Ord du ikke bryder dig om - og hvorfor

Nossebajer var osse ny for mig :slight_smile: (og jeg kan godt stave men jo, jeg skriver altså osse i stedet for også)

en af mine yndlingsaversioner er forresten ordet “ynglings[etellerandet]”
En yngling er en der er ung…

Jeg har det generelt ikke godt med stave- og grammatikfejl, men i et katteforum kunne jeg aldrig finde på at påpege dem. Det er sådan noget man har dk.kultur.sprog til :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;667103]Nossebajer var osse ny for mig :slight_smile: (og jeg kan godt stave men jo, jeg skriver altså osse i stedet for også)

en af mine yndlingsaversioner er forresten ordet “ynglings[etellerandet]”
En yngling er en der er ung…

Jeg har det generelt ikke godt med stave- og grammatikfejl, men i et katteforum kunne jeg aldrig finde på at påpege dem. Det er sådan noget man har dk.kultur.sprog til ;)[/QUOTE]
En ung mand, for at være helt præcis.

Hvo’n var det nu din signatur var engang… Stavning eller kaos? :slem:
Jeg skriver for resten også osse :wink: - sådan ca. hver anden gang.

Og du har helt ret, med mindre jeg simpelthen ikke forstår hvad det er meningen er, så retter jeg ikke på folk.

Njah, det vil sige… med mindre fejlen er morsomt OG jeg ved at personen staver glimragende og har humor (Det ku’ være dig, f.eks. :slem:)

jeg bruger også selv osse…det er lidt efter temperament

Rengøringsassistent er længe fint. Men rengøringskone er noget af det mest negativt ladede jeg kender, og der er i forvejen ikke ret meget opmuntrende at sige om lige netop det job… Det er som regel hårdt, nedslidende, dårligt lønnet og dem der udfører det regnes ikke for ret meget - det er jo “bare rengøringskoner”…
VH
Susanne

For nu at blive ved med at vade i den stakkels rengøringskone. Min svigermor var rengøringskone de sidste mange år af sit aktive erhvervsliv. Og kaldte sig selv for rengøringskone (når hun ikke sagde “støv-a-desse” men så var det selvfølgelig for sjov.

Jeg tror man skal passe på med at “mene” hvilke ord der er negative, mange indvandrere kalder sig selv for perkere (og os andre for kartofler L)

“bøsse” var i mange ord nærmest et skældsord for homosexuelle mænd. Nu bruger enhver bøsse med respekt for sig selv DET ord. Det at et skældsord bliver overtaget af dem det skulle nedgøre forvandler ordet fra negativt til neutralt og i visse tilfælde endda til positivt.

Men det kræver jo at man ikke falder i baljen med Den Politiske Korrekthed™, så blinde f. eks. ikke er blinde mere men “synshandicappede” og dværge er “små mennesker” eller “væksthæmmede”. Kald dog en spade for en spade. Jeg har det f. eks. svært med at man ikke kan kalde en neger for en neger. Næh det er en afrikaner. Men hvad så men den neger der er født og opvokset her? H*n er sgi da ikke mere afrikaner end jeg er. Men han er stadigvæk neger. Personligt lægger jeg ikke noget som helst nedværdigende i orden neger. Det kommer af det latinske Nero som betyder sort. (selvom de fleste jo så er brune…) men dybest set betegner det et bestemt udseende på linje med asiat (som vistnok ikke er et skældsord endnu)

Nå det var så min lille kæphest. Og jeg er i øvrigt enig med Susanne om at der bliver set ned på rengøringskoner. Men det ændrer sig altså ikke ved at de bli’r kaldt hverken -assistenter eller sanitører. Det er stadig et lortejob. Men hvor er det godt at der er nogen der vil ta’ det!

han bakkede baglæns…ihhh den sætning kan få det værste frem i mig

og så har min sprogspasser mand og jeg diskuteret den sidste time om halmballer står eller ligger ude på marken…og vi er stadig uenige…nå nat nat

Det er på linje med at “åbne op” ikke? Her plejer vi at sige “han bakkede baglæns tilbage” faktisk… for at understrege at… ja… det gik bagud L

Hmm… den var sjov. Jeg tror jeg ville sige ligger. Men jeg kan egentlig ikke begrunde det. Står lyder ikke forkert i mine ører. og så alligevel. “står” … så er de stablet… En bunke halmballer står. en enkelt halmballe ligger. tror jeg :slight_smile:

Ja, min mor var en årrække rengøringskone(!). Det var godt nok i slut 1980’erne, men hun havde altså gloet dumt, hvis hun var blevet kaldt andet.

Jeg tillægger ikke ordet negativ værdi, hvilket jeg i øvrigt heller ikke gør med “neger” eller “sort”.

Men da det for andre kan lyde nedsættende, vil jeg da fremover forsøge at huske at sige rengøringsassistent. (Lige så vel som det i øvrigt hedder en kasseassistent. ;))

Jeg har lagt mærke til at rigtig mange er begyndt at skrive ‘tryk’ og ‘utryk’ i stedet for ‘tryg’ og utryg. Jeg forstuver mine øjne hver gang jeg ser det.

Uh et ord der skurrer i mine ører, så er det pepito-kugler. På gammel spansk betyder pepito “lille tissemand”, så pepitokugler er blevet til lille tissemands kugler.

Osse gør ondt i mine øjne. Det hedder også.

En anden ting der undrer mig er, at man ikke må sige rullestol. Hernede har det altid heddet en rullestol, men det er åbenbart nedladende, og det hedder en kørestol. Jamen stolen kan jo rulle?

Men “asiat” er jo også helt sammenligneligt med “afrikaner”, og der er sikkert også mange “asiater”, der er vokset op i Danmark (og andre steder). Så at kalde dem asiater er lige så misvisende som at kalde en neger for afrikaner. Hvis du vil finde noget at sidestille med neger, skulle det være at kalde asiater “gule”, som man vist har gjort engang - i hvert fald kinesere. Og det skurrer i hvert fald pænt meget i mine øren :slight_smile:

Osse kan jeg godt finde på at bruge, men når der kun bliver skrevet os (Jeg vil os ha’ en) så sidder jeg altså og krummer tæer, og der er flere og flere der gør det.

Pt er også alt for brugt efterhånden.

Man bliver meget påvirket sprogmæssigt af at have teenagere i huset og kan nemt adoptere deres slang fordi man hører det så meget. Jeg taler godt med Nickis ven Anders’ mor og hun bruger ordet nederen helt vildt meget, det er ret sjovt :høhø:

Qua - hvorfor er folk lige pludselig begyndt at sige det? Det kunne jeg altså aldrig finde på at bruge som en del af mit almindelige sprog. Man kunne måske forestille sig en eller anden meget formel, skriftlig anledning, hvor det kunne være på sin plads, men som en del af talesproget - aldrig.

Osse og lissom kan jeg osse finde på at bruge i helt specifikke sammenhænge, måske for at understrege ironi eller lignende. Men for det meste kan jeg ikke få lov for min stavekontrol :høhø:

Jeg hader når jeg ser Masterchef på tv3 puls, og de konsekvent skriver køknet. Det hedder sq køkkenet.

Jeg er altså heller ikke vild med når min datter på 17år siger “skambamser” og “skrevgas”, det er nok noget nær de klammeste ord jeg kan komme på.

Ud over det er der jo klassikerne som flere har været inde på; søde - du ved sq da ikke om jeg er sød. Bedler - tja det hedder altså billeder. Og så alle de der zzzzzz’er, de får virkelig mine nakkehår til at rejse sig.

Kom lige i tanker om en mere: Når folk siger prutten om numsehullet. :S

Og en mere: Når folk siger pølser om afføring :uha: Pølser er noget man spiser, det er altså ikke noget der kommer ud i den anden ende!

Nu kommer jeg jo lige i tanker om dem allesammen, Gitte du skulle ikke have startet denne tråd, det ender altid med at jeg kommer i unåde :høhø:

Nå men når folk skriver dahm i stedet for damn.

[QUOTE=Helene;667055]

Hader sætninger som ‘‘fortsat god dag’’ eller '…[/QUOTE]

Lige den sætning kan jeg heller ikke klare, tænke nu hvis man virkelig har haft en rigtigt l*rtemorgen feks er blevet forladt af kæresten har haft katten til dyrlæge, er blevet fyret … jeg kunne blive ved

I disse valgtider, er jeg ved at kaste op af sætningen Fuld finanseret Det bruges i flæng, og uden hensyn til at det er en lodret løgn. :slight_smile:

boullion - det er det klammeste ord. prøv at sige det højt mens du lader som om du skal kaste op…

ord jeg er træt af at høre pt er : terror, hr, management, lean, ressourcer, valgkamp, mentor ordning/mentor, velfærd

Min datter har arbejdet som ungarbejder i kassen i Kvickly. Der blev det understreget, at de ikke måtte sige “ha’ en fortsat god dag”, da man jo af gode grunde, ikke kan vide om kundernes dag, indtil da, har været god eller dårlig.

Jeg hader også når folk kalder søvn for øjenbæ. For det første har jeg altså ikke bæ i øjet, og for det andet er en øjenbæ en rigtig grim ting, som den gamle HT bygning på rådhuspladsen :slight_smile: