. o O januar tanker 2026 O o

Næppe… :smirk:
Men han fortjener da en vis kredit for sin approach - der findes ikke problemer, udelukkende udfordringer… :wink:

8 Synes om

Tirsdag er den dag jeg besøger min søster på plejehjemmet, men det kommer ikke til at ske i dag. Mit fortov er fuldstændig glaseret i is, så jeg tør ikke engang gå ud til min bil. De advarer også om meget glatte veje og da jeg i forvejen ikke er meget for at køre i mørke, så skal jeg da slet ikke nyde noget når det også er glat. Så jeg bliver hjemme i varmen sammen med Vaffel, som stadig ligger under min dyne og snuer. Klog kat :hjerte:

13 Synes om

Har du mulighed for at ringe og snakke med hende istedet for besøg? :slight_smile:

4 Synes om

Er der nogen der ved på hvilken måde denne plejer huden?

Jeg mener er det mod sprukne hud, gør en huden blød, er det til sår, eller måske myggestik?

3 Synes om

Desværre ikke. Hun bryder sig ikke om at tale i tlf. og har ingen selv, men personalet har lovet at hilse hende fra mig forklare for hende at jeg ikke kommer i dag og hvorfor. Så ved hun det og er glad og tilfreds til næste tirsdag. Hun er virkelig en solstråle og jeg ser frem til vores tirsdage. Hun fik en hjerneskade da hun blev født meget for tidligt og manglede ilt da hendes lunger ikke var udviklede nok. Så mentalt er hun på mange måder et barn, men hun er altid så glad og umiddelbar, selvom hun har sine bestemte meninger. Når jeg besøger hende, spiller vi ét spil Ludo og så skal jeg gå. Jeg er der sjældent mere en 15 min, men det er nok for hende. Hun stråler som en sol når hun får øje på mig gennem vinduet når jeg kommer. Hun står altid i vinduet og kigger efter mig længe inden jeg kommer og jeg sørger altid for at være der præcis til tiden, da jeg ved det er vigtigt for hende. Personalet elsker hende også og hun er meget generøs med knus og kram til alle der er den mindste smue venlig imod hende.

Hun har taget det at leve minimalistik til et helt nyt stade. Hun har ingen telefon, ingen TV, ingen radio, ingen lamper, ikke et eneste stykke porcelain og har ingen behov for slik, sodavand eller alkohol. Hun har kun de mest nødvendige møbler og hun køber stort set aldrig tøj og sko. Kun når det gamle absolut ikke kan hænge sammen mere. Siden hun er flyttet på plejehjem, kommer hun heller ikke ud mere. Hun har ikke lyst og trives fint bare ved at være indendøre. Hun hjælper personalet med at dække bord, tømme opvaskemaskinen og den slags. Hun vasker også selv sit tøj hver onsdag kl 6 om morgenen og hun er den eneste af beboerne der gør det.

For andre kan det se ud som et kedeligt og fattigt liv, men for Sonja er det perefekt. Hun lever i faste rammer, skal ikke selv spekulere på at købe ind og lave mad og er hele tiden omgivet af mennesker der giver hende tryghed og stabilitet. Jeg sørger for hendes økonomi og køber de småting hun af og til mangler. Så som shampo, toiletpapir og den slags og besøger hende en dag om ugen. Og det er nok for hende. Tro mig - jeg har mange gange inviteret hende hjem til mig, ud at køre en tur eller en tur på café. Jeg inviterer hende til at holde juleaften hos mig eller andre ting, men hun siger altid nej tak. Hun foretrækker at blive på plejehjemmet og jeg presser hende ikke.

18 Synes om

Jeg synes Sonja lyder vidunderlig. Hvor er det fantastisk at hun har fået et liv der passer hende perfekt.

8 Synes om

I og med jeg bare skulle den korte tur om til dyrlægen og hjem på hjemmekontoret takkede jeg nej til mandens tilbud om, at han tog den “lille” bil på arbejde - den er stadig lige tanden større end min Yaris var - så jeg kunne tage den store, der klart ligger bedre på vejen i det her vejr… Konklusionen er, resten af den tid, hvor det er smat og glat på vejene, tager jeg den store selvom det egentlig er planen jeg kun har den 2 dage om ugen :tihi: Selvom manden foretrækker at kører i den, det var trods alt ham, der var mest begejstret for tanken om en el-bil, var han kommet frem til det samme, så nu kan jeg have ro i maven over det.

