man har fået serveret sammen.

Men omvendt - jeg er bestemt ikke kræsen, men der er altså også ting som “man” spiser, men som jeg helst undgår… :wink:

3 Synes om

Rugbrød med æg og rejer. :smiley:

2 Synes om

De sidste rester i boller i karry, men med ris til, og rugbrød, samt lavede en par kylling filet af de fejl køb, men som er gode til sandwich/ burger, da der ikke var nok rest, så det blev kylling sandwich med salat, peber og løg,

Selv om Danmark ikke er ret stor på en måde, og meget stor på en anden.
Så er der mange egnsrette , og meget forskel fra sted til sted, hvordan det spises, og laves, jeg syndes det er lidt spændende/sjov.
Her spiser vi mest gammeldags mad, stod det til mig alene, var der mere nem mad på, som sandwich ( kolde) og f eks kold kartoffelsalat til , rugbrød med en lun delle. Tilgængæld er jeg så helt i den anden grøft og kunne leve flere dage af øllerbrød, sagosuppe, varm byggrød, ( ikke den kolde :nauseated_face:), mannegrød, fluihålss grød.

Alt kan spises der er bare forskel på hvordan det smager :wink:

:ok: nemligt

På en tidspunkt for en del år siden, skippede jeg det fra den ene dag til den anden, og undværet det i en del år, fik begyndt på det igen, i dag ville jeg gerne undvære, men syndes jeg mangler det, og har svært ved og spise uden,

Det syndes jeg ikke / mener jeg ikke, men mener du at du er det, så lav lige plads i kasse, for det skal vist være plads til mig også så :slightly_smiling_face:

Med venlig hilsen

1 Synes om

:klappe:

Nu hedder den danske husmandsret*) jo ris og boller i karry. Når det er sagt, så må folk for min skyld fusionere deres mad på kryds og tværs af alle kontinenter - og endda tilsætte en omgang gagh eller helt almindelige afkølede tubeworms, hvis det kunne friste (jeg er sikker på, at @Enki kan forklare referencen, hvis ikke alle kender det).

Jeg havde håbet, jeg havde anlagt en tilstrækkeligt let tone til, at det kunne gennemskues, at det ikke var en kritik af nogens madvaner, men mere et forsøg på selvironisk at udstille egne idiosynkrasier. Hvis det ikke er tilfældet, beklager jeg.

*) At kalde noget med ris og karry for husmandskost, er nok en tilsnigelse. Men det er trods alt en gammel ret - og en meget dansk udgave af en karryret.

5 Synes om

Det var i hvert fald sådan jeg opfattede den - og svarede… :wink: :sunglasses:

4 Synes om

Enig.

2 Synes om

Gad vide hvad du mon mener… :gruble: Live long and prosper. tlhIngan Hol vIjatlhlaHbe :hoho:

3 Synes om

Jeg har læst det med en stor glimt i øjet, og på ingen måder læst det som kritik, jeg har læst det med en smil på læben,
Fra jer alle, syndes bare det var en spændende udveksling af egnsrette vi fik :smil:

Jeg forstod ikke helt det du @galath skrev med

Men det her du @Enki skriver

Jeg står bare helt af :crazy_face:

Dagens ret blev svensk pølseret, men hele røde cocktail pølser i

Med venlig hilsen

1 Synes om

Indrømmer jeg har læst alle indlæg med boller i karry med et smil på læben :lol:, heldigvis er vi alle forskellige, og det har faktisk være sjovt, at se hvor forskelige vi er.

Min afdøde mand nægtede at spise ris (han havde aldrig smagt det)
Nu er det kun en sjældengang der også serveres kartofler til. (Knud kan godt lige at få både ris og kartofler til)

Sovs, hvordan kan man leve uden, er mig en gåde, men alt er vel i bund og grund en vane sag :tihi:

3 Synes om

Gagh er klingon-føde. Tubeworms er en ferengi-delikatesse. Live long and prosper er en vulcan-hilsen. Klingon, ferengi, vulcan = Startrek. Jeg ved, at @Enki er en stor fan.

Jeg må så konstatere, at jeg ikke selv er stor fan nok, for her må jeg også give fortabt :slight_smile:

4 Synes om