. o O (Tanker i august)

Jamen dog. At en kæk bemærkning i en meget specifik kontekst kan afføde så meget - diskussion :uha:

Skulle jeg nogensinde i fuldt alvor have lidt af den vrangforestilling, at alt øst for Storebælt var København, ville jeg nok være blevet revet ud af den i de halvandet år, jeg boede i Tølløse langt ude på landet på Vestsjælland. Måske især når jeg meget tidligt om morgenen stod på det lokale bumletog for at køre til Roskilde og skifte til toget til Københavns Hovedbanegård for her at skite til linje H bare for at nå på arbejde i Hellerup kl. 9.

I øvrigt tror jeg da, at geografiundervisningen selv i min tid var noget mere avanceret end at terpe små og store danske byer? Undtagen dem på Fyn, men der er jo en sang :slight_smile:

5 Synes om

Det stikker hurtigt af :smiley: :tihi:

Jeg læser det heldigvis ikke som andet end aller højest “kærlige drillerier”, men sådan tager jeg så det meste “geografi”-debat her i landet, for landet er nu en gang så lille, at vi næsten uundgåeligt må komme hinanden lidt ved fra tid til anden :slight_smile:

4 Synes om

Jeg har ingen geografisk sans men lærte intet om det… det mest geografi jeg har haft er biblens geografiske placeringer på lærerseminariet.

Så jeg er en af dem der spørg om det er ved københavn, for jeg kender ganske enkelt ikke svaret. Pga min uvidenhed på det område bliver alt der over slået sammen med københavn og med fyn er alt tæt på odense… man skal så heller ikke bede mig om at finde vej, jeg ved vvor det gule hus med stakit er, men jeg kender INGEN gadenavne eller bynavne

5 Synes om

Sikke en ravage, der kan blive af noget, jeg mest skrev i sjov :sweat_smile: Har virkeligt ikke tænkt meget over, hvor Tea bor.

Jeg er helt enig med dig, og jeg tror heller ikke hele Sjælland er Kbh :wink:

Jeg har bare ikke slået op hvor Jægerspris er for har ikke skulle bruge det til noget - og når du før boede i Kbh, så ville det for mig fint give mening, at det var der i nærheden.

Det har jeg heller aldrig påstået - og Ingrid skrev det meget tydeligt i spøg :see_no_evil:

5 Synes om

Nu var det Kira, der brugte Hornslet som eksempel - men min pointe er, at hvis jyder “må” kalde alle byer inden for 1,5 - 2 timers kørsel fra København for “København”, og det er der dælme mange jyder, der gør, så må jeg også kalde alt nord for Limfjorden for Aalborg.

Begge dele er lige forkerte og lige meget med til at puste til jyder/københavnerdebatten og den er jeg nogenlunde lige så træt af som jeg er træt af, at “Udkantsdanmark” skal tales ned hele tiden af dem, der bor der. Hvorfor ikke fokusere på de positive ting, der er i den type områder frem for kun det negative?

1 Synes om

Lige den er f.eks. et problem når en 9 årig dør af hjertestop fordi ventetiden på amulancer er slem når man kommer ud i udkantsdanmark. De har sat forventet ventetiden op, da de kan se der er seriøse problemer…
Her ide er der intern “joke” om at hjertestop helst skal ske i holsterbro og herning men ikke thyborøn, da det virkelig koster menneske liv (selvom de sagde det ikke blev et problem i starten)

I holstebro er dødeligheden helt reelt ikke så stor, i forhold til…

1 Synes om

Det gælder virkelig mange steder i Danmark, at ventetiden på ambulancer er lang - også rigtigt mange steder på Sjælland, som af en eller anden grund ikke kan “få lov” til at være Udkantsdanmark, fordi det jo er en forstad til København…

1 Synes om

Jeg kender ikke rigtigt nogen der gør, medmindre de ikke aner hvor x by ligger, og så spørger, om det er i nærheden af Kbh. Ligesom fx byer i Midtjylland kan blive spurgt om det er tæt på Århus.

Har aldrig hørt nogen bruge den med at alt i Sjælland er Kbh som andet end en dårlig joke.

Som jeg startede med at skrive, så var jeg bare gået ud fra, ar Tea var flyttet til et sted i nærheden af Kbh, når nu hun boede der før. Jeg har aldrig haft brug for at vide, hvor Jægerspris er - og den var altså ikke valgt som vigtig geografi, da jeg havde det :woman_shrugging:t3:

Havde Kira skrevet, at hun var flyttet til Hornslet, så var jeg også gået ud fra, at det var i nærheden af Århus. Medmindre hun havde udtrykt at det var laaaaangt derfra - og jeg samtidig havde husket det :sweat_smile:

2 Synes om

Inden borgerkrigen bryder ud - og med fare for at falde i ryggen på egne tropper: Forhøjet befordringsfradrag i udkantskommuner - omfattede kommuner | Skatteministeriet (skm.dk) - sidst jeg checkede, lå bla. Maribo, Nykøbing-Falster, Rødby og Sakskøbing da på Sjælland, bare for at nævne et par stykker… :thinking: :see_no_evil: :sunglasses:

Det sagt, så kan jeg fint genkende konceptet - da vi var børn og boede i Bagsværd, omtalte mine kusiner fra Kolding konsekvent Bagsværd som København, og der vel at mærke før Storkøbenhavn fik vokseværk… :venter:
Jeg plejede at kalde Kolding for Århus - så stod vi ligesom lige… :hoho:

5 Synes om

Det er meget enkelt :sunglasses:
1: Århus
2: fartbump
3: København
Områderne udenfor afmærkningerne tæller ikke rigtigt. Måske nordpå, i uge 29 :face_with_hand_over_mouth:

Jeg er en kegle til geografi, og jeg bliver heller ikke krænket over at komme fra det mørke Jylland :joy:

(men jeg ved hvor Ishøj ligger :smile:)

11 Synes om

Ja da - Det kunne jeg da også snildt finde på. Eller kalde Kolding for Sønderjylland.
Men det er sjældent i ramme alvor.

Og det virker, i hvert fald for mig, som om det er meget vigtigt for nogle ( Ikke dig !) at understrege at de har så lidt som muligt med København at gøre, som de kan.
Det skyldes måske at KBH trods alt ER meget anderledes og ikke altid til den positive side, for mange.

Og så har man jo trods alt mest fokus på sin egen andedam ( ret naturligt) og at andre er ligeglade/driller/ikke kender / xyz kan virke uforståeligt.

1 Synes om

Næe, egentlig ikke - min OCD var bare allerede dengang så tilpas fremskreden, at faktuelle fejl triggede den… :grimacing: :see_no_evil: :hoho:

I bund og grund er det er vel ikke anderledes, end hvis “nogen” spørger om jeg bor i Slagelse, og jeg svarer nej, i Sorø - og det ligger der sådan set heller ikke andet i, end at det første er forkert, det andet korrekt… :wink:

2 Synes om

Kolding :besvimer:

:grin:

Som sønderjyde er jeg nu krænket :stuck_out_tongue:

2 Synes om

Katja har fået en vane med at snakke lidt sjællandsk :grin:

Hendes far er fynbo, og jeg er sønderjyde, hendes far snakker ikke fynsk (han kan ikke synge :grin: ) og jeg snakker mest rigsdansk med sønderjyske ord hist og her. Så ved ikke lige hvor hun har det fra :grin:

Hun bliver kaldt Toby på skolen

https://www.instagram.com/p/CwNuKcks3A1/?igshid=MmU2YjMzNjRlOQ==

1 Synes om

Jeg har det med at min dialekt skifter alt efter hvem jeg er sammen med. Men det er pga min ADHD. Det forvirrede en kunde for nyligt der var overbevist om at jeg måtte være fra Fyn, ligesom ham. Hans kone arbejder så med folk med ADHD og kunne verificere at det altså er normalt at ADHD hos nogle får dem til at “hyle med de ulve de er i blandt”. :joy:

5 Synes om

Jeg har ADD, men den der dialekt ting, det er kun blandt sønderjyder at jeg snakker mere synnejysk, men ellers ikke…

Dog får jeg nemt tics af andres tics :see_no_evil:

1 Synes om

Hvis du har ADD, så er der også en sandsynlighed for at Katja har det. Er hun udredt?
Fynsk sætter sig OMGÅENDE på mig, fordi det er så syngende og jeg er meget musikmotiveret. :rofl:

Ja du er nærmest indfødt :joy:

Jeg har kæledyrslængsel. Men det er nu rart ikke at have ansvar for andre end mig selv.

1 Synes om

Jeg har selv den mistanke, da jeg er ud af ADHD/ADD familie, og jeg kan se mig selv SÅ meget i hende…

Og jeg vidste ikke jeg fejlede noget før jeg havde født Katja :person_shrugging:

Jeg har luftet tanken for hendes far, men han kan ikke se det, og har sagt at så længe hun trives skal hun ikke udredes (og da han er bopælsforælderen har han det sidste ord)

Så jeg håber på hun ikke har det, eller i det mindste så mildt at det ikke påvirker hende, og så forsøger jeg ikke at skubbe på for en udredning…

Men hun trives (indtilvidere)

2 Synes om