Da vi bestilte tid til os, så var det helt automatisk at Knud skallle have begge samme dag, det mest irreterende var dog at vi ikke kunne vælge hvilken da vi skalle have vaccinerne. Vi ville gerne vente til efter d. 30 hvor Nohr skulle døbes, men det var kun d 25 som mulighed
Ja, det er pneumokokker jeg skal vaccineres mod.
Jeg fejler heller ikke noget med lungerne, så måske skal jeg afbestille den vaccination og nøjes med de to andre?
I invitationen blev jeg bare anbefalet at få alle tre vaccinationer - og nu kan jeg jo ikke nå at snakke med min læge inden mandag.
Jeg skal have influenza vaccinationen på arbejdet den 26/10. Så slipper jeg for en tur ned til lægen.
Og så en sidebemærkning, så har jeg testet positiv for corona idag. Så fik den ikke længere…
God bedring ![]()
Var det mig ville jeg tage imod den, hvis jeg husker rigtig er det ikke en af dem man skal have hvert år.
Øv hvor træls, Rigtig god bedring ![]()
Jeg tror, at Hrönn er i en anden risikogruppe, end du er, fordi hun har en kronisk sygdom. Som så åbenbart ikke giver anledning til, at hun skal have den. Du bliver sikkert anbefalet at få den på grund af alder. Lad mig straks sige, at jeg ikke kender din alder, men jeg ved dog, at du er gået på pension, så jeg gætter på, du hører til i den risikogruppe. Jeg har ikke selv fået den anbefalet, men min kollega, der lige er fyldt 65, har - og har fået den i går.
Med mindre du er utryg ved at få den, er der ingen grund til at afbestille. Og som Jeanette skriver, skal man ikke have den hvert år. Så vidt jeg husker, er det kun hvert 5. år.
Her til morgen blev jeg mødt af en stor-spindende Aslan der kom op i sengen efter jeg havde sat mig op, og gned sig op af mig…
Han er stadig lidt skitish, men mon ikke det går over en dag ![]()
Jeg er så MØJ forelsket, hvor er jeg glad for skæbnen lige skulle lære mig det var en killing og ikke en voksen der skulle til…
Simba er blevet mere stille, går ikke og piver af alting udenfor, hvilket også var planen, da jeg fornemmede at det var fordi han manglede en ven…
Den har han fået og jeg håber han får lov at beholde ham i mange mange år ![]()
Det er så let @Eva har du fået vaccination med lungebetændelse, inden for de sidste 5 år, må du ikke få den igen, og så giver de dig den ikke
Med venlig hilsen
Tak til @Jeanette og @Galath for svar - jeg vil da tage imod vaccinationen, når det anbefales.
Ja, det er nok fordi jeg er over 65 at den tilbydes - jeg er jo godt og vel forbi den alder ![]()
Og @Beimis jeg er ikke blevet vaccineret mod lungebetændelse inden for de sidste 5 år, så det er nok en god idé at få den. ![]()
Oprindeligt synes jeg egentlig heller ikke jeg havde brug for noget som helst - vi er jo unge endnu
Men et familiemedlem i USA oplevede at være lidt træt om morgenen, og til aften var han indlagt på intensiv med lungebetændelse! Så fik vi gang i pneumokok vaccinen her! Livet er for kort til at dø af ting, der kan vaccineres imod.
VH
Susanne
Man skal også tænke på, at man er med til at beskytte andre når man vælger at blive vaccineret.
Som astmatiker og indlagt flere gange med lungebetændelse , dog ikke intensiv, er jeg klar fortaler for vaccinen. Har selv fået den flere gange. Der tages en blodprøve efter nogle år hvor man kan se “ting og sager” og så vurdere lægen om det er på tide med en ny.
Jeg har også fået både influenza og corona i år. Min lungebetændelse er kun 2 år, så den er ikke med i årets stikning.
Jeg fravalgte vaccinen for lungebetændelse i samråd med min læge. Har aldrig fået den. Og de eneste gange jeg har haft lungebetændelse, var da jeg som ung boede i en bolig med skimmelsvamp, da havde jeg tre lungebetændelser inden for 1½ år, men aldrig siden, og ikke tidligere. Og den bolig fraflyttede jeg da jeg var 18 år.
Så med det i tanke, og at jeg nu er næsten 51, dog med skodhelbred, var det så dumt at fravælge den?
Hvis det er i samråd med din læge, er det jo ikke dumt.
Og du har aldrig været ramt af lungebetændelse efter du flyttede fra den dårlige lejlighed, så chancen for at du bliver det fremover er nok ikke særlig stor.
Også det jeg tænker.
Min læge er lidt speciel, og der er jo sjældent mulighed for/tid til at komme til bunds i ting, så jeg tror bare hun tænkte at jeg jo var for ung.
Lægen havde vel en god begrundelse.
Der er mange forskellige årsager til lungebetændelse. https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/lunger/sygdomme/infektioner/lungebetaendelse/
Vacciner fjerner et par årsager eller reducerer deres virkning. Når de bliver anbefalet og tilbudt, så skal man da tage imod dem. Med mindre der er en god grund til at lade være.
Ved i hvorfor Dronningen og andre “fine folk” har hund i stedet for katte?
Jeg har luret den… Der er ikke en kinamands chance for de nogensinde får dullet deres hår op til Galla, hvis de ex havde en Flappe i huset ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Desuden er lange kjoler med bånd også aldeles udelukket ![]()
![]()
Altså så vidt jeg ved, er jeg ikke i gruppen af dem der får det tilbudt. Så jeg havde nok skulle betale for det. Hvor imod covid-vaccine kunne jeg få fordi jeg er over 50, og influenzavaccine fik jeg gratis fordi jeg er førtidspensionist.
Som sagt, min læge er lidt speciel. Jeg kan godt lide hende, men jeg har kun haft en læge der var guld værd, og han stoppede jo desværre. Hende jeg har nu, er rar, lytter for det meste, men ja er lidt fjollet og virker til tider ærlig talt som om hun ikke helt ved ret meget. Men jeg har prøvet læger der var meget værre, så jeg er okay tilfreds.
Jeg nævnte at jeg normalt ikke havde lungebetændelse og så mente hun ikke jeg behøvede. Det var det. Mere snakkede vi ikke om det.
De, der har øget risiko for pneumokok infektion, står her:
Men vaccination mod det er nok mindre væsentligt end mod COVID.