Sprøjte til veer og livmoder

Jamen det kan så KUN glæde mig, for det fortæller mig jo også du så er enig med mig. Blot får jeg dyrlægen herud så misserne også kan tilses.
Nu ved jeg så ikke OM kalk kan holde sig…ligger det på køl?

Måske vi skulle starte en anden tråd om hvad vi hver især føler er nødvendigt der proppes i vores katte forebyggende - og hvad vi iøvrigt ellers vil udsætte dem for?

Jeg mener bestemt det er bedre at forebygge end at helbrede - men jeg mener ikke de skal proppes med, eller udsættes for, alt mellem himmel og jord - heller ikke kalk. Måske nemt at sige for en der aldrig har haft problemet?

Lis …jeg arbejder og er væk hjemmefra i 14 time ad gangen…så det kalk jeg gav Maddie…giver MIG RO…det kan jeg ikke se som noget negativt…
og jeg vil ikke tøve næste gang med at hente et kalkshot…netop fordi det beroliger mig… jeg har ikke brug for at gå og bekymre mig de timer jeg er på job…og længere er den ikke…

For lidt og for meget er lige skidt, også når det drejer sig om kalk-indsprøjtninger.
For meget kalk kan nemlig give kramper og hjertekvababbelse, så hvis jeg fik nødig at give det, ville det være med dyrlægen ind over.

tak mega…jeg er glad for dit svar…men lige til mig duer det ikke… jeg er glad for at jeg gav Maddie…og vil også give den næste…netop fordi jeg er væk hjemmefra i mange timer ad gangen…hvor jeg ikke kan holde øje,det synes jeg er bedst…og vi alle gør vel det vi mener er bedst…

Nu propper jeg så ikke unødige ting i mine dyr. Jeg ringer til min dyrlæge (for jeg er ikke faglig istand til selv at give injectioner) når den sidste killing er født, og så får de og mormis et tjek. Desuden føler jeg, det er en god ting at sikre forløbet går godt og det mener jeg det gør ved dèt jeg gør.
Mælkeproduktionen hjælpes,livmoderen ligeså og det kan da aldrig være skidt.
Alt dette gøres i forebyggelsens tegn og på INTET tidspunkt har hverken det ene eller andet været stressende for hverken dem eller mig. :tihi:
Tvært om, så er det nærmest hyggeligt at vi alle OGSÅ mormis der ligger på røntgenbordet…tæller kranier og rygsøjler
Det hele tager med transpoet og eventuel ventetid (det kan jo altid forekomme) under en time.
Hvis nogen mener det er mere stressende end at udstille så vil jeg gerne oplyses-surrender
DÈT jeg gør gavner og jeg har en umådelig flot statistik der siger INGEN syge missepiger og ingen der ikke kan klare deres børn og alle der har kunnet amme deres børn…end ikke kuld på 7-8 killinger.
Det hele gøres i hjælpens tegn og udfra devisen det ER bedre at være på forkant med tingene OG det kan lønne sig i den sidste ende.
Jo mere mælk desto sundere børn og jeg har end også tilgode at have blot ÈT betændt øje på 91 mislinger. Mormælk er altid at foretrække og lige der hjælper kalken også :thumbup:

Hmmm - det virker altså ikke rigtig at citere indlæg, hvor der er svaret i et citat … så derfor mangler Britas citater - nå, det overlever I nok :slight_smile:

Brita - det var selvfølgelig en antagelse fra min side, at du havde en aftale med din dyrlæge! Men helt ærligt så vil det faktisk undre mig hvis du ikke har - det har de fleste opdrættere trods alt! Mit problem var såmænd bare, at min dyrlæge ikke har fx røntgen i sin klinik, så hvis jeg skulle have lavet noget sådant, så skulle jeg til et dyrehospital eller en anden dyrlæge = dyrere for mig og så er det alligevel ikke min dyrlæge, der laver arbejdet …

Og det er fint for mig, at du mener at dine forholdsregler er det, der holder diverse komplikationer fra døren - det skal jeg da heller ikke afvise at det er! Min erfaring siger mig bare, at det ikke er nødvendigt - men ja, jeg har da haft øjenbetændelse, giardia og alt muligt andet, tvivler nu på at det ville have været undgået med et røntgenbillede og en kalkinjektion.

[quote=Camischa;389003]Hmmm - det virker altså ikke rigtig at citere indlæg, hvor der er svaret i et citat … så derfor mangler Britas citater - nå, det overlever I nok :slight_smile:

Brita - det var selvfølgelig en antagelse fra min side, at du havde en aftale med din dyrlæge! Men helt ærligt så vil det faktisk undre mig hvis du ikke har - det har de fleste opdrættere trods alt! Mit problem var såmænd bare, at min dyrlæge ikke har fx røntgen i sin klinik, så hvis jeg skulle have lavet noget sådant, så skulle jeg til et dyrehospital eller en anden dyrlæge = dyrere for mig og så er det alligevel ikke min dyrlæge, der laver arbejdet …
Min dyrlæge giver mig den rabat han mener jeg skal have.Hvad den er ANER jeg ikke en døjt om. Mine har et fantastisk røntgenudstyr. Billederne er klare og jeg kan i det hele taget KUN være tilfreds. Det er samme udstyr der fotograferede stakkels Ulrikke Eleonora sidste sensommer fordi hun havde lungebetændelse og også her gjorde røntgenudstyret og de efterfølgende optagelser med kontraststof noget så vi kunne hjælpe hende. Og hun lever endnu, selvom min dyrlæge mener hun er et mirakel.
Hvad andre har af problemer med deres vej til deres eller en anden dyrlæge kan jeg ikke bruge i mine overvejelser. Her bestemmer jeg udfra mine omgivelser og intet andet

Og det er fint for mig, at du mener at dine forholdsregler er det, der holder diverse komplikationer fra døren - det skal jeg da heller ikke afvise at det er! Min erfaring siger mig bare, at det ikke er nødvendigt - men ja, jeg har da haft øjenbetændelse, giardia og alt muligt andet, tvivler nu på at det ville have været undgået med et røntgenbillede og en kalkinjektion.[/quote]
Det kan så hverken dokumenteret eller afvises med fakta ER jeg INTET har haft udover en mild toro-virus for omkring 5-6 år siden og… thats all :rock:
MEN…en ting er sikkert…en god mor, et godt jiljø, et godt menukort og en god hygiejne…det er en RIGTIG god begyndelse.
OG førstnævnte får man altså i højere grad ved at hjælpe og det føler jeg så ved at gøre som jeg gør.

[quote=kamikaze;388784]
Desuden kan man fotograferer og få en del besøg for blot et kejsersnit og måske en lørdag nat…og så behøver jeg ikke den oplevelse.I hvert tilfælde gør jeg mit til jeg ikke får den OG mere vigtigt…at mine dyr også undgår den.[/quote]

Hvad er det lige for kejsersnit og lign man kan undgå ved at få taget røntgen og give efterfølgende injektion :?

Hvilken pris :?
Hvilken pris er det mine katte betaler, fordi jeg ikke gør det :?
Og hvad er det katte i naturen kunne have undgået :?

[quote=kamikaze;388785]Jeg ved godt mange siger at så længe killingen er i moren har den det godt…det er i den grad forkert. Nogle kan have det godt, men det er ikke altid sådant.

Som fingerregl skal en fødsel overståes og ikke trække ud…sådant er det i hvert tilfælde i min verden OG heldigvis også i min dyrlæges.
Når nu mange ynder at sammenligne menneskeverdenen og vore dyr’s, så syntes jeg lige det er passende at skrive at man i menneskeverdenen heller ikke lader kvinder der føder tvillinger eller flere børn ligge.
En fødsel skal pr. deffinition overståes og gøres færdig.[/quote]

Brita - jeg er næsten ked af at sige det, men det er faktisk “normalt”, at en kattefødsel trækker ud i halve - og somme tider hele - døgn!
Lige der kan ikke sammenlignes med mennesker - og faktisk heller ikke med hunde.
Min dyrlæge fortalte mig, at med hundefødsler skal man gribe ind ret hurtigt, hvorimod katte som oftest føder selv - også selvom der går flere timer.

Den første hunkat jeg købte var født 12 timer efter sin bror - ejer troede ikke der var flere i hunkatten, så hun gik på job og der lå så en ekstra bonus, da hun kom hjem.
Min hunkats første fødsel tog 6 timer - den næste tog et døgns tid … dvs der var normale presseveer, men blot lange pauser imellem.

