Mad i 2022

Når vi fik lammekølle (med flødekartofler) dengang tilbage i 80’erne, hvor det var det fineste af det fine, så blev der lavet en masse små lommer i kødet, hvor det blev stukket et fed hvidløg i. Jeg har altid haft en teori om, at der skulle bruges så meget hvidløg for at tage smagen af får :slight_smile:

Jeg husker i hvert fald ikke, det smagte ligesom de lammekoteletter, vi fik i Skotland. Derovre spiser man også rigtig meget mutton, som de kalder lammekød. Jeg brød mig ikke om det.

Men når man er opfostret på lammekød - som du vel er, Hrönn - er det jo nok ikke et problem med smagen. Og jeg tænker, du har styr på, hvordan man laver en rigtig god lammekølle :slight_smile:

3 Synes om

Mutton er snarere fårekød end lammekød - og jo ældre dyr, jo kraftigere smag så det kan være forklaringen?

Vi spiser ofte lam, køber dem “hele” hos en af naboerne, og bruger det både som stege, koteletter, til gryderetter og ikke mindst hakket - man kan bla. lave nogle fantastiske frikadeller med hakket lammekød… :savle:
Anvender typisk hvidløg i tilberedningen, men det er nu fordi jeg synes det passer perfekt til “fåresmagen”, ikke for at kamuflere den… :wink:

6 Synes om

Jeg syndes der en virkelig meget forskel på smagen af lamme kød og af fårekød, jeg mener det virkelig ikke må samlinges

Med venlig hilsen

3 Synes om

Knud er absolut ikke til hvidløg, så her undlader vi det altid uanset hvilket kød der tilberedes.op

1 Synes om

I går skidne æg på ristet brød med lidt bacon drysset over. I dag bliver det vist bare en rugbrød

2 Synes om

Årh skidne æg…. Det skal vi vist have på mandag :+1:t2: Der er vi bare Lars og mig. Børnene er nemlig ikke imponeret over konceptet æg i sovs :smile:

3 Synes om

Forstår godt børnene, min mor elskede det og vi var tvunget til også at spise det, da vi var børn.

1 Synes om

Jeg stikker kniv i overfladen hist og pist, men jeg stikker ikke hele fed der i, jeg gør det for at marinaden kan trænge dybere ind i kødet.
Lam smager også forskelligt, alt efter hvor de kommer fra og hvad de har spist … det islandske smager jo bedst - i min mund :wink: - men den kølle jeg endelig fik fat i (var i flere butikker, men de var udsolgt :rolleyes2: ) er fra New Zealand.

5 Synes om

:open_mouth: … tror de h*n vil sælge til mig?

Jeg skal gerne spørge, om han har/får (no pun intended… :sunglasses:) flere ledige - de bliver typisk slagtet i sep/okt, alt efter hvornår de bliver født?

1 Synes om

I aften skal vi have gæster, menuen er dyreryg lavet på tradionel vis med waldorfsalt, kartofler og sovs.
Laver waldorfsalaten nu, så den kan stå og trække og blive ekstra god, bruger altid opskriften fra Karolines kogebøger

3 Synes om

Hmm er der mon nogle kattegale, som ligger inde med opskrift på gode sandwich-brød/boller? :thinking:

I går fik jeg scrambled eggs med ristet rugbrød, bacon og brunch pølser. Der var nogle pølser til overs, så de blev skåret i stykker, smidt på panden med hvidløg og et par tomater, kombineret med frisk pasta med noget spinat gav det et overraskende godt måltid der tog mindre end 10 minutter at lave :smiley:

2 Synes om

Jeg har stadig ikke det store overskud…

Kira er kommet hjem igen og kan mærkede hendes besøg krævede mere end det plejer.

Så det bliver pizza der bliver leveret…

1 Synes om

Hjemmegjorte burgere men i anden version.
Oksefarsen er krydret kraftigt og blandet med revet ost.
I stedet for den ordinære iceberg, agurk og tomat. En salat af spidskål, rød peber, æble og noget rørt dressing.
Det var hammer lækkert :clap:t2:

6 Synes om

Onsdag stod den på sådan en nem pakke lige som lasagne, men det var japanere teriyaki.
Det skal jeg have fundet ud af og lave selv. :yum: det var godt
I dag koteletter og steget svamp, som var meget sat ned, kartofler, og salat

Med venlig hilsen

I går medister med brune- og hvide kartofler og et eller andet sovs med grønkål i :blush: Jeg var så heldig at blive inviteret til strikkehjælp og aftensmad hos min veninde og hendes kæreste, så det var både nemt og hyggeligt :thumbup:

3 Synes om

Føtex havde kalkun strimler på dato salg og tilbud på spidskål, så det blev kalkun strimler marineret i Santa Maria’s hvidløgs marinade, med kogte ris og ærter, snittet spidskål, revet gulerødder, rosiner og snack peber :savle:

4 Synes om

Biksemad lavet efter klapjagt i køleskabet :sunglasses:

2 Synes om

Vi har fået os en baby, der pure nægter at blive madet… Så al den grøntsagsmos og øllebrød, jeg har stået i mit ansigts sved og kokkererer til ham, er nu blevet til klatkager :see_no_evil:

De to portioner er lavet to forskellige dage.

Så i går fik vi biksemad og i dag rugbrød :sweat_smile:

5 Synes om