ja jeg har fået det og hun har også fået lidt af det
Jeg er altså lige nødt til at komme med en rettelse. Jeg har selv behandlet med begge disse præparater.
Lactulose virker ved at ‘trække ekstra væske’ til tarmen - det blødgør ikke som sådan afføringen.
Paraffinolie smører tarmen OG blødgør afføringen - det bliver (ved den rette dosering) nærmest som blød modellervoks. Giver man for meget, kan det give diarre.
Så jeg er SIKKER på, at du SKAL give paraffin.
Og man kan sagtens give begge dele på én gang uden problemer.
Og man kan sagtens give begge præparater samtidigt iøvrigt.
[QUOTE=Diana F;983827]Jeg er altså lige nødt til at komme med en rettelse. Jeg har selv behandlet med begge disse præparater.
Lactulose virker ved at ‘trække ekstra væske’ til tarmen - det blødgør ikke som sådan afføringen.
Paraffinolie smører tarmen OG blødgør afføringen - det bliver (ved den rette dosering) nærmest som blød modellervoks. Giver man for meget, kan det give diarre.
Og man kan sagtens give begge dele på én gang uden problemer.[/QUOTE]
Det gør jeg også - hun har fået hendes 4 ml olie idag - i noget af hendes a/d vådfoder og en sjat laktolose - netop i håb om at trække væske til så det ikke bliver en hår knold
Godt.
Skal du kun give paraffin én gang dagligt?
[QUOTE=Diana F;983835]Godt.
Skal du kun give paraffin én gang dagligt?[/QUOTE]
Dyrlægen bad mig om at give de første 4ml på engang og så bestemmer jeg selv om jeg giver dem på 1 eller 2 doser de næste dage
- vi overvejer at give 2x2ml imorgen men vi ved faktisk ikke hvad der er bedst
vi tænker bare at de 2x2ml må gøre sådan at der bliver tilført noget løbende og derved opnår bedst mulig effekt
Tja, godt spørgsmål. Jeg tænker nok også, at to doser vil være bedst. Hvor meget vejer Silke?
Jeg mener at kunne huske, at jeg skulle give 4-5 ml morgen og så 4-5 ml aften. Og derudover 2 ml lactulose morgen og igen 2 ml aften. Katten vejede ca. 5 kilo. (Det var så i forbindelse med afføringsproblemer efter en analkirteloperation).
[QUOTE=Diana F;983827]Jeg er altså lige nødt til at komme med en rettelse. Jeg har selv behandlet med begge disse præparater.
Og man kan sagtens give begge dele på én gang uden problemer.[/QUOTE]
Vi er jo enige…når man giver lactulose, gør man afføringen mere blød, når den bliver mere væskefyldt…altså blødgør man den.
[QUOTE=Diana F;983878]Tja, godt spørgsmål. Jeg tænker nok også, at to doser vil være bedst. Hvor meget vejer Silke?
Jeg mener at kunne huske, at jeg skulle give 4-5 ml morgen og så 4-5 ml aften. Og derudover 2 ml lactulose morgen og igen 2 ml aften. Katten vejede ca. 5 kilo. (Det var så i forbindelse med afføringsproblemer efter en analkirteloperation).[/QUOTE]
hun vejer 2kg
[QUOTE=Rumle;983494]hun er røngten fotograferet og dyrlægen kan se der er lidt tilbage i tarmen - hun nævnte dog ikke forstoppelse - derfor hun skal have 4ml parafinolie i døgnet for det nemmere kan komme ud.
spurgte til grunden - hvilket er at hun er fortsat med at presse efter bakkebesøg. Kattebakken blev undersøgt grundigt for at se efter evt ekstra hård afføring, afføring med blod i/på osv. uden at finde en årsag (det lignede det der plejer at være i den)
desværre er der større risiko for det kan ske igen fordi det er sket en gang[/QUOTE]
Hun burde bare ikke blive ved med at presse hvis ikke der sidder noget i hendes endetarm?
Jeg tænker det er ret vigtigt, ikke mindst forebyggende hvis Dr. Dyr siger det kan ske igen, at finde ud af om det har været noget akut eller om det er fordi hun lider af noget kronisk. Det lyder mystisk at hun bliver ved med at presse hvis endetarmen er tom. HUSK og laktulose har begge samme effekt på tarmen = osmotisk virkning = mere væske lokalt. Så pas på du ikke får dobbeltbehandlet (der var en anden der skrev noget med at passe på du ikke fik for meget… Diana F?)
[QUOTE=Sim-Sim;983500]Hvis den resterende afføring i tarmen er hård, hvilket den må være, ellers var den jo kommet ud…så kan den jo rive hele syningen op igen :S
Paraffinolie er jo afføringsmiddel.
Jeg ville give lactulose fx 4 ml 2-3 x dagl i et par dage og vente med paraffinolie…og SÅ paraffinolie sammen med lactulose.
Lactulosen blødgør afføringen men virker ikke afførende i sig selv…derfor mener jeg, det er smartest at give blødgørende først…før man sætter ind med decideret afføringsmiddel.[/QUOTE]
Hvis tilbageværende afføring befinder sig i tyktarmen så kommer den ikke ud og det er ikke nødvendigvis fordi den er for hård at den sidder i tyktarmen (hvis det er der den sidder). Presserefleksen træder normalt først i kraft når afføringen føres fra tyktarm over til endetarmen. Så du kan ikke bare konkludere, at afføringen er hård fordi den ikke er kommet ud.
