Nyt lov forslag på vej

super at man endelig er i gang med at få lavet et lovgrundlag for området - jeg kan kun se det positive i dette udkast !!!

ja, der er måske nogle ting der skal justeres - men jeg syntes det er et godt udgangspunkt. eks er jeg glad for krav til hold af fertile hankatte (krav om eks at de skal have adgang til udendørs løbegård hvis ikke der gives plads nok indenfor)

et ordentligt lovgrundlag ville kunne betyde meget for katte velfærd - og som udgangspunkt mener jeg man altid kan gøre ting bedre - laveste fællesnævner kan ikke bruges til noget som helst for det giver jo en masse smuthuller…fint nok for dem der har orden på tingene - ikke så godt for kattene hos dem der ikke har…og så er der jo altså mennesker som er overbevist om at de har deres katte på en god måde…men hvor andre ville være uenige hvis de så forhold med egne øjne

forhåbentlig bliver den endelige tekst justeret på rigtig vis (og ikke udvandet…)

og så nogle regler for almindelig kælekatte hold også…

[quote=Alice;240497]
Jeg tror ikke vi der hobbyopdrætter overhovedet bliver omfattet af det nye tiltag …Os der opdrætter hjemme på stuegulvet, vil der jo ikke blive stillet krav om foder placering og tilberedning af maden …Og os som hobbyopdrætter vil sikkert heller aldrig blive tilknyttet told&skat.

??[/quote]

Jo, hvis du har 3 avlshunner, vil det blive betragtet som erhvervsmæssigt opdræt, og dermed omfattet af reglerne.

For mig er der ingen tvivl om at udkastet som det ligger nu, er lavet af folk der måske nok har en ide om internat-drift, men ikke ved meget om opdræt, det vil der forhåbentlig rettet op på, uanset hvad, hilser jeg ALLE tiltag der gør noget for KATTEN, velkomment, osse selv om det måske gør det lidt besværligt at være opdrætter :slight_smile:

Jeg tror denne bestemmelse vil blive reguleret Felis …Jeg VED at der er kræfter der arbejder på, at hæve denne grænse, men hvor mange avlshunner den endelige beslutning ender på, ved jeg ikke,…Meeeen mon ikke den bliver ‘fordoblet’ ??

[quote=Alice;240497]Pia jeg ‘tror’ der kommer en skillelinje mellem at være hobbyopdrætter og stor-opdrætter - Jeg kunne ALDRIG forestille mig, at grænsen bliver sat ved tre kuld om året …Måske ved 8 - 10 kuld om året, og er det ikke ‘spiseligt’ ??

Jeg tror ikke vi der hobbyopdrætter overhovedet bliver omfattet af det nye tiltag …Os der opdrætter hjemme på stuegulvet, vil der jo ikke blive stillet krav om foder placering og tilberedning af maden …Og os som hobbyopdrætter vil sikkert heller aldrig blive tilknyttet told&skat.

Måske vil der blive strammet op, for nye opdrættere …Og ville det være dårligt ??[/quote]

Det er et forslag som kommer til at omfatte ALLE der har et katteri, både registeret og ikke registrede.

Pt. kæmper Dansk Kennel Klub med at få ændret på udkastet til hundeloven som er stort set identisk med det som er udkastet til katteloven, der er ikke en forskel. Dansk Kennel Klub fortæller at det rammer alle der er opdrætter.

Dvs. at vi skal have lige som de har i Sverige, tilladelse til at drive opdræt og desuden skal forholdene godkendes og se her er det at det kommer i spil hvordan man har indrettet sin bolig og hvordan man tilbereder maden, har kattebakkerne, hvor ens fødekasse står henne osv.

Og når det kommer til SKAT så vil vi i den grad, hvilket vi er i forvejen faktisk, bliver forpligtet til at føre regnskab med alle indtægter og udgifter for katteriet seperat fra husholdningen. Jeg tror ikke at vi kommer i katagorien med at kunne blive så heldige at trække fra i skat, men SKAT vil have større lovhjemmel til at undersøge ens økonomi ud fra en mistanke om overtrædelse af en lov.

her er den svenske definition af større dyrehold som kræver tilladelse

Katt
5 § Följande verksamheter med katt ska anses vara av större omfattning:

  1. hållande av 10 eller fler katter äldre än 12 månader,
  2. uppfödning av 3 eller fler kullar per år,
  3. upplåtande av 3 eller fler katter per år,
  4. försäljning av katter från 3 eller fler kullar per år av egen uppfödning,
  5. försäljning av 3 eller fler katter per år från annans uppfödning, samt
  6. förvaring eller utfodring av 4 eller fler katter.

