Onigiri-fyld

Åhhh ja et kursus… for mums det ser lækkert ud…

Ej, vi gør det i Århus denne gang, tak! :smiley:

Jeps! GG Så kan alle øboerne for en gangs skyld være dem der rejser :wink:

(Osse fordi… hvis jeg skal transportere alt mit bento gear… så kræver det nærmest en lastvogn L)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;750915]Jeps! GG Så kan alle øboerne for en gangs skyld være dem der rejser :wink:

(Osse fordi… hvis jeg skal transportere alt mit bento gear… så kræver det nærmest en lastvogn L)[/QUOTE]

Det gør ikke mig noget, så længe jeg ved det i god tid, katte-hund barnepige, skal overtales.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;750915]Jeps! GG Så kan alle øboerne for en gangs skyld være dem der rejser :wink:

(Osse fordi… hvis jeg skal transportere alt mit bento gear… så kræver det nærmest en lastvogn L)[/QUOTE]

så må i give mig et resume - jeg har ikke råd til turen… :frowning:

Hvad hvis vi er flere der tager der over og slår os sammen…

Er der nogen der har link til hvordan man laver disse lækkerier ???

Ser først denne tråd nu. Ville være interesseret men stemmer for, at det er på Sjælland…:tihi: ?

Jeg har også bento-gear (min mor er fra Japan):
Stempler man skærer tørret tang med
Skabeloner til udforming af gulerødder eller andre grøntsager
Pølseforme (til cocktailpølser)
Æggeforme - så ens hårdkogte æg er formet som kanin eller bamse.
Og andet japansk køkkengrej…

Med en skarp kniv kan jeg skære en “kanin” ud af et æble (japansk tradition og formen tit brugt i bentoer).

Lave sushi selv er super hyggeligt - socialt - billigere - og lækkert!! Uhmmm
med mouserende vin eller øl til, så er det TOP!!!:slight_smile:

Prøv lige at se denne bento - fundet på Facebook.

Ja, det er min yndlings-bento-mager. Chibibu, der har lavet den :slight_smile: Jeg har den “på bog” :slight_smile:

Den er flot. Men… Hvodden FILAN lukker man bento-boksen uden at den går i smadder?

[QUOTE=TrekkieGrrrl;733581]Det her er nok et ret specielt emne, for hvor mange laver lige onigiri til deres madpakker?
(kewpie)mayonnaise. Det er ikke strengt nødvendigt at bruge kewpie mayonnaise (det er japansk mayonnaise forresten) - for almindelig dansk mayo smager altså næsten lissådan. Jeg vil tro at kewpie er mere brugt af amerikanerne for heinz mayonnaise smager IKKE som kewpie.

Og Kavi-Art™ smager osse godt, specielt wasabi-varianten. Kavi-Art™ har den fordel frem for f. eks. stenbiderrogn at den ikke misfarver det den er i, og den er tang-baseret så man sider heller ikke og spiser en masse potentielle fisk :wink:

Og så… kommer jeg altså riseddike i mine ris til onigiri som hvis jeg skulle lave sushi. Jeg ved godt at en “ægte” onigiri kun er ris og salt, men jeg elsker smagen af riseddike, så derfor.

Og endelig… et link til nogle af mine bentoer… så de der sidder og tænker lige nu i stedet kan tænke

;)[/QUOTE]

Wow, ja - og så tænker jeg, at det må da tage en hulans tid at lave?
Og så til en hverdags-madpakke?
Note 1: Det er mig, der smider en grovbolle i en plastpose og køber en lille kærnemælk til…
Note 2: Hvad med tofu som Onigiri-fyld? Kavi-art lyder godt! Altså i mine vegetar-ører :wink: Jeg har wasabi-pulver, men får det ikke rigtig brugt… :?

[QUOTE=Battlestar;733584]Kan vi ikke arrangere at du giver de KGere der er interesserede et kursus i det der???

Jeg lægger GERNE hus til og så har du overnatning MED mis??