Igen mangler jeg en enig-knap :smiley:

Jeg synes det er ret sjældent at kattefødsler ‘overståes’ hurtigt - alt er relativt, selvfølgelig, men hurtigt i min lille verden ville være et par timer. De fleste af vores fødsler har varet alt fra 2-24, og de fleste har da nok ligget på 4-6 timer fordi der har været gooood tid mellem killingerne :slight_smile: Ingen problemer i det, sålænge der ikke er deciderede presseveer i længere tid ad gangen - der er min tommelfingerregel nok ca. 30 min.

Og her har det snarere været reglen end undtagelsen, at der 1-2 døgn efter fødslen er kommet endnu en eller to killinger.
Men igen - og vigtigt - UDEN at missemor har haft veer i den mellemliggende periode.

Jeg har sågar oplevet, at en killing, “Dimsen”, blev født 9 dage efter sine søskende.
Han havde normal fødselsvægt, men gisp hvor var han lille i forhold til de andre.
Hvis han var blevet født “til tiden”, havde han nok været for lille til at overleve.
Det gjorde han nu - og uden min hjælp.
(Jeg har hverken før eller siden hørt om noget tilsvarende.)

[quote=Vivi_Fletcher;389193]Hvad er det lige for kejsersnit og lign man kan undgå ved at få taget røntgen og give efterfølgende injektion :?
Når man ved hvor mange børn der er så har man en viden som man ellers ikke havde OG kan tage sine forholdsregler.
Det virker enten som om I ikke fatter hvad det handler om, eller blot provokerer. NÅR man tænker på hvad man som opdrætter tester for OG gør i udstillingsøjemed, så undrer jeg mig i den grad over dette når nu det dybest set ER det egentligt og søm gør en forskel nemlig os til opdrættere.
Det er dèt at lave killinger der gør os til opdrættere, ikke alt det andet

Hvilken pris :?
IGEN…fødslen er ikke ukompliceret…og de der har stået med problemerne vil også give mig ret. En viden kan gøre forskellen
Hvilken pris er det mine katte betaler, fordi jeg ikke gør det :?
Ja, noget tyder på du ikke har prøvet hvad jeg skriver om …men de der har…ved det til gengæld. Præcist som de der HAR stået med virusproblemer og nu sætter deres dyr i karantæne. DÈR er jeg så noget mere modig for der er jeg nærmest blank OG mener jeg har dyr der bør have immumforsvar der kan klare mere end som så
Og hvad er det katte i naturen kunne have undgået :?
At ligge og dø
Mine naboer mistede deres missepige for 1 måned siden. Og det kunne have været undgået hvis de havde vidst antal af mislinger. Katten gemte sig da den stadig manglede 1 killing…da de fandt den lå den døende med livmoderen hængende bagud. Nogle ville måske skrive det også kunne ske med den viden jeg har om mine fødsler, men ikke her. Når man ikke er færdig med at føde kommer man ikke ud. Jeg vil vove at påstå at en del hunkatte lider en grusom død i naturen og lige her er VI forskellene

Brita - jeg er næsten ked af at sige det, men det er faktisk “normalt”, at en kattefødsel trækker ud i halve - og somme tider hele - døgn!
Og jeg er så ikke ked at at skrive en fødsel bør overståes
Lige der kan ikke sammenlignes med mennesker - og faktisk heller ikke med hunde.
Min dyrlæge fortalte mig, at med hundefødsler skal man gribe ind ret hurtigt, hvorimod katte som oftest føder selv - også selvom der går flere timer.
Og min dyrlæge er heldigvis enig med mig. Jeg har KUN 1 gang været udefor en killing kom efterfølgende efter timer og som var i live og det var mit B-kuld…d.v.s. inden jeg røntgenfotograferede. Da mit c-kuld var født og jeg stadig ikke fotograferede blev LULU hamrersyg en lørdag aften to og et halvt døgn efter hun glad og tilfreds havde lagt sig storspindende omkring sine 6 børn…det var marginaler der gjorde hun overlevdede.
Hvad andre gør og ud fra hvad de har oplevet eller ikke har oplevet må I om, men jeg kan forsikre for det er som opdrætter mere vigtigt at have en viden ang. fødslen end så mange andre ting der gøres.

