Mus og rotter går som regel i kasser… (her dog hos en foderdyrs avler vil jeg formode. billedet er sakset fra slangeforum.dk )
[quote=Barky;527102]Mus og rotter går som regel i kasser… (her dog hos en foderdyrs avler vil jeg formode. billedet er sakset fra slangeforum.dk )
[/quote]
Så tager jeg forhåbentlig fejl - synes bare, at når man ser mus og rotter få sprøjtet diverse bylder og bumser ind i kroppen, at de går på trådnet ??
S
Det var ikke noget jeg oplevede eller hørte om da jeg gik på dyrepasser uddannelsen.
(Dermed ikke sagt at det ikke sker. Jeg har bare ikke hørt om det før. Ikke med mus og rotter…)
Og de hunde der bliver brugt til forsøg, går vist også i stalde. Altså ikke på trådnet…
Jeg har selv brugt samme lab-kasser til mit lille hold mus dengang jeg forsøgte mig med hjemmelavet BARF…
Så tager jeg forhåbentlig fejl - synes bare, at når man ser mus og rotter få sprøjtet diverse bylder og bumser ind i kroppen, at de går på trådnet ??
S[/quote]
Nej, nej - tværtimod! Jeg har arbejdet for Taconic Europe, som laver rotter og mus til medicinalindudtrien, og du ville få et chok hvis du vidste hvilke krav der stilles til dem! For det første er kravene til opbevaring af forsøgsdyr de skrappeste i dyreværnsloven! For det andet er medicinalindustriens krav til rene dyr så skrappe, at det du ser på billedet herovenfor ikke engang er i nærheden af at være godt! De går i kasser, der er tilsluttet et udsugningssystem. Deres strøelse, foder og vand har været autoklaveret, og de håndteres aldrig med hænder! De er så rene, at de såmænd ikke engang har coli bakterier i sit tarmsystem! Du kender sikkert konceptet med SPF grise i landbruget, specifikt patogenfrie besætninger? Kravene til mus og rotter er langt højere!
Jeg har fyldt utallige rene kasser med autoklaveret strøelse og legetøj iklædt stort set rumdragt! Der er meget nøje opdelte barrierer, zoner hvor personalet kun må komme efter et fastlagt skema. Der bliver passet meget bedre på laboratoriemus og -rotter end de fleste mennesker er klar over.
Og iøvrigt er en lille chokoladefarvet musemor med hvide poter og 6-8 bittesmå museunger knappet godt fast i mælkebaren nøjagtigt lige så yndig som en kattemor med killinger
VH
Susanne
[quote=Barky;527112]Det var ikke noget jeg oplevede eller hørte om da jeg gik på dyrepasser uddannelsen.
(Dermed ikke sagt at det ikke sker. Jeg har bare ikke hørt om det før. Ikke med mus og rotter…)
Og de hunde der bliver brugt til forsøg, går vist også i stalde. Altså ikke på trådnet…
Jeg har selv brugt samme lab-kasser til mit lille hold mus dengang jeg forsøgte mig med hjemmelavet BARF…[/quote]
Tak…
Har en rigtig god veninde på Novo Nordisk - og nu bliver jeg bare nødt til at spørge hende…
:S
Jeg må grine lidt af mig selv nu Susanne… Jeg havde åbenbart fuldstændig glemt alt om SPF besætningerne… NU kan jeg godt huske at det blev gennemgået på et tidspunkt i timerne. :høhø:
[quote=Susanne W;527120]Nej, nej - tværtimod! Jeg har arbejdet for Taconic Europe, som laver rotter og mus til medicinalindudtrien, og du ville få et chok hvis du vidste hvilke krav der stilles til dem! For det første er kravene til opbevaring af forsøgsdyr de skrappeste i dyreværnsloven! For det andet er medicinalindustriens krav til rene dyr så skrappe, at det du ser på billedet herovenfor ikke engang er i nærheden af at være godt! De går i kasser, der er tilsluttet et udsugningssystem. Deres strøelse, foder og vand har været autoklaveret, og de håndteres aldrig med hænder! De er så rene, at de såmænd ikke engang har coli bakterier i sit tarmsystem! Du kender sikkert konceptet med SPF grise i landbruget, specifikt patogenfrie besætninger? Kravene til mus og rotter er langt højere!
Jeg har fyldt utallige rene kasser med autoklaveret strøelse og legetøj iklædt stort set rumdragt! Der er meget nøje opdelte barrierer, zoner hvor personalet kun må komme efter et fastlagt skema. Der bliver passet meget bedre på laboratoriemus og -rotter end de fleste mennesker er klar over.
Og iøvrigt er en lille chokoladefarvet musemor med hvide poter og 6-8 bittesmå museunger knappet godt fast i mælkebaren nøjagtigt lige så yndig som en kattemor med killinger
VH
Susanne[/quote]
Det var dog et dejligt, beroligende indlæg - tak.
Ikke desto mindre, har jeg hørt fra en veninde at hun en gang blev bidt i hånden af en rotte…(Novo Nordisk)
[quote=Tante Tut;527122]
Tak…
Har en rigtig god veninde på Novo Nordisk - og nu bliver jeg bare nødt til at spørge hende…
:S[/quote]
Hendes diabetes testrotter (eller mus) er meget sandsynligt opdrættet hos Taconic Europe. De opdrættes målrettet, så man ved at de udvikler diabetes. De er voldsomt indavlede, så man ved at når man laver forsøg, så har man vitterligt en meget ens bestand at sammenligne.
VH
Susanne
Ikke desto mindre, har jeg hørt fra en veninde at hun en gang blev bidt i hånden af en rotte…(Novo Nordisk)
[/quote]
De kan blive ret store, og specielt voksne hanner kan godt blive arrige! Jeg gik heldigvis udelukkende hos musene, og de er yndige på en helt anden måde end rotterne
VH
Susanne
[/quote]
Tænk at du kan have skildpadder og være nervøs ved et rottebid…
Jeg har det lige omvendt…
Og jeg er blevet skambidt af hybrid ildere, uden at trække på ansigtet. :høhø:
[quote=Susanne W;527132]De kan blive ret store, og specielt voksne hanner kan godt blive arrige! Jeg gik heldigvis udelukkende hos musene, og de er yndige på en helt anden måde end rotterne
VH
Susanne[/quote]
Jae… mus er søøøøøde… havde mus for 250 år siden.
Vi købte en han og en hun… tre dage efter fødte hunnen 7 unger… og en uges tid efter, fødte hannen 10 unger…
[quote=Barky;527134]Tænk at du kan have skildpadder og være nervøs ved et rottebid…
Jeg har det lige omvendt…
Og jeg er blevet skambidt af hybrid ildere, uden at trække på ansigtet. :høhø:[/quote]
:høhø::høhø::høhø:
Mine skildpadder bider aldrig !
De vil bare nusses… og det bli’r de så… de har jo ikke tænder, men ret hårde kæber… men mus, rotter og ildere har MONSTERstore tænder…
:surrender1:
Jeg har været i de stalde de har på medicinsk på universitetet, min veninde arbejder der. Det er ikke nær så skrappe krav som dem Susanne beskriver, og de kasser de går i minder en del om dem på, det billede Barky viste Eller er evt. samme slags
Min veninde er i øvrigt glad for jobbet, det værste er bare når hun skal aflive rigtig mange mus og rotter, som de altså nogen gange skal…
Mine skildpadder bider aldrig !
De vil bare nusses… og det bli’r de så… de har jo ikke tænder, men ret hårde kæber… men mus, rotter og ildere har MONSTERstore tænder…
:surrender1:[/quote]
De har NÆB hvis du spørger mig, ligesom fugle. Som jeg ligeledes har en helt naturlig og rationel nervøsitet for.
Mus har små tænder, der gør lidt ondt når de bider. Rotter kan bide noget hårdere. Men ikke så man er ved at dø. Ildere har et helt andet tandsæt, det sætter mange flere huller/mærker når de bider til. :klapper:
Hvad bestod testene af? Hvem udførte dem? Jeg vil se det hele dokumenteret med video og lyd fra alle 40 år, mindst! For selvfølgelig vil hverken personen som udførte testene eller perioden som rævene tilbragte uden for testsessionerne være uden betydning.
Catatet viser den ‘robotagtige’ holdning man havde til adfærd dengang. Som ikke er i overensstemmende med virkeligheden, hverken for mennesker eller dyr.
[quote=Barky;527144]De har NÆB hvis du spørger mig, ligesom fugle. Som jeg ligeledes har en helt naturlig og rationel nervøsitet for.