Det kan være, at hun presser, fordi syningen af endetarmen føles som afføring, der skal ud.
[QUOTE=Vipstøsen;984230]Hun burde bare ikke blive ved med at presse hvis ikke der sidder noget i hendes endetarm?
Jeg tænker det er ret vigtigt, ikke mindst forebyggende hvis Dr. Dyr siger det kan ske igen, at finde ud af om det har været noget akut eller om det er fordi hun lider af noget kronisk. Det lyder mystisk at hun bliver ved med at presse hvis endetarmen er tom. HUSK og laktulose har begge samme effekt på tarmen = osmotisk virkning = mere væske lokalt. Så pas på du ikke får dobbeltbehandlet (der var en anden der skrev noget med at passe på du ikke fik for meget… Diana F?)
Hvis tilbageværende afføring befinder sig i tyktarmen så kommer den ikke ud og det er ikke nødvendigvis fordi den er for hård at den sidder i tyktarmen (hvis det er der den sidder). Presserefleksen træder normalt først i kraft når afføringen føres fra tyktarm over til endetarmen. Så du kan ikke bare konkludere, at afføringen er hård fordi den ikke er kommet ud.[/QUOTE]
Hvis jeg forstod min dyrlæge ret så sad det højt oppe i systemet det der var tilbage og ikke i selve endetarmen. Jeg kan nemlig heller ikke helt forstå hvordan det kan lade sig gøre at blive ved med at presse, men det gjorde hun med jævne mellemrum hvor hun så lå og pressede tre gange og så holdte en pause inden hun gjorde det igen. (går ud fra at det er tarmens naturlige bevægelse)
Hun kom igår aftes af med en masse små klatter - fornuftigt bløde- men det var hårdt arbejde for hende og hun “stønnede” imens ikke jamrede sig men alligevel var der lidt lyd på, som gjorde at jeg var helt sikker på at det ihvertfald ikke var sjovt. Så jeg ved der er hul igennem og at det ikke er knolder af afføring der sidder (ja jeg kan jo så ikke sige at der ikke er knolder i det men hun kan ihvertfald komme af med noget så der er ikke blevet lukket for hårdt til med sting.)
- At det stod højt oppe i systemet lyder ihvertfald fornuftigt i mine øre da hun først igår aftes begyndte at komme af med afføringen igen (systemet bliver vel lidt som hos os mennesker lidt dovent af at blive opereret)
Jeg har ikke brugt HUSK til hende, fordi jeg ikke har den store erfaring med det, og vil også først gå ind og bruge det hvis det bliver hel splatmave hos hende.
Ellers er hun halvvejs ulidlig at sove med om natten - hun skal kæles med … og prøver på at kravle op i vores næsebor for at komme helt tæt på os (hun sætter hendes snude i ens næsebor og trykker så op så man deler evt. snot med hende) hun logre med halen og vimser fra den ene til den anden af os og kan da slet ikke ligge stille i fem min af gangen før hun er ovre for at hilse på den anden af os - så de sidste to nætter har hun faktisk pludselig været som de første dage hvor vi havde hende hjemme. Så vi har snakket om der kan have været noget under opsejling længe hos hende som man ikke har opdaget fordi der ikke har været de vilde tegn på noget.
- at hun begyndte at slappe af og ikke var helt så overdrevet kontaktsyg har vi ihvertfald tolket som hun faldte til og vænnede sig til at være her kombineret med at hende og My begyndte at finde melodien og legede sammen.
hun presser heldigvis (7-9-13) ikke som en vanvittig efter hun er blevet syet - ja jeg holder øje med hende når hun går på bakken
Så lyder dosis af paraffin vist til at være meget passende…
Det gør sindsygt ondt at komme af med afføring de første gange efter en operation. Bare der har været skubbet lidt til tarmene er der ubehag ved det - så det er helt naturligt og ikke noget du skal bekymre dig om. Det du skal være opmærksom på er at hun ikke presser og presser mere end nødvendigt - selvom det kan være svært efter en operation fordi der ikke er føling med hvor meget/lidt der er tilbage.
God bedring til hende
[QUOTE=Panthera;984334]Det gør sindsygt ondt at komme af med afføring de første gange efter en operation. Bare der har været skubbet lidt til tarmene er der ubehag ved det - så det er helt naturligt og ikke noget du skal bekymre dig om. Det du skal være opmærksom på er at hun ikke presser og presser mere end nødvendigt - selvom det kan være svært efter en operation fordi der ikke er føling med hvor meget/lidt der er tilbage.
God bedring til hende [/QUOTE]
Tak
Det er også for at holde øje med hun ikke overdriver at jeg holder øje med hende så godt jeg kan mht bakkebesøg - Jeg er total stalker
Synes det lyder som om det går stille og roligt fremad med hende.
Skal vi ikke krydse fingre for at det har været noget akut og ikke kronisk
Nøj hun er rådden indvendig … hendes prutter er simpelthen ved at kvæle vores potteplanter mindst :høhø:
Tag det som et tegn på, at maskineriet virker igen… :cool2:
Vil lige give en update på Silke her ca. 10 dage efter hun har fået fjernet sting.
Alt ser ud til at fungere normalt og dyrlægen mener ikke at det “bare lige” sker igen.
Så vi er vidst sluppet godt igennem det (7-9-13)