Stamtavler og forbund

Jeg vil ikke lave lister eller komme med tydelige eksempler

Men skal jeg fremhæve noget så er det altså groft at sige at en person ikke er dansker, uden man kan bevise sin påstand. Og du skælder mig faktisk ud for ikke at give dig ret. Men jeg synes den del er grov. For i min verden svare det du skriver til at prinsesse Mary ikke er dansker og helt ærlig så har vi borgelig jo aldrig set en kopi af papiret hvor der står hun er det på.

Jeg har det snart selv sådan at jeg snart ikke tør deltage i tråde du er i, for tænk hvis du er uenig.

3 Synes om

Så stopper vi lige med at gå efter hinanden, tak. Ellers kan man få en tænkepause. Jeg lukker tråden for nu, for lige at hjælpe med dette.

2 Synes om

Tråden blev lukket af Eva af 2 årsager:

  1. At forhindre, at diskussionen skulle løbe endnu mere af sporet, end det allerede var tilfældet.
  2. At give hende mulighed for at få fat på mig, så vi kunne blive enige om, hvordan vi håndterede sagen.

Det handler ikke om at beskytte nogen eller noget ud over forum selv.

Eva og jeg har hver især tidligere i tråden skrevet en henstilling om, at diskussionen skulle foregå på en ordentlig måde. Det er ikke blevet respekteret, og det er ganske enkelt IKKE i orden. Derfor har enkelte personer også fået en privat henvendelse fra os.

Ser I indlæg herinde, som overtræder grænserne for god opførsel og bidrager til en negativ stemning, så hjælp med at gøre Kattegale til et godt og trygt sted at være ved at bruge anmelder-funktionen og gøre os opmærksomme på problemet.

Tråden er nu åben igen. Eva har overbevist mig om, at det er en spændende diskussion, som gerne må fortsætte. Men den kan blive lukket igen på et øjeblik, hvis retningslinjerne ikke respekteres.

https://kattegale.dk/faq

13 Synes om

Jeg ville mere tænke det som en anetavle :thinking: Måske et selvopfundet ord :sweat_smile:

Før jeg fik racekatte ville jeg have troet, at en stamtavle altid var bevis på ægtheden og at man så kunne udstille og avle på dyret.

Ordene stamtræ eller registrering ville måske være mindre misvisende for en uvidende køber.

3 Synes om

“problemet” er at man i tica får en lille seddel med navn på katten, mor og far.
Derudover kan man betale en lille beløb pg få et papir med vandmærk osv, hvor der står i hjørnet at den ikke er en stamtavle, men ellers for det utrænede øje ligner den en stamtavle. Den har jo vandmærke mm. Så vælger man ikke at læse hvad der står på tavlet, vil man tro man købt en kat, med en ægte tavle

Jeg er ret glad for at vi i fife ikke får noget papir med navne på, for så kan vi give dem noget bevise med på at de er en blanding

3 Synes om

Og apropos, så er det her Katte til Salg - Køb Huskatte og søde Killinger på DBA! jo en anden slags snyd og humbug. Jeg glæder mig over at se at scottish fold ikke længere kan vælges som race på DBA, men så forsøger man da bare at sælge dem som scottish straight :argh: Killingen på det første billede har tydeligt foldede ører (og samme har mor) så ikke meget straight over det.

2 Synes om

Arugh at man kan sælge dem herhjemme - samme med hybrider/ Savannah.

Det er SÅ for dårligt at der ikke er et pip fra danske dyrlæge forening eller nogle af dyrværns organisationerne.

For ikke at tale om Miljøstyrelsen som har meget travlt med invasive arter - og som for :face_with_symbols_over_mouth: har huskat med som invasiv art - men bare siger nul og nix over muligheden for at selvsamme huskatte bliver opgraderet til version 2.0 med langt større jagtdrift - og evner pga størrelse af hybrider.

Enig at det udvander stamtavle begreb - man sælger noget som ligner en stamtavle men ikke er det.

Det er vel også derfor ovenstående DBA sælger kan skive at killinger har ‘stamtavle’ - selvom far ikke har det? Og dermed lave en dobbelt op - uetisk avl + ‘huskatte’ (da der ikke er stamtavle på forældre og killinger)

FIFés måde er bedre. Alle katte at har fysisk stamtavle. Også bedre end CFA hvor der er lille stykke papir - og at man så kan betale for at få det udprintet.

Min væsentligste kritik mod TICA er dog at de registrerer og har godkendt racer baseret på genetiske defekter og hybrid avl.
Ydermere, syntes jeg den måde de har flere godkendte racer - som i bund og grund er variationer af samme defekt - yderligere bidrager til at gøre ‘pain breeds’ populære.

1 Synes om

Undskyld jeg spørger, og Undskyld den forstår jeg ikke, ved godt det ikke er dig der har lavet listen, og som jeg læser det, er du meget gal over huskat står på listen, jamen, har huskat ikke i alle dage levet i Danmark?, hvordan kan den så være på listen ? :woman_shrugging: på en måde bliver jeg godt nok meget ked og læse det.

Med venlig hilsen beimis ejer

Ja, jeg syntes det er skørt at et dyr som har været i Danmark ca. 2000 år - siden jernalderen (500 f.Kr. til 400 e.Kr.) og hvor der har været europæisk vildkat i ihvertfald 10.000 til 9.000 år tilbage kaldes invasiv.

Og hvorfor den er på listen? Måske pga de mange ejerløse katte? Ved det ikke.
Men jeg ved at den danske natur har tilpasset sig en lille kattejæger. Europæisk vildkat er i huskatte størrelse.
Så lige for at slå fast der er stor forskel på en Europæisk Vildkat og en Serval (som er den art der er misbrugt til at lave Savannah). Savannah kan med rette betegnes som invasiv og den blev forbudt i Australien fordi de godt kunne se at den ville blive problem.

Peter Sandøe argumentere i denne artikel for at få huskatten fjernet fra listen.

"Måske er det tid til at acceptere, at katten er en del af den danske natur. I lyset af lovgivningens stive definitioner vil det måske være svært at vinde gehør for mine filosofiske overvejeler og få katten klassificeret som hjemmehørende. Men i det mindste burde det være muligt at få den accepteret som såkaldt »naturligt vildtlevende«. Det er samme status, som fasanen har. Og som bekendt er det jo faktisk tilladt for jægere at udsætte fasaner i den danske natur. På tilsvarende måde burde det være muligt for dyreværnsorganisationer under kontrollerede forhold på egnede steder at genudsætte herreløse katte, som ikke egner sig til at leve i private hjem.

Selvfølgelig kan der være steder og situationer, hvor katte kan skade bevaringsværdig natur, og hvor der kan være grund til at gribe ind. Det er dog ikke anderledes, end hvad der gælder for mange af de hjemmehørende arter, for eksempel ræve og husmår, som både må jages og reguleres. Katte må i henhold til gældende lovgivning ikke skydes, men det er tilladt at fange dem i fælder og efterfølgende aflive dem, hvis de ikke har en ejer.

Jeg taler altså ikke for, at vi skal gøre katten til et helligt dyr, kun for at vi skal acceptere den som en naturlig del af den danske fauna på lige fod med andre dyr, som vi har delt landet med gennem årtusinder."

‘Lovløs på listepoter’
https://dyreetik.ku.dk/debatindlaeg/katte-paa-taalt-ophold/

4 Synes om

Tak for din forklaring, :smil:

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Som jeg har forstået det skal der i Tica lige som I Fife registreres alle kuld også krydsninger=upskuld (ved godt at årsagen til denne debat er en bevist parring) og det er jo godt, da det jo er for at holde øje med at der ikke drives rovdrift på hunkatten.
Den store forskel, som jeg ser det. Er at i Fife registrerees kuldet kun, der gives ingen fysisk dokumentation til opdrætter for registreringen. Det får opdrætter lige nettop i Tica og det er denne registrering, som hun formodentlig kalder en stantavle og en blåstempling af hendes mærklige krydsninger.

Er det sådan det hænger sammen, ja så kunne Tica jo hurtig stoppe det, ved ikke at give disse krydsninger dette dokument.

Ret mig gerne hvis jeg helt har misforstået hele konceptet

Indrømmer det undre også mig ??
Men efter en kort søgning er det pga der er så mange og de dermed er en trusel mod nogle danske fuglearter. og nogle af vores truede krybdyr
Kan også se den er betragtet som en invasiv art i Australien

Men med den som invasiv art i DK, ja så fatter jeg slet ikke at der ikke er krav om neutralisering og mærkning af huskatten, uanset om de lever som indendørs kælekatte eller standkatte !!!

2 Synes om

Australien er helt anderledes, da det er en ø (kontingent) hvor der aldrig har været katte-dyr. Så katte er med rette invasive i Australien - og andre steder i verden hvor der ikke har været vildkatte.

edit: ‘island ecologies’ øer som har været isoleret fra omverden i mange tusind år et ofte meget sårbare over for udefra kommende. Eks New Zealand hvor der var massedød af megafauna, da mennesker ankom. Andre eksempler er ankomst af rotter, geder, kaniner og slanger til øer - hvor de på kort tid udryder hjemhørende arter.

2 Synes om

Ja det er sørgeligt, men så længe de er godkendt i nogle forbund, ja så er det jo svært at stoppe avlen.

Samtidig er der jo nogle der ikke er bleg for at snyde/svindle. Er stødt på flere annoncer, hvor sælger bekræfter der medfølger stamtavle, men i teksten skriver, den ene eller begge forældre har stamtavle, men der er ikke stamtavle på killingerne :argh:

1 Synes om

Ja det er jo en væsentlig forskel, den kan ikke selv vandre dertil. ( Det er morgen, hoved skal lige trækkes op :lol: )

3 Synes om

Australien er noget andet. Det er en ø langt fra alting med en helt særlig og særskilt udviklet fauna og flora, ikke at sammenligne med Danmark :smil: Og katten er dertil først kommet til Australien med mennesker inden for de sidste par hundrede år ca.

3 Synes om

:grin: yep - nok meget godt de ikke kan denne her

5 Synes om

Jeg håber du anmelder dem så? Jeg har fx anmeldt scottish folderne som snyd. De sælges jo som anden race end de er (og har skrevet at det er dyremishandling at producere fold killinger, da de alle får slidtgigt i en tidlig alder)

3 Synes om