Mus har små tænder, der gør lidt ondt når de bider. Rotter kan bide noget hårdere. Men ikke så man er ved at dø. Ildere har et helt andet tandsæt, det sætter mange flere huller/mærker når de bider til. :klapper:[/quote]
:):)
Ja, det kældes faktisk for et NÆB … men du må aldrig-aldrig være bange for en padde - de er sååååå søde.
Og husk på, at før den kommer hen til dig kan du nå at flygte ca. 100 gange
Ildere bider igennem !! er min erfaring
Kan huske et oldgammelt klip fra en TV-udsendelse, hvor en TV-vært lige skulle holde en ilder og den bed sig så forsvarligt fast i hans hånd, at han ikke kunne ryste den af igen !!!
Mig bange for ildere - og med god grund.
:høhø::høhø:
Tante Tut - Jeg har skam også prøvet at en ilder forsøgte at fjerne neglen på min ene finger… Det gør meget mere ondt end da dens søster sad fast i begge mine hænder, og jeg ikke måtte slippe den fordi at vi stod på en rasteplads i sverige…
Men det hører nu til sjældenhederne at de bider så hårdt. :høhø:
Og ingen ilderejer med hovedet sat rigtigt på ville aldrig byde en fremmed gæst at møde sådan en type, uforberedt.
Jeg ved ikke hvorfor at jeg er nervøs ved padder, jeg tror aldrig at jeg er blevet bidt af en. Det er nok min nervøsitet overfor fugle som jeg projicerer over på samme type næb…
[quote=Barky;527300]Tante Tut - Jeg har skam også prøvet at en ilder forsøgte at fjerne neglen på min ene finger… Det gør meget mere ondt end da dens søster sad fast i begge mine hænder, og jeg ikke måtte slippe den fordi at vi stod på en rasteplads i sverige…
Men det hører nu til sjældenhederne at de bider så hårdt. :høhø:
Og ingen ilderejer med hovedet sat rigtigt på ville aldrig byde en fremmed gæst at møde sådan en type, uforberedt.
Jeg ved ikke hvorfor at jeg er nervøs ved padder, jeg tror aldrig at jeg er blevet bidt af en. Det er nok min nervøsitet overfor fugle som jeg projicerer over på samme type næb…
[/quote]
Jeg synes, at ildere er SKØNNE - det må jeg lige huske at sige…
Og det er sikkert som med katte :
man lærer at læse deres kropssprog og ved, når der er et lille nap på vej ??
:?
Der er slet ingen grund til at være nervøs ved padder, så næste gang du møder en - så prøv at nusse den lidt på skjoldet, de kan godt mærke det og så er du langt væk fra næbbet.
har det selv lidt med fugle… er ikke bange for dem og tænker ikke så meget på deres næb… men jeg tror, at jeg ville besvime - hvis de der knortede, rynkede, krible-krablende fødder sad på min hånd…
Tante Tut - :høhø: Ved nogen af dem kan man ikke mærke det. Men det er så personlighedsbestemt at det absolut ikke er en facit liste…
Man skal simpelthen kende ilderens personlighed, for at vide om den bider eller ej.
F.eks kunne jeg mærke når min gamle ilder var i dårligt humør og skulle holdes væk fra gæster. (Det gjorde ikke noget når han bed i mig, det var bare hyggeligt)
Og så har jeg en voksen tæve nu som er blevet lidt fræk til at nappe når man leger med hende, det har hun ellers ikke været før. Men når man har hende oppe i hænderne er hun som smør og elsker at blive kælet.
[quote=Barky;527355]Tante Tut - :høhø: Ved nogen af dem kan man ikke mærke det. Men det er så personlighedsbestemt at det absolut ikke er en facit liste…
Man skal simpelthen kende ilderens personlighed, for at vide om den bider eller ej.
F.eks kunne jeg mærke når min gamle ilder var i dårligt humør og skulle holdes væk fra gæster. (Det gjorde ikke noget når han bed i mig, det var bare hyggeligt)
Og så har jeg en voksen tæve nu som er blevet lidt fræk til at nappe når man leger med hende, det har hun ellers ikke været før. Men når man har hende oppe i hænderne er hun som smør og elsker at blive kælet. [/quote]
De lyder nu altzå bare søøøøøøøde… men det der med at man ikke helt kan læse dem, bekræfter mine værste anelser…
:høhø::D:tihi: