Øv, Theo er syg :-(

Risikoen for, at det giver blødende mavesår allerede efter et par dage - hvor katten vel at mærke får noget mad, er så minimal, at jeg personligt ikke kunne drømme om at tvinge min kat til noget som helst. Jeg har både haft calicipatienter og givet metacam over både kortere og længere perioder og jeg har aldrig nogensinde haft katte med symptomer på mavesår (endsige fået at vide af en dyrlæge, at det var nødvendigt at tvinge dem til at spise samtidig).

Maja fik at vide af dyrlægen i går, at Theo skulle have mad når han fik Metacam…men det kan Maja selv fortælle mere om :slight_smile:

Arh, det sker nok næppe på (under) en uge, hos en ung kat uden øvrige risikofaktorer.
Men principielt har du da ret i at det er en god idé at give NSAID sammen med mad,
men det fjerner langt fra risikoen, eftersom NSAID hæmmer dannelsen af de
slimhindebeskyttende prostaglandiner i mavetarmkanalen. Den bivirkning er altså
systemisk, og totalt upåvirkelig af (manglende) fødeindtag.
Så altså mener jeg at det med føden er ligegyldigt i den her situation.

[QUOTE=Theomilou;1078451]Jeg er lidt i tvivl om hvor meget mad/vand han skal have for at være ok…Han vejer ca. 5 kilo.
Har I et bud på hvor meget jeg forsøge at få i ham?[/QUOTE]

Ifølge min dyrlæge er en teskefuld mad nok til at holde systemet i gang i en kortere periode.

[QUOTE=Tea;1078487]Arh, det sker nok næppe på (under) en uge, hos en ung kat uden øvrige risikofaktorer.
Men principielt har du da ret i at det er en god idé at give NSAID sammen med mad,
men det fjerner langt fra risikoen, eftersom NSAID hæmmer dannelsen af de
slimhindebeskyttende prostaglandiner i mavetarmkanalen. Den bivirkning er altså
systemisk, og totalt upåvirkelig af (manglende) fødeindtag.
Så altså mener jeg at det med føden er ligegyldigt i den her situation.[/QUOTE]

Jow…jeg ved godt, hvad Metacam gør i maven…Knirke har fået Metacam pga gigt de sidste 4½ år…hun får det altid, når hun har spist et pænt måltid…så derfor har hun ingen problemer med slimhinden, selv efter så mange års brug :slight_smile:

Da Haley var 5-6 mdr blev hun også syg og måtte tvangsfodres. Jeg skulle give hende 40-50ml A/D med vand om dagen, vil dog sige at hun desuden fik væskebehandling hos dyrlægen, hver formiddag.

Som jeg skrev så blander jeg A/D med vand for at sikre fejlsynkning når man giver vand. I det at vandet bliver tykkere når det blandes med A/D så er der større chance for at katten ikke fejlsynker. Og der er jo ingen grund til at give katten yderligere ting at slås med oveni calisi?

Jeg har lige været forbi dyrlægen igen, fordi hun after at have snakket med mig, ikke mente at Theo havde god nok effekt af sit smertestillende. Så nu har han fået noget andet :slight_smile: Som også skal gives med et måltid, så han slipper altså ikke for at blive presset til at spise.
Hun sender blodprøver ind for at udelukke at Theo fejler noget underliggende.
Hun havde iøvrigt nævnt calici i går, fremgik det af journalen, jeg var bare for befippet til at have opfanget det :dokdok:

[QUOTE=Theomilou;1078511]Jeg har lige været forbi dyrlægen igen, fordi hun after at have snakket med mig, ikke mente at Theo havde god nok effekt af sit smertestillende. Så nu har han fået noget andet :slight_smile: Som også skal gives med et måltid, så han slipper altså ikke for at blive presset til at spise.
Hun sender blodprøver ind for at udelukke at Theo fejler noget underliggende.
Hun havde iøvrigt nævnt calici i går, fremgik det af journalen, jeg var bare for befippet til at have opfanget det :dokdok:[/QUOTE]

Der er ikke noget at sige til at noget er smuttet i din opfattelse i går hos dyrlægen, Maja…selvfølgelig var du bekymret og bange…jeg håber du har det bedre i dag og at Theo nu er på rette vej :ok:

Theo har fået det bedre :slight_smile:
Han har ikke længere feber (38,3) og spiser selv :ok: Han har ikke den store appetit, og sover meget, men går mere normalt og virker bare træt og lidt mat i sokkerne :slight_smile:

Han er bare SÅ sød! Tager sin medicin og får taget temperatur uden at kny :hjerte:

[QUOTE=Theomilou;1079084]Theo har fået det bedre :slight_smile:
Han har ikke længere feber (38,3) og spiser selv :ok: Han har ikke den store appetit, og sover meget, men går mere normalt og virker bare træt og lidt mat i sokkerne :slight_smile:

Han er bare SÅ sød! Tager sin medicin og får taget temperatur uden at kny :hjerte:[/QUOTE]

Dejlig opdatering…så gik temperaturen endelig ned. :ok:
Men fortsæt endelig med at tjekke den, fx hver morgen og notér den …så du er opdateret.