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001759/DFS_2004_05.pdf

edit så fandt jeg :

de regler man skal leve op til:
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

her skelner man i øvrigt også særskilt med internater og pensioner…

helt enig ! og hellere regler der er lidt for stramme/skæve end slet ingen regler - men selvfølgelig det bedste vil være nogle gode regler - håber at FD går konstruktivt til sagen med en ting for øje: katte velfærd… og lader hensyntagen til opdrættere komme herefter…

Jeg håber at for alle opdrættere her i DK at der bliver gjort noget sådan at vi får en lov der ikke kun tilgodeser kattens tarv men dælme også tilgodeser opdrætteren sådan at man kan have et opdræt under acceptable regler og ikke blot bliver anset for en virksomhedsproducent af en vare som det er nu.

Det er nu at Felis Danica, TICA og CFA skal markere sig og kæmpe for deres medlemmer !

[quote=Sabrecats;240528]Jeg håber at for alle opdrættere her i DK at der bliver gjort noget sådan at vi får en lov der ikke kun tilgodeser kattens tarv men dælme også tilgodeser opdrætteren sådan at man kan have et opdræt under acceptable regler og ikke blot bliver anset for en virksomhedsproducent af en vare som det er nu.

[/quote]

Helt enig, det ene behøver bestemt ikke udelukke det andet! Tværtimod!

Jeg vil i al fald være ked af at det hele bliver så klinisk og korrekt, at kærligheden til kattene og det at arbejde med dem på godt og ondt totalt drukner i bureaukrati og papirarbejde.

[quote=Sabrecats;240528]Jeg håber at for alle opdrættere her i DK at der bliver gjort noget sådan at vi får en lov der ikke kun tilgodeser kattens tarv men dælme også tilgodeser opdrætteren sådan at man kan have et opdræt under acceptable regler og ikke blot bliver anset for en virksomhedsproducent af en vare som det er nu.

Det er nu at Felis Danica, TICA og CFA skal markere sig og kæmpe for deres medlemmer ![/quote]

Her er det så at jeg nu siger noget, som nok giver nogle hug.

Men altså:

Det skal da ALTID være kattens tarv, der er vigtigst.

Hvis opdrættere ikke kan byde kattene de mest optimale forhold, så må man jo overveje om man skal være opdrætter…
Det er ikke en menneskeret at få lov at opdrætte katte.

Jeg synes det er så godt at der langt om længe ser ud til at ske noget på området, men jeg har lidt en frygt for at det hele falder til jorden, når det aqllerede nu hvor der blot ligger et udkast, er opdrættere der har mere travlt med at blive fortørnede over at de måske skal ændre noget, end se på det positive.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, vil der da være opdrættere der må ændre en masse, hvis de vil beholde deres opdræt, og jeg kan da også blive tvunget til at revidere mit kattehold, når reglerne for kælekatte-ejere kommer, men hvis det er en nødvendighed for at skabe bedre vilkår for katte generelt, så må det jo være sådan.

Det er vel ikke kun alle de andre der skal laves regler for, det er da også os, og uanset at vi gør det godt, er det jo ikke sikkert at vi gør det bedst mulige for katten, og det er vel det vi vil have loven til at handle om???

[quote=Alice;240497]Pia jeg ‘tror’ der kommer en skillelinje mellem at være hobbyopdrætter og stor-opdrætter - Jeg kunne ALDRIG forestille mig, at grænsen bliver sat ved tre kuld om året …Måske ved 8 - 10 kuld om året, og er det ikke ‘spiseligt’ ??

Jeg tror ikke vi der hobbyopdrætter overhovedet bliver omfattet af det nye tiltag …Os der opdrætter hjemme på stuegulvet, vil der jo ikke blive stillet krav om foder placering og tilberedning af maden …Og os som hobbyopdrætter vil sikkert heller aldrig blive tilknyttet told&skat.

Måske vil der blive strammet op, for nye opdrættere …Og ville det være dårligt ??
[/quote]

Se den tror jeg ikke på - hvor mange storopdrættere er der?

[quote=alleos7;240536]Her er det så at jeg nu siger noget, som nok giver nogle hug.