Jeg dummede mig og kørte på kontoret tirsdag i sidste uge, og der fik jeg da mærket, hvor meget forskel det gjorde at den har firhjulstræk, det gav meget på det stykke, hvor der var dårligst forhold, så jeg er meget glad for, at vi havde mulighed for at opgradere fuldstændig, da min Yaris skulle skiftes!

10 Synes om

Den virker helende og meget godt efter min mening.
Når jeg snotter og næse bliver ru, så smørre jer godt rundt om næse, det både lindre og giver luft
Jeg bruger den også til sprukne og tørre læber, samt hænder

Kattene kan ikke lide lugten af den :tihi:

7 Synes om

Hun lyder helt fantastisk :hjerte:

7 Synes om

Hun er helt speciel og jeg elsker hende højt. Jeg ser virkelig frem til vores ugentlige ludospil :hjerte: Og selvom hun har den hjerneskade, så er hun på ingen måde dum. Hun er virkelig god til strategi når vi spiller Ludo og vinder de fleste gange :hoho:

9 Synes om

Dejligt at Sonja har det liv hun selv ønsker.
Men jeg tænker på, hvad får hun dagene til at gå med når hun hverken har TV eller radio til adspredelse?
Får hun andre besøg end af dig, som kun må blive et kvarter, så kan du godt daffe af igen. :wink:

4 Synes om

Som sagt hjælper hun personalet en hel del med forskellige opgaver. Hun snakker også meget med de andre beboere og personale og hun ser af og til TV i fællesrummet. Men hun trives også fint alene mens hun går rundt og nusser i sin egen lejlighed. Hun har en lille altan hun holder pæn ren og har sine faste ritualer med at flytte rundt på sine få ting og snakke med sine tøjdyr eller bare med sig selv. Før i tiden lavede hun meget håndarbejde, gættede kryds og tværs og gik lange turer. Efterhånden er hun stoppet med det altsammen men hun er glad og tilfreds med sin tilværelse.

Alle besøgende bliver smidt ud efter 10 min. Forrige sommer fik vi besøg af vores familie fra Australen, så vi besøgte selvfølgelig Sonja og hun blev virkelig lykkelig for at se dem. Men efter 10 min. rejste hun sig og sagde at nu havde hun altså ikke tid til os mere :joy: Så Sonja keder sig aldrig :hjerte:

15 Synes om

Godt at høre at hun har indhold i den tilværelse, som hun selv har valgt og som hun trives i. :love:

5 Synes om

Overskrift på TV2 ØST …

… som jeg selvfølgelig læste som ‘‘sætter lys på kattebakke’’ og tænkte: Hmmm :gruble:

Har I lys på jeres?

16 Synes om

Jeg så Jeanettes skriv om killingernes begejstring over kanin-mus og tænkte, at det måske kan underholde dæmonen lidt, så den stakkels hund får lov at sove.

Så jeg bestilte 3 mus, en forpote og en hale og det ankom i går.

Jeg startede med poten og han var meget interesseret i den. Han kastede rundt med den, men så tog hunden den og spiste den :open_mouth::joy:

Så det blev halens tur. Den legede han med hele aftenen og løb begejstret rundt med den i munden. Hunden viste ingen interesse i den.

Da jeg gik i seng tyggede Dæmon-panteren lidt på enden af den.

Her til morgen er den væk :joy: altså det er jo heldigvis naturligt, men det er godtnok dyrt legetøj, hvis der bliver spist 1-2 pr dag ø.

12 Synes om

Vores gnaver også i dem og enkelte får drm spist og ja er det hver andrn dag, så nliver det dyrt, måske, du skal have noget større i pels

5 Synes om

Masso æder poterne, hvis han får dem :tihi:

6 Synes om

Ja, da - og i resten af huset, for øvrigt… :smirk:

6 Synes om

OK - den her skulle lige læses i kontekst… :astonished: :grin:

8 Synes om

Jeg ved heller ikke, om det er hunden, der har spist den i nat :joy: selvom hun ikke rigtig var interesseret i den.

Jeg har stadig 3 mus, så må vi se, hvor længe de holder

6 Synes om