Oktober-tanker

Endelig kom de to sidste køjer og jeg lagde næsten skinnerne mens der blev kørt :joy:
Tusind tak igen for den lækre gave, ikke mindst fra misserne :smiling_face_with_three_hearts:

19 Synes om

Selv om vi har haft robot kattebakke de sidste 5 år, så er det nærmere reglen end undtagelsen, at de skal hen og kigge, når den tømmer :tihi:

2 Synes om

De aktuelle menneske skabte forandringer sker i en hast som er naturlig på samme måde som meteor der udraderende dinoerne var naturlig.

Der er ingen tid til tilpasning for dyr, planter og insekter. Og menneskelig tilpasning sker alt for langsomt - herhjemme er der ikke sket meget.

Menneskelig civilisation er opstået i en meget snæver klima niche - som var optimal for landbrug - dyrkning af afgrøder og dyrehold.

Det har vi ødelagt - selv hvis vi stopper alt CO2 udledning i morgen er der sat processer igang som ikke kan stoppes. Tipping points.

Ved ikke om du mener indslag som klima katastrofe fornægtende - men det er det argument som bruges ‘det er naturlige forandringer’.

Her er lige en ny rapport der konkludere at: “Danmark er blandt de europæiske lande, der er mest sårbar over for stigende vandmasser, men samtidig dårligt forberedt. Hundredtusinder risikerer at blive ladt i stikken under fremtidens oversvømmelser.”

Denne bog kan anbefales: Hothouse Earth: An Inhabitant’s Guide af Bill McGuire.

Han har også en substack nyhedsbrev - her et citat fra seneste:

A recent report by the UK Institute and Faculty of Actuaries and Exeter University forecasts that a 2C global temperature hike by 2050 would see a 25 percent collapse in the global economy and 2 billion people dead.

Det er om 25 år - og vi er rask på vej til 2C+

Der er en grund til at alle billionærerne er i gang med at bygge store bunkere…

2 Synes om

Du behøver ikke at bekymre dig om polvending - når koralrevene dør, iskapper og gletsjer afsmelter, AMOC og den subpolare havstrøm kollapser, og Amazonasregnskoven dør så kan det nok være det samme…

Jeg forstår udmærket at det er super skræmmende og det kan være strategi at håndtere det ikke at tro på videnskaben og det der er ved at ske. Men så har jeg det bare sådan - så lad være med at snakke om det og fokuser på noget andet - i stedet for at støtte op om dem som aktivt ødelægger planeten for lidt mere profit.

3 Synes om

Det kan jo desværre være, at de gale mænd i Rusland og USA får ødelagt jorden inden klimaforandringerne gør. :ikkemig:

3 Synes om

Ja, snildt - bingokortet er virkelig fyldt op…verden ville blive et bedre sted, hvis gamle gale mænd ikke måtte have politisk/økonomisk magt.

5 Synes om

Ja af og til kan verden i Maren Uthaugs “11%” næsten være tiltalende. :tihi:

6 Synes om

Jeg håber ikke den del var rettet til mig - for så bliver jeg nødt til at spørge: Hvorfra har du, at det skulle være min tilgang…? :thinking:

2 Synes om

Det var vel en så naturlig hændelse, som det kan blive - helt uden menneskelig påvirkning :slight_smile: Meteorer rammer planeter engang imellem uden vores hjælp.

Jeg tvivler på, det har en god effekt at overfalde folk og kalde dem klimafornægtere og bange for at se sandheden i øjnene. Men bevares - hvis det er den måde, man ønsker at diskutere på … Jeg gider bare ikke rede trådene ud, hvis det ender i et skænderi - som helt sikkert ikke gavner klimaet.

8 Synes om

No shit, Sherlock - oplysningsjournalistik i verdensklasse… :rock:

Måske snart et farvel til sommertid – men hvad betyder det?

4 Synes om

Pas på derude …

15 Synes om

Aktuel vejrrapport fra Alsted…, :cloud_with_rain: :dash: :pouting_cat:

21 Synes om

Jeg er jo ved at lære Simba at “snakke” via knapper, han har en der siger Godbid og en der siger Gå tur.

Simba har få gange udenfor dicideret træning trykket på dem.

Gå tur en enkelt gang, da Katja var ved at gøre klar til at gå.

Og 2 gange her til aften har han trykket på Godbid :smiley:

Jeg tror han efterhånden har forstået konceptet :smiley:

9 Synes om

Og når han først har lært konceptet, går han i gang med at træne dig. Du kommer til at give ham godbidder og gå ture med ham i en uendelighed :hoho:

6 Synes om

Mit håb er han bruger knapperne istedet for at gå og skrige :grin:

7 Synes om

Temu er ikke det bedste sted og købe, nej ved det godt
Men en eller anden dims til og sætte i ring binds mapper
Har min morbror ønskede siden 2011 og nej har ikke fundet den
Det bliver ikke brugt mere

Det er jo julegaven

Hvordan fungerer køb og er der maks man må købe for for ikke og ryge i told grænsen

1 Synes om

“I gamle dage” var der en beløbsgrænse på 80 kroner, fordi det blev tilsendt fra udenfor EU - så blev der pålagt gebyr fra Postnord + moms.

Så oprettede alle de der platforme centre i EU, så pakkerne sendes derfra - så du skal over 1100 kroner før du skal tænke på om der skal fortoldes noget. :blush:

Tilføjelse: Og køb fungerer ligesom på alle andre sider, bortset fra at du forsøges lokket til at købe alt muligt andet, og leveringstiden er længere end fra danske firmaer.

5 Synes om

Tak :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Sidste weekend begynte og tømme køkken skabe ind i stuen
Undskyld med gidder ikke stå i opvasken hvert eneste morgen og aften længere

Nu er der bestilt opvaske maskine og nyt komfur
Ovnen stod af i torsdags under madlavning

Det kommer onsdag eller torsdag

Det blev en dyr opvaske maskine da køkkenet er gammel og det skal passe ind i skabet

Det blev komfur også
Da den også skal passr ind
Jeg har ønsket mig induktions der var 900 kr forskel på glas keramisk og induktions
Så det blev induktions.
Ja 900 kr er da mange penge
Men nu blev det brugt ekstra, da der på ingen måder var mange og vælge imellem med mindre der skulle nyt køkken til

11 Synes om

Tillykke med beslutningen - bedre sent end aldrig! :thumbup:

Og induktion er lysår foran almindelig keramisk, så i den sammenhæng er 900 kr. under bagatelgrænsen, hvis du spø’r mig… :smirk:

5 Synes om