Jeg ville give min højre arm for at kunne det der til mine ungers madpakker (når jeg får børnene en dag) og så har jeg lige nogle år at løbe på hvor jeg kan øve mig[/QUOTE]

Jeg skal ikke have nogen unger at lave madpakke til - ville aldrig orke at være nogens mor :slight_smile:

Og som jeg har sagt i tråden:
Der er mange praktiske ting, hvor jeg føler mig som en klods, og behøver hjælp - fra kattebadning til japansk mad…

Om vi kalder det sushi eller onigiri eller bento, det er noget med ris (mums), tang (mums), wasabi (mums) og så fyld efter eget valg - er det rigtigt?
Og så er der div. dressinger, mayo’er og forskellige slags soyasauce (hjæææælp - hvordan vælger jeg den rigtige - så er jeg på glatis igen)
Mere?

Fyld, jeg ville vælge, kunne være asparges, agurk, tofu, radise, æg, og sikkert meget mere.

Men igen: Jeg har ikke håndelaget - vil gerne se det lavet IRL og ikke på en video eller TV (uh, der var en udsendelse på DK4, det var en maki-rulle, der så ud til at kunne falde fra hinanden under alle stadier af tilberedning og servering - jeg havde ingen tiltro til hverken opskrift eller udførelsen). Og så øve sig under vejledning fra en, som kan (Trekkie :rock:).
Dét ville rykke :ok:

[QUOTE=MiSi;809497]Wow, ja - og så tænker jeg, at det må da tage en hulans tid at lave?
Og så til en hverdags-madpakke?
Note 1: Det er mig, der smider en grovbolle i en plastpose og køber en lille kærnemælk til…
Note 2: Hvad med tofu som Onigiri-fyld? Kavi-art lyder godt! Altså i mine vegetar-ører :wink: Jeg har wasabi-pulver, men får det ikke rigtig brugt… :?

Jeg skal ikke have nogen unger at lave madpakke til - ville aldrig orke at være nogens mor :slight_smile:
[/QUOTE]

Det behøver ikke at tage meget tid at lave bento. F.eks. kan man fryse allerede kogte ris ned og pakke den ind i små “pakker” med film. Smid den ind i mikrobølgeovn og så har du ris til bentoen. Skiver af gulerrødder som blomster etc…kan man også fryse ned (men det gør jeg ikke selv). I en bog er der nævnt, at man kan (hvis man har meget plads i fryseren), putter skiver af gulerødder på bagepapir og ind i fryseren…
Der er skrevet nogle bøger om bento, som sparer “husmoderens” tid når de laver mad til børnene…:høhø:

Jeg laver ikke bento’er hver dag da der er en god kantineordning på mit arbejde og hos min mands… Men elsker at lave dem.:slight_smile:

Bento betyder blot madpakke. Onigiri betyder risbolle. Klump ris med salt og fyld indeni med crispy tang udenpå (tangen er crispy er - modsat i sushi, der er tang ikke crispy).
Sushi ved du hvad er, det er nigri eller maki med ris, fisk eller grøntsager…

[

Specielt kan jeg godt lide onigiri med katsuobushi og soya sovs fra Kikkoman…:slight_smile:
Læs om katsuobushi HER

Hov jeg snublede lige over denne tråd igen og kan se jeg har misset et par poster…

Som Apollo sørger jeg altid (i de perioder hvor jeg laver bento) for at ha’ ris i fryseren. Jeg putter risene i en frysepose, trykker den sådan nogenlunde flad (så flad som posens størrelse tillader), og med bagsiden af en kniv laver jeg så “delekærv” i risene så det passer med en bento-portion.

Katsuobushi har jeg én gang fundet til salg herhjemme… Men … det lignede Kitty Kaviar så meget at … jeg aldrig fik det spist. Det gjorde Basil til gengæld, han ELSKEDE Kitty Kaviar (det er teknisk set det samme, men … jeg tør nu ikke selv spise kattemadsudgaven… den er ellers en del billigere L)

Og så var der den bento-workshop/kursus ting… altså jeg vil stadig vældig gerne komme og demonstrere ting og sager, det kan måske få mig igang med at lave bento igen, for jeg kan mærke at jeg SAVNER at lave dem, efter at “bentomodtageren” har været næsten et år på efterskole… det er bare ikke så sjovt at lave dem til sig selv altså…
Men jeg vil gerne give tips og ideer, og tager gerne til københavn, det er trods alt kun 3 timer i futtoget :slight_smile:
(og så kan jeg raide Den Kinesiske Købmand når jeg er derovre…)

