. o O Februar tanker 2025 O o

Der er mange, der er vrede over den nye opsætning af alting på DBA lige nu.

https://www.bt.dk/tech/brugere-raser-over-det-nye-dba-helt-ubrugeligt

8 Synes om

Har du fået svar
Ved ikke om jeg skal grine over den svar jeg fik

3 Synes om

Så sandt så sandt, har også overvejet at skrive på trustpilot

2 Synes om

Må vi høre hvad de svarede? :slight_smile:

2 Synes om

Nej, intet svar

3 Synes om

Ja
Det er muligt at have udekat, uden at overtræde mark og vejfredsloven
På en måde har de jo ret

Men

3 Synes om

Ja, hvis de holdes på egen grund. suk Jaja andet kunne man vel ikke forvente, når de ligefrem opfodre til at bryde loven.

3 Synes om

Hvor er det, de direkte opfordrer til at bryde loven - er med på, at de for de fleste kattes vedkommende efterspørger udeadgang, men i det materiale jeg har set, står der ingen steder, at f. eks. indhegnet have ikke tæller som udeadgang…? :thinking:

3 Synes om

Jeg tager udgangspunkt i det Louise skrev i sit indlæg om det.

3 Synes om

Gik lige ind på deres hjemmeside og kikkede, der skriver de

*Trivsel

Den optimale måde at have kat på, er når katten har en fast indendørs base med fri adgang til udearealer væk fra trafikerede veje. Her har katten de bedste muligheder for at udfolde sin naturlige adfærd. Vælger man at holde indekat, kræver det en langt større tids- og ressourcemæssig indsats fra ejerens side. Indekatte kræver dagligt berigende aktiviteter, samvær og stimuli."

Hvis det er en indhegnet have, ville man så skrive “Den optimale måde at have kat på, er når katten har en fast indendørs base med fri adgang til udearealer væk fra trafikerede veje.”?

3 Synes om

Og det er det, jeg spørger til - hvor er det konkret, de opfordrer til at bryde loven, for det jeg har læst kan jo grundlæggende godt opfyldes indenfor lovkravene…?

EDIT:

Det ville man muligvis ikke - men omvendt kan det jo altså netop godt opfyldes indenfor lovkravene.
Så tænker der må være en mere skarp formulering i spil et sted?

1 Synes om

Mir skriv blev til efter at have talt med en nabo, som blev afvist fordi vedkommende boede i lejlighed, så hun ikke kunne lukke katten ud. (Altanen er sikret)
Hende og partneren fik helt klart en følelse af at de kun kunne få kat, hvis de vilel lade den gå frit.

Tilføkelse:
Har lige hørt naboen. De er jo smarte nok til ikke at sige/skrive det direkte, men meget mellem linjerne at altaner ikke er nok.

5 Synes om

Jeg er med på, at de ikke er fortalere for katte i lejlighed/indekatte - hvilket man kan være enig eller uenig i - men synes bare ikke det er helt det samme, som at de faktuelt opfordrer til lovbrud.

Er nok biased - kan ikke selv forestille mig at holde katte, eller dyr i det hele taget, uden reel udeadgang, og samtidig har jeg overordnet respekt for DB’s arbejde, også selv om de helt sikkert kunne gøre visse ting anderledes/bedre.

Nu skal jeg jo selv passe på med at fortolke, men jeg kunne faktisk forestille mig, at deres modstand udspringer af det faktum, at mange af de katte de formidler har været vant til udeliv - enten frivilligt eller ufrivilligt - heraf også de helt unge.

Og det kan konkret give adfærdsudfordringer, hvis de formidles som indekatte - at de så muligvis bliver lidt rigide på den parameter, kan jeg ikke afvise…

4 Synes om

Det store forståelsesproblem kommer, når 12 uger gamle killinger, der er opvokset indenfor, formidles med krav om udeadgang - og det er desværre reglen mere end undtagelsen :frowning:

Og i hvert fald Dyreværnet nægter at formidle katte til nogen, der bor på mindre end 70 m2. Ud fra deres regler ville jeg blive valgt fra - og jeg har pt 6 katte boende.

I mine øjne er der internater, der reelt spænder ben for deres eget formål ved at have nogle regler for formidling, som ikke har hold i virkeligheden. Ja, hvis de har voksne/halvvoksne katte, der har været vant til det frie liv, vil det være et sats at formidle dem til lejlighed, men killinger kan sagtens og katte, der aldrig har løbet frit, kan også sagtens bo i lejlighed, hvor en indhegnet altan vil være luksus :slight_smile:

8 Synes om

Begge mine er fundet på gaden som halvvoksne ca. 9-10 måneder.
Hvis de var kommet på et internat ville de blive solgt som udekatte, men de har nu levet 12-13 år som indekatte uden problemer
Egentlig ikke sært at internater tit er ved at drukne i katte, når de fastholder disse regler for killinger/ungkatte.

7 Synes om

Ja jeg bor på 61 kvm. så jeg ville også blive valgt fra, og jeg mener nu ikke selv at mine katte har lidt under min bolig ikke er større. Faktisk har de sidste tre katte jeg har haft, nok haft det bedst med at ikke at være fritløber, da de alle tre helt klart havde det bedst med det de kendte og følte sig tryg i, vores hjem. Jeg ved at Emina var fritløber inden jeg fik hende, men at hun stort set aldrig gik ud og kom hurtigt ind igen.

6 Synes om

Da jeg flyttede hjemmefra i en lejlighed på 29kvm, var min første handling at skaffe en kat. 2 dage efter troppede en bekendt op og dumpede 2 katte hos mig…så jeg havde pludseligt 3 katte på meget lidt plads. Men de fik plads i højden, reoler, sovepladser alle steder og mulighed for at tonse efter hinanden i racerbane ovenpå alle møbler. Jeg tror egentligt, de var ret godt tilfredse.

6 Synes om

Det er også min helt store kæphest med deres formidlingspolitik.

Pt har jeg to katte på næsten 90 m2 (har tidligere haft flere katte på færre m2 :sweat_smile:), og udover generel nysgerrig overfor en åben dør, har de virkelig begrænset interesse i at komme ud. Alba på 10 år havde adgang til indhegnet have hos opdrætter, Einstein på 7 år har aldrig været udenfor.
Og hvis de endelig viser interesse for en åben dør ud til, er det for at snuse friske lugte ind. Bevares, med tiden kunne nysgerrigheden nok tage over. :face_with_peeking_eye:
Men at insistere på at killinger der altid har været inde, SKAL ud og dermed oven i købet potentielt afvise gode hjem? Om jeg fatter det.

7 Synes om

Ville købe noget på den på blå avis
Lige over 2 timers kørsel her fra
Nå fragten blivet dyr
Men ville betale det

Så forslog sælger vi lige ventede lidt og se om vi fandt på noget

Jeg betalte ikke
Der gik nok 4 uger
Så i sidste uge skrev han
Der var transport til 10 km her fra i går

Men jeg kunne ikke lige trylle det, men så tog han de 10 km for en kold sodavand

Jeg overfører pengene søndag til spisetid
Alle annoncer bliver slettet

Jeg er ikke hjemme
Men da jeg kommer hjem, står det pænt på det aftalte sted
Sat nogle sodavand og en seddel og skrevet værsgod tag lidt indpakket chokolade
Der er taget en sodavand og en stykke chokolade
Og skrevet mange tak

Tingene perfekt stand
Og så meget indpakkey

Alt kunne være gået galt
Og ved så meget jeg stoler og vil hjælpe folk, er ikke normalt
Ikke alle gør det samme