Theo er bare såååå dygtig…han kan selvfølgelig være lidt træt ovenpå en sådan omgang…han kan også få lidt mavekneb af antibiotika, ligesom mennesker kan.
Jeg plejer at give mine 2 Paraghurt,et par timer før de får antibiotika…det føles godt i maven:)
Jeg ved det også fra mig selv.:slight_smile:

Stakkels lille Theo…nu må du forkæle ham med alle hans livretter :smiley:

Hm…optimismen var nok lige lidt tidlig…Theo er stadig feberfri, men det er tydeligt hvornår det smertestillende ikke virker mere, og han spiser næsten ikke noget :frowning:

• men så er det godt at jeg har sprøjter til vand og vådfoder, for mad det skal han altså have…

Øv, øv, øv :frowning:

Dyrlægen har lige ringet med de sidste blodprøvesvar, og Theo har betændelse i bugspytkirtlen…
Han skal med derned i morgen, så hun kan tjekke om han skal have væske, og så skal han have noget kraftigere antibiotika end det han får nu.

Jeg er SÅ ked af det, og kan ikke forstå hvorfor en ung, rask kat pludselig får sådan noget…:frowning:

Er der nogen af jer der har prøvet det?

[QUOTE=Theomilou;1079424]Øv, øv, øv :frowning:

Dyrlægen har lige ringet med de sidste blodprøvesvar, og Theo har betændelse i bugspytkirtlen…
Han skal med derned i morgen, så hun kan tjekke om han skal have væske, og så skal han have noget kraftigere antibiotika end det han får nu.

Jeg er SÅ ked af det, og kan ikke forstå hvorfor en ung, rask kat pludselig får sådan noget…:frowning:

Er der nogen af jer der har prøvet det?[/QUOTE]

Øv øv og øv Maja…stakkels Theo. :frowning:

Jeg har heldigvis aldrig haft en kat med pancreatitis…men du skal så nok stoppe med at give ham a/d (indtil dyrlægen siger noget andet)…det er for fedt.

Så er det jo ikke Calici…og det er så grunden til, at Milou aldrig blev smittet…

Hun sagde at jeg skulle tage alt foder fra ham, og kun give diætfoder med meget lavt fedtindhold…samt stadig få væske i ham, men hun vil se ham i morgen tidlig og måske give ham et drop…
Han ligger lige nu på min seng, og har det tydeligvis ikke godt :ked:

Maja…jeg har lige sendt dig en PB…

Håber Theo snart er frisk! Godt i fandt ud af hvad det var! Jeg forstår dog bare ikke hans halthed i denne forbindelse…
Men i hvert fald god idé at få maden fra ham, og give ham foder med lavt fedt indhold. Det er ikke sjovt når systemet driller når maden er for fed.
Har han dårlig mave? Sorry hvis det står længere tilbage.

:kram:

Og mange :kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds::kryds: for at Theo snart er frisk igen.

Jeg har ingen erfaring med betændelse i bugspytkirtlen, men sender dig det største cyber-kram :trøste: og ønsker Theo en god og snarlig bedring.

[QUOTE=Theomilou;1079424]Øv, øv, øv :frowning:

Er der nogen af jer der har prøvet det?[/QUOTE]

[QUOTE=Theomilou;1079433]Hun sagde at jeg skulle tage alt foder fra ham, og kun give diætfoder med meget lavt fedtindhold…samt stadig få væske i ham, men hun vil se ham i morgen tidlig og måske give ham et drop…
Han ligger lige nu på min seng, og har det tydeligvis ikke godt :ked:[/QUOTE]

Hvilken dyrlæge behandler ham:? Desværre er jeg i Roskilde imorgen og lørdag, så jeg kan ikke tilbyde evt kørsel - men på søndag og frem tilbyder jeg gerne kørsel, hvis det behøves. Forhåbentlig får han det hurtigt bedre:kryds:

:kram: