Han hedder Boromir Gondor. Hans far var Olmocabe´s Ragetti og mor er Sebasco´s Mojooi. Han er en rigtig “engel”
hehe ham besøgte jeg som lille da jeg skulle hente Ramses og Sethi - der var han bare et lille pus ![]()
Det kan man ikke sige at han er mere. Vi skal snart over og hilse på Pia igen, vi vil udvige familien igen. Så må vi jo se hvad vi falder for denne gang.
Uha ja det er farligt, den slags.
Jeg har en halvsøster til jeres mis, og hvor er han bare smuk. Jeg tør vædde med han er en rigtig sødling og et tossehovede. -wehuu
:):)![]()
Hey
jeg sidder her og læser denne tråd, med lidt underlig følelse.
Jeg kan ikke helt finde ord, men jeg er nok nødtil at skrive lidt, fordi jeg ønsker ikke at være katteriet det “kun” avler store katte. Med hovedet under armen.
Det er rigtigt at jeg har haft og har nogle katte der “kan” lave XL str.
Men opdrætsmæssigt hænger det nok ikke sammen som jeg tror, i tror.
ex.
Jeg fik for mange år siden fik jeg dejlige Never Mind under pressur.
Hun var en lille, blå blocthed tabby pige, ja meget lille. I god kondition vejdede damen 3.5 kg.
Det gjorde hende hankillinger også, men når de var 12 uger gamle.
Hun lavede bla. Armani, som nogen nok husker, da han blev showet meget fra 2005 til 2006.

Det her er billeder fra, han var ungdyr.
Han fiser nu husleje af sammen med Camilla og hendes dejlige søn.
Han er nu over de berømte 4 år, og har nået en vægt på langt over 10 kg. med en lille reserve mad pakke på maven (undskyld Camilla).
Never mind lavede 3 kuld her i huset, da vi måtte alt for tidligt sige farvel til hende. I alle hendes kuld var kæmpe drenge og medium piger.
Jeg har og har haft Amidala efter hende samme historie, kæmpe drenge og medium piger. Nu har jeg Blue Foundation fra hende, som er barnebarn og igen en lille til medium pige.
Hun fik kuld med Whopperen, og visp… et helt kuld med rigtig god størrelse. Og meget hurtig voksende… men giver det garanti for at dette kuld som slut bliver XL: som voksne?
Whopper har kun lavet, to kuld og et lille nyt kuld på under 3 uger gamle.
Han har rigtigt nok, laver rigtig god str. på men igen hans ældste kuld er kun omkring 7-8 mrd gammel, så jeg kan og vil på ingen måde sige at han laver kæmpe killinger. Jeg har set for lidt af hans afkom endnu, til at kunne komme med sådanne postulater. Jeg har set at de linjer han kommer ud af kan lave, meget stor eller meget lille… !!!
Så det jeg vil med dette, er lige at gøre opmærksom, på at selv om at i er nogen der skriver, sødt om hvor store katte jeg laver… sødt af jer at give mig denne reklame. Og ved gud jeg håber at i alle er glade for jeres Engle basser. Men det er altså ikke hele sandhenden. Og jeg ønsker ikke at være kendet på et forum for hende der “kun” laver XL: katte.
Det var lige mine morgen tanker om dette.
Om jeg har fået forklaret mig på en forhåbentlig ordentlig måde, det håber jeg.
Hilsen Pia med de "store " engle killinger-muhaha-muhaha
ÅHHHH, glemt lige at skrive at der i min øjne er rigtig mange maine coon opdrætter der har en rigtig, god størrelse på deres maine coons.
:?:?:?:?
Hey Miss T:
Jeg sidder igen og igen og læser dit svar.
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener?
Måske jeg kan få dig til at fortælle lidt mere, eller vise mig lidt dokumentation for din påstand.
MEN husk - kæmper er et tveægget sværd… de er skønne skønne skønne bamser… men katten er ikke skabt 100% til de størrelser… det er lovlig stort… og det kan koste på helbredssiden hos nogle så det er ikke ubetinget genialt
Jeg vil have stor forståelse, for dit postulat. Hvis du snakkede om hunde, men nu er det katte, vi skriver om.
Og jeg har altså, ikke umiddelbart stødt på, andet en “nogen” opdrætters fordomme, omkring str. xl. på katte.
Så hvad mener du egentlig, og hvor har du din dokumentation fra. For klart jeg vil gerne lære mere som opdrætter, så hvis der er en kæmpe fald gruppe her, som jeg her overset, puhha jeg vil gerne have mere info omkring dette.
Hilsen Pia, Med Engle killingerne-engel
Kære Eva…-wehuu
Hvor -savleer han flot, flot og flot.
I har alle ret.
Det kan snyde med de katte.
Jeg har lige vejet Mozart.
Jeg havde nogle bekendte på besøg,
som mente, at han vejede 12kg…mindst…-tihi
Nej…det gør Mozart ikke.
Han vejer 7,5kg og er 1½år.
Han ser stor ud;
men vi skal ikke glemme, at han er altså afmonteret. -tihi
Kærlig hilsen
Mona
I får lidt billeder af “den afmonterede”
Der er også et billede sammen med Kai (norsk skovkat)
Billedet…hvor jeg står med Mozart - der er han 7mdr.
Men ellers er der lidt af hvert.
Hey Miss T:
Jeg sidder igen og igen og læser dit svar.
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener?
Måske jeg kan få dig til at fortælle lidt mere, eller vise mig lidt dokumentation for din påstand.
Jeg vil have stor forståelse, for dit postulat. Hvis du snakkede om hunde, men nu er det katte, vi skriver om.
Og jeg har altså, ikke umiddelbart stødt på, andet en “nogen” opdrætters fordomme, omkring str. xl. på katte.
Så hvad mener du egentlig, og hvor har du din dokumentation fra. For klart jeg vil gerne lære mere som opdrætter, så hvis der er en kæmpe fald gruppe her, som jeg her overset, puhha jeg vil gerne have mere info omkring dette.
Hilsen Pia, Med Engle killingerne-engel[/QUOTE]
jeg ser lige om jeg kan finde de 2 artikler der fik gav mig anledning til at skrive dette. Påstulat er måske så hårdt et ord
De 2 artikler jeg læste sammenkædede avlen på meget store MCOer for størrelsens skyld med øgede tilfælde af HD og gigtproblemer… sådan lige hvad jeg husker…
om der er en “kæmpe faldgruppe” ved jeg ikke - det var ikke det indtryk artiklerne gav - det er blot en overvejelse de opdrættere der primært avler på størrelse måske bør have med ![]()
jeg ser lige om jeg kan pille dem frem igen og smide de links til dig Pia - fandt den via wiki og en enorm lang linkrække så skal lige bruge lidt tid på det
Men som sagt er det blot overvejelser der er gode at have in mente - mere vil jeg personligt ikke hive ud af teksterne.
Men at der kan være stor forskel på hvordan kuld udvikler sig kan jeg se på mine, for min Sethi-mis er ikke stor (endnu i hvert fald) selv om ham og Ramses er fra samme kuld
ikke at jeg ikke er vild med at Ramses er en dejlig stor BØF, men det er Sethi missen der er mors lille krammedyr… for min skyld kunne de være endt på 5 kg og jeg ville have været lige lykkelig af den grund…
så Pia har ret i at der kan være enorm forskel og at man først ved det når de er fuldvoksne
… jeg er meget spændt på hvor mine egne ender når de er voksne ![]()
Mona - Tak. Også en super skøn basse du har dig der. Tager man vægten er han og Diego nok ca lige store - Kunne være spændende at se sådan to mod hinanden i virkeligheden.
