Jeg tror helt ærligt din veninde skal revidere sine ønsker…
For jeg tror det bliver mere held end forstand, hvis man skal finde masken og de blå øjne, sammen med det sind/temperement hun ønsker…
Jeg har f.eks. en huskat der helt og aldeles modsvarer ønskerne til temperamentet, og det tror jeg er ret generelt for huskatte (måske med undtagelse af snakkeriet, det er vidst lidt op og ned om de snakker meget), men huskatte er jo ikke maskede og har sjældent blå øjne…
Har fortalt hende at der er en masse nye svar og opfordret hende til at oprette sig som bruger… så kan hun selv svare. Hun havde faktisk forsøgt at oprette sig igår men der var noget der strejkede. Det kan også være at det bliver mig der formidler svar… vides ikke endnu
Men jeg tror også I har ganske ret i at det kan blive en vældig svær kombination
[QUOTE=TrekkieGrrrl;897702]Mjaeh temperamentsmæssigt kunne en aby egentlig være god Altså bortset fra at den ser “forkert” ud til det ønskede
[/QUOTE]
Hm… kan være min opfattelse er forkert - men er der generelt ikke nøjagtig lige så meget gang i en aby som i en siam? Jeg har altid opfattet dem som aktive “løbe-på-væggene-katte”, ligesom vores. Altså langt fra rolige! Derimod opfatter jeg dem som mindre reserverede/mere pågående? Generelt, altså, der er jo altid undtagelser. Men det kan jo være helt forkert
Mmm joeh abyer er absolut lisså pilleroderagende som siamisser, hvis ikke mere
Jeg havde ikke lige fattet at hun ville ha’ en rolig kat.
Hm men en rolig kat der vil krammes, har maske, blå øjne og er korthåret… Altså bortset fra det korthårede så er det vel en Ragdoll vi snakker om her? Findes de i korthåret? (altså ikke lige ragdoll, det ved jeg godt) men noget der ligner i udseende og temperament og som bare ikke har alt det pels? Jeg ved ikke hvad det sku’ være for en :S Så et eller andet sted må der slækkes på idealet
[QUOTE=Vivi_Fletcher;897183]Forbrugerrådet har jo afgjort, at en kat uden stamtavle har en værdi på 800 kr (mener jeg det var, kan ikke lige finde mailen). Mener der var en artikel i en avis om emnet - den kan hun jo vise sælger
[/QUOTE]
Men sælger må vel selv bestemme hvad sælger hvilken pris kattene skal have… Jeg gav 5000,- for mine briter og det her er jo halvdelen, så det lyder sådan set ok i mine ører, stamtavle eller ej.
Mjah … ikke hvis køber klager til Forbrugerklagenævnet. Hvis man sælger en kat som værende en racekat, kan du få besked på at aflevere pengene tilbage til køber (minus de 800 kr), fordi du har solgt en kat, der ikke er det du har hævdet.
Helt enig - jeg synes abyer har fået et meget forkert ry ved at være så hyperaktive. Det er mine i hvert fald ikke.
De er helt sikkert mere aktive end fx briter, ragdolls osv - men de er ikke hyper.
Hehe jeg er glad for det blev opfattet i den ånd som det var ment. Bagefter blev jeg lidt nervøs for om det kunne opfattes som “køb dig en tøjkat i stedet for” - for det var ikke sådan ment
Men jeg vil stå ved at der må slækkes på idealet et eller andet sted. Jeg ville ikke selv orke alt det pels der er på en ragdoll, men udover det, så er det godt nok en lækker kat, som jeg sådan “så” rigtigt for første gang i Herning. De snakker også mere end jeg lige tro’de
Så hvis altså “pelsproblemet” kan overvindes, så vil jeg anbefale en ragdoll ud fra mit ringe kendskab til racen. normalt ville jeg jo ellers bruge enhver lejlighed til atslå på tromme for siatalerne, men … en rolig kat kan man altså ikke lige kalde dem
Så hvis pelsen kan gås på kompromis med, så : En Ragdoll. Hvis det “rolige” kan diskutteres: En siam.
Og så er det jo altså ikke sådan at siatalerne fræser rundt på vægge og lofter 24/7 - de sover mindst lisså meget af dagen væk som alle andre katte. Men NÅR der skal ske noget… så skal der SKE noget. Hurtigt, lavtflyvende og uden hensyn til eventuelle ting der står i vejen
[QUOTE=Vivi_Fletcher;897944]Helt enig - jeg synes abyer har fået et meget forkert ry ved at være så hyperaktive. Det er mine i hvert fald ikke.
De er helt sikkert mere aktive end fx briter, ragdolls osv - men de er ikke hyper.[/QUOTE]
Personligt opfatter jeg Abyer som meget aktive og jeg ser ikke mange racer med et tilsvarende aktivitetsniveau. Så rolige vil jeg ikke kalde dem.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;897983]Nej, det sagde jeg vist heller ikke
De løber stærkt, når de løber - men de sover lige så meget som andre katte :-)[/QUOTE]
Nåh - okay… jamen selvfølgelig. Det gør siamesere også. Men når de løber, så sker der virkelig noget. Når de er vågne er de i aktivitet. Og det er bare det jeg også har haft opfattelsen af med aby’er.
(Og nu skal jeg gå, for Whiskey er med god hjælp fra Tullen ved at splitte noget ad som vi ikke er helt enige om… :rulleøjne:)
Ja, det var så heller ikke kun hende og hendes børn, selvom de da er gode eksempler :høhø: Nej, det er også det Ingrid, Kia, Lis og andre har givet udtryk for i tiden løb
[QUOTE=TrekkieGrrrl;897949]
Og så er det jo altså ikke sådan at siatalerne fræser rundt på vægge og lofter 24/7 - de sover mindst lisså meget af dagen væk som alle andre katte. Men NÅR der skal ske noget… så skal der SKE noget. Hurtigt, lavtflyvende og uden hensyn til eventuelle ting der står i vejen :)[/QUOTE]
[QUOTE=Vivi_Fletcher;897983]
De løber stærkt, når de løber - men de sover lige så meget som andre katte :-)[/QUOTE]
Ved min veninde har fulgt med bare som læser og hun har lige sendt mig dette:
Tak for alle jeres svar, jeg har besluttet mig til at besøge et katteri med siamesere for at se om de er så “slemme” i aktivitets niveau som I siger. Altså dvs om det er noget vi kan leve med. Dog er jeg også åben for blandningskatte og så faktisk et sted en blandning af siameser og ragdoll. Jeg er dog stadig ikke pjattet med langshårsracerne, ikke at de ikke er søde. Tusind for alle jeres input, jeg har forsøgt at blive oprettet, men den vil ikke siden.
Den må meget gerne have blå øjne/azur blå øjne og snakke lidt. Der var en der skrev at siamesere sover ligeså meget som andre katte, så helt skræmt væk er jeg altså ikke af dem. Men kan godt se at ragdollen er rigtig sød.
Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt at tage på visit Om ikke andet så for at se på nogle smukke katte
Om Siam sover lige så meget som andre katte… Jeg er ikke sikker på mine gør (bortset fra når der er besøg, hvor det er meningen de skal vise sig frem)
Siam ER en aktiv race, og som der er skrevet flere gange, så foregår det i høj hastighed Her i huset er der rally i hvert fald 4 - 5 gange i døgnet og så lidt der i mellem De største ture foregår dog i morgengryet og lige inden sengetid