. o O Aprils tanketråd

5 Synes om

@_DK_Sugieh Tak for det, jeg er stadig lidt optimistisk så, :kryds:

Med venlig hilsen

@Jeanette tak så tro jeg middag er reddet :slem:, nemligt nu er de ens i billed profil :thumbup:

Jeg syndes det en nemt og se forskel, men kan ikke forklare mig i de rette ord og katte udtryk

Med venlig hilsen

2 Synes om

Nordbagge er ikke en race, men et kælenavn for fjordhest, fordi nogem der kommer fra det område i Norge hvor fjordheste stammer fra er en nordbagge :slight_smile:

2 Synes om

Åhhhhhh som jeg kan huske det, den kæmpe frihed :+1:t2::slightly_smiling_face: Malte er blevet 15 i dag og må nu lovligt køre sin knallert :clap:t2:
Tre minutter efter gæsterne var taget hjem, var han væk :smile:

8 Synes om

Jeg har lige googlet lidt og lavet et par billeder til dig.

Den ene er NFO den anden er MCO… :grin:

Se om de kan se forskel på dem. :stuck_out_tongue_winking_eye:

8 Synes om

Tillykke med middagen - bestil nu noget rigtig lækkert :savle:

1 Synes om

Mange tak :tak: @Barky sikke dog et arbejde du har lavet der :smil: tak
Jeg er meget spændt på hvad de siger

Med venlig hilsen

Tak @Eva :smil:, men ved jo det ikke helt om jeg har, det bliver afgjort i morgen formiddag om de kan se forskellen. Men lige nu med de beviser føler jeg mig meget sikker på det kan de

Med venlig hilsen

1 Synes om

Men det går vel på, om det er samme race og ikke på, om de kan se forskel?
Og det er jo to forskellige racer, så du har vundet uanset om de kan se forskel eller ej :thumbup:

3 Synes om

Njarh, var det ikke fordi den første fjordhestehingst i DK hed Nordbak, så afkom var “XX af Nordbak” aka en nordbakker? :smil:

2 Synes om

Jeg har indtil for kort tid siden kendt dem som nordbakker/nordbagger :see_no_evil:
De har de da altid heddet da jeg begik mig på rideskolen, hvis ældste rideskolepony var Gulli, en dejlig nordbagge hoppe, som blev mæt af dage ca 29 år gammel.
Fjordhest har ikke været en betegnelse jeg har stødt på andet end de sidste 5-10 år faktisk :see_no_evil:

Så nordbakker/nordbagger eller fjordhest kommer måske an på hvor man “kommer”/har lært dem at kende :thinking: :slight_smile:

2 Synes om

Google siger fjordhest har været racens officielle navn i en 60 år, så mon dog :smil: Jeg lærte dem at kende som begge dele på rideskolen for en 30 år siden. Jeg tog dog formodentlig også fejl med den historie jeg kendte :hoho:

Jeg tror dog ikke nødvendigvis forfatteren af denne artikel har ret i at afvise at der kan have været “fjordheste” i avl på slottet, selvom de også avlede frederiksborgere. Raceavl var noget anderledes dengang, og i langt højere grad baseret på farveopdeling ved jeg fra de 100-150 år gamle kattebøger :smil:

3 Synes om

Nej ikke helt, men det er også en af historierne :smiley:

Det læser jeg det nu heller ikke som om, at han gør - men derimod at en fjordhingst, der “kun” indgik i Frederiksborgavlen pga. farven, et par hundrede år senere skulle lægge navn til fjordheste-racen?

2 Synes om

De mener jo det er samme kat, det væddemålet går på, er hvis jeg står med en norske skovkat i den ene hånd, og en maine coon i den anden hånd , om man/ de kan se der er forskel så har jeg vundet. Tro vi skal have det afgjort i morgen, men skal nok sige svaret :smil:.
Men du kan tro jeg er spændt @Eva :smil:

Med venlig hilsen

3 Synes om

Ved i Thy har der kørt en lokal forening den hed noget med thy nordbakker foreningen, det var en lokal afdeling, det var for folk i området. Åhh det må være inden for de sidste 3- 5 år den blev opløst, mener også de gav en ærespræmie til skuer i deres område. Og de blev nævnt med nordbakker
Ved lidt om det da min far har kommet meget om hjulpet, en gammel mand de sidst år han havde nordbakker/ fjordheste, tro meget på den ældre generation holder ved nordbakker foreningen

Med venlig hilsen

2 Synes om

Min amerikanske fætter og hans kæreste er inde og se Jeff Dunham i aften. Misundelig.dk :wink:
Jeg elsker Peanut og José Jalapeno on a stick :joy::joy::joy:

4 Synes om

Hver gang vi har fat i en pind herhjemme følger titlen Jose Jalapeno med- sagt med skinger mexi stemme

For det ikke skal være løgn kommer han til Danmark 31/5, men der er jeg i Birkerød på udstilling :roll_eyes:

1 Synes om