[QUOTE=Temple Bar;935953]Så er første skridt taget mod Europas første officielle Bu-ko katte
Felikat har her til aften godkendt et burmeser/korat udkrydsningsprojekt, som Camilla og jeg har været lidt inde over (hvis ikke Camilla havde fortalt, at der var korater i Europa, der bærer cb, var tanken nok slet ikke opstået).
Det bliver meget spændende at følge udviklingen :D[/QUOTE]
[QUOTE=Temple Bar;936024]I Thailand har kattene mere været delt op efter deres pelsfarve end så meget andet og derfor hedder en blå kat Korat, en hvid kat Khao Manee, en masket kat med blå øjne siameser og en brunlig masket kat med gule eller akvamarinblå øjne en Suphalak. Suphalak’en er det, der kommer tættest på en vestlig burmeser, men fordi kattene gennem årene har parret sig lidt tilfældigt, er der også nogen af de blå katte, der kan lave burmesere.
Koratopdrætterne har jævnligt hentet korater i Thailand og de tester for alt, hvad der kan tænkes at være relevant, herunder om de bærer maske (som koratopdrætterne ikke er interesserede i) og det har så vist sig, at der er nogle stykker i Europa, der gør det og via Camilla er der så en hollandsk burmeseropdrætter, der har fået kontakt til den hollandske ejer (heldigt :D) af en korat hankat, der bærer burmesermaske og de er blevet enige om at foretage en parring, når han er gammel nok, dvs. om nogle måneder. Og hendes forbund har nu godkendt projektet, så næste skridt er…at vente
[/QUOTE]
[QUOTE=Ann R;936134]Supplerer lige med at de blåøjede kaldes “Wichien-mass” (månediamant) eller “Maew Kaew” (juvelkat). Ikke fordi det er relevant på nogen måde
- bare fordi jeg synes det er smukt. 
Held og lykke med jeres projekt, det lyder spændende![/QUOTE]
Det er nemlig et superspændende projekt, som jeg glæder mig til at høre mere om. Jeg håber, Burmeseropdrøtterne får deres forventninger til projektet opfyldt. Hvilken af de hollandske FIFe klubber har givet grønt lys for projektet:? Felikat eller Mundikat:?
Koraten tager jævnligt novicer ind fra Thailand - med dem kommer der naturligvis nye gener, nogle af dem ukendte, andre uønskede. V.hj.a. farvegentests opdagede vi tilfældigvis, at en novicehunkat bar cb (Burmeser-maskegenet, som Mette har forklaret så fint:)) - hun var på det tidspunkt den eneste kendte cb-bærer. Siden er der fundet 3 til - to af denne hunkats sønner og en anden novice hunkat importeret til UK fra Thailand.
Da de to racer er kusineracer, hjælper vi gerne hinanden i sådanne sjældne tilfælde - det er dog en klar forudsætning, at efterfølgerne af et sådan projekt kun må bruges i Burmeseravlen.