Den første hunkat jeg købte var født 12 timer efter sin bror - ejer troede ikke der var flere i hunkatten, så hun gik på job og der lå så en ekstra bonus, da hun kom hjem.
Min hunkats første fødsel tog 6 timer - den næste tog et døgns tid … dvs der var normale presseveer, men blot lange pauser imellem.[/quote]

Dette er så i min verden et klokkeklart eksempel på at HAVDE hun haft den viden JEG har, så havde man som seriøs opdrætter ikke taget på arbejde. Nu gik det godt, men det gør det ikke hver gang
Det er i den grad naivitet at tro vore dyr er udødelige og selvom jeg IKKE kan dokumenterer noget som helst så ER det korrekt en del dør når de giver liv til deres børn…selv i menneskeverdenen
Det ER en naturlig tin at føde men det ER også en naturlig ting at dø

[quote=Mega;389241]Og her har det snarere været reglen end undtagelsen, at der 1-2 døgn efter fødslen er kommet endnu en eller to killinger.
Men igen - og vigtigt - UDEN at missemor har haft veer i den mellemliggende periode.

Jeg har sågar oplevet, at en killing, “Dimsen”, blev født 9 dage efter sine søskende.
Han havde normal fødselsvægt, men gisp hvor var han lille i forhold til de andre.
Hvis han var blevet født “til tiden”, havde han nok været for lille til at overleve.
Det gjorde han nu - og uden min hjælp.
(Jeg har hverken før eller siden hørt om noget tilsvarende.)[/quote]
For det første er det blot 1 eksempel og det er i mine øjne uansvarligt at lade en kat ligge i fødsel så længe.
Læg mærke til I konstant bruger Jeres egen lille verden og erfaringer eller mangel på samme.
Det kan andre nødvendigvis ikke bruge og da slet ikke når det er intet I gør.
DÈT gør jo ingen forskel.
TÆNK om katten var død istedet.:uha:

[/I]

[quote=kamikaze;389319]
Mine naboer mistede deres missepige for 1 måned siden. Og det kunne have været undgået hvis de havde vidst antal af mislinger. Katten gemte sig da den stadig manglede 1 killing…da de fandt den lå den døende med livmoderen hængende bagud. [/quote]

Så længe man har hunkatten under opsyn, vil det for mig ikke gøre nogen forskel, at jeg ved hun ikke er færdig.
Jeg ville aldrig gribe ind, hvis der går timer mellem der kommer killinger.

Det er fint for mig, at du og din dyrlæge har den holdning.
Min dyrlæge og jeg har så den modsatte holdning - og havde vi ikke haft det, kunne jeg have skrevet 3-4 kejsersnit på mit opdrætter-cv. Det tror jeg hverken kattene eller jeg ville have været tjent med (men dyrlægen måske nok ;))

[quote=kamikaze;389319]
Det er i den grad naivitet at tro vore dyr er udødelige og selvom jeg IKKE kan dokumenterer noget som helst så ER det korrekt en del dør når de giver liv til deres børn…selv i menneskeverdenen
Det ER en naturlig tin at føde men det ER også en naturlig ting at dø[/quote]

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen katte, der er gået til i fødsel, hvor det kunne være undgået ved at kende antallet af killinger.

Brita, det er fint for mig, at du gør som du gør - men hvorfor har du så svært ved at acceptere, at vi andre ikke finder det vigtigt :?

Brita, jeg skriver ikke for at provokere dig eller andre, men for af forsøge at forstå hvorfor du agiterer så kraftigt for man bør tilegne sig noget viden, som jeg ikke finder det nødvendigt at have i samme grad.

Jeg mener nu også, at det er ganske normalt at der kan være lange pauser mellem killingerne, 6-8 timer før den sidste fødes er ikke unormalt - hverken hos mig eller hos andre opdrættere jeg kender. Og jeg ville aldrig reagere hvis katten har det godt, vandet ikke er gået og ikke har kraftige veer. Mennesker kan altså også sagtens ligge med udvidelsesveer i mange timer uden at der skal gribes ind.

Og jeg mener ikke nødvendigvis det er korrekt når du skriver, at lige præcis viden om hvor mange killinger der ventes, kan forhindre givne problemer. Det er fuldstændig korrekt, at det så i givet fald ville give mig viden om, at der er endnu en killing på vej - men jeg ville stadig ikke gøre andet end jeg gjorde alligevel, holde øje og kigge på.

Du har flere gange nævnt, at hvis nogle havde prøvet ‘det’, så ville de sikkert også have lært af ‘det’ - men jeg har stadig ikke forstået hvad ‘det’ er … Er det hændelsen du omtaler med dit C-kuld, hvor hunkatten blev syg efter 2½ døgn eller hvad? Og hvorfor blev hun syg - var der en killing tilbage derinde, eller var det en tilbageholdt moderkage, eller måske eclampsia? Det sidste har jeg også været ude for og det er sgi ikke sjovt, der bliver hunkatten rigtig dårlig, men der ville hverken røntgenbilleder forud eller kalk efterfølgende have hjulpet.

[quote=kamikaze;389321]For det første er det blot 1 eksempel og det er i mine øjne uansvarligt at lade en kat ligge i fødsel så længe.
Læg mærke til I konstant bruger Jeres egen lille verden og erfaringer eller mangel på samme.
Det kan andre nødvendigvis ikke bruge og da slet ikke når det er intet I gør.
DÈT gør jo ingen forskel.
TÆNK om katten var død istedet.:uha:
[/quote]

Det er vel normalt at bruge sin egen lille andedam til at få erfaringer fra??? Er det ikke det samme du gør?
Hvad vi hver især synes er uansvarligt må være op til den enkelte at tage stilling til, men det er lidt for ofte at vi tager vores personlige holdninger til at dømme andre med istedet for at kigge på den konkrete sag. Katten kan som det eneste pattedyr sætte sin fødsel i bero, passe sine nyfødte og gå igang med at levere de resterende killinger op til dage senere. Virker katten til at have det godt, spiser og trives er der ingen grund til uro.Tværtimod, tager du kejsersnit vil hunkatten skulle gå igennem en måske unødvendig operation og killingen vil evt. slet ikke være levedygtig da den ekstra tid i livmoderen kan være det der skal til.

Min holdning er at det ikke burde være nødvendigt at give en sund og rask kat oxytocin efter en veloverstået fødsel. En sund livmoder skal nok trække sig sammen og mælken flyde til via den oxytocin der produceres under fødsel af katten selv og af de diende killinger. En velfodret kat i sin bedste fødealder har normalt heller ikke brug for ekstra kalk, som en allerede har skrevet, for meget kan også være skidt, det giver ubalance i systemet, for meget af en ting giver det svært at optage de andre mineraler og kalken kan i yderste tilfælde give hjertekramper.

Men har man det bedst med at gøre de ting man gør må vi lære at respektere det og ikke banke hinanden oveni hovedet med at det andre gør er forkert. At folk rammes af virussygdomme i katteriet kan desværre ikke afværges med at give kalk og oxytocin, før eller siden vil de fleste opleve at uheldet er ude og lynet rammer i form af Herpes, calici etc… Det er man altså ikke en dårligere opdrætter af.

Marina

[quote=kamikaze;389321]For det første er det blot 1 eksempel og det er i mine øjne uansvarligt at lade en kat ligge i fødsel så længe.
Hvis du med den bemærkning henviser til killingen, der kom 9 dage efter de andre, så lå mormis ikke i fødsel så længe. Hun opførte sig helt normalt.
Og jo, det var et enestående eksempel, men jeg er ret sikker på, at denne killing ville være død, hvis dens fødsel var blevet fremprovokeret - dens mor måske også, for hvis der gives vestimulerende, og livmodermunden er lukket, sprænges livmoderen.

De hunkatte, som fødte deres sidste killinger døgn efter de første, viste heller ikke tegn på, at noget var unormalt, og det er så min erfaring, at disse fødselsforløb er såre normale.

Læg mærke til I konstant bruger Jeres egen lille verden og erfaringer eller mangel på samme.
Det er vel såre naturligt først og fremmest at tage udgangspunkt i egne erfaringer, men i høj grad også at lytte til og tage ved lære af andres.

Det kan andre nødvendigvis ikke bruge og da slet ikke når det er intet I gør.
DÈT gør jo ingen forskel.
Netop det “intet at gøre” kan gøre en endog stor forskel - også positivt, og dette er også en del af de erfaringer, man har.

TÆNK om katten var død istedet.:uha:
Vores katte er jo heldigvis under dagligt opsyn, og der ville nok forinden være tegn, hvis hunkatten ikke havde det godt.
[/quote]
God week-end!

Jeg ar en hunkat der to gange har leveret sine killinger i små klumper over tre døgn.

Jeg var tæt på panik første gang. Næste gang kunne jeg genkende mønstret - og det vil jeg sikkert også kunne bliver der en tredie gang.

Hele tiden måtte jeg sige til mig selv: hunkatten har det godt og spiser- så er det som det skal være - og det var det:-)

Hun fik intet tilført - men jeg fik læst og ringet en masse rundt til andre opdrættere:-)

[quote=Vivi_Fletcher;389325][/i]

[/i]

Så længe man har hunkatten under opsyn, vil det for mig ikke gøre nogen forskel, at jeg ved hun ikke er færdig.
Med mindre man er kommet derhen i forløbet et kejsersnit ER nødvendigt og NU har katten været i fødsel så længe det bliver kritisk…OG du KAN tro det sker
Jeg ville aldrig gribe ind, hvis der går timer mellem der kommer killinger.
Det er så din måde at gøre tingene på. Her skal en fødsel have et flow og være færdig

Det er fint for mig, at du og din dyrlæge har den holdning.
Min dyrlæge og jeg har så den modsatte holdning - og havde vi ikke haft det, kunne jeg have skrevet 3-4 kejsersnit på mit opdrætter-cv. Det tror jeg hverken kattene eller jeg ville have været tjent med (men dyrlægen måske nok ;))
Det ville så betyde jeg havde mange kejsersnit i mine kuld gennem 10 år…så din hypotese holder ikke, for det har jeg ikke.

Jeg kan ikke umiddelbart komme i tanke om nogen katte, der er gået til i fødsel, hvor det kunne være undgået ved at kende antallet af killinger.
Det undrer mig, når jeg ved hvor mange år du har været i katteverdenen OG må have læse med bl.a. herinde og andre steder, for det sker og 1 gang er 1 for ofte

Brita, det er fint for mig, at du gør som du gør - men hvorfor har du så svært ved at acceptere, at vi andre ikke finder det vigtigt :?[/quote]
Jeg skriver jo netop I gør som I vil.
Jeg kunne så skrive jeg IKKE fatter I ikke kan accepterer I ikke kan tolèrere min måde for det er den der bliver sat ? ved i begyndelsen af tråden fordi jeg svarer trådstarter.
MEN det undrer mig det udelukkende er gamle og garvede opdrættere der ikke forstår vigtigheden af at gøre noget fremfor INTEt at gøre. Jeg havde nemmere slugt kamelen hvis det var nye og uerfarne opdrættere.
Jeg gentager lige mig selv.
Ved at gøre noget OG have en viden får jeg også i højere grad en chance for kunne gøre en forskel HVIS noget opstår, og det ER uværeligt levende væsener vi har med at gøre og i min bog kan ALT ske.
Nu håber jeg så blot nogle få HAR modtaget budskabet og vil bruge det som den præventive adfærd det er.
OG er man itvivl, så kontakt andre der HAR stået i suppedasen med enten moderløse mislinger eller en kat i chok.
Jeg behøver IKKE tage mine forholdsregler udfra KUN min verden, jeg hører også efter hvad andre har oplevet. OGSÅ derfor jeg vaccinerer mod clamydia selvom jeg godt ved den ikke er tilstrækkelig dækkende, men den mco opdrætter der med rædsel i ansigtet fortalte om hvilket helvede det var at have det inden for sine døre gjorde jeg godt kunne drage mine egne meninger.
Det er ALDRIG dumt at sikre sine dyr i så høj grad som muligt, og det prøver jeg så, OGSÅ selvom jeg af og til gambler …ved det:rock:
Men ellers ved jeg f. eks ikke hvor jeg skulle have gjort af Simba 18…den lille mus. Der tog jeg en chance som måske andre ALDRIG havde taget.
Men det sker når man kobler hjernen fra og KUn bruger hjertet

MEN det undrer mig det udelukkende er gamle og garvede opdrættere der ikke forstår vigtigheden af at gøre noget fremfor INTEt at gøre. Jeg havde nemmere slugt kamelen hvis det var nye og uerfarne opdrættere.
Måske, fordi NETOP gamle og garvede opdrættere har erfaring med, at INTET at gøre i mange tilfælde er bedre for katten end at gøre noget.