Manglende bakkebesøg

Jeg har lige afleveret Bølle ved dyrlægen igen. Her til morgen havde han kun tisset i bakken en enkelt gang og der var ikke kommet noget afføring, hvilket er ret mærkeligt når katten havde fået sprøjtet 10ml parafinolie ind. Dyrlægen var meget bekymret over at der ikke var sket noget. Nu lægger dylægen ham så i narkose igen og vil prøve at nuldre det afføring der sidder fast ud. Hvis det ikke virker er der ingen anden mulighed en operation :frowning: Jeg håber virkelig ikke det kommer dertil.
Nu sidder jeg så her og tuder:ked: - hold da op hvor er det hård.

PS: Der er ikke fundet baktierer i urinprøven fro igår, sa han har ikke blærebetændelse eller andre ting galt med urinvejene.

[QUOTE=Bølles mor;926072]Jeg har lige afleveret Bølle ved dyrlægen igen. Her til morgen havde han kun tisset i bakken en enkelt gang og der var ikke kommet noget afføring, hvilket er ret mærkeligt når katten havde fået sprøjtet 10ml parafinolie ind. Dyrlægen var meget bekymret over at der ikke var sket noget. Nu lægger dylægen ham så i narkose igen og vil prøve at nuldre det afføring der sidder fast ud. Hvis det ikke virker er der ingen anden mulighed en operation :frowning: Jeg håber virkelig ikke det kommer dertil.
Nu sidder jeg så her og tuder:ked: - hold da op hvor er det hård.

[/QUOTE]

Ej sikke noget :frowning: Det er jeg ked af at høre! Jeg krydser fingre for at dyrlægen har held med at massere det ud. Godt du kom afsted med ham :slight_smile:

Øv, øv troede lige han var på toppen igen :frowning:

:kryds: Rigtig god bedring til ahm

Sender en masse :kryds: i jeres retning. Jeg er sikker på, det nok skal løse sig altsammen.

Tak skal I have.

Endnu en up date. Jeg ringede til dyrlægen kl 12 som aftalt og fik at vide at de ikke havde haft det store held med at få skred i afføringen, men de havde endnu engang sprøjtet olie ind og en masse vand. Dyrlægen sagde at han mente der nu ville komme skred i tingene og at han var fortrøstningsfuld siden Bølle havde spist og drukket siden igår. Jeg blev bedt om at hente ham, da det var alt for stressende at ligge til opvågning hos dem for ham. De kan faktisk ikke håndtere ham fordi han bliver så vred så han lå alligevel i sin fransportkasse. Dyrlægen mente det var bedre at han kom hjem for at sove rusen ud, så det gør han nu. Jeg tjekker ham ca. hver halve time for ikke at forstyrre for meget. Han skal komme af med noget afføring inden i morgen tidlig ellers skal jeg kontakte vagtdyrlægen. Jeg har fået Metacam med hjem som han skal have lørdag og søndag. Dyrlægen og jeg skal snakke sammen igen mandag.

[QUOTE=Bølles mor;926167]Tak skal I have.

Endnu en up date. Jeg ringede til dyrlægen kl 12 som aftalt og fik at vide at de ikke havde haft det store held med at få skred i afføringen, men de havde endnu engang sprøjtet olie ind og en masse vand. Dyrlægen sagde at han mente der nu ville komme skred i tingene og at han var fortrøstningsfuld siden Bølle havde spist og drukket siden igår. Jeg blev bedt om at hente ham, da det var alt for stressende at ligge til opvågning hos dem for ham. De kan faktisk ikke håndtere ham fordi han bliver så vred så han lå alligevel i sin fransportkasse. Dyrlægen mente det var bedre at han kom hjem for at sove rusen ud, så det gør han nu. Jeg tjekker ham ca. hver halve time for ikke at forstyrre for meget. Han skal komme af med noget afføring inden i morgen tidlig ellers skal jeg kontakte vagtdyrlægen. Jeg har fået Metacam med hjem som han skal have lørdag og søndag. Dyrlægen og jeg skal snakke sammen igen mandag.[/QUOTE]

Må jeg lige spørge…har Bølle ikke fået parafinemulsion eller laktulose eller lignende oralt? Har han kun fået noget op ‘bagi’?

HAn har kun fået parafinolie og vand noget op bag i.

Okay…gad vide, hvorfor dyrlægen ikke vil give noget gennem munden også…?
Parafinemulsion givet i munden nogle gange dagligt kan hjælpe med at gøre afføringen blød. Og laktulose virker (vistnok) ved at ‘trække væske’ til tarmene, så afføringen passerer nemmere. Begge dele kan købes på apoteket og gives med en lille sprøjte i munden. Jeg har før haft held med at blande laktulose i lidt syrnet mælkeprodukt, det smager sødt, så kattene kan normalt lokkes til at spise det.
Kan du muligvis prøve at ringe til dyrlægen og høre, om det kunne være en idé at supplere med disse ting?

Og i øvrigt - god bedring og krydsede fingre herfra også…:slight_smile:

Nu er det nogle dage siden jeg har været i tråden - der er gået fra at Bølle ingenting fejlede til nu at have været i narkose 2 gange for “måske lidt forstoppelse”.

Jeg tror ikke min dyrlæges første indskydelse med en kat eller hund med forstoppelse er at lægge den i narkose - han ville nok vælge at give den noget afførende, så der kan komme gang i systemet.

Håber Bølle snart kommer af med noget :kryds:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;926181]Nu er det nogle dage siden jeg har været i tråden - der er gået fra at Bølle ingenting fejlede til nu at have været i narkose 2 gange for “måske lidt forstoppelse”.

Jeg tror ikke min dyrlæges første indskydelse med en kat eller hund med forstoppelse er at lægge den i narkose - han ville nok vælge at give den noget afførende, så der kan komme gang i systemet.

Håber Bølle snart kommer af med noget :kryds:[/QUOTE]

Jeg undrede mig også lidt, men tænker de rent faktsik har en velbegrundet mistanke om at der er problemer med hård afførring.

Narkosen er så desværre nødvendig pga Bølles manglende ‘samarbejds-vilje’, men det kan jo i sig selv sætte ‘systemet’ i stå.

Fortsat masser af :kryds:er til Bølle

[QUOTE=danpia;926188]Jeg undrede mig også lidt, men tænker de rent faktsik har en velbegrundet mistanke om at der er problemer med hård afførring.

Narkosen er så desværre nødvendig pga Bølles manglende ‘samarbejds-vilje’, men det kan jo i sig selv sætte ‘systemet’ i stå.

Fortsat masser af :kryds:er til Bølle[/QUOTE]

Måske netop pga samarbejdsviljen ville jeg nok have foretrukket at forsøge med at hælde noget indenbords i katten fremfor narkosen - der findes jo masser af afførende midler.

Åh nej da Anja… :kryds: for at der kommer gang i systemet…

Der er på nuværende tidspunkt kommet to små pøller (ca. 2cm) og så har han tisset en god portion. Han har spist og drukket så apetitten fejler ikke noget.

Hos dyrlægen snakkede de om laktulose, men som jeg forstod det skulle han ikke have det før der var kommet lidt skred i tingene. Jeg fik i hvert fald ikke besked på at give det til ham. Jeg tror nu alligevel at jeg vil hente noget på apoteket imorgen, så jeg har det hjemme. Uanset hvad der sker i løbet af aftenen/natten, så tror jeg at jeg ringer til vagtdyrlægen og spørger til om jeg må give ham noget. Nu ved jeg jo ikke hvem der har vagten her i weekenden, men det er især en man ikke skal komme med alt for mange gode ideer overfor - jeg tror ikke de er så vandt til her at man selv kommer med alt for mange forslag til løsninger.

Tak for jeres krydsede fingre og gode ønsker for min Bølle, samt gode støtte til mig. Her viser Kattegale sig at være GULD værd.

To små pøller i bakken. :flag::flag: Det var en god opdatering. :smiley:
:kryds::kryds::kryds:

[QUOTE=FinnFrode;926439]To små pøller i bakken. :flag::flag: Det var en god opdatering. :smiley:
:kryds::kryds::kryds:[/QUOTE]

Faktisk var det pøller på gulvet, men lige nu må han godt lave pøller næsten hvor det skal være. Jeg har lige kigget ind til ham - han er über kælen lige nu, muligvis fordi han er inde i soveværelset alene, men jeg tør ikke have ham i stuen af frygt for at han kravler op på trappen og falder ned. Da jeg var inde hos ham lå vi lidt på sengen og jeg prøvede at befri hans bagpoter for kattegrus med en tæt kam (han har stået i sit eget tis og gruset hænger selvfølgelig ved) . Jeg tror han synes det var ret hygeligt - han spandt i hvert fald og stangede mig - det tager jeg som et godt tegn.

Der sker vel ikke noget ved at også give ham paraffinolie oralt? Paraffinolie suser netop hele vejen igennem, når man kan se det ved “udgangen” er det hor det skal v.ære, klar til at smøre :slight_smile:

Jeg har selv givet Basil paraffinolie flere gange på dyrlægens opfordring, han havde det med at spise uspiselige ting som sokker osv… Og som barn døjede jeg selv meget med forstoppelse så jeg har fået adskillige liter paraffiolie selv gennem min barndom… det virker faktisk L

:kryds: for at han da snart lægger en ordentlig dej så det er på vej mod normale tilstande indeni ham :slight_smile:

Det værste der kan ske ved at give fx paraffinolie er, at katten får diarré - så var jeg nogensinde i tvivl, ville jeg nok bare gøre det.

Så var der endelig gevinst her til morgen. Jeg havde tidlig på morgen hørt at der blev garvet i bakken så da jeg gik ind for at kigge var det som at grave efter guld. Bølle havde på ingen måde haft tynd mave (det hvade dyrlægen forudset), men det var blødere end det plejer at være og der var kommet en god portion. Puha, nu håber jeg virkelig at vi er over det værste.

Endnu et spørgsmål: Hvis man skal give katten parfinolie eller laktulose, hvor meget skal den så have og hvor tit?

Den her tråd er da godt nok lige til at give en “humørsvingninger” af :ups:
Jeg er glad for bølle har været på bakken her til morgen :smiley: