Gedeskind, koskind - de ligner hinanden men forklaringer er forskellige… Før der ligger et bevis lader jeg tvivlen komme dyrene til gode.
Jeg vil som forbruger se den DNA test lagt ud offenligt.
Gedeskind, koskind - de ligner hinanden men forklaringer er forskellige… Før der ligger et bevis lader jeg tvivlen komme dyrene til gode.
Jeg vil som forbruger se den DNA test lagt ud offenligt.
Det var hverken gede- eller koskind ifølge den rapport jeg læste.
Der var DNA-testen resulteret i at at det PÅSTÅEDE koskind viste sig at være muldvarp og rådyr. På det grundlag vil netto ikke handle med pelsvare fra kina længere
Slut med behåret julepynt i Netto
En kæde-SMS uden afsender har skabt røre med et budskab om, at Netto sælger julepynt i form af egern og dådyr, som er beklædt med hår fra blandt andet hund eller kat.
Netto har omgående fjernet figurerne fra hylderne og gennemgået dokumentationen for produktet. Sidste jul solgte Netto tilsvarende produkter, hvor dokumentation og DNA-analyse beviste, at hårene udelukkende stammede fra kvæg.
En analyse af produktpartiet fra 2009 viser, at disse varer IKKE indeholder hår fra hverken hund eller kat. Der er derimod konstateret kunstfibre og hår fra blandt andet dådyr og muldvarp.
Kunder, der har købt figurerne, kan få pengene retur i Netto - også uden forevisning af bon.
Yderligere oplysninger hos direktør Morten Kaas 43 56 88 22.
Hermed kan man vist konkludere, at det ikke kun, er Netto, der har problemer med dokumentationen :øhmm:
[quote=lenschow;284615]Gedeskind, koskind - de ligner hinanden men forklaringer er forskellige… Før der ligger et bevis lader jeg tvivlen komme dyrene til gode.
Jeg vil som forbruger se den DNA test lagt ud offenligt.[/quote]
Hvorfor er det egentlig ikke Anima, der skal dokumentere deres påstand?
En DNA-analyse viste, at hårene på julepynten stammede fra dådyr og mulvarp - som formentligt er pelset levende. De bliver flået levende fordi adrenalin får pelset til at “stritte” bedre - altså fordi dyret føler denne voldsomme smerte mens den bliver flået…
Derudover “gider” kineser ikke bruge tid og penge på aflivning hverken før eller efter.
En DNA-analyse har en stor usikkerhed, ligesom selve analysen ikke er blevet offentliggjort.
Julepynten sælges nu i Føtex istedet!
Det er ikke lovligt, at importere pels fra hunde og katte i EU.
Pelsen importeres derfor under andet dyreart.
Der er INGEN kontrol med hvilken pels der kommer til Danmark, da en undersøgelse af pelsens art kræver en test fra et laboratorie - som er meget bekostelig.
Et dyr dør ikke direkte af smerte men når smerten - efter pelsningen - bliver stor nok kolapser det vasovagale nervesystem og organismen går i chock som medfører døden.
Et dådyr er godt nok et stort dyr at pelse levende :S
Tænker bare, om det nu kan have sin rigtighed? Men selvfølgelig er det
bedst at lade tvivlen komme dyrene til gode.
[quote=Biltrup;284739]En DNA-analyse viste, at hårene på julepynten stammede fra dådyr og mulvarp - som formentligt er pelset levende. De bliver flået levende fordi adrenalin får pelset til at “stritte” bedre - altså fordi dyret føler denne voldsomme smerte mens den bliver flået…
Derudover “gider” kineser ikke bruge tid og penge på aflivning hverken før eller efter.
En DNA-analyse har en stor usikkerhed, ligesom selve analysen ikke er blevet offentliggjort.
Julepynten sælges nu i Føtex istedet!
Det er ikke lovligt, at importere pels fra hunde og katte i EU.
Pelsen importeres derfor under andet dyreart.
Der er INGEN kontrol med hvilken pels der kommer til Danmark, da en undersøgelse af pelsens art kræver en test fra et laboratorie - som er meget bekostelig.
Et dyr dør ikke direkte af smerte men når smerten - efter pelsningen - bliver stor nok kolapser det vasovagale nervesystem og organismen går i chock som medfører døden.[/quote]
Den slags udokumenterede påstande kan jeg simpelthen ikke bruge til en rygende fis
Der er vist nogen der ikke bryder sig om Dansk supermarked
Og så vil jeg godt lige advare mod meget grimme billeder i nogen af de links der er lagt ind
[quote=Charlotte Oeh.;284747]Men selvfølgelig er det
bedst at lade tvivlen komme dyrene til gode.[/quote]
Ja - det kan man gøre med sit fravalg af varen - og ved at fraråde andre at købe den
Men det er IMO ikke ok, at lade tvivlen ligge nogen til last - sådan som det er sket i denne sag.
Anima gjorde såmænd bare opmærksom på Nettos manglende dokumentation. For mit vedkommende tilfalder det Netto at bevise, at deres produkt lever op til nogle krav, der matcher mine, hvis jeg skal købe det
[quote=Beydana;284770]Ja - det kan man gøre med sit fravalg af varen - og ved at fraråde andre at købe den
[/quote]
Jeg kunne så ikke finde på at fraråde andre at købe produktet på baggrund
af den mangelfulde dokumentation, der foreligger. Jeg kan gøre mig mine
egne overvejelser, men at bidrage til rygtespredning er ikke ok, det er
skadelig virksomhed.
Netto har helt klart ikke haft styr på dokumentationen… Og det er DEM som skal have orden på det.
Ok- jeg forstod første indlæg sådan at Helle havde påstanden fra Anima
Altså af hvad JEG har kunne forstå på sagen så har forhandleren givet dokumentation på at pelsen kommer fra kvæg.
Efter den der sms så dobbeltchekkede netto det via en pelsanalyse og fandt ud af at pelsen kom fra dådyr og muldvarp. Det synes jeg ikke man kan klandre netto for.
De tager jo papirene for gode varer - man kan jo ikke dobbeltanalysere alt fra asien blot fordi alt kan være falsk underskrevet.
De har gjort det eneste rigtige de kunne. tage varene tilbage og indstille alt pelshandel med kina i protest.
Jeg synes de har været MEGET ansvarsfulde i den her sag.
Øh! De har flyttet pelsdyrene til deres Føtex butikker, og sælger dem der istedet… Hvad er der flot i det?
[quote=Mizz;284612]Altså jeg skrev til Dansk Supermarked og de sendte mig en mail, hvor de skrev følgende:
Mange tak for din henvendelse
Vi er altid glade for at modtage input fra vores kunder
De dådyr, vi sælger i føtex, stammer ganske rigtigt fra Kina, men er ikke identiske med den julepynt, der blev trukket tilbage fra Nettos butikker i uge 44/2009
Vores julepynt stammer fra en anden leverandør og er fremstillet af gedeskind
Vi håber svaret er tilfredsstillende, eller er du velkommen til at kontakte os igen
Med venlig hilsen / Best regards
Dansk Supermarked A/S
Birgitte Schmelling
Produktchef / Product Manager
+45 89303710 / [email protected]
Og ja jeg har set dem på hylderne ved julepynt…Om jeg tror på deres historie, det er så en hel anden sag![/quote]
Tjaaaeh… at det ikke er den samme slags er da meget flot
Har du set dokumentation på dette? Dyrene er 100% ens… Synes iøvrigt, at du har gjort det rette i at tage direkte kontakt til Dansk Supermarked.
Har du set dokumentation for DIN påstand??? Syns sgu det er så tyndt at smide om sig med anklage på anklage. “de er lavet af levende pelset dyr…” hvordan VED du det? Jeg spørger bare fordi du tilsyneladende ved en hel del om det, og så kunne det da være rart du smed om dig med din viden.
Og så var det ikke mig men Mizz der skrev.
Hvad er det du ønsker at få oplyst?
99,9 % af de dyr som pelses i Kina bliver pelset levende, derfor er det med stor sansynlighed, at pelsen kommer fra et sådan dyr.