Hmm, mht størrelse. Det eneste jeg er stødt på er nogen med at mco gik fra at være store, til “små”, til lange og er nu igen på vej mod store. Og at de da de var lange havde problemer med ryggen af en art. (Nu husker jeg self ikke særligt mange detaljer, det var en opdrætter, der fortalte mig det på en udstilling for et års tid siden)
[quote=Mona;76060]men vi skal ikke glemme, at han er altså afmonteret. -tihi
[/quote]
de fleste ved jo at en kat der er Afmonteret, kan blive en lille smule mere erotisk buttet,men at det er den eneste grund til at de bliver større,nægter jeg at tro,der ligger også noget i linierne de er avlet på,dette skyldes nok også at deres hormoner stopper med afmonteringen og derfor bliver en smule mere rolige når de ikke skal tænke på Pu*** mere-høhø vi andre ville da heller ikke runde 2meter hvis vi fik bollerne skåret af hvis ens forældre er pygmæer eller dværge (undskyld hvis jeg har stødt nogle pygmæer eller dværge ,med min sammenligning)
dette er min egen mening og kan ikke dokumenteres.
Små hunde kan også få HD…
PS glemte at skrive, at Taras mor er så lille, at Brita selv siger, at hun er “kriminel bette af en MCO avlskat”. Dog har Brita hele tiden sagt, at der lå store linjer i Habibi - og det har vist sig sandt hver gang mig bekendt.
Så helt enig i, at en mindre kat sagtens kan få store killinger.
[quote=Gerner;76658]de fleste ved jo at en kat der er Afmonteret, kan blive en lille smule mere erotisk buttet,men at det er den eneste grund til at de bliver større,nægter jeg at tro,der ligger også noget i linierne de er avlet på,dette skyldes nok også at deres hormoner stopper med afmonteringen og derfor bliver en smule mere rolige når de ikke skal tænke på Pu*** mere-høhø vi andre ville da heller ikke runde 2meter hvis vi fik bollerne skåret af hvis ens forældre er pygmæer eller dværge (undskyld hvis jeg har stødt nogle pygmæer eller dværge ,med min sammenligning)
dette er min egen mening og kan ikke dokumenteres.[/quote]
Men tilgengæld så er det dokumenteret at væksthormonerne ikke begrænses i samme omfang når kønshormonerne ikke går igang, som når de gør. Selvfølgelig spiller linierne meget ind, men om de når at opnå deres fulde vækstpotentiale eller ej er der også ting som netop ernæring og kønsmodenhed der har indflydelse på
[quote=Eva K;76708]Men tilgengæld så er det dokumenteret at væksthormonerne ikke begrænses i samme omfang når kønshormonerne ikke går igang, som når de gør. Selvfølgelig spiller linierne meget ind, men om de når at opnå deres fulde vækstpotentiale eller ej er der også ting som netop ernæring og kønsmodenhed der har indflydelse på[/quote] Ja det har jeg også læst så det er jo en gammel myte at killinger der snippes tidligt ikke bliver store,det kan jeg da se på mine kræ-tihi .
Nemlig!
Man ved, at kønshormonet til en vis grad hæmmer væksthormonet, og det er derfor, tidligt neutraliserede katte bliver lidt højere og længere end sent eller ikke neutraliserede.
En viden, man også benytter sig af, hvis et barn tegner til at blive “tårnhøjt”. Så sættes det via hormontilskud i tidlig pubertet.
Omvendt udskydes puberteten, hvis barnet vurderes at blive meget lille.
(Kan, hvis jeg husker rigtigt, konstateres ved at måle knoglerne i håndroden).
Mange tak for alle jeres svar-storrespekt
Det er også først langt ude i fremtiden det kan komme på tale. Selvom jeg må indrømme de kribler lidt i mig - men realistisk set, må det vente.
Også er der jo lidt at gå efter til den tid-thumbs
Ja, det kan de da… jeg kender til et tilfælde, hvor en Chihuahua havde HD, og også andre småhunde…
Men - det er og bliver undtagelserne! HD er ikke udbredt i de små hunderacer og det er bestemt ikke noget jeg ville beskæftige mig med, endsige teste for, når engang jeg kommer igang som hundeopdrætter! I hvert fald ikke med den race, som jeg påtænker at opdrætte…
Jeg ville heller ikke vægte at se på om min potentielle avlshunds forfædre lider af diskus prolaps… i den valgte race, er det nemlig ikke et kendt problem udover hos ganske få hunde, hvor man i samtlige tilfælde kan henføre prolapsen til uheld eller mishandling.
Der er derimod andre arvelige sygdomme/problemer i racen, som jeg vil vægte - fx patella luxation og løst ganespejl.
Skulle jeg begynde at opdrætte schæfer, ville min prioritering ændre sig fuldkommen!
HD ville være det vigtigste, efterfulgt af spondylose… mens at løst ganespejl bestemt ikke ville være noget jeg ville bruge tid på at undersøge og jeg ville blive overrasket, hvis der fandtes patella luxation i linierne… Men jeg ville skæve til forekomsten af diskus prolaps.
Med gravhunde ville jeg vægte Diskus prolaps, droppe HD og prioritere PL højt…
Jeg skriver hele denne smøre ang hunde, fordi jeg egentlig gerne vil påpege at hver sin race, hver sine problemer… og at det i hundekredse er kendt, at samtlige større racer (og specielt gigantracerne) i særlig grad har øget risiko for at udvikle HD (der har en både arvelig disposition og miljøbetinget udviklingspotentiale).
Hos katte ville jeg derfor forvente, at det netop især er de store racer, som vil være i risikozonen for at udvikle HD - og det er da også de tilfælde man nu hører om… Coon, Skovkat, Brite og Ragdoll - alle fire racer, som er karakteriseret ved deres størrelse og kraftige knoglebygning.
Og da HD hos hunde florerer i gigantracerne, så vil det vel ikke være hlt hen i skoven at antage, at jo større en race bliver, jo større risiko er der for at lidelsen kan forekomme.
Lige sådan er det med diskus prolaps, der hos hunde især er kendt hos racer med lang ryg…
Man kan vel antage, at der hos katte vil være en lignende forøget risiko - og da især hos katte, som karakteriseres ved at skulle være lange, fx Coon, Skovkat, Sia/Ori…
Og det er faktisk også dét jeg oplever, når jeg taler sygdomme med flere opdrættere (altså dem, som vil indrømme, at racerne måske kan have racerelaterede problemer
). At de fortæller, at der i deres race, er problemer med enten det ene eller det andet - men at de faktisk derimod intet kender til andre lidelser.
(Hos aby kan PL være et problem i nogle enkelte linier, hvilket man så arbejder med at få “udryddet” - derimod har jeg endnu ikke hørt om en eneste aby med HD! Og jeg tror at aby-opdrætterne vil blive vældig overraskede, hvis der lige pludselig dukker en HDramt aby-linie op…)
Helt enig med Ann i det her. Nogle gange undrer det mig faktisk, at katteverdenen slet ikke lader til at trække på hundeverdenens erfaringer mht ekstremavl osv…
Som jeg skrev - små hunde kan sagtens få HD - men du kan netop altid finde en undtagelse fra en regel, og som Ann rigtigt skriver: Hver race sine skavanker. De står endda opført i hundebøger…
Den slags info savner jeg i kattebøger om racer…
Men da kattene trods alt ikke er SÅ forskellige i størrelse som hundene, så er det måske årsagen til, at sygdomme hos katte ikke er så racespecifikke som hos hunde. En Tara er trods alt ikke en Grand Danois sammenlignet med Chihuahuaen Tip:-) Hvis I forstår…
Fx bliver en irsk ulvehund ikke ret gammel (er det 7 år? i gennemsnit?) mens en MCO sagtens kan blive 15 eller ældre…
Hej
Det er lidt interessant det med HD hos hunde / katte… Jeg har tit tænkt at HD hos katte umiddelbart virker som om kattene ikke har lige så store gener pga en HD som hunde har :?
Nu har jeg ikke de store erfaring på området, desværre, men af det jeg kan læse og se på de dyr jeg har mødt og måske det er derfor man lige med denne skavank ikke trækker på hundeverdnens viden :?
/ Charlotte