.oO Decembers tanketråd

Hvordan bruger i grøntsagsbøfferne - hvilket tilbehør…?

Jeg har flere gange lavet forskellige former for grøntsagsbaserede “frikadeller” og lignende, men det ender altid med at vi spiser dem som tilbehør til noget kød, fordi jeg ikke lige kan komme på noget smart at servere til dem ellers… :thinking:

1 Synes om

@DorteH
Jeg bruger, det som jeg ville have brugt til almindelige kødfrikadeller, feks. kartofler og brun sovs, eller rugbrød og gulerodssalat.

2 Synes om

Deller ville jeg servere med en kartoffel salat (klassisk eller hvidløg) tror jeg. Kommer forøvrigt agurk og peberfrugt i den med hvidløg, for at få noget tekstur og forskellige smage. Hader ærter, men det kunne sikkert også bruges

Daloons får vi typisk med en fyldig grøn salat til. Kål, gulerod, peberfrugt, æble, agurk, edamame bønner, melon, granatæble, pære, majs, osv. Evt med pasta i også.
Vi får jævnligt “tøm køleskabet” salat
Nacho variant er også mega god, lidt spicy. Dog kun vegetarisk pgra ost.

Flere af de ovenstående kunne også sagtens spises med coleslaw og ovn kartofler eller i en burger.

Tzatsiki og gnavegrønt

Bulgursalat

Alt hvad jeg kunne finde på at servere til en grillet pølse eller karbonade

2 Synes om

Tak for gode råd og idéer :slightly_smiling_face: ,
Har spurgt ind til allergi, den er meget, vedkommende har en pen på sig hele tiden ikke nok den ligger i tasken i entré

Med venlig hilsen beimis ejer

:wink: Denne her


Pakke har @Enki faktisk på samvittighed :muhaha: fik den hentes i aftes ved udlevering. Men jeg har ikke åbnet den endnu. Da dagen i dag har mange opgaver, så jeg er kommet på den må først åbnes når og hvis dagen lykkes med det hele.

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

Min svigerinde er vegetar, og da jeg skulle have dem på besøg, ville jeg lave frikadeller og kartoffelsalat og så finde en vegetarfrikadelleopskrift til hende. Men endte med at lave vegetarfrikadeller til os alle i stedet. Helt tilfældig opskrift fra nettet, men de var så gode, at de bad om opskriften. De fungerede fint som decideret køderstatning.

4 Synes om

De linsedeller jeg vik da jeg besøgte dig for år tilbage var virkelig lækre.

2 Synes om

@beimis
Hvilke dagligvareforretninger bruger du?

Jeg er vegetar,og har rimelig styr på det veganske også.

Ang is så findes der en masse lækkert i de fleste forretninger, bl. aNaturli, som Kira nævner.
Når ikke gæsten tåler soja vil jeg i stedet anbefale seitan, som er baseret på gluten. Det er min foretrukne “erstatning”, det har en god tekstur, og tager virkelig godt imod smage, marinade mm. (Og kan ligne en bøf, hvis det er det i andre stadig skal have)

1 Synes om

Øjs, så ville jeg klart gå efter hjemmelavet dessert.

Når det så er sagt, er man så allergisk havde det været rigtig god skik at tage sit eget med istedet for at stresse værten og tage riscici.
Der er spor af soja i de mest mærkelige ting, som vi andre overhovedet ikke ville finde på at checke.

4 Synes om

Blev bidt godt og grundigt i underarmen, meget tæt på en blodåre. Burde med sikkerhed på noget antibiotika, men (som ventet!) fik jeg en sludder for en sladder på lægehuset, hvor legesekretæren gik mere op i om jeg har stivkrampevaccine (måske), end i at jeg risikerer en grim infektion. Jeg måtte simpelthen opgive at forklare hende problemets størrelse (nej, det bløder IKKE meget, når man bliver bidt af en kat - de poder bare sine mundhulebakterier dybt og grundigt i ens kød med et meget hårdt tryk af kæberne!!!) - vi må håbe der ikke går blodforgiftning i det lige som sidste gang nogen ikke ville udlevere antibiotika! Suk! Dæleme glad for at der var en sweater mellem hans mund og min arm! Han var ved at blive børstet, så kom der lige en nysgerrig europe op og ville hilse. Da jeg så lige trak i en lille pelsknude, tabte han sutten og bed i den grad fast i min underarm og holdt fast, så jeg måtte klappe til ham for at få ham til at slippe. Og nej, det var ikke Vanderbilt, det var Tabsen - men det er et tilfælde, for de der fuldvoksne birmahanner er bare ikke legetøj… og lægeskretærer ved absolut intet om dyrebid, og lægen sikkert heller ikke…! :doh: Oh well, another day in the trenches! Hun ville vende det med lægen og vende tilbage. Right… Idet armen ikke er ved at falde af (endnu da, selv om den stadig gør ondt!), så har jeg planer om at holde min eftermiddagsaftale i Lystrup og kører hjemmefra om en halv time, så jeg hører næppe nogensinde fra hende! Nå, men det er også mange år siden jeg sidst er blevet bidt i nævneværdig grad, så jeg har vel sparet sammen til det…
VH
Susanne

