Jeg kan simpelthen ikke huske det, men hvad viste urinprøven sidst? PH, krystaller, proteiner osv.
Må helle re tilføje at hende der svarede min mail har titel af Internatschef i DB - altså ansvarlig for alle internater i DK.
Hvad er problemet?
Det er min henvendelse til DB vedr deres formidlingspolitik af katte, du kan se deres svar, som jeg delte i går.
Det er helt fair og fornuftigt svar? Hvad er der galt med deres formidlingspolitik?
At de afviser folk i lejlighed, boliger under en vis størrelse osv.
Altså, at fe har en officiel og en uofficiel formidlingspolitik
Det er vel helt deres beslutning - og naturligt at de har fleksible regler?
Er det klar kategorisering af katte som inde/ude katte I syntes der mangler? Det har KV eksempelvis. Men det står jo ved tekst på mange af kattene.
Jeg forstår udmærket DB & KV krav om ude adgang - risiko for at de får masser af katte retur pga mistrivsel, hvis de ikke kan komme ud er for stor.
Jeg har sagt nej til mange med lejlighed, der ville købe kat/killing…har også sagt nej til folk med udeadgang, hvis jeg ikke syntes de var det rigtige.
Hvor arbejder du?
Mit spørgsmål til dem kom efter at en nabo blev afvist i døren, bare ved at sige at man boede i lejlighed. Uagtet at det var en killing, der aldrig havde været udenfor, man henvendte sig på.
Og der er mange historier af den slags.
Det er jo ikke en ret at købe kat hos hverken DB, KV - eller hos opdrættere.
Hvis man søger kat til lejlighed så tager det længere tid at finde ![]()
Man må indstille sig på at hvis man ikke har de rammer som killinger/katte til omplacering har brug for - så leder man videre og man respekterer krav internater & opdrættere har.
At en killing ikke har været udenfor er ikke ensbetydende med at det bliver en god indekat.
At lede efter en voksen kat som trives indendørs er det rigtige at gøre.
Men at afvise folk blot pga boligform, helt uden at tale om katte på internatet, størrelse på bolig etc, det er ikke i orden.
Man bør generelt gå in di en samtale om hvad man kan tilbyde med den boligform.
Du har ret - det er ikke en ret at adoptere kat - omvendt bør de heller ikke have ret til at afvise blot fordi man siger ordet lejlighed.
Den går begge veje
Jo, de har ret til at afvise folk der bor i lejlighed - det bestemmer de.
Ligesom opdrættere har ret til at afvise folk der bor i lejlighed - eller vil have til fritløb.
Men jeg tænker trods alt en dialog om evt. kommende hjem er værd at tage? Som internat synes jeg man skal være varsom med at være helt sort/hvid ![]()
Det er vel et spørgsmål om ressourcer? Det tager tid at have folk på besøg og screene dem.
DB/KV har ikke tid til at have ventelister - så hvorfor bruge presset tid på folk som de ved der er lille chance for match?
Nu har jeg selv været på et selvstændigt internat i 10+ år, så det bliver r jeg farver af.
Men det er da fair at @Musashi og jeg ikke er enige om processen.
Man bør vel bruge tid i kattenes interesse, hvis internatet bugner af katte, ville det jo være fint, hvis der viste sig et nyt godt hjem til nogle af dem.
Og et godt hjem kan altså godt være i en lejlighed
Er lidt i tvivl om hvad du mener, mener du at killinger aldrig bør sælges til lejlighed?
En kradsetønde der vil noget. ![]()
Kan godt ses uden at være logget på facebook.
Jeg mener at det er internaters og opdrætters valg hvor killinger skal bo - og at det er ok at have nogle overordnede principper, man vælger nye hjem ud fra.
Min personlige erfaring er at det er svært at vurdere om en killing vil kunne trives som indkat - det ved man mere sikkert når de er omkring 1 år…og at holde indekat på en god måde stiller store krav.
Aktivering, foder, omhyggelighed hvis man har flere katte - de skal være 200% gode venner…for de har ikke mulighed for at gå uden for og få lidt afstand, eller selv fange en mus.
Så jeg er helt enig med DB når de skriver at “hensynet til kattens trivsel, naturlige adfærd og livskvalitet, da mange katte trives bedst med adgang til udendørs miljøer.”
Katte er et lille solitært rovdyr - og de har nogle fysiske og arbejdsmæssige behov som det kræver ekstra at opfylde i lejlighed.
Men dialog må først og fremmeste være vejen frem, der er jo lejligheder der er større end de fleste huse. Og huse uden mulighed for komme ud og lejligheder med mulighed for at komme ud, så jeg tænker at man må tage snakken hvis man grundlæggende vil give kattene, især internatkatte, en chance for et hjem. ![]()
“My cats surprised me for Valentine’s Day
”