Hvis der kommer gang i et kursus ellerlignende vil jeg også meget gerne med. Jeg kender ikke meget til Japansk madlavning, men elsker at spise det, og jeg synes det er fedt med nye inputs. Afhængig af tidpunkt i fht flytning, deltager-antal mm kan jeg evt også lægge hus til. Vi flytter nemlig ud i en stor lejlighed i Smørum lige om snart :smiley:

ÅH Jaaaaa … Det kunne være sjovt at prøve at give mand og unger med på madpakke … - hvor lang tid skal man forvente det tager at lave sådan en :ups:

Hvor lang tid det tager kommer jo an på flere ting (doh…)

Dels selvfølgelig om man har nogle velegnede rester fra aftensmaden og i det hele taget hvad man har til at fylde hjørner ud med osv :slight_smile:

Man kan komme et godt stykke med salatblade, cherrytomater og broccolibuketter. Alle dele ser pæne ud og er sunde. Salat er godt som “rumdeler” - og silicone-muffinforme er gode beholdere til f. eks. en lille portion kartoffelsalat eller nogle majs/ærter.

Nu er det (desværre) længe siden jeg sidst har lavet bento - men dengang satte jeg ca en time af til det. Lidt mindre hvis jeg kom hjem klokken kvalme (som nu) - så kunne den stå på pølsehorn fra 7-eleven sammen med lidt frugt/grøntsager som i eksemplet her:

Minifrikadellerne er den slags man køber i kassevis til pizzafyld osv. Jeg købte dem når de var på tilbud, satte dem på pinde (cocktailpinde) og frøs hele balladen ned. Så har man noget let fyld at tage op - laver man det om aftenen er de tøet inden morgen og laver man bentoen om morgenen er de også tøet inden frokost og virker som et kølelement i mellemtiden. Ærter kan også sagtens kommes i i frossen tilstand.

-jeg tror manden vil tænke tosse om mig når han en dag åbner sin madkasse og finder sådan noget … og hans (også Dsb) kollegaer får et billigt grin :høhø:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1031356]Hvor lang tid det tager kommer jo an på flere ting (doh…)

Dels selvfølgelig om man har nogle velegnede rester fra aftensmaden og i det hele taget hvad man har til at fylde hjørner ud med osv :slight_smile:

Man kan komme et godt stykke med salatblade, cherrytomater og broccolibuketter. Alle dele ser pæne ud og er sunde. Salat er godt som “rumdeler” - og silicone-muffinforme er gode beholdere til f. eks. en lille portion kartoffelsalat eller nogle majs/ærter.

Nu er det (desværre) længe siden jeg sidst har lavet bento - men dengang satte jeg ca en time af til det. Lidt mindre hvis jeg kom hjem klokken kvalme (som nu) - så kunne den stå på pølsehorn fra 7-eleven sammen med lidt frugt/grøntsager som i eksemplet her:

Minifrikadellerne er den slags man køber i kassevis til pizzafyld osv. Jeg købte dem når de var på tilbud, satte dem på pinde (cocktailpinde) og frøs hele balladen ned. Så har man noget let fyld at tage op - laver man det om aftenen er de tøet inden morgen og laver man bentoen om morgenen er de også tøet inden frokost og virker som et kølelement i mellemtiden. Ærter kan også sagtens kommes i i frossen tilstand.[/QUOTE]

Lisbeth - hvis du en dag har tid - og ikke mindst lyst… så ville jeg elske at hente dig på Høje Tåstrup og gøre en hel dag ud af det… og bare se og lære og opleve bento :slight_smile: det kunne være enormt hyggeligt og sjovt… hvis det da er noget du gider ??

så ville jeg meget gerne lægge køkken, alle materialer og 7 katte + gæsteværelse til hvis du har lyst for jeg vil virkelig gerne lære det :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1031417]Lisbeth - hvis du en dag har tid - og ikke mindst lyst… så ville jeg elske at hente dig på Høje Tåstrup og gøre en hel dag ud af det… og bare se og lære og opleve bento :slight_smile: det kunne være enormt hyggeligt og sjovt… hvis det da er noget du gider ??

så ville jeg meget gerne lægge køkken, alle materialer og 7 katte + gæsteværelse til hvis du har lyst for jeg vil virkelig gerne lære det :)[/QUOTE]

kunne jeg så ikke fedte mig ind og lære det osse :ups: