Skyrkage og isl. rugbrød

@Beimis har efterspurgt opskrifterne på Skyrkage og det islandske rugbrød … at hun så har fået den opfattelse, at jeg er rigtig dygtig i et køkken, er en helt anden sag :klappe:
Here goes:

Skyrkage
1½ pakke Bastogne (eller kopi kiks)
80 g. smeltet smør
5 dl. piskefløde
500 g. skyr naturel
1 vaniljestang
Syltetøj + frugt

Smelt smøret, knus kiksene og bland begge dele sammen. Kom blandingen i et smurt form (eller brug bagepapir i formen) og stil på køl.
Pisk fløden.
Flæk vaniljestangen og kom kornene derfra i piskefløden, rør fløden og skyr forsigtigt sammen og smag til med lidt sukker (efter smag).
Kom fløde-/skyrblandingen ovenpå kiksbunden og stil på køl igen … mindst et par timer - gerne over nat.
Før servering smøres der et lag syltetøj efter eget valg ovenpå kagen og pynt med frugt … jordbær, blåbær, kiwi, eller hvad man har lyst til … det er godt med noget syrligt, som modsvar ved den søde smag af kagen.


Islandsk rugbrød
500 g. sigtet rugmel
250 g. grahamsmel (eller andet grovt mel uden kerner)
2½ tsk. natron
250 g. sirup
750 ml. kærnemælk
1 msk. honning
1½ tsk. salt

Bland alle ingredienserne i en skål og rør det godt sammen.
Beklæd en egnet form med bagepapir … (jeg bruger en gammel kagedåse der er 18 cm. høj og måler 15 cm. i diameter … det er vigtigt at der hører låg til) … og kom dejen der i, læg låget på.
Bages ved 90 -100 grader i ca. 9 timer … jeg bager den altid om natten :wink:
Smager himmelsk med smør og en god ost :yum:
Har ikke voldsom lang holdbarhed (det plejer ikke at være et problem :hoho:)

8 Synes om

Hej skattekat

Beimis og jeg siger mange tak nu ved jeg en der bliver glad en af de næste dage

Skal lige have det passet ind i mine dage

Tak fordi du fandt dem frem til mig

Fornemmer lidt jeg regnede lidt ved siden af med min opfattelse af dig :flushed: men du tager det med godt humør. :grin:

Men tro nu alligevel du må være god, når du kan trylle det her frem
(Tror på det bedste indtil det modsatte er bevist)

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Jeg kan godt begå mig i et køkken … det ligger bare ikke indenfor mit interessefelt :grin:
(skriver jeg i mens jeg guffer hjemmelavet pizza, lavet på en færdigdej jeg har købt :pizza:)

1 Synes om

Skattekat er bare så venlig en sjæl, at hun generelt holder sig ude af køkkenet, så vi andre ikke får mindreværdskomplekser :wink:

5 Synes om

Nemlig!

1 Synes om

Bliver helt lækker sulten efter islandsk rugbrød nu :yum:

1 Synes om

Så må du i gang … opskriften er lige der :muhaha:

2 Synes om

Hej @Skattekat

Beimis siger endnu tak for opskrifter, skyr kage blev lavet i weekenden, og cremen blev smagt til pas flere gange :ok:

Islandsk rugbrød blev lavet i går, havde hjælp til og tjekke dejen var ok, ovn blev vogtet og da brød kom ud var der en savlende, spindende, og ælte med poter beimis der slet ikke kunne være i sig selv, så har fået små hapser hele dagen
:tak:

Med venlig hilsen beimis

8 Synes om