Men altså:

Det skal da ALTID være kattens tarv, der er vigtigst.

Hvis opdrættere ikke kan byde kattene de mest optimale forhold, så må man jo overveje om man skal være opdrætter…
Det er ikke en menneskeret at få lov at opdrætte katte.

Jeg synes det er så godt at der langt om længe ser ud til at ske noget på området, men jeg har lidt en frygt for at det hele falder til jorden, når det aqllerede nu hvor der blot ligger et udkast, er opdrættere der har mere travlt med at blive fortørnede over at de måske skal ændre noget, end se på det positive.

Uanset hvordan vi vender og drejer det, vil der da være opdrættere der må ændre en masse, hvis de vil beholde deres opdræt, og jeg kan da også blive tvunget til at revidere mit kattehold, når reglerne for kælekatte-ejere kommer, men hvis det er en nødvendighed for at skabe bedre vilkår for katte generelt, så må det jo være sådan.

Det er vel ikke kun alle de andre der skal laves regler for, det er da også os, og uanset at vi gør det godt, er det jo ikke sikkert at vi gør det bedst mulige for katten, og det er vel det vi vil have loven til at handle om???[/quote]

Dorte, det jeg skriver er at loven skal også give acceptable regler for opdrætteren foruden at tilgodese kattens tarv.

Hvad er formålet at kræve at al mad skal tilberedes i et seperat rum fx ? Jamen ikke alle opdrættere bor i et stort hus, nogle bor fx. i lejlighed.
Se den regel kommer til at ramme mange, ja alle dem som ikke kan rykke om i boligen for at imødekomme dette krav og andre tåbelige krav fra udkastet :thumbdown:

Det er sådanne krav man ikke kan se positivt på, og jeg læser intet sted i denne her debat at man er sur over at der er kommet et udkast…jeg læser at man er noget muggen over at udkastet den grad ikke er særlig gennemtænkt, det er tydeligt at forslagsstillerne ingen føling har med hvad der sker ned på jorden hos hr. og fru jensen(opdrætter eller ikke opdrætter).

I øvrigt kan jeg frygte lidt at det her også vil ramme dem som blot har reg. et katterinavn for at få madrabatterne …hvor mange har haft den tanke -surrender

Det ved jeg ikke Lis …Men een er een for mange hvis kattenes tarv ikke er det afgørende i ens opdræt - Og vel findes der sikkert reg. opdrættere, hvor forholdene ikke er iorden ?

Jeg synes at nogle af forslagen er gode, men andre håber jeg bliver lavet om… Jeg synes at de stiller store krav til vores huse og går forslagt igennem skal vi skift vores træ lofter for de er ikke nemme at gør klinisk rene og jeg tror hller ikke at vægge har godt af at blive vasket hele tiden…

jeg kan godt se meget godt i forslaget men jeg har ikke su til endnu en uddannelse og tager Patrick den vil jeg ikke kunne opdrætte hvis vi flyttede hver sit…

Tja, hvad er en storopdrætter!?!

Men som eksempel kan nævnes dette - baseret på tal fra FD og taget fra http://www.bb-klubben.dk/BBFiles/Statistik_2006.pdf:
Udviklingen viser, at det konsekvent gennem årene er mest almindeligt, at have 1 kuld om året. “I 2006 var det 50% af alle opdrættere der registrerede 1 kuld. Kun 11% af opdrætterne registrerede i 2006 mere end 3 kuld.”

Tallene overraskede mig så lidt…

For mig bliver det ikke et enten/eller, men et både/og.

Hvis ikke de to ting går hånd i hånd, så tror jeg ikke det gavner dyrene.

Som Camilla (Sabrecats) har fortalt er forslaget identisk med et tilsvarende ang hundeopdræt… Ifølge DKKs udmeldinger gælder forslaget alle der beskæftiger sig med opdræt - det være sig om de har 30 avlsdyr eller kun en enkelt kat!

Og klart at man med sådan en lov, kan blive registreret hos told og skat …Hvis man opdrætter mere end de 4 kuld om året - Eller hvis man driver erhvervsmæssigt handel med katte …Jeg tror loven her ( når den er tilpasset ) gør det MEGET svært at være byb’r ?

Nøhhh… jeg tror såmænd ikke at det vil være sværere at være BYBer… måske hundehandler eller ejer af en kattefabrik, men ikke BYB…
SKAT skal have ændret sine regler - specielt vedr underskudsgivende virksomhed for at de vil acceptere at katterier registreres som virksomheder. Det tror jeg ikke sker!

[quote=Mig og Mille T;240417]

hvoor mange stueopdrættere kan honorere at decinficwere kattenes opholdsrum, som jo er hele beboelsen, hver måned.
Hvem har ikke en masse nips, bøger og andet i sine stuer??[/quote]

Præcis… jeg tror også at det vil blive døden for rigtig mange små registrerede opdrættere. De vil simpelthen ikke kunne opfylde bekendtgørelsens krav…

Hvad angår tanken om at den som passer kattene skal have en dyreassistentuddannelse, tja hvad skal jeg sige, en autodidakt er ikke god nok??

Det er helt hen i vejret med dette krav til den almindelige opdrætter!
Det kan være passende for personer, der driver pensionsvirksomhed… Eller de ganske få store hundekenneler, der faktisk har hundeopdræt som erhverv…

Jeg vil tage mit kattehold op til kraftig revision, hvis dette vliver virkelighed.

Og det tror jeg at alt for mange opdrættere også vil gøre… desværre!

Så vidt jeg er orienteret, så står det på Felis Danicas FællesUdvalgs måde i den kommende weekend. men de er godt nok sent ude!!!
DKKs første udmeldinger ang bekendtgørelsen kom allerede i begyndelsen af marts…
Håber dog virkelig, at de tre store stambogsførende katteorganisationer her DK, (FD, TICA, CFA) kan lægge enhver form for rivalisering langt væk i denne sag… Lige netop her skal og bør de virke udelukkende til deres medlemmers bedste!

[quote=lenschow;240432]Ja eller anden relevant uddannelse i kat. Dette synes jeg er på sin plads. Hvad det skal indeholde ligger endnu ikke fast, men man kunne jo skelne til Skovkatteringens gode initaitiv med kursus.

MVH helle[/quote]

Når der står dyrepasseruddannelse, så skal det taget helt bogstaveligt!
DKKs opdrætteruddannelse er efter min mening langt bedre organiseret og struktureret end noget en af FDs hovedklubber (eller skovkatteringen) nogensinde er kommet med - og den anses ikke som fyldestgørende i forhold til intentionerne i bekendtgørelsen!

Negative briller eller ej… jeg har uendeligt svært ved at tage loven seriøst! Det er et makværk af dimensioner uden hold i virkeligheden!
Det vil vanskeliggøre ordentlige opdrætteres muligheder for at drive opdræt i helt urimelig grad…

Og hvad angår ‘dyrepasser’ så er jeg sikker på, at de kurser forskellige katteklubber tilbyde - Feks. Racekattens pote kurser, kan gå ind og dække som ‘dyrepasser’.

Jeg ved og har kendskab til mange som arbejder på højtryk for at få loven tilpasset til kattens tarv …Måske bliver det så en smule mere besværligt at være storopdrættere og kattehandler, det mener jeg man kan se lidt stort på…Bare det højner kattens tarv.

Ja, men jeg har svært ved at se, hvordn dette på nogen måde kan tilgodese kattens tarv!
De helt groteske eksempler med katte- og hundehndlere kan man allerede idag ramme via den lovgivning som allerede eksisterer - hvis ellers myndighederne da gider at overholde de love, som de selv har udstedt!

[quote=lenschow;240442]

Nemlig - og alle med rent mel i posen for at bruge det begreb skal jo ikke rammes. Det er slet ikke hovedparten af de danske opdrættere som denne lov sigter på. Det er alle BYBerne, fabrikkerne osv.

I opfylder jo lovens krav mere end rigeligt, I andre.

Og lur mig om folk med mangeårigt kendskab til katte ikke også kan få dispensation fra uddannelsen…

Der gives ikke dispensatiosmulighed - der gives tid til at opnå de faglige kvalifikationer som loven kræver…
Og jo - det kommer i den grad til at ramme den helt almindelige opdrætter…

MVH

Så skal de dælme til at få fingeren ud i en vis fart!!! Man må håbe at FD, TICA, CFA sammen henvender sig til DKK og at disse organisationer får lavet et brugbartog fornuftigt udkast…

[quote=alleos7;240536]Her er det så at jeg nu siger noget, som nok giver nogle hug.

Men altså:

Det skal da ALTID være kattens tarv, der er vigtigst.[/quote]

Jeg har svært ved at se, hvordan en stor del af bekendtgørelsens paragraffer tilgodeser kattens tarv!!!
Faktisk kan jeg kun se, at jeg alrig nogensinde vil kunne komme til at opdrætte andet end hybelkaniner, hvis dette forslag vedtages! Jeg vil ike kunne opfylde ret meget…

Hvis opdrættere ikke kan byde kattene de mest optimale forhold, så må man jo overveje om man skal være opdrætter…
Det er ikke en menneskeret at få lov at opdrætte katte.

Helt enig… det er et privilegie at opdrætte!
Men dette forslag har ikke kattens tarv i baghovedet… forslaget er uigennemtænkt og uden holdi den virkelighed hvor de fleste katte opdrættes.

Jeg synes det er så godt at der langt om længe ser ud til at ske noget på området, men jeg har lidt en frygt for at det hele falder til jorden, når det aqllerede nu hvor der blot ligger et udkast, er opdrættere der har mere travlt med at blive fortørnede over at de måske skal ændre noget, end se på det positive.

Jamen, jeg kan ikke se ret meget positivt i forslaget - og jeg er (endnu) ikke opdrætter!
De ændringer, som der forlanges, er fuldstændigt tåbelige - og vil betyde at en del af de opdrættere, som jeg betragter som dybt seriøse, omhyggelige og meget ansvarlige simpelthen er nødt til at lukke ned! Fordi de ikke på nogen måde kan opfylde bekendtgørelsens krav…

Uanset hvordan vi vender og drejer det, vil der da være opdrættere der må ændre en masse, hvis de vil beholde deres opdræt, og jeg kan da også blive tvunget til at revidere mit kattehold, når reglerne for kælekatte-ejere kommer, men hvis det er en nødvendighed for at skabe bedre vilkår for katte generelt, så må det jo være sådan.

Ikke enig! :slight_smile:
Vi kan være enige om at en bekendtgørelse naturigvis skal tage udgangspunkt i dyrenes trivsel - men den skal ikke betyde, at opdræt kun vil være for de gnske få, der kan opfylde den!

Det er vel ikke kun alle de andre der skal laves regler for, det er da også os, og uanset at vi gør det godt, er det jo ikke sikkert at vi gør det bedst mulige for katten, og det er vel det vi vil have loven til at handle om???

Nja… i teorien jo selvfølgelig… men - det er ikke det man kan se i praksis (altså omtalte udkast til en bekendtgørelse), det bærer alt for meget præg af venstrehndsarbejde g uvidenhed! :thumbdown:

Ja, jeg vil ærligt indrømme at træder det i kraft så er mine år ( 25 år ) som opdrætter slut, for det her vil jeg ikke være med til…

PS: 25 år med kat og 22 år som opdrætter, og jer hører nok til de små opdrættere, jeg tror at mange små opdræt vil gå ned…

Jamen Ann - det du skriver er jo så, at det er de forkerte folk, der er valgt til generalforsamlingerne i de respektive klubber?

Jeg kan ikke læse det anderledes. Hvorfor dette postyr, hvis der er tillid?

Igen må jeg bede folk se mod hesteloven - det første udkast skabte en masse uro - og det gjorde det der gik igennem også - men i dag har det vist sig, at skaderne slet ikke blev så omfattende, som mange gik og frygtede - det hedder at male fanden på væggen.

Alle klubber osv blev hørt og de forhåbentlig gode repræsentanter, som medlemmerne har brugt deres stemme - som de i årene er strømmet til generalforsamlingerne for at afgive, naturligvis - på at vælge ind, bliver hørt, så vil loven tilpasses.

Har man ikke stemt eller deltaget i diverse generalforsamlinger, ud fra en “det går nok for evigt” holdning, ja så kan det bide en i tæerne nu. sådan er det i alle foreningssammenhænge også i katteverdenen.

Jeg har intet kendskab til deltagelse på samlinger, stemmeprocent eller de folk, der er valgt ind - men er de dygtige nok, så ville jeg tage det roligt.

I dit indlæg slår det mig, at der måske ikke er så stor tillid til disse repræsentanter endda? Og er det tilfældet - ja så er der et problem for alle danske opdrættere.

Der har været råbt på en kattelov i årevis - nu sker der noget - det kan næppe overraske katteejere og da slet ikke opdrættere, at ting ændre sig - ganske som resten af samfundet.

MVH Helle