10 Synes om

håber du slipper uden voldsom infektion denne gang :crossed_fingers:

Fertile hankatte er bare slet ikke legetøj. Birmahankattene ligner det bare lidt - en stod blød, fluffy, sød kattebamse med vamset pels - og tænder! :ups:
Jeg har altid haft lidt ekstra respekt for birma-drengene … jeg stoler ikke en cm på deres fluffy søde udtryk. :ups:

5 Synes om

Selvom jeg ikke kender nogen personligt, så har jeg SÅ meget respekt for dem med det, Susanne fortæller (altså, det har jeg for alle hankatte).

Kan stadig huske en udstilling, hvor en bimsefyr blev placeret helt henne ved Susanne, så hun kunne holde lidt øje med ham. Kan huske stewarden på et tidspunkt fik at vide, at h*n lige skulle fjerne sine hænder. Åbenbart havde havkatten fået et helt bestemt blik :see_no_evil:

Jeg synes så det er virkeligt komisk, at de mest fluffy små skyer, der findes, er sådan nogle machobøffer :sweat_smile: Især når de kastrerede hankatte nok er noget af det mest omgængelige våde bølgepap, jeg nogensinde har oplevet :klappe:

8 Synes om

Sååå hyggeligt at have datteren på besøg…

Hvis jeg ellers kunne få lov at se hende :grin:

Hun er taget ned i gågaden sammen med en veninde og i aften skal hun til noget diskotek halløj på skøjtebanen…

Så ser hende ikke igen før hun nærmest er klar til at gå i seng og imorgen må hun sove så længe hun vil, hvilket vil sige til en gang om eftermiddagen :smiley:

6 Synes om

Ta-dah! Lægesekretæren ringede tilbage lige da jeg var på vej ud af døren, selvfølgelig skulle jeg have antibiotika - bare hente på apoteket efter 16 :thumbup: Points til min nye læge, som jeg ikke har mødt endnu - han ved alligevel noget om dyrebid :slight_smile: Og @Lykke har helt ret - de kastrerede bimsedrenge er noget af det rareste der findes. De fuldvoksne (+3 år) er som regel det mest territoriale jeg overhovedet kender! De er søde og rare, når man følger reglerne på deres område - men så tilpas bredskuldrede at der er kontant afregning, hvis man overtræder deres grænser, og de slipper ikke igen når først de bider :yikes: De få gange jeg er blevet bidt har altid været “redirected agresion” - de er blevet virkeligt irriteret over en anden kat, og jeg har så været det nærmeste at markere det på. De kan som regel rigtigt godt lide andre birmapiger, fertile forståes - og accepterer normalt også birma killinger og måske helt unge europekillinger. Og så er listen slut! Alt andet risikerer at blive slået ihjel, så længe sådan en knallert stadig har kronjuvelerne. Det er ikke for sjov, at vi ikke lader dem gå frit som voksne.
Anyhow, antibiotika udskrevet og armen sidder der endnu :slight_smile:
VH
Susanne

16 Synes om

Hvad, uskyldige mig!? :engel: Mit bedste bud må være En lodden affære. :grin:

2 Synes om

Jeg troede egentlig, at sådan noget disco-halløj var aflyst i disse tider?

Skøjtebanen er udendørs.

Og mener det er noget med der ikke er lukket helt ned, men at barer osv skal lukke et bestemt tidspunkt.

Der serveres så vidt jeg ved ikke alkohol (plejer de hvertfald ikke der hvor man kan leje skøjter)

Og så er det sådan et mobilt disko der kommer og spiller højt musik, så ikke et rigtigt disko :smiley:

2 Synes om

Rare er vist at forsimple det… De er mega kælegrise, og virkeligt bevis på, at hjernen sidder i kronjuvelerne :joy:

Otto har lige stanget Frej, der virkeligt så forvirret ud :klappe:

7 Synes om

Klassisk birmaadfærd - jeg stanger dig lige virkelig hårdt og fuldt af kærlighed :grin: Selv de voksne fertile hanner stanger, når de er i godt humør, jeg får mange headbutts af især Vanderbilt, når vi krammer :slight_smile:
VH
Susanne

8 Synes om

Det kan man også godt være som kastreret 13-årig bimse, hilsen Frederik aka matriklens krigshøvding.

ja, det kunne være Frederik. Faktisk gør han det lige ofte på vores ben og især ude i køkkenets køkkenlåger hvis ikke vi lige reagerer - det er virkelig hårdt og der lyder et klonk af den anden verden hver gang. Det kan jo ikke være ubehageligt siden han bliver ved… eller også har han bare stille og roligt slået alt intelligens ud :joy:

5 Synes om